Reklama

Anatomia kradzieży i kłamstwa

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na początku stycznia br. nakładem Wydawnictwa „von Borowiecky” ukazała się książka dr. Petera Rainy pt. Anatomia linczu. Sprawa Ojca Konrada Hejmo. Wydawca tak się spieszył, że na stronie 3 jako datę wydania podał rok 2006, a na 4, tzw. redakcyjnej, przy nocie copyright - 2005. Było jak było, ale książka jest już na rynku księgarskim. Powiedzmy także na wstępie, że z ogromnymi trudnościami przebija się przez medialną blokadę do „zbiorowej świadomości” polskich czytelników. Informację o niej bywalcy coraz rzadszych w naszym pejzażu kulturalnym księgarń podają sobie niemal szeptem, jakby wstydzili się czegoś lub obawiali.
Odpowiedź na pytanie, dlaczego tak ciężko uzyskać informację o książce z publikatorów, znalazłem w niej samej. Otóż po przeczytaniu uświadomiłem sobie, że książka ta „nie pasuje” w Polsce nikomu! Przede wszystkim nie odpowiada autorom słynnego Raportu w sprawie o. Hejmy, panom: J. Żarynowi, P. Machcewiczowi i A. Grajewskiemu, bo kwestionuje ich podstawowy wniosek, iż, mianowicie, o. Konrad Stanisław Hejmo był świadomym i tajnym współpracownikiem SB i że donosił na Ojca Świętego Jana Pawła II. Z książki tej jednak nie może być także zadowolony sam „główny bohater”, nie świadczy ona bowiem o jego heroicznej świętości, ale daje czytelnikowi możliwość poznania go jako człowieka naiwnego, niefrasobliwego i gadatliwego, choć na pewno nie zdrajcę.
Publikacja dr. Rainy składa się z dwóch części. Pierwsza to teksty powstałe po upublicznieniu sprawy przez prezesa IPN - Kieresa. Drugą stanowi obszerny (ponad 300 stron) wybór dokumentów znajdujących się w zasobach archiwalnych IPN. Nawiązując do poprzedniego akapitu, powiedzmy, że tu jest właśnie pies pogrzebany. Otóż, jak tego dowodzi część pierwsza książki, o. Konrad miał wielu obrońców „od serca”, którzy w odpowiedzi na pomówienia IPN podjęli się zbiorowej obrony, choć nie znali, a pewnie i dziś jeszcze nie znają dokumentów. Innymi słowy - rwali włosy z głowy, choć nie wiedzieli dlaczego. Z tych też względów o. Konrad nie miał i nie ma wielu obrońców „od rozumu”. Żeby go bowiem bronić rzeczowo, trzeba poznać część drugą książki, czyli opublikowane w niej dokumenty, pozwalające nam zidentyfikować kolejną grupę, której ta książka nie odpowiada. W jej skład mogą wchodzić - choć oczywiście nie muszą - ci wszyscy, o których możemy tam przeczytać.
Kolejną grupą są ci badacze, którzy wolą „ludowi ciemnemu” okazywać wyniki swych opracowań niż ich podstawy, czyli dokumenty. W ten sposób bowiem można i więcej zarobić, i podtrzymać w opinii pospolitej pewne mity lub pogłębić dyskredytację tych, którzy się autorowi takiego opracowania nie podobają.
Podążając dalej drogą naszych rozważań, musimy powiedzieć, iż przeciwnikami Anatomii linczu są zarówno wyznawcy „lustracyzmu”, jak i „antylustracyzmu”. Pierwsi bowiem uważają, iż kto kwestionuje „wyroki” i metody ujawniania tajnych współpracowników przez historyków IPN, jest przeciwnikiem lustracji. To tak jakby powiedzieć, że ktoś, kto kwestionuje wyrzucanie pasażerów podczas jazdy pociągu, jest przeciwnikiem podróżowania koleją! Drudzy uważają natomiast, że należy wszystko spalić i nic nie mówić, bo to „polskie piekło” itp., tak jakby rzeczywiście wierzyli, że ktoś, kto życie spędził na dyskredytowaniu i łamaniu ludzi, spali wyniki swej kilkudziesięcioletniej pracy. Przecież to materiał do szantażu, swoiste „ubezpieczenie na życie” panów z dawnego MSW i SB.
Wiemy już zatem, że książka nie ma zwolenników, ale teraz dowiemy się, iż mimo to jest wykorzystywana bez przywołania źródła, a zatem, iż dr Peter Raina jest po prostu okradany, bo naruszane są jego prawa autorskie. Oto bowiem w nr. 51 (718) Faktu z 1 marca br. ukazał się na s. 7 artykuł zatytułowany Hejmo brał pieniądze, podpisany inicjałami „TP”. Artykuł ten jest przykładem prymitywnego kłamstwa, manipulacji i zwykłej kradzieży.
W części graficznej autor artykułu wykorzystuje pokwitowanie, które zostało opublikowane w książce Petera Rainy. O tym, iż zamieszczona w Fakcie kopia pokwitowania pochodzi z Anatomii linczu, świadczy choćby układ stempla IPN widoczny pod tytułem artykułu. Każda kopia dokumentu jest bowiem stemplowana przez pracowników IPN i trudno przypuszczać, by zawsze tak samo stawiali oni swą pieczęć. Wskazuje na to także podpis, który Fakt zamieszcza pod kopią: „Podpis ojca Hejmy pod pokwitowaniem odbioru 500 marek”. Otóż na zamieszczonym w Fakcie pokwitowaniu widnieje kwota 300 marek. Kwota 500 marek widnieje na drugim pokwitowaniu zamieszczonym w dolnej części strony 252 książki Anatomia linczu. Nawet kraść trzeba umieć!
Przytoczenie w artykule nazwiska agenta Andrzeja Madejczyka bez podania źródła, czyli książki, jest również kradzieżą, ponieważ Peter Raina był pierwszym historykiem, który to nazwisko w swej książce ujawnił. Przypomnijmy, że autorzy Raportu zataili tę informację, chroniąc agenta SB, a prawdopodobnie także BND.
W artykule „niemieckiej gazety dla Polaków” znajdziemy też powtórzenie kłamstw, z których nawet IPN się wycofał. Podtytuł np. głosi: Dominikanin świadomie donosił na Jana Pawła II. Dalej zaś czytamy m.in.: „brał za to pieniądze”, „Fakt ma na to dowody: pokwitowania wystawiane przez agenta bezpieki, które podpisywał Hejmo”. Te „dowody” to właśnie zeskanowana z książki Anatomia linczu kopia pokwitowania.
Trzeba tu dodać, że sprawa tych pokwitowań jest wyjaśniona w tekście o. prof. Jacka Salija OP. Tekst ten jest integralną częścią wspomnianej książki i informuje, że pokwitowanie nie świadczy o „świadomym donosicielstwie” o. Konrada.
Wszystko, co do tej chwili napisaliśmy, nie napawa optymizmem. Coraz rzadsza jest bowiem wśród polskiego społeczeństwa, szczególnie w jego warstwach wyższych, gotowość podjęcia wyzwania, jakie stawia przed nami prawda, coraz mniej jest odwagi cywilnej. Coraz częściej spotykamy za to duchowe lenistwo i tchórzostwo. Coraz częściej też ciężar wolności powiązanej z odpowiedzialnością myli nam się z łatwością zmieniania kanałów telewizyjnych i oddawania własnego intelektu w niewolę publicystów, koniunkturalnych historyków itd., ale to już temat na inną opowieść. Dobrze zatem, że są jeszcze ludzie tacy jak dr Peter Raina, wykształceni w wolnym świecie (absolwent Oxfordu) i ukształtowani przez nauczanie Prymasa Tysiąclecia, i dobrze, że publikują takie książki, jak Anatomia linczu. Sprawa Ojca Konrada Hejmo.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Módlmy się o nawrócenie Gizeli Jagielskiej i innych aborcjonistów

2025-04-18 11:44

[ TEMATY ]

aborcja

Oleśnica

Adobe Stock

"W boga nie wierzę. Jestem Żydówką i do tego ateistką. A zawodowo lekarką - dlatego wykonuje i wykonywać będę aborcje, zgodnie ze wskazaniami i życzeniem kobiet" - napisała w mediach społecznościowych Gizela Jagielska, która zabiła Felka w 9-tym miesiącu ciąży zastrzykiem w serce. Fundacja Pro-Prawo do Życia apeluje o modlitwę za Jagielską oraz innych aborcjonistów, zwłaszcza dzisiaj, w Wielki Piątek, kiedy w Liturgii modlimy się m.in. za Żydów oraz za wszystkich, którzy nie uznają Boga, aby Pan zdjął zasłonę ciemności z ich serc.

Gizela Jagielska jasno definiuje swój światopogląd. Co więcej, otwarcie deklaruje, że będzie wykonywać aborcję na życzenie kobiet. To już się dzieje w Oleśnicy (największym ośrodku aborcyjnym w Polsce) oraz wielu innych szpitalach, gdyż pozwala na to "kompromis aborcyjny" skutkujący złym i wadliwym prawem, które umożliwia zabijanie dzieci na żądanie do końca ciąży.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Abp Depo: Wielki Piątek to nie teatr

– W każdej Eucharystii Jezus oddaje swoje życie za nas. To nie jest teatr, to jest zaproszenie – powiedział abp Wacław Depo. W Wielki Piątek metropolita częstochowski przewodniczył Liturgii Męki Pańskiej w bazylice Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Zawierciu.

W homilii hierarcha przypomniał, że „Chrystus zbawił nas nie za cenę czegoś przemijającego – złota czy srebra, ale za cenę swojej Krwi, męki i śmierci, abyśmy mieli życie wbrew prawu śmierci”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję