Reklama

Z Polski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dzieje się

Trwa batalia o święto Trzech Króli

Reklama

Jerzy Kropiwnicki - prezydent Łodzi nie ustaje w batalii o przywrócenie wolnego od pracy dnia w święto Trzech Króli. Do 20 kwietnia chce zebrać milion podpisów pod obywatelskim projektem stosownej ustawy. To drugie podejście. Poprzednio, w październiku 2008 r., koalicja odrzuciła projekt. Inicjatorzy ustawy liczą, że koalicja rządząca, od głosów której zależy los projektu, tym razem ugnie się przed liczbą osób popierających ustawę. - Sądzę, że dla wielu posłów, którzy porównają, ilu ludzi bierze udział w głosowaniach i co to znaczy milion osób opowiadających się za jakąś sprawą, będzie to silny argument - mówił Kropiwnicki.
Badania socjologiczne pokazują również, że większość opinii publicznej chciałaby mieć wolne 6 stycznia. Na początku marca, podczas konferencji prasowej w Łodzi, Kropiwnicki powiadomił, że Komitet zebrał 300 tys. podpisów. Zostało niewiele czasu, ale prezydent Łodzi wierzy, że się uda, choć nie ukrywa niepokoju, bo czas goni. - Proszę jak najgoręcej o przesyłanie list z podpisami na bieżąco, natychmiast po ich wypełnieniu - apeluje.
Ostateczną datą złożenia list z podpisami u marszałka Komorowskiego jest 20 kwietnia. Akcja zbierania podpisów zakończy się jednak 11 kwietnia w Wielką Sobotę. Tydzień potrzebny jest na weryfikację sygnatur, ich zliczenie oraz odpowiednie spakowanie.
Poprzednio Komitet złożył ponad 550 tys. podpisów, a miał ich blisko 700 tys. Z powodu strajku Poczty Polskiej nie wszystkie dotarły do Łodzi.
Druk karty do zbierania podpisów jest na stronie: www.trzechkroli.pl.

Reklama

Zbigniew Chlebowski - szef Klubu Parlamentarnego PO, jak i partia, którą reprezentuje, jest zagorzałym przeciwnikiem przywrócenia dnia wolnego od pracy w święto Trzech Króli. Jego zdaniem, przyniosłoby to szkody polskiej gospodarce i po prostu nas na to nie stać. -W wieku XIX liczyło się, co kto może wyprodukować. Dzisiaj liczy się natomiast przede wszystkim to, co kto może sprzedać. Nikt mnie nie przekona, że święta są pod tym względem problemem, jeżeli chodzi o stymulowanie wielkości obrotów i pobudzania do działania całych obszarów gospodarki, które nabierają coraz większego znaczenia w sferze usług i handlu - odpowiada na taki argument Jerzy Kropiwnicki. Nietrafiony jest argument, że Polacy za dużo świętują, jesteśmy bowiem dopiero na 12. miejscu w Europie pod względem dni wolnych. Wszystko zatem zależy od dobrej woli władz PO. W poprzednim podejściu projekt utrącono właśnie głosami posłów PO, z których aż 169 głosowało za jego odrzuceniem w pierwszym czytaniu. Tylko 10 parlamentarzystów klubu, któremu przewodniczy Chlebowski, było za kontynuowaniem prac, łamiąc wprowadzoną podczas głosowania dyscyplinę partyjną. To mechanizm naginania poglądów posłów do stanowiska partii.
Choć klub PiS był w całości za projektem, to jednak aż 13 parlamentarzystów nie głosowało.
Przypomnijmy, że wolne w Trzech Króli zostało zniesione w Polsce w 1960 r. przez Władysława Gomułkę. Obecnie świętuje się 6 stycznia w dziewięciu krajach Unii Europejskiej, m.in. w: Niemczech, Grecji, Hiszpanii, Włoszech, Austrii, a także w krajach protestanckich - w Szwecji i Finlandii.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Śp. O. Czesław Drążek SJ

Ostatnie pożegnanie

W Krakowie w bazylice Najświętszego Serca Pana Jezusa 18 marca br. odbył się pogrzeb śp. o. Czesława Drążka SJ, zmarłego 11 marca w Rzymie. - Powróciłeś do miasta, które umiłowałeś od swojej młodości. Wnosiłeś gorliwie swój wkład wiary w duchową kulturę podwawelskiego grodu. Później tę miłość, tę gorliwość zawiozłeś do Wiecznego Miasta, aby tam służyć całemu Kościołowi i bezpośrednio Janowi Pawłowi II. Łączyła was głęboka duchowa więź. Dziś Kościół, któremu tak wiernie służyłeś, modli się za ciebie i odprowadza cię na miejsce spoczynku w oczekiwaniu na zmartwychwstanie - mówił metropolita krakowski kard. Stanisław Dziwisz na rozpoczęcie uroczystej Eucharystii pogrzebowej. Wraz z Metropolitą Krakowskim o. Czesława Drążka żegnali: kard. Franciszek Macharski, bp Kazimierz Górny - ordynariusz diecezji rzeszowskiej, bp Jan Zając - kustosz sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach, ks. inf. Janusz Bielański, ojcowie i bracia Zakonu Jezuitów oraz rodzina zmarłego z Mogielnicy i Boguchwały, skąd pochodził. Bazylikę wypełnili również licznie przybyli przyjaciele o. Czesława z duszpasterstwa WAJ oraz Towarzystwa Przyjaciół Trędowatych, a także duchowieństwo, siostry zakonne i krakowianie.
W kazaniu o. Bogusław Steczek SJ, przybliżając sylwetkę swego współbrata, podkreślił, że o. Czesław był przede wszystkim człowiekiem słowa i sługą słowa, zwłaszcza pisanego. Spod jego pióra, dosłownie, bo nie pisał na maszynie ani na komputerze, wyszło kilkanaście książek i setki artykułów. Swoją twórczością ubogacił kulturę duchową Polski. Znaczącą posługą o. Czesława okazała się praca na stanowisku redaktora naczelnego polskiej edycji w „L’Osservatore Romano”, którą wykonywał przez 16 lat. Oddawał się jej z wielką pasją. Wydał w sumie 160 numerów miesięcznika. Jednak 2 lata temu, 26 marca 2007 r., w uroczystość Zwiastowania Pańskiego, doznał rozległego wylewu krwi do mózgu. Stało się to w redakcji. Odtąd zaczął pisać inne przejmujące słowa. Pisał je swoim cierpieniem w szpitalu i na wózku, pisał je swoją wiarą i poddaniem się woli Bożej. To były jego słowa wyryte na skale żelaznym rylcem wiary - podkreślił o. Steczek.
Ciało śp. o. Czesława Drążka zostało złożone w grobowcu jezuitów na cmentarzu Rakowickim.

Andrzej Korab

Krótko

Przez tydzień kraj żył kłopotami z konfliktem interesów w działalności niektórych polityków koalicji rządzącej. Pierwsza wyszła na jaw sprawa Waldemara Pawlaka i niejasnych powiązań biznesowych. Później doszła sprawa senatora PO Tomasza Misiaka, współwłaściciela firmy pośrednictwa pracy i jednocześnie jednego z autorów ustawy dla zwalnianych stoczniowców. Jego firma zyskała lukratywne zamówienie i szkoli teraz stoczniowców. Politycy PO i PSL nie bronili już tak „etycznych standardów”, jak czynili to jeszcze niedawno, będąc w opozycji.

Posłowie PO, PSL i Lewicy odrzucili weto prezydenta do ustawy oświatowej, w której zapisane jest m.in. obniżenie wieku szkolnego z siedmiu do sześciu lat. Za podtrzymaniem weta był PiS. To oznacza, że ustawa wchodzi w życie i w 2012 r. sześciolatki obowiązkowo pójdą do pierwszej klasy. Ale już od tego roku mogą na wniosek rodziców rozpocząć edukację szkolną, pod warunkiem, że chodziły do przedszkola lub mają pozytywną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej. Szkoła ma prawo odmówić ich przyjęcia.

Reprezentujący LPR Piotr Farfał samodzielnie rządzi telewizją. Tomasz Rudomino, kojarzony z Samoobroną, który do tej pory współrządził z Farfałem, nie otrzymał zgody Rady Nadzorczej na dalsze zasiadanie w zarządzie. PO i SLD kończą już negocjacje w sprawie nowej ustawy medialnej.

Kolejne podejście do otwarcia zawodów prawniczych. Minister Andrzej Czuma przedstawił plany ograniczenia „klaustrofobii” prawniczych korporacji. Polska ma jeden z najniższych wskaźników ilości adwokatów na 1000 ludności.

Trwa poszerzanie elektoratu. Po Danucie Hübner, związanej całe życie z lewicą, propozycję startowania do PE otrzymał od PO Marian Krzaklewski. Partia Donalda Tuska szuka kandydata, który mógłby rywalizować z prawicowymi kandydatami na Rzeszowszczyźnie.

Być może na placu Szembeka w Warszawie stanie pomnik polskich ofiar OUN-UPA. Jest to jedna z lokalizacji zaproponowanych przez władze miasta, która wprawdzie nie w pełni satysfakcjonuje przedstawicieli Ogólnopolskiego Komitetu Budowy Pomnika Ofiar Ludobójstwa Dokonanego przez OUN-UPA na Ludności Polskiej Kresów Wschodnich, ale jest przez nich do przyjęcia.

Spada poparcie dla rządu i dla samego premiera. Z najnowszego, marcowego sondażu CBOS wynika, że odsetek przeciwników rządu Donalda Tuska wzrósł do 27 proc. - to aż o 4 proc. więcej niż miesiąc temu.

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wielki Piątek w Jerozolimie: relikwiarz Krzyża na Golgocie

Wielkopiątkowej liturgii w Jerozolimie, odprawionej w porannych godzinach w bazylice Kalwarii i Bożego Grobu, przewodniczył łacińskiego patriarchy kard. Pierbattista Pizzaballa. Uczestniczyli w niej hierarchowie i wierni lokalnego Kościoła oraz pielgrzymi z różnych stron świata. Celebracja Męki Pańskiej na Kalwarii pokreśliła najistotniejszą charakterystykę jerozolimskiej liturgii, która oprócz sakramentalnego „dzisiaj” włącza w swoją modlitwę wskazanie geograficznego „tutaj”.

Wielkopiątkowa liturgia w Jerozolimie wyróżnia się dwoma elementami podkreślającymi miejsce celebracji. W kaplicy strzegącej skałę Golgoty patriarcha położył się na posadzce nie przed krucyfiksem, ale przed relikwiarzem Krzyża Świętego, który był następnie adorowany przez uczestników liturgii.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Rozmowa z Ojcem: Niedziela Zmartwychwstania Pańskiego

2025-04-19 10:37

[ TEMATY ]

abp Wacław Depo

Karol Porwich/Niedziela

Jak wygląda życie codzienne Kościoła, widziane z perspektywy metropolii, w której ważne miejsce ma Jasna Góra? Co w życiu człowieka wiary jest najważniejsze? Czy potrafimy zaufać Bogu i powierzyć Mu swoje życie? Na te i inne pytania w cyklicznej audycji "Rozmowy z Ojcem" odpowiada abp Wacław Depo.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję