Pierwszy dzień uroczystości pogrzebowych, 19 września 2025 r., rozpoczął się od przeniesienia ciała z Domu Biskupiego do katedry drohiczyńskiej. Wcześniej bp Piotr Sawczuk dokonał obrzędu, który towarzyszy zamknięciu trumny.
Koronka do Miłosierdzia Bożego rozpoczęła czuwanie modlitewne przy trumnie śp. Biskupa seniora diecezji drohiczyńskiej. Nieszporom żałobnym przewodniczył bp Tadeusz Pikus. Modlitwa Liturgią Godzin zgromadziła przede wszystkim kanoników Drohiczyńskiej Kapituły Katedralnej. Członkowie wspólnot różańcowych, na czele z diecezjalną zelatorką Renatą Przewoźnik poprowadzili modlitwę różańcową.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Czuwanie stanowiło duchowe przygotowanie do Mszy św. żałobnej, której przewodniczył bp Piotr Sawczuk. Homilię wygłosił abp. Józef Michalik. Przypomniał w niej prawdę, że dzięki śmierci i zmartwychwstaniu Chrystusa mamy przygotowane miejsce Domu naszego Ojca. Drogą ku temu celowi jest sam Chrystus.
Odniósł się do osoby śp. bp Antoniego Dydycza, podkreślając jego jednoznaczne trwanie przy Chrystusowej Ewangelii i wartościach. „Ciągle włączał się w walkę o dobro i prawdę, o wolność dla ludzi wierzących w życiu społecznym, o prawo do wychowywania dzieci zgodnie z wyznawaną wiarą rodziców i zgodnie z przyjętym chrztem, o prawo wolności dla katolickich środków komunikacji, o prawo do obecności Boga w dzisiejszym świecie, którego próbuje takimi siłami, takimi pieniędzmi, takimi strukturami zła wyeliminować z tego świata, z symboliki i z sumień ludzkich. Wszyscy wiedzieliśmy po której stornie stał śp. bp. Antoni. Zawsze był po stronie Kościoła, po stornie Ewangelii po stornie Ojczyzny, po stornie człowieka, który nie ma głosu” – powiedział. Podkreślił jego przywiązanie do Ojczyzny, patriotyzm oraz zamiłowanie do historii. Zwrócił uwagę na jego wrażliwość, która wyrażała się chociażby poprzez pomoc duchową kapłanom, siostrom zakonnym, osobom świeckim w ich wewnętrznych zmaganiach. Widoczne było jego zaangażowanie w życie społeczne. „Na wydarzenia publiczne, dokąd mógł, reagował jednoznacznie, przywołując porządek sumienia obiektywnego, nie subiektywnego, nie indywidualistycznego, nie ateistycznego, ale sumienia powszechnie wpisanego przez Boga w serca ludzkie, opartego na prawie naturalnym i na dziesięciorgu Bożych przykazań” – podkreślił.