Trzy tygodnie trwał montaż największego w Krakowie witraża, który został umieszczony w sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Łagiewnikach - nad wejściem głównym do bazyliki.
Witraż przedstawia wielkie słońce, a w jego centralnym punkcie - świetlisty krzyż, symbol wiary. Poniżej linii horyzontu jest morze. W sumie daje to 148 m2 powierzchni.
Jest to wspólne dzieło twórcy łagiewnickiej bazyliki - prof. Witolda Cęckiewicza i Małgorzaty Toborowicz. Witraż wykonany został z 88 elementów, a każda kolorowa szybka łączona jest za pomocą ołowiu.
Witraż wykonano w istniejącej od 1931 r. Pracowni Witraży i Oszkleń Artystycznych Anny Zarzyckiej.
Inspiracją dla twórców dzieła był fakt, że cała bryła bazyliki Miłosierdzia kojarzona jest z okrętem, z arką.
- Nazywam bazylikę współczesną arką, a stojąca obok świątyni wieża jest jak latarnia morska, która wskazuje cel przybywającym często nawet z bardzo daleka pielgrzymom - mówi prof. Cęckiewicz.
Według profesora, barwne przeszklenia w bazylice mają sprawić, że wierni wchodzący do świątyni poczują się jak we wnętrzu okrętu, który płynie po wzburzonym morzu.
W bazylice rozpoczął się także montaż bocznych witraży, które w dolnych partiach będą ciemniejsze, w wyższych jaśniejsze, a kolorystyka szkła spowoduje, że po zakończeniu wszystkich prac związanych z montażem witraży wierni we wnętrzu bazyliki poczują się jakby zanurzeni w morskiej toni.
Łączna powierzchnia wszystkich witraży w łagiewnickiej bazylice wyniesie ponad 300 m2.
Pomóż w rozwoju naszego portalu