Reklama

Niedziela Częstochowska

Św. Tomasz z Akwinu jest nam potrzebny

Uroczysta Msza św. pod przewodnictwem abp. Wacława Depo, metropolity częstochowskiego, w kaplicy seminaryjnej pw. Zesłania Ducha Świętego oraz wykład tomistyczny złożyły się na „Dzień św. Tomasza z Akwinu” 28 stycznia w Wyższym Międzydiecezjalnym Seminarium Duchownym w Częstochowie.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na początku Mszy św. ks. prał. Ryszard Selejdak, rektor seminarium, przypomniał słowa, które św. Tomasz z Akwinu powiedział 5 marca 1274 r. w opactwie w Fossanuova, na kilka dni przed swoją śmiercią: „Przyjmuję Cię, ceno zbawienia mojej duszy. Przyjmuję Cię, Wiatyku mego pielgrzymowania. Dla Twej miłości studiowałem, czuwałem, pracowałem i nauczałem. Nie powiedziałem nigdy niczego przeciw Tobie, a jeśli coś w niewiedzy powiedziałem, to przy błędzie swym nie obstaję. Jeśli czegoś błędnie nauczałem, powierzam wszystko pod osąd rzymskiego Kościoła”.

– Tyle wystarczyło, aby Tomasz został uznany za największego świętego pośród uczonych i największego uczonego pośród świętych – dodał ks. Selejdak.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ks. Mariusz Frukacz/Niedziela

W homilii abp Depo podkreślił, że „za św. Augustynem przyjmujemy, że jako chrześcijanie jesteśmy ludźmi przyszłości”. – Zaznaczył to autor Listu do Hebrajczyków: „Wiara jest poręką tych dóbr, których się spodziewamy, dowodem tych rzeczywistości, których nie widzimy” – mówił arcybiskup i zacytował słowa św. Tomasza z Akwinu: „Gdzie zmysł darmo dojść się stara, serca żywa krzepi wiara, porządkowi rzeczy wbrew! Pod odmiennych szat figurą w znakach różny, nie naturą, kryje się tajemnic dziw!”.

Reklama

Komentując czytania mszalne, metropolita częstochowski wyjaśnił, że „otrzymujemy w Abrahamie przykład człowieka wiary. Już na początku jego drogi w nieznane potrzebna była jego wiara, by zaufać powołaniu otrzymanemu od Boga. Niezwykłym sprawdzianem wiary Abrahama była próba przekroczenia granic człowieczeństwa i ojcostwa, aby złożyć Bogu w ofierze swojego syna, syna obietnicy – Izaaka”.

Zacytował również słowa św. Jana Pawła II z „Tryptyku Rzymskiego”: „O Abrahamie, jest taka granica ojcostwa, taki próg, którego ty nie przekroczysz. (...) Bo Bóg Abrahamowi objawił, czym jest dla ojca ofiara własnego syna – śmierć ofiarna. O Abrahamie – tak bowiem Bóg umiłował świat, że Syna swojego dał, aby każdy, kto w Niego uwierzył, miał żywot wieczny”.

Ks. Mariusz Frukacz/Niedziela

– W Ewangelii widzimy rozróżnienie cudów, które zostały dokonane wobec tłumów i niejako osobno wobec uczniów dla edukacji apostolskiej. Uczniowie otrzymali nakaz: „Przeprawmy się na drugą stronę”. To jest coś na podobieństwo: wyrusz w nieznane. Przeprawili się na stronę pogańską. I nagle zmiana pogody, gwałtowny wicher, fale biją w łódź, tak że napełniała się wodą. On zaś spał w tyle łodzi na wezgłowiu. Po ludzku rzecz biorąc, jak można spokojnie spać w czasie burzy? Trzeba być albo nieroztropnym, albo śmiertelnie zmęczonym. I znowu kalkulacja ludzka postawi mocne pytanie: „Nauczycielu, nic Cię to nie obchodzi, że giniemy?”. Jezus wydał dwa rozkazy: „Milcz, ucisz się!”, a potem postawił dwa pytania: „Czemu tak bojaźliwi jesteście? Jakże brak wam wiary!” – kontynuował arcybiskup.

