W ostatnich dekadach zagadnienie źródeł i definicji praw człowieka stało się jednym z priorytetowych celów wielu naukowych dociekań. Dotyczą one sposobu kształtowania się pojęcia praw człowieka, a także ich ideologicznych i historycznych fundamentów. Obecnie międzynarodowe organizacje wydają się tworzyć z praw człowieka jakby nową ideologię, dążąc wręcz do ich sakralizacji. W konsekwencji można zaobserwować tendencję do deprecjonowania tradycyjnych nośników szeroko rozumianej kultury, w skład której wchodzą i religie. Właśnie one, szczególnie te monoteistyczne, przez tysiąclecia stały na straży praw człowieka. Można nawet powiedzieć, że broniły go przed nim samym.
Obecnie usiłuje się tradycyjne formy moralności, nawiązujące w dużej mierze do religii, zastąpić etyką odwołującą się w swych korzeniach do praw człowieka. Te zaś rozumiane są jako końcowa postać pewnego rodzaju umowy społecznej, która dopuszcza ich modyfikowanie. A zatem międzynarodowe organizacje wydają się budować jakiś rodzaj nowej etyki. Właśnie ona ma być poręką powszechnego rozwoju i szczęścia ludzkości.
Tego typu postawa stwarza wiele zagrożeń, o których traktuje wydana niedawno książka „Wojna z chrześcijaństwem. ONZ i Unia Europejska jako nowa ideologia” (ukazała się ona w wydawniczej serii Biblioteka „Niedzieli”).
Niniejsza publikacja składa się z trzech części. Pierwsza z nich „Prawa człowieka: rzeczywistość i utopia” zajmuje się zagadnieniem współczesnej koncepcji praw człowieka, wychodząc od Deklaracji Praw Człowieka z 1948 r., a kończąc na relacjach Kościoła katolickiego z Unią Europejską. Jej autorka - Lucetta Scaraffia fachowo omawia problem praw człowieka w kontekście prób ich sakralizacji, odnosząc się do działalności organizacji międzynarodowych. Druga część prezentowanej pozycji - „Nie rozwijajcie się, nie rozmnażajcie się” dotyczy zasadniczo prokreacyjnej strony ludzkich praw. Eugenia Roccella, która jest jej autorką, wychodząc od zagadnienia praw reprodukcyjnych, przedstawia problematykę planowania rodziny w kontekście zagadnień demograficznych oraz feministyczne zapędy, które wypaczają prawdziwy obraz kobiety. Ostatnia część książki zawiera aneksy. Służą one czytelnikowi do jej lepszej percepcji i pogłębienia swojej wiedzy. Załączniki te zebrała Assuntina Morresi. Wśród nich znajdziemy m.in. „Powszechną Deklarację Praw Człowieka”.
Wydaje się, że lektura prezentowanej pozycji z pewnością pomoże człowiekowi wierzącemu uświadomić sobie ogrom zagrożeń, z których być może nie zdaje sobie sprawy. Dotyczą bowiem nie tylko jego religijnych przekonań, lecz również jego praw jako człowieka.
Autorki książki z wnikliwością podejmują zagadnienie źródeł praw człowieka i ich miejsca w międzynarodowych społecznościach i organizacjach. Zajmują się prawami reprodukcyjnymi i na ich tle ukazują sytuację kobiety.
Kościół powstał nie w wyniku ewolucji starotestamentowych instytucji religijnych, lecz w wyniku Bożej rewolucji. Zaczął istnieć w dniu Pięćdziesiątnicy nie jako owoc namysłu i decyzji ludzi, lecz jako dzieło Ducha Świętego.
Jezus poprzedził jego zaistnienie przez powołanie Dwunastu oraz ustanowienie Eucharystii podczas Ostatniej Wieczerzy. Trwałość oraz skuteczność życia i nauczania Jezusa zostały potwierdzone przez Jego zmartwychwstanie i chwalebne wywyższenie. Udziałem Jezusa, tak jak każdego człowieka, była śmierć, która oznaczała opuszczenie grona uczniów. Początkowo sądzili, że jest ono ostateczne i nieodwracalne, co niosło ze sobą dotkliwą pustkę i samotność. Ale stało się inaczej. Jezus wypełnił obietnicę daną w jerozolimskim wieczerniku: „Nie zostawię was sierotami”( J 14, 18). Zesłanie Ducha Świętego sprawiło, że nadal żyje On i działa wśród Jego wyznawców. W kalendarzu biblijnego Izraela Pięćdziesiątnica upamiętniała nadanie Mojżeszowi daru Prawa na Synaju. To święto – jedno z trzech najważniejszych, obok Paschy i Święta Namiotów – zyskało nowe znaczenie, gdy potwierdziło i wzmocniło Nowe Przymierze zawarte we krwi Jezusa przelanej na krzyżu. Rozpoczął się czas Nowego Prawa, opartego na wyznawaniu Jezusa jako Syna Bożego i przyjęciu Ewangelii. Papież Benedykt XVI nauczał, że moc Ducha Świętego sprawia, iż Kościół istnieje nie po to, żeby obradować nad Ewangelią, lecz po to, żeby nią żyć.
Zesłanie Ducha Świętego jest momentem „posłania”. Mówi o tym Jezus w Ewangelii według św. Mateusza: Idźcie więc i nauczajcie wszystkie narody, udzielając im chrztu w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego (Mt 28,19).
Jezus powiedział do swoich uczniów:
«Jeżeli Mnie miłujecie, będziecie zachowywać moje przykazania. Ja zaś będę prosił Ojca, a innego Parakleta da wam, aby z wami był na zawsze. Jeśli Mnie kto miłuje, będzie zachowywał moją naukę, a Ojciec mój umiłuje go i przyjdziemy do niego, i mieszkanie u niego uczynimy. Kto nie miłuje Mnie, ten nie zachowuje słów moich. A nauka, którą słyszycie, nie jest moja, ale Tego, który Mnie posłał, Ojca. To wam powiedziałem, przebywając wśród was. A Paraklet, Duch Święty, którego Ojciec pośle w moim imieniu, On was wszystkiego nauczy i przypomni wam wszystko, co Ja wam powiedziałem».
W Rudach Raciborskich nieznani sprawcy sprofanowali krzyż przy leśnej drodze. Spiłowano ramiona figury, odwrócono ją do góry nogami, a na zniszczonym krucyfiksie zawieszono śmieci. Mieszkańcy nie mają wątpliwości - to nie zwykły akt wandalizmu, ale celowa profanacja miejsca modlitwy i refleksji dokładnie w czasie ważnych dla rudzkiego sanktuarium uroczystości.
Spiłowano ramiona figury, odwrócono ją do góry nogami, a na zniszczonym krucyfiksie zawieszono śmieci. Mieszkańcy nie mają wątpliwości - to nie zwykły akt wandalizmu, ale celowa profanacja miejsca modlitwy i refleksji dokładnie w czasie ważnych dla rudzkiego sanktuarium uroczystości.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.