Reklama

W diecezjach

Zmiany personalne w Archidiecezji Warmińskiej 2023

Zgodnie z Kodeksem Prawa Kanonicznego arcybiskup Józef Górzyński, metropolita warmiński dokonał zmian personalnych w archidiecezji warmińskiej.

[ TEMATY ]

zmiany kapłańskie 2023

ks. Paweł Kłys

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Księża zwolnieni z urzędu proboszcza:

ks. Eugeniusz Bartusik – Świątki, świętych Kosmy i Damiana

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

ks. Stanisław Borowiecki – Lubomino, św. Katarzyny Aleksandryjskiej; Wapnik św. Andrzeja Apostoła

ks. Mirosław Hulecki – Olsztyn, św. Franciszka z Asyżu

ks. Wiesław Świdziński – Mrągowo, św. Wojciecha Biskupa i Męczennika

ks. Romuald Zapadka – Olsztyn, bł. Stefana Wyszyńskiego

ks. Artur Klepacki – Olsztyn, św. Mateusza Apostoła i Ewangelisty

ks. Zbigniew Czernik – Olsztyn, świętych Archaniołów Michała, Gabriela i Rafała

Nominacje na urząd proboszcza otrzymali:

ks. Maciej Bartnikowski – Dorotowo, bł. Doroty z Mątów

ks. Piotr Brygoła – Stębark, Najświętszej Trójcy

ks. Bartłomiej Koba – Faryny, Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski

ks. Adam Łukowski – Marwałd, Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny

ks. Paweł Nowosielski – Napierki, św. Antoniego z Padwy

ks. Jarosław Smulski – Drogosze, Najświętszej Maryi Panny Ostrobramskiej

ks. Piotr Dernowski – Olsztyn, św. Franciszka z Asyżu

ks. Leszek Kuriata – Grzęda, św. Mikołaja Biskupa; Paluzy, Narodzenia Najświętszej Maryi Panny

ks. Artur Miziej – Olsztyn, bł. Stefana Wyszyńskiego

ks. Krzysztof Pliszka – Nowy Dwór, św. Wojciecha Biskupa i Męczennika

ks. Wojciech Puszcz – Świątki, świętych Kosmy i Damiana

Reklama

ks. Marek Rycio – Olsztyn, Rzymskokatolicka Parafia Wojskowo-Cywilna świętych Archaniołów Michała, Gabriela i Rafała

ks. Jan Sztygiel – Lubomino, św. Katarzyny Aleksandryjskiej; Wapnik św. Andrzeja Apostoła

ks. Andrzej Turczyn – Wipsowo, św. Jana Marii Vianneya

Nominacje na urząd administratora parafii otrzymali:

ks. Jarosław Dobrzeniecki – Mrągowo, św. Wojciecha Biskupa i Męczennika

ks. Zdzisław Kieliszek – Olsztyn, św. Mateusz Apostoła i Ewangelisty

ks. Bartłomiej Koziej – Sątopy, św. Jodoka; Unikowo, św. Jana Chrzciciela

ks. Stanisław Szymański – Zagaje, św. Maksymiliana Marii Kolbego

Nominacje na urząd wikariusza otrzymali:

ks. Bartosz Budny – Nidzica, św. Wojciecha Biskupa i Męczennika

ks. Krzysztof Dzikowski – Braniewo, św. Katarzyny Aleksandryjskiej

ks. Karol Gresik – Olsztyn, Rzymskokatolicka Parafia Wojskowo-Cywilna świętych Archaniołów Michała, Gabriela i Rafała

ks. Paweł Grzesiak – Mrągowo, św. Wojciecha Biskupa i Męczennika

ks. Krzysztof Kamiński – Olsztyn, Miłosierdzia Bożego

ks. Roman Laskowski – Świętajno, św. Andrzeja Boboli

ks. Tomasz Łukasiuk – Olsztyn, Miłosierdzia Bożego

ks. Grzegorz Oleksik – Korsze, Podwyższenia Świętego Krzyża

ks. Paweł Rzosiński – Reszel, świętych Apostołów Piotra i Pawła

ks. Mateusz Spakowski – Bisztynek, św. Macieja Apostoła

ks. Krzysztof Wołoszyn – Szczytno, Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata

ks. Wojciech Wrąbel – Barczewo, św. Anny

2023-07-07 12:43

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Świdnica/Wałbrzych/Kłodzko Święto kapłanów

[ TEMATY ]

Świdnica

Wałbrzych

bp Ignacy Dec

bp Marek Mendyk

diecezja świdnicka

Kłodzko

neoprezbiterzy

bp Adam Bałabuch

zmiany kapłańskie 2023

ks. Mirosław Benedyk

Kapłani dekanatów centralnych podczas dnia skupienia w Świdnicy

Kapłani dekanatów centralnych podczas dnia skupienia w Świdnicy

1 czerwca w święto Jezusa Chrystusa Najwyższego i Wiecznego Kapłana w Kłodzku, Świdnicy i Wałbrzychu biskupi spotkali się z prezbiterami diecezji świdnickiej.

Wydarzenie miało charakter dnia skupienia, w czasie którego księża wspólnie adorowali Najświętszy Sakrament, pod przewodnictwem biskupa sprawowali Eucharystię oraz mieli okazję do braterskich rozmów.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Przewodniczący KEP: niech zwycięstwo Chrystusa umacnia nas w codziennym pielgrzymowaniu ku niebu

2025-04-19 13:50

BP KEP

Abp Tadeusz Wojda SAC

Abp Tadeusz Wojda SAC

Niech zwycięstwo Chrystusa nad śmiercią umacnia nas w codziennym pielgrzymowaniu ku niebu - powiedział przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Tadeusz Wojda SAC w życzeniach wielkanocnych.

Sobota 19 kwietnia w Kościele Katolickim to Wielka Sobota. Wierni trwają przy Grobie Pańskim, rozważając mękę i śmierć Chrystusa oraz jego zstąpienie do otchłani, oczekując na zmartwychwstanie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję