Reklama

Niedziela Częstochowska

Pani Dulska - klasyczna treść, nowe spojrzenie

[ TEMATY ]

teatr

Wojciech Mścichowski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kolejny raz częstochowski Teatr im. A. Mickiewicza obdarował swoją publiczność artystyczną perełką, tym razem przygotowaną z okazji obchodzonego 27 marca Międzynarodowego Dnia Teatru. Podczas premiery 29 marca zaprezentowano znaną kilku pokoleniom widzów sztukę Gabrieli Zapolskiej „Moralność pani Dulskiej”, tym razem w reżyserii i ze scenografią Eweliny Pietrowiak. Kostiumy, obrazujące zmieniające się epoki przygotowała Katarzyna Nesteruk, muzykę - Łukasz Borowiecki, współpraca choreograficzna Artur Żymełka.

Częstochowianie pamiętają tę sztukę, wystawioną na deskach naszego Teatru w 1997r. w reżyserii Ignacego Gogolewskiego, z udziałem Emilii Krakowskiej. Jednak obecna aranżacja, zachowując treść i główny wątek autorki z początków XX wieku, zupełnie odbiega od ukształtowanego przez lata pojęcia „dulszczyzny”. Jak mówi reżyser, jest to uwspółcześnione spojrzenie na sprawę osobistej moralności. Tutaj, główna bohaterka nie jest „jazgoczącym koczkodanem”, lecz uroczą (za sprawą świetnej gry Agaty Ochota-Hutyry) czterdziestolatką, konsekwentną w działaniu, przekonaną o słuszności swego postępowania i moralności.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Współczesna Dulska właśnie tak zaprojektowała swój dom, życie i otoczenie, wierząc, że stanowi to normalną przystań, której trzeba bronić bez względu na cenę jaką trzeba za to płacić. Bohaterka świadomie przyjmuje podwójną moralność, wierząc głęboko w swoje racje. Widziana oczyma Eweliny Pietrowiak i wykreowana przez Agatę Hutyrę dzisiejsza pani Dulska odbiega od dotychczasowych standardów tzw. „rechoczącej komedii”, stwarzając jednak widzowi okazję do wyłowienia pewnych dotykających go elementów komediowych, zmuszając do refleksji nad własnym postępowaniem i postrzeganiem moralności w codziennym życiu. W tej sztuce reżyser nie chce moralizować, lecz jak mówi, poprzez wielowątkowość i tragizm postaci w poszczególnych epizodach stara się zdjąć klapki z oczu współczesnego widza.

Oprócz częstochowskich aktorów gościnnie występują cztery nowe twarze, a pośród nich debiutantka sceniczna Ewelina Rucińska. Miłym akcentem tegorocznego Dnia Teatru w Częstochowie stała się otwarta 27 marca w Sali kameralnej wystawa zdjęć Piotra Dłubaka przypominająca postać zmarłego przed rokiem aktora Andrzeja Iwińskiego, człowieka który uwielbiany przez kolegów, przez ponad 30 lat swoim wdziękiem, humorem i talentem ubogacał częstochowską scenę.

Na spektakl Teatr zaprasza w dniach 29,30 marca oraz 1,2,3,26,27 kwietnia br.

Obsada: Agata Ochota-Hutyra (Dulska), Antoni Rot (Dulski), Oriana Soika (gościnnie)Mela, Sylwia Karczmarczyk (Hesia), Daniel Misiewicz (gościnnie)Zbyszko, Agata Pruchniewska (gościnnie)Juliasiewiczowa, Ewelina Rucińska (gościnnie)Hanka, Agnieszka Łopacka(lokatorka), Czesława Monczka(Tadrachowa).

2014-03-27 10:36

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wielki naprawdę wielki

Niedziela Ogólnopolska 23/2016, str. 40-41

[ TEMATY ]

kultura

teatr

Mateusz Wyrwich

Teatr Wielki w Warszawie. Właśnie obchodzimy 50. rocznicę odbudowy teatru

Teatr Wielki w Warszawie. Właśnie obchodzimy 50. rocznicę odbudowy teatru

Teatr Wielki Opera Narodowa jest naprawdę wielki. Nie tylko z powodu wybitnych przedstawień, które wyniosły te dzieła na wyżyny sztuki. Ale też z powodu swych minionych 250 lat, wrosłych w dramatyczną historię naszego narodu. Jest także wielki jako obiekt architektoniczny. Również jako przedsiębiorstwo artystyczne. Zatrudnia bowiem na co dzień ponad tysiąc osób

Początki teatru w Polsce to ledwie XII wiek. Grano wówczas głównie sztuki religijne. Stąd historia teatru ówczesną scenę opisuje jako – religijną. Spektakle grano zazwyczaj w pomieszczeniach kościelnych. Teatr świecki zawitał do Polski niecały wiek później. Wszelkiego rodzaju trupy teatralne wystawiały swe „igrce” na gościńcach i miejskich placach. Królowały wówczas muzyka i śpiew. Rzadziej recytacja. Jeszcze przez dwa wieki prym wiodły utwory komediowe. I choć korzystano z umiejętności artystów, zawód komedianta nie cieszył się szacunkiem. W niektórych krajach zaś, aż do XV wieku, komedianci nie mogli przystępować do Komunii św.
CZYTAJ DALEJ

Dr Branca Acevedo: byłam lekarką s. Łucji dos Santos, ona – moją lekarką duchową

2025-12-11 21:33

[ TEMATY ]

świadectwo

Łucja Dos Santos

red/db

Dr Branca Pereira Acevedo, która przez 15 lat opiekowała się się Łucją dos Santos, mówi, że wizjonerka z Fatimy stała się narzędziem głębokiego nawrócenia w jej życiu. „Byłam jej lekarką od ciała, ale ona była moją lekarką duchową” - powiedziała Pereira, opisując swoją relację z siostrą Łucją dos Santos. Swoimi doświadczeniami podzieliła się podczas prezentacji filmu dokumentalnego „Serce Siostry Łucji”, która miała miejsce w pałacu arcybiskupim w Alcalá de Henares. Film jest nakręciła katolicka HM Television.

Służebnica Boża Łucja, jedyne z trojga pastuszków, które dożyło późnej starości, w 1925 roku przeniosła się do miasta Tuy, w prowincji Pontevedra, w północno-zachodniej Hiszpanii gdzie mieszkała przez ponad dekadę, zanim wróciła do Portugalii i w 1949 r. wstąpiła do karmelitanek. W tym mieście wizjonerka otrzymała „nową wizytę z nieba” – objawienia Matki Bożej i Dzieciątka Jezus.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: Zapalono światła na choince na placu Świętego Piotra

2025-12-15 18:02

[ TEMATY ]

Watykan

Boże Narodzenie

Włodzimierz Rędzioch

W Watykanie zapalone zostały w poniedziałek światła na choince i odsłonięto stojącą obok szopkę. Świerk pochodzi z okolic Bolzano w Trydencie-Górnej Adydze na północy Włoch, a szopkę przygotowała diecezja Nocera Inferiore-Sarno w Kampanii na południu kraju.

25-metrowy świerk czerwony przywieziony został z Val d’Ultimo w prowincji Bolzano i waży 8 ton. W styczniu, gdy drzewo zostanie zabrane z placu, będzie wykorzystane zgodnie z zasadą troski o środowisko - zapewnili ofiarodawcy.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję