Reklama

Czy zacznie się nowa rewolucja?

Niedziela Ogólnopolska 42/2009, str. 10

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

KS. INF. IRENEUSZ SKUBIŚ: - Jaka była geneza powstania książki Księdza Profesora „Kościół milczenia dzisiaj”?

Ks. prof. Tadeusz Fitych: - Inspiracją była moja wypowiedź w ramach obchodów polsko-czeskich Dni Kultury Chrześcijańskiej. Padł tam wtedy postulat napisania książki, który bardzo spodobał się kard. Miloslavowi Vlkowi. W konsekwencji książka z bardzo wymowną okładką powstała w rekordowo szybkim tempie, w przeciągu zaledwie jednego miesiąca.

- W okresie 15 lat od ukazania się książki z pewnością nieco zmieniły się dane statystyczne czeskiego Kościoła…

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Owszem, choć zasadnicze prawidłowości czeskiego Kościoła pozostają bez zmian. Na znacznie mniejszej powierzchni Moraw żyje aż 75 proc. katolików, w diecezji brneńskiej - 25 proc. Jedynie jedna czwarta czeskich katolików zamieszkuje znacznie bardziej rozległe Czechy, gdzie tamtejszą metropolię stanowi pięć diecezji, a metropolitą jest kard. Vlk. Przypomnijmy, że wśród Czechów więcej jest zadeklarowanych ateistów - 40 proc., (a bezwyznaniowców ok. 60 proc.) niż katolików (30 proc.), co czyni zrozumiałym papieski apel o dialog wierzących z agnostykami. Obecnie Kościół w Republice Czeskiej ma 8 diecezji. Istnieje też egzarchat (diecezja) greckokatolicki. W całym kraju działa 2576 parafii oraz 70 ośrodków duszpasterskich.

Reklama

- Jakie nastawienie mediów poprzedzało wizytę pasterską Benedykta XVI w Czechach?

- Komentatorzy słusznie zauważali, że dwadzieścia lat po aksamitnej rewolucji, po pokonaniu narzuconej komunistycznej ideologii, na jej miejscu pojawiła się nowa, bardziej subtelna, i to z nią zamierzał się skonfrontować Benedykt XVI. Sekularyzacja, hedonizm, relatywizm moralny są nie tylko czeską specjalnością, ale to ideologie rozwijające się w całej Europie. Niemniej prasa amerykańska określiła wizytę Papieża w Czechach jako beznadziejne zadanie. „The New York Times” opisywał misję Benedykta XVI jako dotarcie na „ground zero” religijnej apatii. Amerykańscy publicyści zauważali, że Papież, wybierając zsekularyzowany kraj, zamierza wzniecić w nim nową rewolucję, która rozszerzy się na cały kontynent.

- Jaki ewangeliczny priorytet przekazał Czechom Benedykt XVI?

- W finale swej pielgrzymki Benedykt XVI postawił kropkę nad „i” chrześcijańskiej tożsamości. Papież wezwał Czechów do realizacji powołania do świętości. Innymi słowy - przyszłość nie tylko Czechów i Morawian, ale wszystkich mieszkańców Europy, przeżywającej swoją „noc duszy”, i to bez względu na praktykowaną filozofię czy też wyznawaną religię, tkwi w postawie proegzystencji - bycia dojrzałym, „nietoksycznym” darem dla drugich, czyli w systemowym i organicznym budowaniu cywilizacji miłości.

Reklama

- Kard. Miloslav Vlk wyznał w jednym z ostatnich wywiadów, że uważa za porażkę dwadzieścia lat swojej posługi biskupiej w stolicy Czech. Czy Ksiądz Profesor, również jako jeden z jego byłych najbliższych współpracowników, podziela tę opinię?

- Gdy przybyłem w 1993 r. do czeskiej Pragi, widziałem, że nie tylko „szeregowi” obywatele, ale także osoby duchowne i hierarchia bardzo emocjonalnie przeżywali fakt nieoczekiwanego oswobodzenia - „przejścia przez Morze Czerwone”. Przedstawiciele Kościoła w znacznym stopniu angażowali swe siły i poświęcali czas na odzyskanie majątku kościelnego, a w mniejszym stopniu poświęcali go na dialog wewnątrzkościelny, autoewangelizację, nową ewangelizację i wypracowanie twórczego dialogu ze współczesną kulturą, agnostykami i ateistami. Kościół katolicki w Republice Czeskiej musi służyć narodowi jako kwas chlebowy, tzn. być „twórczą mniejszością, zdolną wpływać na swą przyszłość na drodze dialogu z agnostykami”.

- Na gmachu Ministerstwa Oświaty pojawił się wielki transparent z napisem: „Niech Benedykt XVI zrehabilituje Jana Husa!”. Czy jest to obecnie możliwe?

Reklama

- Ewangelia głosi: „Prawda was wyzwoli” (J 8, 32). W tej sytuacji jako historyk i teolog muszę zauważyć, że m.in. dzieje i kultura czeskiego narodu w całym średniowieczu naznaczone są zarówno szczególną wrażliwością czeskiej duszy na sacrum, bogactwem chrześcijańskiego i teologicznego orędzia, jak i dramatycznym, paradoksalnym rozwojem i coraz głębszą sekularyzacją życia społecznego doby nowożytnej. Doświadcza tego także Kościół czeski. Doktryna Jana Husa zawierała przejawy solidarności i autentycznej troski o świeckich chrześcijan, ale pozbawiona jedności z Kościołem hierarchicznym szybko przekształciła się w barbarię niszczącą własne kościoły i miasta, także groby czeskich królów oraz ziemie południowej Polski, a nawet Dolnej Austrii. Wspomniany plakat umieszczony na instytucji państwowej był dla mnie znakiem ignorancji i ahistorycznego, nienaukowego myślenia, czyli ideologii oraz braku postawy dialogu.

- Czego życzyć naszym południowym sąsiadom?

- Trzeba z całego serca życzyć Czechom - „góralom środkowej Europy” - mądrości, odwagi, twórczego dialogu i solidarności, aby wreszcie zakończyli i definitywnie zamknęli smutny rozdział licznych „hokejarskich” starć - w zdumienie i osłupienie wprawia każdego zdroworozsądkowego Europejczyka rozstrzygnięcie w kwestii upaństwowienia praskiej katedry. Przy okazji zapytam swych czeskich przyjaciół, czy istnieje u nich wersja porzekadła: „Zgoda buduje, niezgoda rujnuje”.

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Ryś o komisji ds. nadużyć: mam wystarczająco dużo determinacji, by komisja powstała też w Krakowie

2025-12-19 12:47

[ TEMATY ]

Kard. Grzegorz Ryś

PAP

Skoro komisja powstała w Łodzi, to znaczy, że mam wystarczająco dużo determinacji, by powstała też w Krakowie – powiedział w piątek kard. Grzegorz Ryś, który w sobotę obejmie urząd metropolity krakowskiego. Nie da się zrobić komisji ogólnopolskiej, jeśli się nie powoła komisji lokalnej – zaznaczył.

W sobotę w Bazylice Archikatedralnej odbędzie się ingres kard. Grzegorza Rysia na metropolitę krakowskiego. Duchowny, który przez ostatnich osiem lat pełnił posługę metropolity łódzkiego, zastąpi w Krakowie abpa Marka Jędraszewskiego.
CZYTAJ DALEJ

Znaki ingresu. Jakie szaty i przedmioty towarzyszą objęciu posługi biskupa krakowskiego?

2025-12-18 21:39

[ TEMATY ]

Metropolita krakowski

Kościół krakowski

Mazur/episkopat.pl

Kraków

Kraków

Ingres biskupa do katedry to nie tylko uroczyste wejście i historyczna oprawa, ale przede wszystkim wydarzenie ściśle liturgiczne, w którym Kościół przyjmuje swojego pasterza. Szaty i przedmioty używane podczas tej celebracji – ornat, tunicella, pastorał, kielich czy racjonał – nie są dodatkiem i dekoracją. Każdy z nich ma swoje miejsce, znaczenie i pomaga zrozumieć, czym jest objęcie posługi biskupiej w Kościele krakowskim.

Ingres (łac. ingressus) oznacza „wejście”. Od uroczystego wejścia nowego biskupa do kościoła katedralnego bierze swoją nazwę cała celebracja przekazania posługi pasterskiej. Choć wydarzenie to ma szczególny charakter, pozostaje liturgią Kościoła, sprawowaną według porządku przewidzianego na dany dzień. – Skoro mówimy o obrzędzie, to już samo to określenie wskazuje na jego ścisły wymiar liturgiczny – podkreśla ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ, liturgista i zastępca przewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego.
CZYTAJ DALEJ

Zaangażowanie na rzecz pokoju przy kontemplacji oblicza Dzieciątka

2025-12-19 17:47

[ TEMATY ]

strefa gazy

żłóbek

Papież Leon XIV

@Vatican Media

Szopka w Gazie - 2025 rok

Szopka w Gazie - 2025 rok

Papież Leon zaprasza, aby pokonać pokusę postrzegania pokoju jako czegoś odległego i niemożliwego, przezwyciężyć „logikę agresji i konfrontacji”, według której pokój osiąga się przez wyścig zbrojeń.

„Nikt, jak tylko dziecko, nie potrafi tak nas przemienić. I być może właśnie myśl o naszych synach i córkach, o dzieciach, a także o tych, którzy są tak samo bezbronni jak one, przeszywa nasze serca” – to słowa, których użył papież Leon w swoim Orędziu na Światowy Dzień Pokoju.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję