Reklama

Administracja w Kościele

Miejscem obrad jest Auditorium Maximum Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie (ul. Wóycickiego 1/3). W programie m.in.: uroczystość wręczenia doktoratu honoris causa kard. Péterowi Erdő, prymasowi Węgier, oraz referaty: „Podstawy prawa administracyjnego w Kościele” - prof. Józef Krukowski; „Administracja w Kościele od Corpus Iuris Canonici do Kodeksu z 1917 r.” - prof. Carlo Fantappiè; „Administracja w Kościele po Kodeksie z 1917 r.” - prof. Alejandro W. Stephanus Bunge; „Funkcja administracyjna a urzędy kościelne” - prof. Salvatore Berlingò; „Władza administracyjna zwyczajna własna i zastępcza” - prof. Józef Wroceński; „Władza delegowana i władza na mocy specjalnego upoważnienia” - prof. Stephan Bernard Haering; „Akt administracyjny” - prof. Francisca Pérez; „Procedury administracyjne” - prof. Olivier Echappé; „Wymierzanie sankcji na drodze administracyjnej” - prof. Damiàn Guillermo Astigueta; „Systemy nadzoru i kontroli” - prof. Kurt Martens; „Ochrona sądowa” - prof. Javier Canosa; „Kanoniczny akt administracyjny a porządek państwowy” - prof. Mirosław Sitarz; „Użyteczność instrumentów cywilnych w administracji kościelnej: możliwości i granice” - prof. Helmuth Pree. Szczegółowe informacje i program kongresu znajdują się na stronie internetowej: www.stowarzyszeniekanonistpw.pl.

Niedziela Ogólnopolska 36/2011, str. 18-19

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

URSZULA BUGLEWICZ: - W dniach 14-18 września w Warszawie odbędzie się XIV Międzynarodowy Kongres Prawa Kanonicznego…

KS. PROF. JÓZEF KRUKOWSKI: - Tak. Takie kongresy odbywają się co trzy lata, każdy w innym kraju. Organizatorem jest Międzynarodowe Stowarzyszenie dla Rozwoju Prawa Kanonicznego z siedzibą w Rzymie, we współpracy z konkretnym wydziałem prawa kanonicznego. Tego typu kongres odbędzie się po raz drugi w Polsce. Pierwszy miał miejsce w 1993 r. na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim; obecny odbędzie się na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

- Kto może uczestniczyć w takim kongresie?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- W kongresach biorą udział zarówno księża, jak i świeccy, którzy interesują się nauką prawa kanonicznego i stosowaniem prawa w życiu.

- Jaki jest temat obecnego kongresu?

Reklama

- Tematem naszego kongresu jest administracja w Kościele w realizacji misji Kościoła w świecie. W każdym systemie prawa wyróżnia się dział prawa administracyjnego. Jest to dział podlegający dynamicznemu rozwojowi. Wyróżnia się również prawo administracyjne w systemie prawa kanonicznego, którego rozwój nastąpił zwłaszcza w związku z reformą Kościoła w celu dostosowania prawa kościelnego do postulatów Soboru Watykańskiego II. Prawo administracyjne stanowi poważne osiągnięcie współczesnej kultury prawnej, a Kościół w rozwoju swojej misji korzysta z dorobku kultury prawnej.
Prawo administracyjne w Kościele zachowuje swoją oryginalność. Oryginalność ta wynika z różnic, jakie istnieją między państwem a Kościołem jako odmiennego typu społecznościami, zaś podobieństwo - stąd, że prawo jest instrumentem, który służy podmiotom władzy każdej społeczności do doskonalenia swojej służby dla dobra wspólnego tych samych ludzi. Papież Jan Paweł II w encyklice „Redemptor hominis”, stwierdził, że „Kościół jako ludzka społeczność może być również badany i określany w tych kategoriach, jakimi posługują się nauki o każdym ludzkim społeczeństwie. Jednakże kategorie te nie wystarczają” (n. 21).
Przedmiotem wykładów i dyskusji podczas naszego kongresu będą problemy dotyczące zasad organizacji i funkcjonowania administracji, będących osiągnięciem współczesnej teorii prawa, o ile mogą one mieć zastosowanie w Kościele i w każdej ludzkiej społeczności, chociaż w jakieś mierze administracja w Kościele zachowuje swoją odmienność, która wynika z poszanowania zasad teologicznych, ustanowionych przez Chrystusa. Magisterium Kościoła przekazuje te zasady i interpretuje je, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki życia ludzkiego. Dlatego w pierwszej kolejności zostanie zwrócona uwaga na prawo administracyjne w rozwoju historycznym.

- Jakie będą inne tematy obrad?

Reklama

- Tematy naszego kongresu dotyczą głównych działów prawa administracyjnego, a mianowicie: podstawowych zasad organizacji administracji w Kościele, jakimi są zasady jedności i podziału władzy, zasady centralizacji i decentralizacji w Kościele powszechnym i w Kościołach partykularnych, czyli diecezjach, zasady koordynacji władzy oraz zasady dotyczące funkcjonowania władzy w Kościele, do których należą zasady praworządności i dyskrecjonalności oraz zasada dobra wspólnego.
Następny temat zainteresowań stanowią procedury administracyjne w Kościele - procedura ogólna i procedury specjalne, np. procedura przenoszenia proboszczów, procedura przenoszenia duchownych do stanu świeckiego, procedura udzielania dyspens od małżeństwa niedopełnionego, wymiary kar w trybie administracyjnym. A także problematyka sprawiedliwości administracyjnej w Kościele, czyli różnych sposobów zapobiegania powstawaniu sporów administracyjnych oraz rozstrzygania sporów zaistniałych na tle wadliwych aktów administracyjnych w Kościele - w trybie postępowania administracyjnego i postępowania sądowego.
Jednym ze szczególnych zagadnień będzie problematyka skutków, jakie kościelne akty administracyjne wywierają w porządku państwowym i odwrotnie - skutków, jakie akty administracyjne organów władzy państwowej wywierają w porządku kościelnym. Problematyka ta dotyczy stosunków między państwem a Kościołem w danym kraju, w szczególności w Polsce. W tej materii bowiem istnieje pluralizm regulacji prawnych.
Mam nadzieję, że problematyka ta okaże się interesująca bezpośrednio dla uczestników kongresu, a pośrednio przyczyni się do doskonalenia działalności instytucji kościelnych w Polsce.

- Jaki jest udział prawników polskich w tym kongresie?

- Gdy chodzi o udział prawników polskich, to na 15 wykładów 4 będą autorów polskich. W tego typu kongresach bierze udział ok. 300 uczestników z całego świata. Zazwyczaj połowa jest z kraju, w którym odbywa się kongres, np. w Wenecji ponad połowę uczestników stanowili Włosi. Trudno jest w tej chwili definitywnie określić, ilu Polaków weźmie udział w kongresie, który odbędzie się w Warszawie. Organizatorzy skierowali zaproszenia do pracowników naukowych wydziałów prawa kanonicznego i wydziałów prawa, do wykładowców prawa kanonicznego w seminariach duchownych, jak również do pracowników kurii i sądów diecezjalnych. Niestety, dotychczas spośród tak dużej liczby zaproszonych, w tym sześciuset członków Stowarzyszenia Kanonistów Polskich, zgłosiło swój udział w kongresie zaledwie siedemdziesięciu kilku. Myślę jednak, że zgłoszenia jeszcze napłyną. Pragnę poinformować, że lista zgłoszeń jest jeszcze otwarta. Zachęcam do udziału wszystkich zainteresowanych, zwłaszcza pracowników kurii diecezjalnych, a do Księży Biskupów zwracam się z gorącą prośbą o udzielenie im urlopu bądź też pomocy finansowej na opłacenie kosztów związanych z udziałem w kongresie.

Dane kontaktowe dla zainteresowanych udziałem w kongresie:

Sekretariat Kongresu Prawa Kanonicznego
ul. Dewajtis 5, 01-815 Warszawa
Tel. (+48) 22 839-52-64
prawokan@uksw.edu.pl
www.congress.uksw.edu.pl

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rocznica drugiego objawienia w Fatimie: Ważniejsza treść objawień, a nie fakt, że się wydarzyły

2025-06-13 07:58

[ TEMATY ]

Matka Boża Fatimska

objawienia fatimskie

Adobe Stock

Rocznica objawień fatimskich pozwala nam dostrzec bardziej treść tych objawień, a nie ich fakt, że się wydarzyły – mówi w rozmowie z Family News Service ks. dr Krzysztof Czapla SAC – dyrektor Sekretariatu Fatimskiego na Krzeptówkach w Zakopanem. 13 czerwca przypada kolejna rocznica drugiego objawienia Matki Bożej w Fatimie.

Od 13 maja do 13 października 1917 roku w Cova da Iria Maryja ukazywała się Łucji dos Santos oraz rodzeństwu – Hiacyncie i Franciszkowi Marto. Za ich pośrednictwem Matka Boża wzywała ludzi do modlitwy różańcowej, nawrócenia oraz podjęcia pokuty.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę: Prosty trik na tłuste plamy

2025-06-13 08:49

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

W dzisiejszym świecie, pełnym stresu i nieustannych wyzwań, wiele osób poszukuje sensu i spokoju. Jednym z takich źródeł może być modlitwa, która nie tylko jest aktem religijnym, ale także drogą do głębszego zrozumienia siebie i relacji z Bogiem.

Święta Teresa z Avila opisała swoją drogę modlitwy jako proces, który z czasem staje się coraz łatwiejszy i bardziej naturalny. Na początku wymaga wysiłku, jak noszenie wody ze studni, ale stopniowo przechodzi w stan, gdzie modlitwa przypomina automatyczne nawadnianie pól. W końcowej fazie, Teresa porównuje to do deszczu łaski, który ogarnia całe życie, przynosząc spokój i poczucie obecności Boga. Jest to proces, który wymaga czasu i zaangażowania, ale przynosi nieocenione owoce.
CZYTAJ DALEJ

Święto patronalne Caritas AK

2025-06-15 23:49

Biuro Prasowe AK

    - Caritas stanowi tak szczególną twarz Kościoła w Polsce, że w jakiejś mierze jest nietykalna, bo zawsze jest z potrzebującymi, czy to w kraju czy za granicą, i działa od razu nie patrząc na zbędne procedury administracyjne, które niekiedy niesioną pomoc opóźniają o miesiące i lata – mówił abp Marek Jędraszewski w Zakrzowie z okazji święta patronalnego Caritas Archidiecezji Krakowskiej w 35. rocznicę jej reaktywacji.

Na początku liturgii dyrektor krakowskiej Caritas ks. Mariusz Słonina przywitał abp. Marka Jędraszewskiego i wszystkich gości. Poprosił metropolitę o modlitwę w intencji wszystkich pracowników i podopiecznych Caritas Archidiecezji Krakowskiej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję