Reklama

SŁOWO, które stało się ciałem

Na początku było Słowo, a Słowo było u Boga, i Bogiem było Słowo. Ono było na początku u Boga. Wszystko przez Nie się stało, a bez Niego nic się nie stało, co się stało. W Nim było życie, a życie było światłością ludzi, a światłość w ciemności świeci, i ciemność jej nie ogarnęła. Słowo stało się ciałem i zamieszkało wśród nas. (Por. J 1,1-5.14)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wydaje mi się, że tylko nieliczni ze współczesnych ludzi, nawet mieniących się chrześcijanami, zdają sobie sprawę z bogactwa treści, jaką Jan Apostoł przekazał nam w Prologu swej Ewangelii. By ją poznać, nią się zachwycić, należy dostrzec, odkryć, że użyte przez Ewangelistę wyrażenie „Słowo” odnosi się do tych mocarnych rozkazów: „Niech się stanie”, wypowiedzianych przez Przedwiecznego Boga „na początku” - czyli kiedy rozpoczynał dzieło stworzenia - po których wszystko, co istnieje, zaistniało (zob. Rdz 1,1-31).
Jest to Słowo, które było zawsze w Bogu jako odwieczny, stwórczy projekt-wzorzec wszelkiej rzeczywistości, jaka miała w czasie zaistnieć. W Nim i przez Nie wypełniały się stwórcze zamysły Przedwiecznego. W swej skuteczności jest Słowem pełnym boskiej, stwórczej mocy, dlatego nie może być niczym innym jak tylko Bogiem. Bez obawy można Je nazwać Synem Bożym. Nic w Nim nie jest późniejsze lub mniejsze od Ojca. Jest jak On odwieczne i wszechmocne. Nie zostało przez Ojca stworzone, lecz od Niego pochodząc, stanowi z Nim jedno.
To mocarne Słowo Boga było wypełnione od początku życiem i światłem. Jest Pełnią Życia - ożywiającą wszystko; hojnie siebie rozdającą. Jest Światłem, w blasku którego odsłaniają się niezmiernie ciekawe prawdy o Bogu, a także prawdy o człowieku - zwłaszcza o jego niezwykłym przeznaczeniu.
Św. Jan stwierdził, że to Przedwieczne, pełne stwórczych mocy Słowo zjednoczyło się na zawsze z jednym ze swoich stworzeń nierozerwalnymi więzami jedności. Skutkiem tej decyzji było obdarzenie całego wszechświata nieoczekiwanym, jakże bezcennym, boskim darem: dopełnieniem, ubogaceniem rozpoczętego przed wiekami dzieła stworzenia powołaniem do istnienia niezwykłej bosko-ludzkiej rzeczywistości - Jezusa. W Nim dzieło stworzenia osiągnęło swój szczyt i swoją pełnię. On wyzwolił nas z niewoli śmierci, pojednał z Bogiem, składając Mu ofiarę zadośćuczynienia za grzech Adama i grzechy całej ludzkości, oraz zaprosił do współuczestnictwa w swej chwale. A stało się to dlatego, iż „Bóg tak umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy, nie zginął, ale miał życie wieczne” (J 3,16).
Przedwieczne Słowo wcieliło się w Jezusa z Nazaretu, czyli połączyło swoją boską naturę z Jego człowieczeństwem. Jezus jest więc prawdziwym człowiekiem, zrodzonym z matki w czasie - a jednocześnie jest Bogiem zrodzonym z istoty Ojca przed wiekami. Ewangelista oświadcza, że był świadkiem tej bosko-ludzkiej rzeczywistości: „I oglądaliśmy Jego chwałę, chwałę, jaką Jednorodzony otrzymuje od Ojca, pełen łaski i prawdy. (...) Z Jego pełności wszyscyśmy otrzymali - łaskę po łasce” (J 1, 14.16).
Powyższy przekaz św. Jana oraz innych świadków wydarzenia Jezusa z Nazaretu niebawem Kościół wyraził w formule nicejskiego Wyznania wiary:
„Wierzę w Jezusa Chrystusa, Syna Bożego Jednorodzonego, który z Ojca jest zrodzony przed wszystkimi wiekami. Bóg z Boga, światłość ze światłości. Bóg prawdziwy z Boga prawdziwego. Zrodzony, a nie stworzony, współistotny Ojcu, a przez Niego wszystko się stało. On to dla nas, ludzi, i dla naszego zbawienia zstąpił z nieba. I za sprawą Ducha Świętego przyjął ciało z Maryi Dziewicy, i stał się człowiekiem”.
Powtórzmy w tych dniach te słowa jako nasze osobiste przeświadczenie o otrzymanym także przez nas w wydarzeniu Jezusa wielkim darze wielkodusznej boskiej ku nam miłości.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Znaki ingresu. Jakie szaty i przedmioty towarzyszą objęciu posługi biskupa krakowskiego?

2025-12-18 21:39

[ TEMATY ]

Metropolita krakowski

Kościół krakowski

Mazur/episkopat.pl

Kraków

Kraków

Ingres biskupa do katedry to nie tylko uroczyste wejście i historyczna oprawa, ale przede wszystkim wydarzenie ściśle liturgiczne, w którym Kościół przyjmuje swojego pasterza. Szaty i przedmioty używane podczas tej celebracji – ornat, tunicella, pastorał, kielich czy racjonał – nie są dodatkiem i dekoracją. Każdy z nich ma swoje miejsce, znaczenie i pomaga zrozumieć, czym jest objęcie posługi biskupiej w Kościele krakowskim.

Ingres (łac. ingressus) oznacza „wejście”. Od uroczystego wejścia nowego biskupa do kościoła katedralnego bierze swoją nazwę cała celebracja przekazania posługi pasterskiej. Choć wydarzenie to ma szczególny charakter, pozostaje liturgią Kościoła, sprawowaną według porządku przewidzianego na dany dzień. – Skoro mówimy o obrzędzie, to już samo to określenie wskazuje na jego ścisły wymiar liturgiczny – podkreśla ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ, liturgista i zastępca przewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego.
CZYTAJ DALEJ

Nowenna do Świętej Rodziny

[ TEMATY ]

nowenna

Święta Rodzina

Agata Kowalska

Nowenna przed świętem Świętej Rodziny do odmawiania w grudniu lub w dowolnym terminie.

W liście Episkopatu Polski do wiernych z 23.10.1968 r. czytamy: „Dziś ma miejsce święto przedziwne; nie święto Pańskie ani Matki Najświętszej, ani jednego ze świętych, ale święto Rodziny. O niej teraz usłyszymy w tekstach Mszy świętej, o niej dziś mówi cała liturgia Kościoła. Jest to święto Najświętszej Rodziny – ale jednocześnie święto każdej rodziny. Bo słowo «rodzina» jest imieniem wspólnym Najświętszej Rodziny z Nazaretu i każdej rodziny. Każda też rodzina, podobnie jak Rodzina Nazaretańska, jest pomysłem Ojca niebieskiego i do każdej zaprosił się na stałe Syn Boży. Każda rodzina pochodzi od Boga i do Boga prowadzi”.
CZYTAJ DALEJ

Teologowie z KUL reagują na zarzuty w sprawie Chanuki

2025-12-19 17:14

[ TEMATY ]

KUL

teolog

chanukowa świeca

pixabay.com/

świace chanukowe

świace chanukowe

Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.

- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję