Reklama

Elementarz biblijny

Droga sprawiedliwości

Niedziela Ogólnopolska 39/2020, str. V

Adobe.Stock.pl

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kluczowym słowem Ewangelii wg św. Mateusza jest wieloznaczny termin „sprawiedliwość”. Pojawia się on najpierw w Jezusowym Kazaniu na Górze jako ideał postępowania, ukazany Jego wyznawcom: „Błogosławieni są ci, którzy łakną i pragną sprawiedliwości”, którzy z jej powodu „cierpią prześladowanie” (por. Mt 5, 6.10). Jezus przestrzega uczniów: „jeśli wasza sprawiedliwość nie będzie większa niż uczonych w Piśmie i faryzeuszów, nie wejdziecie do królestwa niebieskiego” (5, 20). „Starajcie się naprzód o królestwo Boga i jego sprawiedliwość” (6, 33).

„Sprawiedliwość” w Jezusowym nauczaniu to po prostu postępowanie zgodne z prawem Bożym. Taki był najwyższy ideał religijny, sławiony często w Starym Testamencie. „Bo Pan jest sprawiedliwy i kocha sprawiedliwość” (Ps 11, 7). Ewangelia ukazuje najpierw Józefa jako „męża sprawiedliwego” (Mt 1, 19), który zamierzał „oddalić potajemnie” swą małżonkę Maryję. Dopiero pouczony przez Ducha Świętego o tajemnicy dziewiczego poczęcia, przyjął wraz z Nią Dzieciątko Jezus i tak stał się „cieniem Ojca”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

W tegorocznej lekturze Ewangelii wg św. Mateusza dotarliśmy już do jej ostatniej części. Jezus jako Mesjasz wjechał uroczyście do Jerozolimy i symbolicznie oczyścił świątynię z przekupniów. Spowodowało to ostrą reakcję arcykapłanów i starszyzny ludu: „Jakim prawem to czynisz?” (por. Mt 21, 23). W odpowiedzi Jezus odwołuje się do autorytetu Jana Chrzciciela. Czytany dziś fragment rozwija pytanie, jakie Jezus postawił zwierzchnikom narodu. Przypowieść o dwóch synach wzywa do opamiętania, czyli do przemyślenia na nowo własnej postawy religijnej.

W komentarzu do przypowieści Jezus ponownie odwołuje się do przykładu Jana Chrzciciela. Przyszedł on „drogą sprawiedliwości” i postawił wszystkim alternatywę: życie z Bogiem lub odrzucenie Boga. Częsty w Biblii symbol „drogi” odnosi się do podstawowego wyboru. Mojżesz doprowadził naród izraelski do granic ziemi obiecanej i ukazał mu dwie możliwe drogi: „Kładę przed wami życie i śmierć, błogosławieństwo i przekleństwo. Wybierajcie życie” (por. Pwt 30, 19). Jan Chrzciciel na progu Nowego Przymierza podjął „drogę sprawiedliwości” i tą drogą poprowadził swych uczniów ku Chrystusowi.

Wczesnochrześcijański katechizm, nazwany Nauką dwunastu Apostołów, rozpoczyna się obrazem dwóch dróg: „Dwie są drogi, jedna droga życia, a druga śmierci – i wielka jest różnica między nimi. Oto droga życia: Przede wszystkim będziesz miłował Boga, który cię stworzył, następnie zaś bliźniego twego jak siebie samego, a czego nie chcesz, by ktoś ci zrobił, tego wszystkiego i ty także nie rób drugiemu” (por. Didache I, 1-2). Dalszy ciąg katechezy ukazuje mroczną drogę uczynków ciemności. Wykaz tych czynów przypomina wszystko, czym karmi się współczesny świat, który zgubił Boga. Wybierajmy życie!

2020-09-23 09:43

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

I zmartwychwstał dnia trzeciego

Słowa: „I zmartwychwstał dnia trzeciego, jak oznajmia Pismo” wypowiadamy w Credo – wyznaniu wiary. Wielkanoc zaś jest fundamentalną kościelną uroczystością, którą świętujemy od II wieku w pierwszą niedzielę po pierwszej wiosennej pełni Księżyca. Bez zmartwychwstania Jezusa z Nazaretu religia chrześcijańska nie miałaby po prostu żadnego sensu

Doskonale zdawał sobie z tego sprawę św. Paweł Apostoł, który w jednym z najwcześniejszych nowotestamentowych świadectw – Pierwszym Liście do Koryntian – dotyczących faktu powstania z martwych Chrystusa Pana, a pochodzącym z ok. 57 r., pisał: „A jeśli Chrystus nie zmartwychwstał, daremne jest nasze nauczanie, próżna jest także wasza wiara” (15, 14). Jednocześnie zapewniał wiernych: „Tymczasem jednak Chrystus zmartwychwstał jako pierwszy spośród tych, co pomarli” (15, 20) i przypominał im, że „umarł – zgodnie z Pismem – za nasze grzechy, że został pogrzebany, że zmartwychwstał trzeciego dnia, zgodnie z Pismem: i że ukazał się Kefasowi, a potem Dwunastu, później zjawił się więcej niż pięciuset braciom równocześnie” (15, 3-5).
CZYTAJ DALEJ

Papież w Wigilię Paschalną: Światło powoli jaśnieje, nawet jeśli jesteśmy w ciemności

Wielkanoc przynosi dobrą nowinę, że choć na świecie zdaje się być coraz gorzej, zło zostało już pokonane - napisał Papież Franciszek w homilii wygłoszonej podczas Liturgii Wigilii Paschalnej w Bazylice Św. Piotra. Wezwał, by chrześcijanie byli w świecie zwiastunami nadziei.

Liturgii Wigilii Paschalnej sprawowanej w Wielką Noc przewodniczył w Bazylice św. Piotra kard. Giovanni Battista Re, dziekan kolegium kardynalskiego, który został delegowany do celebrowania uroczystości przez Papieża Franciszka. Sam Ojciec Święty wciąż przechodzi rekonwalescencję po przebytej chorobie i napisał homilię, którą w trakcie liturgii odczytał kard. Re.
CZYTAJ DALEJ

Życzenia Biskupa Sandomierskiego

2025-04-20 10:41

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

Życzenia Biskupa Sandomierskiego Krzysztofa Nitkiewicza z okazji Świąt Wielkanocnych.

Moi Kochani,
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję