Reklama

Z dziećmi i dla dzieci

Większość czasu swojej pracy artystycznej (30 lat) poświęciła dzieciom. Królestwo Cioci Gosi - salę Kameralną Filharmonii Częstochowskiej zna już kilka pokoleń częstochowian. Mowa o Małgorzacie Starczewskiej-Owczarek - solistce operowej, autorce „Audycji muzycznych dla dzieci”, założycielce amatorskiego Teatru Dziecięcego.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Małgorzata Starczewska-Owczarek zajmuje się twórczością dziecięcą i dziećmi, bo to jej ukochana publiczność: „Wiem, że one nigdy nie zdradzą, kochają mnie bezwarunkowo. Otrzymuję od nich listy, zwierzają mi się ze swoich kłopotów. Dzieci oczekują ode mnie o wiele więcej niż tylko wiadomości o muzyce. Staram się sprostać tym oczekiwaniom”. Pani Małgorzata pragnie oddziaływać wielopłaszczyznowo na swoich młodych melomanów. W Audycjach łączy elementy muzyki z historią, patriotyzmem, bon tonem, wspólnym śpiewaniem i doskonałą zabawą. Tytuł ostatniego poranka Kiedy muzyka cichutko rozczula, na kłopot dziecka dorosłych uczula wynika z obserwacji pogarszających się relacji między dziećmi a rodzicami: „Dziecko raz odtrącone przez rodziców pozostaje z problemem samo, dorasta w przeświadczeniu, że rodzice go nie rozumieją, że nie może na nich liczyć. Traci poczucie bezpieczeństwa, czuje się osamotnione”. Wrażliwość na problemy małych serc zmoblizowała Małgorzatę Starczewską-Owczarek do zrealizowania drzemiącego w niej od dawna marzenia - Teatru Dziecięcego. Na razie jest to wersja amatorska, ale p. Małgorzata wierzy, że uda się stworzyć w Częstochowie profesjonalny Teatr Dziecięcy. Od września 2005 r., w każdą sobotę, dzięki życzliwości ks. prał. Stanisława Iłczyka, odbywają się próby w sali parafialnej przy kościele św. Wojciecha. Po pierwszym naborze z tłumu chętnych na scenie wytrwało 16 osób. Jak zauważa M. Starczewska-Owczarek: „Wybrałam pracę z dziećmi i dla dzieci. Z dziećmi człowiek nie odczuwa przemijania czasu. Ciągle uczę się czegoś od nich, radości życia, prostoty... Chcę je wychowywać przez sztukę. Pragnę obudzić w nich drzemiące możliwości, otworzyć, żeby poczuły się pewniej, żeby znalazły miejsce w trudnej rzeczywistości”.
Z potrzeby serca, jak podkreśla p. Małgorzata, jako pierwszy spektakl wybrała Betlejem Polskie Lucjana Rydla. „Nie zaczęliśmy od abecadła - wierszy, ale od Betlejem Rydla. Zauważyłam, że dzieci przychodzą do Filharmonii i nie wiedzą, co to Ojczyzna, patriotyzm, jakby przez to wejście do Unii, globalizację, nie identyfikują się z narodem. Wybrałam zatem fragmenty, które podkreślają patriotyzm. Dzisiaj nikt nie zabrania dzieciom mówić po polsku, a one same lekką ręką z tego rezygnują. Nie zdają sobie sprawy, jaką cenę za obronę ojczystej mowy płacili ich przodkowie. Byłam przekonana, że muszę zrobić właśnie Betlejem i właśnie dla tych małych dzieci”.
Pierwszy swój spektakl aktorzy Teatru Dziecięcego wystawili m.in. podczas ostatniej edycji umuzykalniających spotkań w Filharmonii (20-24 lutego). Melomanii mogli podziwiać świetną identyfikację aktorów z bohaterami, a także dobrą dykcję, sceny z gwarą góralską. Efektowne kostiumy były w dużej mierze zasługą oddanych sprawie rodziców i p. Małgorzaty. Oprawę muzyczną spektaklu zapewnił chór pod dyrekcją Marioli Jeziorowskiej.
Marcowa Audycja poświęcona jest Fryderykowi Chopinowi (A ja jestem z kraju Chopina), a aktorzy Teatru p. Małgorzaty przygotowują kolejny występ.
Wszystkich chętnych p. Małgorzata zaprasza w soboty na spotkania teatralne przy kościele św. Wojciecha w Częstochowie, ul. Brzeźnicka 59.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna do Dzieciątka Jezus

[ TEMATY ]

modlitwa

nowenna

Dzieciątko Jezus

Karol Porwich/Niedziela

Nowenna odmawiana przed Świętami, może pomóc nam lepiej przygotować się na ten wyjątkowy czas Bożego Narodzenia. Niech tegoroczne świętowanie będzie wypełnione Bożą Miłością. Nowennę do Dzieciątka Jezus odmawiamy przed uroczystością (16-24 grudnia) lub w okresie Bożego Narodzenia.

Przyjdź, Panie Jezu
CZYTAJ DALEJ

Znaki ingresu. Jakie szaty i przedmioty towarzyszą objęciu posługi biskupa krakowskiego?

2025-12-18 21:39

[ TEMATY ]

Metropolita krakowski

Kościół krakowski

Mazur/episkopat.pl

Kraków

Kraków

Ingres biskupa do katedry to nie tylko uroczyste wejście i historyczna oprawa, ale przede wszystkim wydarzenie ściśle liturgiczne, w którym Kościół przyjmuje swojego pasterza. Szaty i przedmioty używane podczas tej celebracji – ornat, tunicella, pastorał, kielich czy racjonał – nie są dodatkiem i dekoracją. Każdy z nich ma swoje miejsce, znaczenie i pomaga zrozumieć, czym jest objęcie posługi biskupiej w Kościele krakowskim.

Ingres (łac. ingressus) oznacza „wejście”. Od uroczystego wejścia nowego biskupa do kościoła katedralnego bierze swoją nazwę cała celebracja przekazania posługi pasterskiej. Choć wydarzenie to ma szczególny charakter, pozostaje liturgią Kościoła, sprawowaną według porządku przewidzianego na dany dzień. – Skoro mówimy o obrzędzie, to już samo to określenie wskazuje na jego ścisły wymiar liturgiczny – podkreśla ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ, liturgista i zastępca przewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego.
CZYTAJ DALEJ

O. Pasolini: trzeba wyruszyć w drogę, by spotkać Boga

2025-12-19 17:03

[ TEMATY ]

Watykan

adwent

cykl adwentowy

O. Pasolini

@VATICAN MEDIA

Była to trzecia, ostatnia, medytacja o. Pasoliniego w tym Adwencie

Była to trzecia, ostatnia, medytacja o. Pasoliniego w tym Adwencie

O potrzebie wyjścia z utartych schematów, gotowości na spotkanie i zmiany perspektywy w misji Kościoła mówił kaznodzieja Domu Papieskiego, o. Roberto Pasolini OFMCap. Trzeciej medytacji adwentowej w Auli Pawła VI wysłuchał także Papież Leon XIV.

Tematem rozważania była „powszechność zbawienia”, rozumiana jako zaproszenie do przyjęcia Chrystusa jako „światła, które należy przyjąć, poszerzyć i ofiarować światu”. Jak podkreślił kaznodzieja, Chrystus jest „światłem prawdziwym”, zdolnym „oświetlić, wyjaśnić i ukierunkować całą złożoność ludzkiego doświadczenia”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję