Reklama

O tolerancji w duchu chrześcijańskim

Niedziela Ogólnopolska 12/2008, str. 27

Konferencja „Tolerancja i jej oblicza” na WZNoS KUL w Stalowej Woli; od lewej: prof. Zdzisław Krasnodębski, dr Bogdan Więckiewicz, prof. Jerzy R. Nowak, prof. Włodzimierz Dłubacz
Alicja Trześniowska

Konferencja „Tolerancja i jej oblicza” na WZNoS KUL w Stalowej Woli; od lewej: prof. Zdzisław Krasnodębski, dr Bogdan Więckiewicz, prof. Jerzy R. Nowak, prof. Włodzimierz Dłubacz<br>Alicja Trześniowska

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nad istotą tolerancji, jej formami i granicami, zwłaszcza w dziedzinie polityki i moralności, debatowano podczas konferencji naukowej zatytułowanej „Tolerancja i jej oblicza”, zorganizowanej 6 marca br. na Wydziale Zamiejscowym Nauk o Społeczeństwie Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w Stalowej Woli. Konferencja odbyła się pod honorowym patronatem biskupa sandomierskiego prof. dr. hab. Andrzeja Dzięgi, jej organizatorami byli: dr Bogdan Więckiewicz i dr Teresa Zbyrad z Instytutu Socjologii WZNoS.
Na wstępie ks. prof. dr hab. Marian Wolicki, dziekan WZNoS, powiedział m.in.: - Im więcej w świecie jest nietolerancji albo złej tolerancji, tym więcej trzeba refleksji naukowców na ten temat i konstruktywnych wniosków. Podczas Mszy św. odprawionej dla uczestników sympozjum w kaplicy uniwersyteckiej bp Edward Frankowski podkreślił, że to świat nauki ma obowiązek dochodzić do prawdy, głosić ją, bronić jej, dla prawdy żyć, pomagać obywatelom, by się nie pogubili, wskazywać jasny, czysty kształt życia politycznego, społecznego, gospodarczego, kulturalnego, a zwłaszcza najlepsze wzorce w wychowaniu młodego pokolenia, mając na uwadze dobro narodu, a nie czyjeś tylko korzyści czy upodobania. - Jeśli mówimy o tolerancji, to mówmy o niej w duchu chrześcijańskim, tak jak chce Jezus Chrystus, gdzie każdy powinien być umiłowany - zaapelował bp Frankowski.

Tolerancja a polityka

Reklama

O skomplikowanych związkach tolerancji ze sferą polityki mówił prof. Zdzisław Krasnodębski, socjolog, filozof społeczny, profesor Uniwersytetu w Bremie i Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Zauważył, że kiedy pojęcie tolerancji w dobie oświecenia stało się sztandarowym hasłem, chodziło o coś innego, by nie narzucać siłą poglądów. Nie oznaczało to bynajmniej skrajnego relatywizmu. Dzisiaj jest tak, że może to prowadzić do takiego przekonania, że wszystkie poglądy są równouprawnione, wszystkie stanowiska, wszystkie sposoby życia. Zdaniem prof. Krasnodębskiego, paradoksem jest, że z jednej strony Polacy powołują się na swoją tradycję tolerancji, uważają ją za wartość, także kultury polskiej, a z drugiej strony bywają sytuacje, w których mówi się, że w gruncie rzeczy wszystkie poglądy są równouprawnione, nie podlegają krytyce i wtedy tolerancja oznacza odrzucenie możliwości polemiki czy walki politycznej. Tak rozumiana tolerancja - ostrzegał prof. Krasnodębski - w zasadzie prowadzi do apatii społecznej, załamania się sfery politycznej i ogranicza naszą wolność intelektualną.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Dzieje polskiej tolerancji

Prof. dr hab. Włodzimierz Dłubacz, dyrektor Instytutu Socjologii WZNoS, zwrócił uwagę na fakt, że polska tolerancja sięga czasów Kazimierza Wielkiego. Dzieje polskiej tolerancji w historii Rzeczypospolitej Obojga Narodów przedstawił prof. dr hab. Jerzy Robert Nowak, historyk, publicysta. Podkreślił on, że właśnie w Polsce znaleźli schronienie prześladowani w innych krajach Żydzi. - Pokazując historię polskiej tolerancji, szczególnie ostro chciałbym się sprzeciwić tym dzisiejszym autorom, „pomniejszaczom” polskiej historii i tolerancji, działającym w Polsce, kłamliwym publicystom, jak Janusz Majcherek, i zagranicznemu wrogowi Polski Janowi Tomaszowi Grossowi. To, co robię w swoich publikacjach, to, co starałem się dziś przedstawić, to jest walka o prawdę w obronie polskiej historii, która była prawdziwie piękna - stwierdził prof. Jerzy Robert Nowak.

Czy tolerancja jest medialna?

- Media robią wszystko, by tolerancja stała się podstawową wartością w naszej kulturze. Wspierają je szkoła, środowiska opiniotwórcze, politycy, a nawet niektóre środowiska katolickie. Możemy wręcz mówić o kulcie tolerancji. Często z tolerancji próbuje się robić nową, jedynie słuszną religię. Fanatycy tolerancji uważają wręcz, że nie można tolerować pewnych poglądów i postaw właściwych dla chrześcijan, bo one godzą w... tolerancję - stwierdził Dariusz Kłeczek z Prawicy Rzeczypospolitej, poseł na Sejm V kadencji. Jak podkreślił, w żadnym wypadku tolerancja nie może oznaczać przyzwolenia na łamanie fundamentalnych wartości moralnych, takich jak prawo człowieka do życia od momentu poczęcia do naturalnej śmierci, bo tak rozumiana tolerancja sama zasługuje na negatywną ocenę moralną i musi być uznana za zło. Nawet najzagorzalsi zwolennicy tolerancji zgadzają się w praktyce na to, że tolerancja ma jednak pewne granice.

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Teologowie z KUL reagują na zarzuty w sprawie Chanuki

2025-12-19 17:14

[ TEMATY ]

KUL

teolog

chanukowa świeca

pixabay.com/

świace chanukowe

świace chanukowe

Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.

- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
CZYTAJ DALEJ

Wałbrzych. Pierwszy stopień święceń w rodzinnej parafii

2025-12-20 19:53

[ TEMATY ]

Wałbrzych

bp Marek Mendyk

święcenia diakonatu

ks. Tadeusz Wróbel

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Obrzęd święceń diakonatu. Nałożenie rąk i modlitwa konsekracyjna, centralny moment liturgii, przez który kandydat zostaje włączony w stan diakonów Kościoła.

Obrzęd święceń diakonatu. Nałożenie rąk i modlitwa konsekracyjna, centralny moment liturgii, przez który kandydat zostaje włączony w stan diakonów Kościoła.

Uroczystość święceń diakonatu była dla wspólnoty parafii św. Józefa Oblubieńca NMP wydarzeniem historycznym.

W sobotę 20 grudnia alumn Wyższego Seminarium Duchownego Diecezji Świdnickiej Paweł Kulesza przyjął sakrament święceń w stopniu diakonatu z rąk bp. Marka Mendyka, który przewodniczył uroczystej liturgii w rodzinnej parafii kandydata. W wydarzeniu uczestniczyła zgromadzona wspólnota parafialna, rodzina nowego diakona, a także społeczność seminaryjna wraz z przełożonymi. Kandydata do święceń przedstawił biskupowi rektor seminarium ks. Tomasz Metelica.
CZYTAJ DALEJ

Papież na ostatnie dni Adwentu: przebaczajmy i dawajmy nadzieję

2025-12-21 12:48

[ TEMATY ]

adwent

Anioł Pański

Vatican Media

„Człowiek kruchy i omylny, a jednocześnie odważny i silny w wierze” – tak o świętym Józefie w IV Niedzielę Adwentu mówi Leon XIV. Podczas modlitwy Anioł Pański Papież wskazał Oblubieńca Maryi jako wzór wiary, która potrafi zaufać i wyruszyć w nieznane. Zachęcił wiernych, by ostatnie dni Adwentu przeżyli w duchu nadziei i przebaczenia.

W rozważaniu Ewangelii Ojciec Święty przypomniał, że liturgia IV Niedzieli Adwentu kieruje spojrzenie ku postaci św. Józefa. Ewangelista Mateusz nazywa go „człowiekiem sprawiedliwym”, czyli wiernym Izraelitą, żyjącym zgodnie z Prawem. Jak zaznaczył Ojciec Święty, Józef z Nazaretu „jawi się nam również jako osoba bezgranicznie wrażliwa i ludzka”. Ta postawa – dodawał Papież – przejawia się także zanim anioł objawił mu tajemnicę.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję