Tradycją uświęcony jest u nas zwyczaj organizowania dożynek. W większości gmin posiadających gospodarstwa prowadzące rolniczą działalność organizowane są dziękczynne Msze św. Za plony dziękujemy Bogu także jako diecezjalny Kościół
Tegoroczne diecezjalne dziękczynnie za zbiory (dożynki diecezjalno-powiatowo-gminne) w diecezji bielsko-żywieckiej odbędzie się w niedzielę 31 sierpnia w parafii pw. św. Bartłomieja w Czańcu. W ostatnią niedzielę sierpnia o godz. 11.00 dożynkowej Mszy św. na stadionie Ludowego Klubu Sportowego Czaniec przewodniczyć będzie bielsko-żywiecki ordynariusz, bp Roman Pindel. Tego samego dnia w parafii pw. św. Andrzeja w Osieku o godz. 14.00 w ramach dożynek województwa małopolskiego modlitwie dziękczynnej przewodniczyć będzie biskup pomocniczy naszej diecezji Piotr Greger.
Położona w powiecie bielskim gmina Porąbka, do której należy Czaniec, ma powierzchnię blisko 64,5 km2, podzieloną na cztery sołectwa, zamieszkałe przez ponad 15 tys. ludzi. Użytki rolne stanowią 38% tego obszaru. Powiat bielski tworzy w sumie 10 gmin; 7 z nich to gminy wiejskie. Z kolei powiat oświęcimski, w granicach którego znajduje się gmina Osiek, zajmuje obszar o powierzchni ponad 40 tys. hektarów. Użytki rolne zajmują 51,3% powierzchni powiatu (z czego grunty orne dobrych klas stanowią 81,2%). Na terenie powiatu oświęcimskiego jest 6,5 tys. gospodarstw rolnych, głównie indywidualnych. Największą powierzchnię gruntów rolnych posiada gmina Polanka Wielka, bo aż 68,7% powierzchni gminy; następnie Osiek i Przeciszów – ok. 60% powierzchni gmin. Rolnictwo w gminach wiejskich powiatu oświęcimskiego jest często jednym z głównych źródeł dochodu ludności. W ostatnim czasie obserwowany jest spadek powierzchni użytków rolnych w gminach tego powiatu.
Ks. Jacek Godzisz, proboszcz w Obicach, Grażyna i Bogdan Piwowarczykowie
15 sierpnia to dzień szczególnej czci dla Maryi Wniebowziętej, która patronuje tak wielu kościołom naszej diecezji. Święto wyraża się także w obrzędowości ludowej, często łączonej z dziękczynieniem za plony, z szacunkiem za chleb i za ziarno. Te wartości obrazują wieńce, często zupełnie wyjątkowe.
Swoje dożynkowe figury ich autorzy – Grażyna i Bogdan Piwowarczykowie z parafii Obice nazywają wieńcami i tak też są one traktowane podczas dożynek ogólnopolskich w Częstochowie, gdzie nie raz już święciły tryumfy. A zaczęło się od przygotowania figury Matki Bożej Ostrobramskiej na 15 sierpnia, a potem do Częstochowy właśnie, 20 lat temu.
Do skandalicznego incydentu doszło w czwartek wieczorem w kościele św. Barbary w Gliwicach. Po zakończeniu Mszy św. w intencji ofiar katastrofy smoleńskiej na ambonę wtargnął młody mężczyzna z zakrwawionymi dłońmi. Zaczął krzyczeć niezrozumiałe i obraźliwe słowa, pobrudził ołtarz oraz szaty liturgiczne. Został wyprowadzony z kościoła przez księdza i wiernych, w tym członków Klubu Gazety Polskiej.
— Trwał śpiew kończący Mszę św. Zszedłem do zakrystii, gdy nagle usłyszałem, że ktoś mówi do mikrofonu. Wróciłem i zobaczyłem obcego mężczyznę na ambonie. Miał zakrwawione ręce i ubrudził nimi obrus oraz szaty. Natychmiast podjąłem próbę wyprowadzenia go – relacjonuje ks. ppłk Mariusz Antczak, proboszcz parafii św. Barbary, w rozmowie z Dziennikiem Zachodnim.
Lubię ten okres, kiedy wszystkie Kościoły chrześcijańskie: wschodnie i zachodnie, w tym samym czasie celebrują Wielkanoc, a więc i Wielki Tydzień. Tak jest w tym roku. To pomaga uświadomić, że największe święto chrześcijańskie tak naprawdę łączy nas wszystkich. Bo wierzymy w tego samego Jezusa Chrystusa i mamy wiele wspólnych elementów naszej wiary i praktyk liturgicznych.
Zatem Anno Domini 2025 w Niedzielę Palmową w wielu miejscach Polski krzyżują się procesje z palmami, gdy katolicy i prawosławni świętują uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy. W Wielki Czwartek w tym samym czasie będziemy świętować ustanowienie sakramentu eucharystii i kapłaństwa, które mają takie samo znaczenie w obu kościołach: wschodnim i zachodnim. Także w Wielki Piątek czcimy Mękę Pana Jezusa, nawet jeśli w nieco inny sposób, to wymowa celebracji jest taka sama. W obu Kościołach centrum obchodów stanowi adoracja krzyża. Kościół prawosławny nie zna wprawdzie drogi krzyżowej i nie umieszcza Najświętszego Sakramentu nad udekorowanym Grobem z figurą Jezusa, za to wierni niosą w procesji – nieznaną u nas - Świętą Płaszczenicę, czyli tkaninę z wizerunkiem Chrystusa leżącego w grobie, a następnie przed Płaszczenicą oddają głębokie pokłony, dotykając czołem posadzki świątyni. To właśnie Płaszczenica symbolizuje Grób Pański. Liturgie wschodnie są też dłuższe, mają więcej śpiewów chóralnych, ale też nasze Wielkopiątkowe obrzędy i śpiewy pieśni pasyjnych mają wyjątkowy charakter, pozwalają się skupić i autentycznie włączyć w Mękę Chrystusa. To chyba sprawia, że to nabożeństwo jest dla mnie co roku ogromnym przeżyciem i mocnym doświadczeniem wiary.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.