Reklama

– Pewnie po pytaniu, które uczniowie zadali sobie: „Kim On jest właściwie, że nawet wicher i jezioro są Mu posłuszne?”, w ich sercu i umyśle pojawiły się inne pytania: dlaczego nas wybrał i dlaczego kazał nam wyruszyć na inny brzeg i dokąd nas zaprowadzi? – zauważył.

Arcybiskup przypomniał, że „w każdym naszym wezwaniu po imieniu i posłaniu w nieznane jutro zgodziliśmy się uczestniczyć w tej edukacji”. – Dlaczego zostałem wybrany, kiedy dzisiaj młodzież i dzieci same pozbywają się dostępu do ewangelizacji? Czy będziemy im potrzebni? – pytał metropolita częstochowski.

Ks. Mariusz Frukacz/Niedziela

– Dziękując za dar św. Tomasza z Akwinu, stawiamy sobie ważne pytania o kształt naszej wiary i wysiłek rozumu, abyśmy szukali prawdy tam, gdzie ona się znajduje, jak uczył św. Jan Paweł II. Ten sam św. Jan Paweł II zadaje nam św. Tomasza z Akwinu w darze encykliki „Fides et ratio”, abyśmy przez rozum oświecony wiarą zostali uwolnieni z ciemności nihilizmu i pełzającej sekularyzacji – zakończył abp Depo.

Przed końcowym błogosławieństwem zauważył, że „św. Tomasz z Akwinu powraca na nasze drogi, żebyśmy nie wycofali się z dróg poszukiwania prawdy pomimo różnych wiatrów i areopagów świata”.

Następnie w auli św. Jadwigi uczestnicy „Dnia ze św. Tomaszem z Akwinu” wysłuchali wykładu prof. Artura Andrzejuka z Wydziału Filozofii Chrześcijańskiej Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie nt. „Św. Tomasz z Akwinu jako teolog”.

Ks. Mariusz Frukacz/Niedziela

Reklama

Prelegent podkreślił, że „refleksja teologiczna Akwinaty zawiera przejrzystość wewnętrznych prawd wiary”. – Bóg jest tym, który nas zdobywa i pociąga do siebie. Św. Tomasz uprawiał teologię spekulatywną, dla której filozofia była punktem wyjścia, metodologią i sposobem myślenia. Była integralna z teologią – mówił prof. Andrzejuk.

– W myśli Akwinaty w sprawie zbawienia, relacji człowieka z Bogiem, to Bóg musiał człowieka poinformować. Bóg objawia człowiekowi o tym, że go kocha i chce relacji z człowiekiem. To, że On jest celem człowieka – kontynuował. Zaznaczył, że „filozofia i teologia mogą się zajmować tymi samymi rzeczami. Filozofia od teologii różni się sposobem, argumentacją. Dla św. Tomasza wiedzieć i rozumieć to najważniejsza potrzeba człowieka”.

Prelegent wskazał, że „najważniejsze cechy teologii św. Tomasza to nachylenie antropologiczne, bo człowiek w tej teologii jest bardzo ważny”. Podkreślił, że „teologia Akwinaty jest radykalnie chrystocentryczna”. – Tak naprawdę teologia św. Tomasza to bardziej Boska wiedza o człowieku, niż ludzka wizja Boga. Dla Akwinaty Wcielenie to najważniejsze wydarzenie w dziejach świata – powiedział i zacytował św. Tomasza: „W Chrystusie Bóg uwielbia człowieka”.

Ks. Mariusz Frukacz/Niedziela

Ponadto, jak wyjaśnił prof. Andrzejuk, dla św. Tomasza „Eucharystia jest najważniejszym sakramentem, bo w Eucharystii jest obecny, On sam – Chrystus. Eucharystia jest centrum Kościoła”. Wyjaśnił również, że „w teologii moralnej Akwinaty najważniejsza jest relacja miłości, amicitia caritatis – przyjaźń miłości”.

„Dzień św. Tomasza z Akwinu” w Wyższym Seminarium Duchownym w Częstochowie ma już długą tradycję. Uroczysty dzień obchodów wspomnienia św. Tomasza z Akwinu sięga czasów, kiedy Częstochowskie Seminarium Duchowne miało swoją siedzibę w Krakowie, przy ul. Bernardyńskiej 3, do roku 1991. Tradycja ta była kontynuowana po przeniesieniu seminarium do Częstochowy i poświęceniu nowego budynku przez św. Jana Pawła II 15 sierpnia 1991 r. Św. Tomasz z Akwinu jest patronem kaplicy w Domu Profesorskim w seminarium.

2023-01-28 21:14

Oceń: +2 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Andrzej Przybylski: Powołał mnie Pan, abym pomagał

[ TEMATY ]

Częstochowa

święcenia

bp Andrzej Przybylski

Bożena i Marian Sztajner/Niedziela

„Nierozłącznie traktuję w swoim powołaniu te dwa słowa: biskup pomocniczy. Powołał mnie Pan, abym pomagał” – mówił nowy biskup pomocniczy archidiecezji częstochowskiej Andrzej Przybylski na zakończenie uroczystości święceń w archikatedrze Świętej Rodziny w Częstochowie.

Nowy biskup wskazał na słowa św. Pawła apostoła zapisane w Dziejach Apostolskich, w rozdziale 20: „Oznajmiłem wam bowiem zbawczy plan Boży, nie ukrywając niczego. Troszczcie się o siebie i o całą owczarnię, w której Duch Święty ustanowił was biskupami. Bądźcie pasterzami Kościoła Bożego, odkupionego Jego własną krwią” – Św. Paweł zwołuje starszych wspólnoty, aby im przekazać odpowiedzialność za Kościół. Św. Paweł czuje, że zmierza dom męczeństwa. To dziwne uczucie czuć się włączonym w tę sukcesję apostolską – podkreślił bp Przybylski.
CZYTAJ DALEJ

Bóg pomnaża dobro tych, którzy je czynią już teraz

2025-09-23 12:37

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej

Bóg pomnaża dobro tych, którzy je czynią już teraz, choćby w niewielkim zakresie. Karze zaś tych, którzy mają serce skąpe i niczego nie dają potrzebującym.

Jezus powiedział do faryzeuszów: «Żył pewien człowiek bogaty, który ubierał się w purpurę i bisior i dzień w dzień ucztował wystawnie. U bramy jego pałacu leżał żebrak pokryty wrzodami, imieniem Łazarz. Pragnął on nasycić się odpadkami ze stołu bogacza. A także psy przychodziły i lizały jego wrzody. Umarł żebrak i aniołowie zanieśli go na łono Abrahama. Umarł także bogacz i został pogrzebany. Gdy cierpiąc męki w Otchłani, podniósł oczy, ujrzał z daleka Abrahama i Łazarza na jego łonie. I zawołał: „Ojcze Abrahamie, ulituj się nade mną i przyślij Łazarza, aby koniec swego palca umoczył w wodzie i ochłodził mój język, bo strasznie cierpię w tym płomieniu”. Lecz Abraham odrzekł: „Wspomnij, synu, że za życia otrzymałeś swoje dobra, a Łazarz w podobny sposób – niedolę; teraz on tu doznaje pociechy, a ty męki cierpisz. A ponadto między nami a wami zionie ogromna przepaść, tak że nikt, choćby chciał, stąd do was przejść nie może ani stamtąd nie przedostają się do nas”. Tamten rzekł: „Proszę cię więc, ojcze, poślij go do domu mojego ojca. Mam bowiem pięciu braci: niech ich ostrzeże, żeby i oni nie przyszli na to miejsce męki”. Lecz Abraham odparł: „Mają Mojżesza i Proroków, niechże ich słuchają!” „Nie, ojcze Abrahamie – odrzekł tamten – lecz gdyby ktoś z umarłych poszedł do nich, to się nawrócą”. Odpowiedział mu: „Jeśli Mojżesza i Proroków nie słuchają, to choćby ktoś z umarłych powstał, nie uwierzą”».
CZYTAJ DALEJ

W Bangkoku zawaliła się część jezdni

2025-09-25 20:43

[ TEMATY ]

katastrofa

Bangkok

PAP/RUNGROJ YONGRIT

24 września 2025 r. jedna z głównych ulic dzielnicy Samsen w Bangkoku zapadła się. Nie było ofiar śmiertelnych.

Trzy pojazdy utknęły w wielkiej dziurze po zawaleniu się drogi w Bangkoku w Tajlandii. Jedna z głównych ulic dzielnicy Samsen w Bangkoku zapadła się, pozostawiając dziurę o głębokości około 50 metrów, szerokości 30 metrów i długości 30 metrów, ale nie odnotowano żadnych obrażeń wśród osób, które znalazły się w pobliżu zdarzenia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję