Reklama

Propozycje

„Szkoła patrzenia”

Niedziela Ogólnopolska 8/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

To tytuł wydanej przez Wydawnictwo „Jedność” książki zawierającej zbiór esejów autorstwa Tadeusza Boruty (rocznik 1957) - malarza i teoretyka sztuki, absolwenta krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz Papieskiej Akademii Teologicznej. Uprawia on z powodzeniem malarstwo, rysunek i rzeźbę oraz - z nie mniejszą pasją i zaangażowaniem - publicystykę kulturalną. Jego eseje zamieszczały: Tygodnik Powszechny, Znak, Res Publica Nowa i Życie Duchowe.
Zarówno bardzo osobista twórczość plastyczna Tadeusza Boruty, ukształtowana w specyficznym środowisku, jakim jest środowisko krakowskie, jak i działalność literacka koncentrują się wokół trudnych, wymagających dużej wiedzy, wyczucia, a zwłaszcza wrażliwości i otwarcia na temat, wątków religijnych. Potrzeba pogłębionej znajomości Pisma Świętego, wewnętrzne przekonanie, że na polu współczesnej sztuki religijnej jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia, towarzyszą mu od początku jego kariery artystycznej.
Teksty publikowane w książce to - zgodnie z tytułem - prawdziwa szkoła patrzenia na arcydzieła malarstwa religijnego, obrazujące najważniejsze święta kościelne. Arcydzieła widziane i opisane przez Tadeusza Borutę podczas jego podróży zagranicznych zdominowane zostały przez bliskie mu (stylistycznie i duchowo) obrazy powstałe w okresie sztuki nowożytnej, gdy malarstwo, zerwawszy z krępującymi je więzami narzuconymi przez średniowiecze, rozwinęło się we wszystkich możliwych kierunkach. Artysta nie tylko opisuje, co dany obraz przedstawia (czyniąc to zresztą w sposób syntetyczny i zrozumiały dla każdego), ale - co najważniejsze - przez wnikliwą analizę zarówno jego rozbudowanej warstwy malarskiej (wychwytując z powodzeniem to, co dla warsztatu danego twórcy najbardziej charakterystyczne, co decyduje o jego odrębności i oryginalności), jak i równie bogatej treści wydobywa, a zarazem interpretuje w sposób zadziwiająco klarowny i jasny ukryte przesłanie, które towarzyszyło autorom obrazów w momencie ich tworzenia.
Trzydzieści trzy krótkie - zaledwie pięcio-, sześciostronicowe - eseje o dobrej dramaturgii, napisane z werwą i ogromną erudycją, a zarazem z myślą o wyrobionym czytelniku, pozwalają odkryć w pozornie znanych kompozycjach (jak chociażby słynne, prezentowane jesienią 1996 r. w Muzeum Narodowym w Warszawie Złożenie do grobu Caravaggia - z Muzeum Watykańskiego w Rzymie; Kobieta trzymająca wagę Jana Vermeera van Delft - z National Gallery of Art w Waszyngtonie; Trójca Święta - fresk z kościoła Santa Maria Novella we Florencji pędzla Masaccia czy Adoracja Baranka Jana van Eycka - z katedry św. Bawona w Gandawie) wątki i wartości niedostrzegane przez większość z nas lub pozostające najczęściej poza naszą ogólną - jakże, niestety, skromną - wiedzą na tematy plastyczne.

Tadeusz Boruta, Szkoła patrzenia. Obrazowanie świąt kościelnych w dziełach wielkich mistrzów, Wydawnictwo „Jedność”, Kielce 2003, ss. 304.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej niezbędnika katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca.

CZYTAJ DALEJ

Z medalikiem św. Benedykta w życie

Niedziela toruńska 28/2017, str. 4-5

[ TEMATY ]

medalik

św. Benedykt z Nursji

Archiwum autorki

Awers i rewers medalika św. Benedykta

Awers i rewers medalika św. Benedykta
W miesiącu lipcu teksty liturgiczne przypominają głównego patrona Europy św. Benedykta. Jego święto obchodzone jest w Kościele katolickim, anglikańskim i ewangelickim w dniu 11 lipca na pamiątkę przeniesienia relikwii świętego z Monte Cassino do opactwa Fleury (11 lipca 673 r.). To doroczne święto ustanowił papież Paweł VI, gdy w 1964 r. w trakcie Soboru Watykańskiego II ogłosił św. Benedykta patronem Europy, podkreślając w ten sposób rolę, jaką zakony oparte na jego regule odegrały w łączeniu tradycji Wschodu i Zachodu oraz w cywilizowaniu Europy.
CZYTAJ DALEJ

Włochy: odrestaurowano sześćsetletni fresk Fra Angelico, przedstawiający Ukrzyżowanie Chrystusa

2025-07-12 10:03

[ TEMATY ]

Włochy

commons.wikimedia.org

Fra Angelico: Ukrzyżowanie (San Marco, Florencja).

Fra Angelico: Ukrzyżowanie (San Marco, Florencja).

Sześćsetletni fresk, przedstawiający Ukrzyżowanie Chrystusa, autorstwa bł. Fra Angelico (1395-1455) - jednego z najwybitniejszych malarzy wczesnego Odrodzenia, pieczołowicie odrestaurowano w przyklasztornym kościele św. Dominika we Fiesole koło Florencji. Dzieło, ukryte pod wieloma warstwami farb, odzyskało swój pierwotny blask dzięki wsparciu amerykańskiej organizacji non‑profit Friends of Florence (Przyjaciele Florencji).

Dominikanin Guido di Pietro, w zakonie - Jan z Fiesole, znany jako Fra Angelico, zwany „Malarzem Anielskim” ze względu na swój subtelny, wręcz eteryczny sposób używania barw i światła, łączył średniowieczną duchowość z technicznymi osiągnięciami Renesansu. Jego obrazy były nie tylko wyrazem kunsztu artystycznego, lecz także aktem głębokiego oddania i modlitwy. 3 października 1982 św. Jan Paweł II wyniósł go na ołtarze, ale nie była to klasyczna beatyfikacja, lecz potwierdzenie kultu przez wprowadzenie jego imienia do mszału.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję