Reklama

Sól ziemi

Kampania ateistyczna

Niedziela Ogólnopolska 7/2009, str. 25

Jan Maria Jackowski
Dziennikarz, pisarz - eseista i publicysta, autor 9 książek i ponad 700 artykułów z zakresu problematyki artystyczno-kulturalnej, społecznej i politycznej, mediów, historii idei oraz zagadnień cywilizacyjnych, opublikowanych w 35 ty

Jan Maria Jackowski<br>Dziennikarz, pisarz - eseista i publicysta, autor 9 książek i ponad 700 artykułów z zakresu problematyki artystyczno-kulturalnej, społecznej i politycznej, mediów, historii idei oraz zagadnień cywilizacyjnych, opublikowanych w 35 ty

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W styczniu w Wielkiej Brytanii przez 4 tygodnie krążyło 800 autobusów z reklamą, której hasło można tłumaczyć jako „Prawdopodobnie Bóg nie istnieje. Dlatego przestań się teraz martwić i ciesz się życiem”. Autorką tej szyderczej kampanii jest ateistka i dziennikarka „The Guardian” Ariane Sherine, która przygotowała akcję jako retorsję na zawieszony na londyńskim autobusie banner reklamowy z umieszczonym na nim cytatem z Pisma Świętego: „Czy jednak Syn Człowieczy znajdzie wiarę na ziemi, gdy przyjdzie?” (Łk 18, 8). Jej pomysł został wsparty przez Jona Wortha, autora znanego politycznego bloga. Przygotował on specjalną witrynę internetową i zajął się jej promocją w sieci oraz zbiórką funduszy.
Kampania - przez niektórych określona mianem próby zaistnienia w mediach kolejnego oszustwa intelektualnego - wywołała żywy rezonans społeczny. Do brytyjskiej rady etyki reklamy Advertising Standards Authority (ASA) wpłynęło aż 115 skarg. Osoby, które je złożyły, argumentowały, że reklama obraża chrześcijan oraz wyznawców innych religii. Autobusy komunikacji miejskiej z ateistycznym przesłaniem jeżdżą jednak nie tylko po Londynie, ale również po Waszyngtonie i Barcelonie, a ostatnio miały pojawić się w Genui na zlecenie włoskiego Związku Ateistów i Agnostyków Racjonalistów. Celowo wybrano właśnie Genuę na miejsce realizacji tego pomysłu, ponieważ jej metropolitą jest przewodniczący Konferencji Episkopatu Włoch kard. Angelo Bagnasco. Jednak niektórzy kierowcy transportu miejskiego ze stolicy Ligurii nie chcą prowadzić autobusów z hasłem: „Zła wiadomość jest taka, że Bóg nie istnieje, a dobra - że go nie potrzebujesz”, które miały wyjechać na ulice miasta 4 lutego, a ich sprzeciw sumienia poparł największy branżowy związek zawodowy.
W Polsce jeszcze takiej kampanii nie ma, ale kto wie, czy podobne akcje nie będą miały miejsca. Mimo iż czasy organizowanej przez peerelowskie państwo kampanii przymusowego ateizowania Polaków minęły, nie oznacza to, że przeciwnicy Pana Boga i Jego Kościoła zwinęli sztandary. Kultura masowa, Internet, telewizja, filmy, gazety i czasopisma, zawartość półek księgarskich - to wszystko może sprawiać wrażenie, że ateizm jest w natarciu. Jego współczesna odmiana - na co wskazują doświadczenia Europy Zachodniej - uświadamia, że jest doskonale zorganizowany politycznie i ma ogromne wpływy w mediach, dzięki czemu mniejszość może skutecznie blokować w przestrzeni publicznej prawa i przekonania większości ludzi wierzących.
Czy jednak ludzie w XXI wieku będą chcieli ulegać ideologiom, które naszej egzystencji nadają wymiar bezsensu i negują życie po śmierci? Czy raczej będą otwarci na Dobrą Nowinę - na wiarę, nadzieję i miłość? Bo w czasach zamętu nawet zdeklarowany ateista zaczyna poszukiwać Prawdy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Konklawe. Co się dzieje po wyborze papieża?

2025-05-07 21:08

[ TEMATY ]

konklawe

PAP/EPA/VATICAN MEDIA HANDOUT

Konklawe wchodzi w końcową fazę, gdy elekt otrzyma co najmniej dwie trzecie głosów. W tym roku, przy 133 elektorach, będzie to poparcie co najmniej 89 purpuratów. Jeśli tak się stanie, osoba wskazana przez kardynałów usłyszy pytanie: "Czy przyjmujesz?".

„Czy przyjmujesz?” - pyta elekta przewodniczący konklawe. Jeżeli usłyszy odpowiedź twierdzącą, oznacza to koniec konklawe, a wybrany zostaje papieżem. Następnie odpowiada na pytanie o imię.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: Mewa na dachu Kaplicy Sykstyńskiej "królową" mediów społecznościowych

2025-05-07 22:16

[ TEMATY ]

konklawe

PAP/EPA/FABIO FRUSTACI

Mewa siedząca długo na dachu Kaplicy Sykstyńskiej koło komina stała się w środę "królową" mediów społecznościowych. Obraz komina wraz z czuwającym przy nim pokaźnej wielkości ptakiem transmitowały przez ponad trzy godziny media na całym świecie dzięki zainstalowanej tam watykańskiej kamerze.

Przeczytaj także: Konklawe i najpilniej obserwowany komin świata
CZYTAJ DALEJ

„Pokój Łez” - miejsce, w którym kardynał staje się papieżem

2025-05-08 08:33

[ TEMATY ]

konklawe

Vatican Media

Na ścianie Sądu Ostatecznego w Kaplicy Sykstyńskiej, po obu stronach ołtarza, znajdują się dwoje zamkniętych, niezbyt dużych drzwi. Te po lewej prowadzą do tak zwanego „Pokoju Łez”, do którego tuż po wyborze wchodzi nowo wybrany papież, aby przebrać się i na kilka minut oddać się modlitwie. Jak mówi ks. prałat Marco Agostini, ceremoniarz papieski, tam papież uświadamia sobie, kim się stał, kim od tego momentu będzie.

Po ogłoszeniu wyboru w Kaplicy Sykstyńskiej kardynał, który uzyskał wymaganą liczbę głosów udaje się do małego pomiedzczenia sąsiadującego z Kaplicą Sykstyńską. Ta ciasna przestrzeń ze sklepieniem, na którym zachowały się fragmenty fresków, kontrastuje z oszałamiającym pięknem samej Kaplicy. Po jednej stronie dwa ciągi schodów, na przeciwległej ścianie okno zasłonięte kotarą. Wyposażenie stanowi ciemne drewniane biurko i dwa krzesła, czerwona sofa i wieszak na ubrania. Wystrój jest skromny.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję