Reklama

Kościół

Kraków: dominikanie stworzyli piosenki adwentowe z wykorzystaniem sztucznej inteligencji

O nadziei, oczekiwaniu, radości spotkania i obecności Boga w dziejach świata i życiu człowieka mówią cztery adwentowe piosenki, które co tydzień będą ukazywały się w serwisie dominikanie.pl. Teledyski do utworów zostały wygenerowane przez AI - sztuczną inteligencję. - Sztuczna inteligencja czasem budzi lęk, więc postanowiliśmy ją ochrzcić - wyjaśnia dominikanin, o. Radosław Więcławek.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Piosenki na Adwent będą się ukazywać w każdą kolejną sobotę oczekiwania na święta Bożego Narodzenia. Utwory powstały dzięki współpracy Jana Smoczyńskiego, Mateusza Mate.O Otremby i Agnieszki Musiał z dominikanie.pl.

- Muzyka to język, który przemawia do każdego, niezależnie od światopoglądu, wykształcenia czy pochodzenia. Nie możemy nie posługiwać się tym językiem do głoszenia Ewangelii - wyjaśnia redaktor naczelny serwisu dominikanie.pl o. Radosław Więcławek OP.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Piosenki będą dostępne w serwisach streamingowych, a na YouTube w formie lyric video. - Zaprzęgliśmy sztuczną inteligencję do głoszenia Ewangelii i wygenerowaliśmy obrazy, na które nałożyliśmy tekst za pomocą AI - zapowiada o. Radosław.

- Sztuczna inteligencja czasem budzi lęk, więc postanowiliśmy ją ochrzcić. Jesteśmy zafascynowani poszukiwaniem nowych form wyrazu dla starożytnych i tradycyjnych treści z Pisma Świętego. Bez użycia sztucznej inteligencji nigdy nie moglibyśmy sobie pozwolić na stworzenie czterech kilkuminutowych animacji. AI to szansa na wejście na nowy poziom w naszej pracy i kolejny sposób na przełamywanie barier dla Ewangelii. Wymyślanie odpowiednich promptów, czyli poleceń dla AI, to wyzwanie, a zarazem dobra zabawa - mówi.

Reklama

Jak podkreśla, Adwent to czas, w którym patrzymy w przyszłość. - Nie tylko w stronę Bożego Narodzenia, ale też na koniec na czasów i w stronę rzeczy ostatecznych - tego, na co mamy nadzieję jako chrześcijanie. Temat nadziei jest często podejmowany w sposób cukierkowy lub naiwny, a przez to nieprzekonujący. Chcieliśmy opowiedzieć o naszej nadziei - nadziei ludzi wierzących, w taki sposób, żeby inspirowała naszą codzienność - dodaje dominikanin.

Pierwsza z piosenek to „Miasto głupich”. Mówi ona o mieście przygotowanym przez Boga dla nas na końcu czasów, gdzie prowadzi nas „matka głupich”, czyli nadzieja. Kolejna, „Zobaczę cię”, opowiada o tym, że kiedyś będziemy mogli zobaczyć Jezusa oczami ciała i jest modlitwą, by On pokonał nasz grzech. Dalej będzie „Przyjdź”, w którym brzmi podwójne wołanie: nasze do Jezusa, żeby w końcu przyszedł ponownie w Bożym Narodzeniu i swoim ostatecznym przyjściu, ale też Jezusa do nas, żebyśmy przyszli od Niego zaczerpnąć to, co chce nam dać. A tuż przed Bożym Narodzeniem zabrzmi „Genealogia”, piosenka w świątecznym klimacie o tym, że historia rodziny i pochodzenia Jezusa splata się z naszą historią.

- Fragmenty Biblii, które zainspirowały te utwory, bardzo mnie poruszają. 19. rozdział Księgi Hioba, gdzie człowiek chory i życiowo przegrany mówi o nadziei na spotkanie Boga, który paradoksalnie ocali go mimo śmierci. 21. rozdział Apokalipsy z opowieścią o tym, że cierpienie - wielkie czy małe - którego doświadczam, skończy się i zostanie samo światło - podkreśla o. Więcławek. Jak opisuje, spotkali się z artystami na trzy dni, żeby rozmawiać o tym, co mówią do nich biblijne teksty i szukać formy do wyrażenia tego, co poprzez nie mówi do nich Bóg. - Te utwory powstały ze spotkania i wspólnego poszukiwania sensu - wyznaje zakonnik.

Reklama

Twórcy adwentowego cyklu zapraszają również za kulisy jego powstawania. - To krótkie reportaże z naszego jesiennego pobytu w mazowieckim lesie z autorami piosenek, gdzie od zera powstawały te utwory. Będziecie mogli podejrzeć, jak powstawały teksty, jak była komponowana muzyka, o co się spieraliśmy, z czego się śmialiśmy i jak razem odpoczywaliśmy - opowiada o. Radosław.

- W warstwie wizualnej będzie dużo kawy przelewowej i jeszcze więcej setera angielskiego o imieniu Beza - zachęca zakonnik.

Piosenki powstały dzięki grupie niemal 700 patronów i patronek dominikanie.pl, którzy regularnie wspierają działalność portalu w serwisie Patronite.

Utwory będą dostępne na kanale YouTube dominikanie.pl.

2023-12-03 14:09

Ocena: +4 -3

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jak działa sztuczna inteligencja

Niedziela Ogólnopolska 38/2024, str. 58-59

[ TEMATY ]

sztuczna inteligencja

chat GPT

Autoportret sztucznej inteligencji wygenerowany przez ChatGPT na prośbę autora tekstu

Autoportret sztucznej inteligencji wygenerowany przez ChatGPT na prośbę autora tekstu

Angielski matematyk Alan Turing w 1950 r. zaproponował, aby pytanie: „czy maszyny mogą myśleć?” zastąpić innym: „czy możliwe jest, aby maszyna wykazywała inteligentne zachowanie?”.

Niewiele jest określeń równie nieprecyzyjnych jak „sztuczna inteligencja”. Już w czasach pierwszych, lampowych maszyn liczących nadawano im w popularnych publikacjach patetyczną nazwę „mózgów elektronowych”. Przez całe dziesięciolecia projektanci programów zarządzających funkcjonowaniem komputerów starali się zapewnić sposobowi ich komunikowania się z człowiekiem formę dialogu słownego. W końcu ubiegłego stulecia firma Microsoft dla potrzeb masowej informatyki stworzyła system bez barier językowych. Jest to system Windows, ale on także symuluje dialog ze swoim użytkownikiem, tyle że przy pomocy pisma obrazkowego. Posługiwać się nim może nawet analfabeta.
CZYTAJ DALEJ

Zasłonięty krzyż - symbol żalu i pokuty grzesznika

Niedziela łowicka 11/2005

[ TEMATY ]

Niedziela

krzyż

Wielki Post

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów. Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek. Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
CZYTAJ DALEJ

Wielkopostne zasłony w Orawce – do podziwiania tylko przez dziewięć dni w roku

2025-04-07 19:56

[ TEMATY ]

Wielki Post

Parafia św. Jana Chrzciciela w Orawce

Kurtyny wielkopostne. To nimi od V Niedzieli Wielkiego Postu aż do Triduum Paschalnego w niektórych kościołach zasłaniane są ołtarze. W całej Polsce jest ich zaledwie kilkanaście. Cztery z nich zobaczyć można w Orawce.

Powstanie pierwszych opon wielkopostnych, jak nazywane są kurtyny wielkopostne, datuje się na okres średniowiecza. – Tradycja zasłaniania ołtarzy jest bardzo stara. W czasie Wielkiego Postu mamy się umartwić, odwracając wzrok od różnych przyjemności, zwracając się ku męce Chrystusa, jednocząc się z męką Chrystusa, ponieważ nasze życie też jest pełne różnych trudności, cierpień, ale przede wszystkim chcemy odwrócić się od zła i grzechu. Dlatego, zasłania się ołtarze, aby ukryć to bogactwo, aby od tego odwrócić wzrok, aby, można tak powiedzieć, wzrok umartwić. Stąd te zasłony – mówi proboszcz parafii św. Jana Chrzciciela w Orawce, ks. Wojciech Mozdyniewicz.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję