Reklama

Muzyka w kościele

„Cecyliada 2004” w Policach

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dziesięć lat temu z inicjatywy ks. Mirosława Oliwiaka, założyciela i wieloletniego dyrygenta Polickiego Chóru Chłopięco-Męskiego, zorganizowana została w Policach pierwsza „Cecyliada” - kilkudniowa impreza muzyczna pw. św. Cecylii - patronki muzyki sakralnej. Tradycja tych imprez utrzymała się do dziś. Tegoroczne - XI Polickie Dni Muzyki „Cecyliada 2004”, zorganizowane przez gminę Police, Miejski Ośrodek Kultury w Policach i parafię pw. św. Kazimierza w Policach, odbyły się w dniach 22-24 października br. Obejmowały one warsztaty technik wokalnych, imprezę w MOK-u oraz trzy koncerty w kościele pw. św. Kazimierza.
W piątek 22 października w kościele tym wystąpił Chór Gimnazjum Davida Francka ze Sternbergu (Niemcy) z krótkim programem zawierającym pięć gospels, różnych co do charakteru i nastroju - poważnego, jak Nearer my God to Thee (Bliżej, mój Boże, do Ciebie), lub dynamicznego, jak Freedom is coming (Nadchodzi wolność). Zespół pod dyrekcją Kerstin Gidde odznaczał się dobrą emisją o jasnej barwie.
W sobotnim koncercie wzięły udział dwa zespoły. Policki Chór Chłopięco-Męski prowadzony na zmianę przez Piotra Szkockiego i Katarzynę Matysiak wykonał urozmaicony program, obejmujący utwory renesansu, romantyzmu i współczesności. Zespół cechowało subtelne brzmienie - czasem przesadnie dyskretne, jak w Panis angelicus Cesara Francka. Zupełny kontrast stanowiła produkcja Chóru „Trzecia Godzina Dnia”, o którym trafnie napisano w programie, iż serwuje ze sceny „gigantyczny ładunek pozytywnej energii”. Młodość i energia, zaangażowanie i spontaniczność - to jego znaki rozpoznawcze. Wykonywał on repertuar pop i gospel. Wszystko byłoby pięknie, gdyby nie nadmiar decybeli w nagłośnieniu, umniejszający efekt artystyczny występu. Wszak „Cecyliada” to nie dyskoteka!
Podczas niedzielnej Mszy św., której przewodniczył i homilię wygłosił ks. Zbigniew Woźniak (wykładowca muzyki w Arcybiskupim Wyższym Seminarium Duchownym), śpiewały: Policki Chór Chłopięco-Męski, Policki Chór Kameralny „Postscriptum” i wspomniany chór ze Sternbergu, który przed Mszą św. powtórzył swój piątkowy program, zaś na początku w wykonaniu połączonych zespołów zabrzmiało Dona nobis pacem, a na zakończenie Gaude Mater Polonia - tego historycznego hymnu, niestety, tylko nieliczni wysłuchali, jak należy, w postawie stojącej.
Kulminacją „Cecyliady” stał się po zakończeniu Mszy św. występ połączonych zespołów szczecińskiej Filii Akademii Muzycznej w Poznaniu - Chóru i Studenckiej Orkiestry Kameralnej - dobrze przygotowanych i umiejętnie poprowadzonych przez Barbarę Halec. W programie znalazło się Requiem - urokliwe 6-częściowe dzieło współczesnego kompozytora angielskiego Johna Ruttera. Utrzymany we właściwych proporcjach dynamicznych utwór wywołał pozytywne wrażenie. Pogłębił je udział solistki Aleksandry Lewandowskiej (sopran) o miłej barwie głosu, którym władała z dużą swobodą, śpiewając Pie Jesu i Lux aeterna. Ładnie zabrzmiały także solowe partie instrumentalne - wiolonczeli w części Out of the deep (Z głębokości) i oboju w części The Lord is my shepherd (Pan jest moim pasterzem). Słowo o muzyce wygłosił Mikołaj Szczęsny, który po koncercie podziękował wykonawcom w imieniu organizatorów Polickich Dni Muzyki „Cecyliada 2004”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Leon XIV: Europa zjednoczona mogłaby dokonać zmiany

2025-09-24 07:07

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Vatican Media

O konieczności porzucenia broni i zbliżenia się do stołu dialogu mówił we wtorek 23 września Leon XIV do dziennikarzy przed wieczornym powrotem z Castel Gandolfo do Watykanu. Podkreślił rolę Europy w kwestii pokoju: „Gdyby Europa była rzeczywiście zjednoczona, wierzę, że mogłaby dokonać zmiany”.

Dziennikarze w Castel Gandolfo zapytali Papieża o wczorajszą decyzję władz Francji o uznaniu Państwa Palestyńskiego i czy powinny to zrobić również Stany Zjednoczone. Papież odparł, że sądzi, iż USA uczynią to jako ostatnie. Przypomniał też, że Stolica Apostolska uznała rozwiązanie dwupaństwowe już wiele lat temu, mając na uwadze, iż trzeba szukać sposobu, aby szanować wszystkie narody.
CZYTAJ DALEJ

Agonia św. ojca Pio. Jak cierpiał wielki święty?

[ TEMATY ]

O. Pio

św. Ojciec Pio

wyd. Esprit

Ojciec Pio za życia cierpiał przede wszystkim z oskarżeń, które wysuwano przeciwko niemu. Często płakał z tego powodu. Jego beatyfikacja stała się możliwa dzięki Janowi Pawłowi II. Kapucyna i Papieża Polaka łączyła wyjątkowo bliska więź – mówi uznany włoski dziennikarz Renzo Allegri, autor książki „Zniszczyć Świętego. Śledztwo w sprawie prześladowania ojca Pio”.

Jakie oskarżenia kierowano przeciwko ojcu Pio?
CZYTAJ DALEJ

Muzyka, która otwiera czas – koncert w Bazylice w Trzebnicy

2025-09-24 08:29

ks. Łukasz Romańczuk

Dominika Zamara

Dominika Zamara

5 października w Międzynarodowym Sanktuarium św. Jadwigi Śląskiej odbędzie się koncert, który stanie się podróżą przez wieki – od barokowej wzniosłości, przez klasyczne wyrafinowanie, aż po romantyczne uniesienia.

Pod sklepieniem ponad 800-letniej świątyni zabrzmią utwory mistrzów, którzy zapisali się złotymi nutami w historii muzyki: Antonio Vivaldi – pełne blasku Domine Deus. Georg Friedrich Handel – wzruszające Lascia ch’io pianga, Tomaso Albinoni – legendarne Adagio w wersji na klarnet, Alessandro Stradella – przejmujące Pietà Signore, Luigi Boccherini – elegancki Minuetto, Vincenzo Bellini – zarówno liryczne Angiol di pace, jak i pełna kontrastów Sonata in Sol maggiore, Giuseppe Verdi – dramatyczne Non t’accostare all’urna, Jean Xavier Lefevre – sonata klarnetowa pełna subtelności, Giulio Braga – medytacyjne Ave Maria.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję