Reklama

Rzecznicy szacunku dla życia

Szczególnym prawem wśród nienaruszalnych i niezbywalnych praw człowieka jest prawo do rozwoju biologicznego. - Pierwszym prawem człowieka jest prawo do życia - mówił Jan Paweł II. Kościół broni tego prawa z uwagi na majestat Stwórcy, który jest dawcą życia, jak i ze względu na najważniejsze dobro człowieka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Współczesny świat lubi mówić o prawach. Prawa człowieka, prawa zwierząt, prawo do i prawo od - wszelkie odmiany praw krążą natrętnie wokół nas. Bombardowani jesteśmy przeróżnymi prawami, aż zapominamy, jakie jest prawdziwe ich znaczenie. Zwłaszcza zdajemy się nie pamiętać o jednym z nich, które jest podstawą wszystkiego - o prawie do życia. Na szczęście są ludzie i inicjatywy, które nie pozwolą go zagubić. Świadczy o tym organizowany od lat Marsz za Życiem, który w tym roku przypadł 28 grudnia, w święto Świętych Młodzianków.

Pierwsze prawo człowieka

Życie ludzkie wraz z jego początkiem uważa się za wartość podstawową wszystkich praw. Prawo to przysługuje człowiekowi od momentu poczęcia, a nawet wcześniej. Nie tylko poczęty człowiek ma cieszyć się tym prawem, ale ma też prawo do poczęcia się.
Życie zajmuje centralne miejsce w całokształcie dóbr człowieka. Jest ono jego fundamentalną wartością jako osoby, prawem, którego nikt mu nie nadaje, ale które narzuca się z siłą oczywistości aksjologiczno-normatywnej ze względu na osobową wartość. Według Jana Pawła II szczegółowa treść tego prawa nie wyraża się tylko i wyłącznie w stwierdzeniu nietykalności życia ludzkiego, ale jest o wiele bogatsza i głębsza.
Obok bezpośredniej nietykalności życia ludzkiego, prawo to posiada płaszczyzny praw bardziej szczegółowych. Pierwszą jest płaszczyzna integralności cielesnej, która gwarantuje człowiekowi możliwość posiadania wszystkich członków, narządów i organów cielesnych. Druga płaszczyzna to nienaruszalność ciała, która ma chronić przed wszelkim naruszeniem ciała poprzez pobicie, znęcanie się, torturowanie i inne. Kolejna płaszczyzna to prawo do zachowania zdrowia i rozwoju fizycznego, które stanowią konieczne elementy życia i czynniki jego zachowania. Następna mówi o prawie do posiadania środków potrzebnych do zagwarantowania odpowiedniego poziomu życia.
Prawo do życia to prawo do tej wartości, jaką jest życie i zarazem prawo do tego, co bezpośrednio wiąże się z życiem i co je w jakikolwiek sposób warunkuje. U jego podstaw leży uznanie życia za wartość fundamentalną.
- Tylko szacunek dla życia może stanowić fundament i gwarancję najcenniejszych i najpotrzebniejszych dla społeczeństwa wartości, takich jak demokracja i pokój. Nie może bowiem istnieć prawdziwa demokracja, jeżeli nie uznaje się godności każdego człowieka i nie szanuje jego praw. Nie może istnieć prawdziwy pokój, jeśli się nie bierze w obronę i nie popiera życia - pisał Jan Paweł II w encyklice „Evangelium vitae”. W nawoływaniu Kościoła o przestrzeganie prawa do życia mieści się wszystko, co składa się na słowo „życie”. Od prawa do poczęcia poprzez stworzenie człowiekowi takich warunków, aby mógł żyć, zachowując swoją godność po naturalną śmierć. Bez przestrzegania tego prawa nie można mówić o realizacji innych praw, m. in. do wolności sumienia, do wolności słowa, prawa do pracy, do sprawiedliwej zapłaty.

VII Marsz za Życiem

- Życie zaś, zwłaszcza ludzkie, należy wyłącznie do Boga: kto podnosi rękę na życie człowieka, podnosi rękę na samego Boga - podkreślał Jan Paweł II. Cywilizacja śmierci, o której mówił i pisał papież, jest, niestety, dzisiaj niezwykle realna. Dlatego wołanie papieskie: - Walczcie, aby każdemu człowiekowi przyznano prawo do urodzenia się - jest dla nas zadaniem, które musimy „odrabiać” każdego dnia, musimy odpowiadać sobie na pytanie, co robimy, aby nastąpiło poszanowanie przyjmowania życia, zachowania go aż po godną śmierć, jak odnosimy się do rodzin wielodzietnych, które są świadectwem, że dziecko to prawdziwe błogosławieństwo Boga.
- Rodzina wielodzietna jest fundamentem naszego społeczeństwa. Za to ją trzeba cenić i należy wspierać - mówił bp Edward Białogłowski podczas spotkania w Kolbuszowej.
VII Marsz za Życiem rozpoczął się przed pomnikiem Dzieci Nienarodzonych na Starym Cmentarzu przy ul. Targowej w Rzeszowie. Tu modlono się m.in. za dzieci zabite w łonach matek i za cierpiących z powodu odrzucenia życia. Potem z zapalonymi świecami i symbolicznymi różami w dłoniach uczestnicy marszu przeszli ulicami miasta do Sanktuarium Pani Rzeszowa, gdzie uczestniczyli we Mszy św. Tam najpierw młodzież z Górna przedstawiła program wokalno-muzyczny z medytacjami. Eucharystię koncelebrował bp Edward Białogłowski, a homilię wygłosił ks. inf. Wiesław Szurek. Liturgię słowa przygotowały siostry ze Zgromadzenia Służebnic Najświętszego Serca Jezusowego, które od 10 lat w Rzeszowie prowadzą Dom Samotnej Matki. To u nich znajduje się Okno Życia. Ponad 70 dzieci przyszło na świat w prowadzonej przez siostry sercanki placówce, a Okno uratowało życie dwojga dzieci. Ich działalność wpisuje się w pracę stowarzyszeń obrońców życia, którzy organizują marsze za życiem, nieustannie przypominają wartość życia, są rzecznikami szacunku dla życia na każdym jego etapie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Polska na „granicy katolicyzmu”: Apel Kardynała Saraha, Prof. Nowaka i Ks. Skrzypczaka o misję i wolność

2025-11-21 10:58

Materiał prasowy

Konferencja „Polski katolicyzm”, zorganizowana w Warszawie z okazji 1000-lecia Państwa Polskiego oraz 20. rocznicy śmierci św. Jana Pawła II, stała się platformą do refleksji nad historyczną rolą i współczesnymi wyzwaniami Kościoła katolickiego w Polsce. Trzej wybitni prelegenci – kard. Robert Sarah, prof. Andrzej Nowak i ks. prof. Robert Skrzypczak – przedstawili spójną diagnozę, wskazując na dziedzictwo Papieża Polaka jako klucz do odnowy.

Profesor Andrzej Nowak podkreślił, że historia Polski jest nierozerwalnie związana z Chrztem Mieszka I. Od samego początku państwo to miało charakter misyjny, czego dowodem są męczennicy, a jego położenie historycznie umiejscawiało je na „granicy katolicyzmu”, stojąc w obliczu prawosławnej Rusi. Historyk zaapelował, by Polacy, wiernością swojej tradycji, nie godzili się na koniec cywilizacji chrześcijańskiej, lecz postrzegali powrót do „Światła Prawdy” jako kontynuację swojej misji w obliczu współczesnych zagrożeń.
CZYTAJ DALEJ

Czego uczy mnie dzisiejszy opis ukrzyżowanego Chrystusa?

2025-11-20 08:00

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Vatican Media

Ostatnia niedziela roku liturgicznego, nazywana Niedzielą Chrystusa Króla, opisuje scenę ukrzyżowania Jezusa. To musi dziwić. Nie widzimy Chrystusa królującego w chwale, potężnego, wszechmogącego, Sędziego żywych i umarłych, ale ukrzyżowanego.

Gdy ukrzyżowano Jezusa, lud stał i patrzył. A członkowie Sanhedrynu szydzili: «Innych wybawiał, niechże teraz siebie wybawi, jeśli jest Mesjaszem, Bożym Wybrańcem». Szydzili z Niego i żołnierze; podchodzili do Niego i podawali Mu ocet, mówiąc: «Jeśli Ty jesteś Królem żydowskim, wybaw sam siebie». Był także nad Nim napis w języku greckim, łacińskim i hebrajskim: «To jest Król żydowski». Jeden ze złoczyńców, których tam powieszono, urągał Mu: «Czyż Ty nie jesteś Mesjaszem? Wybaw więc siebie i nas». Lecz drugi, karcąc go, rzekł: «Ty nawet Boga się nie boisz, chociaż tę samą karę ponosisz? My przecież – sprawiedliwie, odbieramy bowiem słuszną karę za nasze uczynki, ale On nic złego nie uczynił». I dodał: «Jezu, wspomnij na mnie, gdy przyjdziesz do swego królestwa». Jezus mu odpowiedział: «Zaprawdę, powiadam ci: Dziś będziesz ze Mną w raju».
CZYTAJ DALEJ

Świdnica. Znamy wyniki diecezjalnego konkursu plastycznego o tematyce misyjnej

2025-11-21 19:41

[ TEMATY ]

diecezja świdnicka

Helena Kmieć

Violetta Leńska

konkurs misyjny

Archiwum prywatne

Członkinie jury podczas oceny nadesłanych prac konkursowych

Członkinie jury podczas oceny nadesłanych prac konkursowych

Ukazywanie dzieciom i młodzieży pozytywnych wzorców do naśladowania oraz wspieranie ich w wychowaniu do świadomego i aktywnego zaangażowania misyjnego - to główne cele konkursu plastycznego „Helena Kmieć – Misjonarka Uśmiechu”, który odbył się w diecezji świdnickiej.

Do tegorocznej edycji nadesłano aż 260 prac z 32 szkół, co pokazuje ogromne zainteresowanie dzieci i młodzieży postacią świeckiej misjonarki, która oddała życie w służbie Bogu i ludziom. Konkurs organizowany przez Papieskie Dzieła Misyjne Diecezji Świdnickiej miał na celu nie tylko popularyzację wiedzy o życiu i działalności Heleny Kmieć, ale również rozwijanie talentów, wrażliwości artystycznej i duchowej młodych twórców.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję