Reklama

Wołanie o autorytet

Niedziela częstochowska 43/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Anna Cichobłazińska: - Człowiek honoru, zasługujący na zaufanie, wiarygodny, uczciwy, mądry to cechy, które w opinii publicznej coraz rzadziej przynależą osobom sprawującym ważne funkcje w życiu społecznym. Potrzeba ludzi prezentujących te właśnie wzory zachowań szczególnie zauważalna jest w środowisku szkolnym. Nauczyciel cieszący się autorytetem wśród uczniów, rodziców i innych nauczycieli to najlepszy wychowawca.

Reklama

Anna Pawłowska: - To prawda i wbrew wszechobecnej kampanii w mediach, że uznane wartości, wzory czy autorytety dawno się zestarzały, że teraz jest moda na konformistyczny stosunek do świata, wypowiedzi młodych ludzi świadczą o czymś zupełnie innym. Młodzież pragnie, aby nauczyciel był dla niej wzorem, nie ceni wcale nauczyciela "luzaka" czy "kumpla". Ma bardzo wysokie wymagania, m.in. odnośnie do wiedzy nauczyciela - to nie może być wiedza książkowa. Młodzi ludzie szanują nauczyciela posiadającego wszechstronną wiedzę, chcą się od niego uczyć. Bardzo znamienne jest artykułowanie potrzeby oparcia w nauczycielu. W poszukiwaniach wieku młodzieńczego, kryzysach, załamaniach bardzo liczą na swojego nauczyciela. Wiedzę tę zebrano w czasie badań w częstochowskich szkołach podstawowych, gimnazjach i ponadpodstawowych przeprowadzonych przez trzy Regionalne Ośrodki Doskonalenia Nauczycieli: w Częstochowie, Bielsku-Białej i Katowicach. Z relacji osób analizujących zapis tych wielogodzinnych rozmów (badania objęły również grupę nauczycieli i rodziców) wynika, że jest to wołanie najpierw o wychowawcę, a później o nauczyciela jako o osobę, która przekazuje wiedzę.

- W jaki sposób to wołanie młodych o autorytet może dotrzeć do współczesnego nauczyciela?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

- Na pewno ważna jest głęboka refleksja nad tym problemem. Nie jest łatwo kształtować wzory zachowań i wartości, które były od lat deprecjonowane. Ale o potrzebie rozmowy na temat oczekiwań młodzieży, rodziców i innych nauczycieli niech świadczy liczba zgłoszeń na wojewódzką konferencję, która odbyła się 9 października pod patronatem marszałka województwa śląskiego Jana Olbrychta w gmachu Sejmu Śląskiego na temat Autorytet nauczyciela w polskiej oświacie. Naukowcy i praktycy przybliżali problematykę kształtowania się autorytetu nauczyciela w ujęciu historycznym, formowania osobowości nauczyciela w procesie kształcenia i doskonalenia zawodowego, skutków przemian społeczno-ustrojowych w Polsce w aspekcie wzorów osobowych nauczycieli. Omawiana była także problematyka autorytetu nauczyciela w kontekście reform oświatowych w Unii Europejskiej i wspomniane już badania nad autorytetem nauczyciela we współczesnej szkole. Do udziału w konferencji wpłynęło ponad 700 zgłoszeń od nauczycieli z całego województwa śląskiego. Mogliśmy zaprosić zaledwie połowę zainteresowanych pedagogów. Uzasadnia to potrzebę kontynuacji tej tematyki w formie warsztatów i seminariów. Planujemy również wydanie publikacji, w której znajdzie się zapis wykładów i dyskusji panelowej, które miały miejsce w czasie konferencji.

- Autorytet to pojęcie uniwersalne. Przekracza granice wieku, krajów, różnic kulturowych czy religijnych. Jak w naszych warunkach, także regionalnych, należałoby pracować nad wzmacnianiem roli autorytetu w formowaniu młodego pokolenia?

- Konkretny człowiek jest autorytetem dla młodego pokolenia niezależnie od naszych przekonań. Świadczy o tym choćby postać Ojca Świętego, który przyciąga do siebie miliony młodych ludzi z całego świata. Musimy tylko zrozumieć potrzeby młodych poszukujących wiarygodności i kształtować nasze postawy wedle tych potrzeb, niezależnie od szumu medialnego, któremu jesteśmy poddawani my, dorośli, i nasze dzieci. Temu mają służyć inicjatywy samorządowe województwa śląskiego, które wpływają na rozwój osobowy nauczycieli i wspomagają pracę programową szkół i placówek oświatowych. Jest to ważne w realiach nowego województwa, które powstało w wyniku reformy ustrojowej z 1998 r. I choć jego teren obejmuje ziemie o różnym doświadczeniu historycznym, politycznym i gospodarczym, to zamieszkiwany jest przez jeden naród, przekazujący kulturę z pokolenia na pokolenie. I ta kultura zakorzeniona w dwu tysiącach lat chrześcijaństwa jest naszym największym bogactwem, tak ważnym w dyskusjach o wejściu do Unii Europejskiej. Jako częstochowianka cieszę się, że inicjatywa podjęcia tematyki dotyczącej autorytetu nauczyciela we współczesnej polskiej szkole zgłoszona została w ramach propozycji programowych Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Częstochowie. Mam nadzieję, że rozpocznie ona publiczną dyskusję w województwie na temat autorytetu nauczyciela, podkreśli wartość zawodu nauczyciela oraz wskaże na konieczność działań różnych środowisk wzmacniających autorytet nauczyciela we współczesnej polskiej szkole.

- Dziękuję za rozmowę.

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Ryś o komisji ds. nadużyć: mam wystarczająco dużo determinacji, by komisja powstała też w Krakowie

2025-12-19 12:47

[ TEMATY ]

Kard. Grzegorz Ryś

PAP

Skoro komisja powstała w Łodzi, to znaczy, że mam wystarczająco dużo determinacji, by powstała też w Krakowie – powiedział w piątek kard. Grzegorz Ryś, który w sobotę obejmie urząd metropolity krakowskiego. Nie da się zrobić komisji ogólnopolskiej, jeśli się nie powoła komisji lokalnej – zaznaczył.

W sobotę w Bazylice Archikatedralnej odbędzie się ingres kard. Grzegorza Rysia na metropolitę krakowskiego. Duchowny, który przez ostatnich osiem lat pełnił posługę metropolity łódzkiego, zastąpi w Krakowie abpa Marka Jędraszewskiego.
CZYTAJ DALEJ

"Wesołych świąt" (tylko za bardzo nie wiadomo jakich), czyli... neutralne światopoglądowo Boże Narodzenie

2025-12-18 21:09

[ TEMATY ]

Boże Narodzenie

Karol Porwich/Niedziela

Portal niedziela.pl w rozmowie z naszym redaktorem naczelnym - ks. Mariuszem Bakalarzem o świeckości Bożego Narodzenia.

Agata Kowalska: Porozmawiajmy o Bożym Narodzeniu, ale w trochę innym wymiarze. W wymiarze takiego, można rzec, zeświecczenia tychże świąt. Czy ksiądz, a szerzej – Kościół w Polsce - faktycznie obserwuje odchodzenie wiernych od religijnego wymiaru świąt Bożego Narodzenia?
CZYTAJ DALEJ

Teologowie z KUL reagują na zarzuty w sprawie Chanuki

2025-12-19 17:14

[ TEMATY ]

KUL

teolog

chanukowa świeca

pixabay.com/

świace chanukowe

świace chanukowe

Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.

- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję