Reklama

Salezjanie w Szwecji

Wszystko zaczęło się od pragnienia misjonarza salezjańskiego z Argentyny, którego dziadkowie byli Szwedami i dorobili się znacznego majątku w Argentynie

Niedziela Ogólnopolska 46/2010, str. 23

Lidia Dudkiewicz/„Niedziela”

Redaktor naczelny „Niedzieli” z autorem tekstu w kościele św. Jana Apostoła w Sztokholmie, gdzie prowadzone jest salezjańskie duszpasterstwo

Redaktor naczelny „Niedzieli” z autorem tekstu w kościele św. Jana Apostoła w Sztokholmie, gdzie prowadzone jest salezjańskie duszpasterstwo

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Podczas pobytu w 1925 r. w kraju swoich przodków misjonarz salezjański z Argentyny zauważył ubóstwo religijne młodych Szwedów. Postanowił to zmienić, wypraszając u swojej bogatej rodziny ufundowanie Zgromadzeniu Salezjańskiemu dzieła wychowawczego w centrum Sztokholmu.

Początki pracy Salezjanów w Szwecji

W 1930 r. pierwsi salezjanie rozpoczęli pracę w Szwecji, tworząc w Sztokholmie Centrum Młodzieżowe oraz oratorium św. Jana Bosko - mimo gwałtownych protestów środowisk antywatykańskich, bardzo aktywnych w Szwecji w tamtym okresie. Dzieło szybko zakorzeniło się w nowym środowisku i pierwsza ekipa salezjanów wpisała się w krajobraz skromnego szwedzkiego katolicyzmu. Obok pracy z młodzieżą, na prośbę bp. Eryka Müllera, salezjanie zaangażowali się w pracę administracyjną przy kurii biskupiej w Sztokholmie oraz podjęli służbę w Trybunale Biskupim, a także w centralnej organizacji młodzieży katolickiej Sveriges Unga Katoliker (SUK). Ich działalność to również zwyczajna kapłańska posługa u sióstr zakonnych, zwłaszcza Sióstr Brygidek w podsztokholmskiej dzielnicy Djursholm, i Sióstr Elżbietanek w kilku punktach Sztokholmu, a w latach późniejszych także u Serafitek i Służebniczek Maryi.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Misje narodowo-językowe

Reklama

Wraz z napływem emigrantów w okresie powojennym salezjanie prowadzili ośrodki duszpasterskie, zwane misjami narodowo-językowymi, dla Słowaków, Polaków, Węgrów i Romów, a od końca lat 60. XX wieku zajęli się także pracą w wielokulturowych parafiach, najpierw w Södertälje (budując kościół pw. św. Ansgara), w miejscowościach Karlstad, Göteborg, Bĺros, Nyköping (budując kościół pw. św. Anny) oraz w Fittji, w południowej części Sztokholmu (budując kościół pw. św. Botvida).

Polska Misja Katolicka w Sztokholmie

Obecnie główne sektory pracy duszpasterskiej salezjanów w Szwecji to przede wszystkim duszpasterstwo w Polskiej Misji Katolickiej w Sztokholmie, z ogromnym polem pracy duszpasterskiej wśród ok. 15 tys. Polaków w tym regionie. Niedzielne Msze św. w neogotyckim kościele pw. św. Jana Apostoła gromadzą ok. 4 tys. osób; salezjanie prowadzą katechezę dzieci w klasach 0-VIII, w której bierze udział ok. 700 osób, w wynajmowanej do tego celu szkole Frans Schartaus Gymnasium; obejmują pracą wychowawczą młodzież w różnym wieku w salezjańskim oratorium „Quo Vadis” oraz w Związku Polskiej Młodzieży Katolickiej - PUKiS; z racji dużego rozproszenia Polaków duszpasterstwo polega także na dojazdach do 8 punktów poza Sztokholmem, odwiedzinach w więzieniach, a także na współpracy z różnymi organizacjami w ramach spotkań Rady Kultury i podtrzymywaniu stałych kontaktów z placówkami dyplomatycznymi Rzeczypospolitej Polskiej.

Rozmach duszpasterski

W szerszym spojrzeniu na działalność salezjanów w Szwecji odnajdujemy ich obecność w centralnej organizacji duszpasterstwa młodzieży katolickiej - SUK, w wielokulturowej dzielnicy Sztokholmu w Fittji, przy kościele pw. św. Botvida oraz w pracy typowo parafialnej w środkowo-południowej części Szwecji: w Kalmar - parafia pw. św. Krzysztofa, Olofström - parafia pw. św. Antoniego, Karlskrona - kościół pw. św. Klary, Oskarström - kościół pw. Najświętszej Maryi Panny.
Pracę duszpastersko-wychowawczą w Kościele katolickim w Szwecji prowadzili salezjanie z różnych krajów, w różnym wieku, w dłuższym lub krótszym przedziale czasowym. Początkowo byli to Polacy z Dolnego i Górnego Śląska, następnie Słowacy, Węgrzy, Niemcy i Belgowie. Obecnie są to synowie św. Jana Bosko wywodzący się z trzech polskich prowincji. Wśród duchowieństwa katolickiego liczącego 151 kapłanów jest ich 11 i plasuje ich to na czołowej pozycji, gdy chodzi o wspólnoty zakonne.

Jubileusz 80-lecia

Obchodząc jubileusz 80-lecia pracy duszpastersko-wychowawczej w Szwecji, kontynuując dzieło poprzedników, salezjanie ks. Bosko pragną nadal nieść radosną wieść o zbawieniu młodym ludziom i ich rodzinom oraz rozwijać dobre dzieło rozpoczęte przed laty. Od tamtej pory zmienił się świat, zmieniła się Europa, zmieniła się Skandynawia i Szwecja, ale młody człowiek pozostał ze swoimi problemami, pytaniami i rozterkami wieku młodzieńczego. Przez dobre kształtowanie młodego pokolenia tworzona jest nowa generacja uczniów Chrystusa w tym zlaicyzowanym kraju. W tym dziele najważniejsze jest docieranie do osób budujących tutejszą wspólnotę wiary, umacnianie i rozwijanie życia duchowego oraz pogłębianie świadomości, że mimo różnic pochodzenia tworzą oni piękną mozaikę, jedną katolicką (czyli uniwersalną) rodzinę Jezusa Chrystusa, w której każdy wierzący, niezależnie od tego, z jakiego kraju i kultury pochodzi, może odnaleźć swój duchowy dom. My, Polacy, mamy w tym dziele bardzo ważną rolę do spełnienia.
Nieśmy Szwecji Chrystusa przez następne dziesięciolecia, gdyż ten kraj bardzo tego potrzebuje.

Msza św. z okazji 80-lecia pracy duszpastersko-wychowawczej Salezjanów w Szwecji zostanie odprawiona przez ks. dr. Marka Chmielewskiego SDB, prowincjała Inspektorii pw. św. Wojciecha z siedzibą w Pile, a w Sztokholmie przy kościele św. Jana (T-Hötorget) 21 listopada 2010 r. (niedziela) o godz. 10.30.

2010-12-31 00:00

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Leon XIV mianował kard. Saraha swym wysłannikiem na 400-lecie objawień św. Anny

2025-05-24 15:14

[ TEMATY ]

kard. Robert Sarah

wysłannik

400‑lecie

Papież Leon XIV

objawienia św. Anny

Episcopat News/ Flickr.com

Ojciec Święty mianował kard. Roberta Saraha, byłego prefekta Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, swoim specjalnym wysłannikiem na uroczystości liturgiczne, które odbędą się w dniach 25 i 26 lipca 2025 r. w sanktuarium Sainte-Anne-d'Auray we Francji z okazji 400. rocznicy objawień św. Anny.

Główna patronka Bretończyków
CZYTAJ DALEJ

Święty papieża Franciszka

Niedziela Ogólnopolska 21/2021, str. VIII

[ TEMATY ]

św. Beda Czcigodny

Wikipedia

Św. Beda Czcigodny

Św. Beda Czcigodny

Święty Beda Czcigodny to jeden z najważniejszych doktorów Kościoła. Zawołanie papieża Franciszka: Miserando atque eligendo (Spojrzał z miłosierdziem i powołał) pochodzi właśnie z homilii tego świętego o powołaniu celnika Mateusza.

Gdy miał 7 lat, rodzice powierzyli go opatowi pobliskiego opactwa benedyktyńskiego św. Piotra w Wearmouth. Dwa lata później przeniósł się do nowo powstałego opactwa w Jarrow. Sam Beda wspomina w swoim dziele Historia ecclesiastica gentis Anglorum tamten okres: „Od tamtej pory zawsze mieszkałem w tym klasztorze, oddając się intensywnym studiom nad Pismem Świętym, a przestrzegając dyscypliny Reguły i codziennego obowiązku śpiewania w kościele, zawsze przyjemność sprawiało mi uczenie się albo nauczanie, albo pisanie” (V, 24). W 703 r., w wieku 30 lat, Beda przyjął święcenia kapłańskie. Poznał bardzo dobrze języki łaciński, grecki i hebrajski, co ułatwiało mu studia nad Pismem Świętym i dziełami Ojców Kościoła. Zostawił po sobie wiele pism. Wśród nich na pierwszym miejscu stawia się napisaną przez niego historię Anglii. Źródłem jego teologicznej refleksji było Pismo Święte. Benedykt XVI w katechezie z 18 lutego 2009 r. podkreślił: „Sława świętości i mądrości, jaką Beda cieszył się jeszcze za życia, sprawiła, że nadano mu tytuł «Czcigodnego». (...) swymi dziełami Beda przyczynił się skutecznie do budowy chrześcijańskiej Europy, w której z wymieszania różnych ludów i kultur inspirowanych wiarą chrześcijańską powstało jej jednolite oblicze”.
CZYTAJ DALEJ

Nabożeństwo Drogi Światła

2025-05-25 22:07

Julia Nowińska

Nabożenstwo drogi światła

Nabożenstwo drogi światła

Wydarzenie to stanowi piękną, paschalną formę modlitwy, inspirowaną strukturą Drogi Krzyżowej, lecz skupiającą się nie na męce Chrystusa, ale na Jego zwycięstwie nad śmiercią i spotkaniach ze Zmartwychwstałym Panem.

Przez czternaście stacji uczestnicy wyruszyli w procesji, rozważając tajemnice Zmartwychwstania – od pustego grobu, przez ukazywanie się uczniom, aż po Zesłanie Ducha Świętego. Każda stacja była okazją do głębokiej refleksji i wspólnej modlitwy, w atmosferze radości i duchowego uniesienia, charakterystycznej dla okresu wielkanocnego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję