Reklama

„Poznali go po łamaniu chleba...”

Niedziela Ogólnopolska 12/2008, str. 21

Emaus, Sanktuarium Łamania Chleba
Stanisław Markowski

Emaus, Sanktuarium Łamania Chleba<br>Stanisław Markowski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Gdy zajął z nimi miejsce u stołu, wziął chleb, odmówił błogosławieństwo, połamał go i dawał im. Wtedy otworzyły się im oczy i poznali Go, lecz On zniknął im z oczu (Łk 24, 30-31).
W Ewangelii wg św. Łukasza czytamy też: „Tego samego dnia dwaj z nich byli w drodze do wsi, zwanej Emaus, oddalonej o 60 stadiów od Jerozolimy. Rozmawiali oni ze sobą o tym wszystkim, co się wydarzyło” (Łk 24, 13-15)
Mimo tak dokładnego opisu w różnych okresach trzy miejscowości rywalizowały o tytuł ewangelicznego Emaus. W XII stuleciu rozpoczęto poszukiwania właściwego miejsca, które by odpowiadało parametrom, o których mowa w Ewangelii wg św. Łukasza. I tak „los” padł na zamek Fontenoid (biblijna nazwa: Kiriat-Jearim). Teoria ta nie przyjęła się jednak na długo.
W XIV wieku zwrócono uwagę na wioskę „El-Qubeibeh”, usytuowaną przy drodze z Jafy do Jerozolimy. Tego rodzaju tradycję przyjęli Ojcowie Franciszkanie, którzy w 1335 r. przybyli do Ziemi Świętej, aby opiekować się miejscami uświęconymi obecnością Chrystusa. Franciszkanie zapoczątkowali m.in. organizację pielgrzymek do tej miejscowości. Celem pielgrzymek były ruiny zamku, a szczególnie kaplica zamkowa.
W 1861 r. teren ten zakupiła markiza Paulina de Nicolay. Odbudowano z ruin zamek, adaptując go do celów kultowych. Następnie odbudowano lub dobudowano kilka pomieszczeń mieszkalnych i w takim stanie markiza obiekt ten przekazała Kustodii Ziemi Świętej.
W czasach późniejszych, zwłaszcza w latach 1940-44, przeprowadzono dokładniejsze prace wykopaliskowe, dzięki czemu można było już ustalić pewną chronologię. W taki to sposób stwierdzono, że już w czasach Chrystusa istniała tam wioska, a dom Kleofasa, o którym mowa w Ewangelii, został włączony w strukturę budowy kościoła.
Obecna świątynia została wzniesiona na miejscu poprzedniego kościoła z okresu średniowiecza, 12 października 1902 r. została konsekrowana. Budowla składa się z trzech naw. W lewej nawie znajduje się prostokątny obiekt. Tradycja podpowiada, że to właśnie był dom ucznia Kleofasa. W tym domu uczniowie przy stole rozpoznali Chrystusa Zmartwychwstałego po łamaniu chleba.
Malowidła, obrazy, witraże w tym kościele tematycznie związane są z wielkanocnym wydarzeniem w Emaus. Trzy obrazy w antepedium przedstawiają Pana Jezusa, św. Kleofasa i św. Szymona. W absydzie nad ołtarzem płaskorzeźba przedstawia moment „łamania chleba”.
Podczas spotkania z uczniami Jezus Zmartwychwstały jawi się jako prorok i wyjaśnia konieczność swego cierpienia, śmierci i zmartwychwstania. „...On rzekł do nich: «O, nierozumni, jak nieskore są wasze serca do wierzenia we wszystko, co powiedzieli prorocy! Czyż Mesjasz nie miał tego cierpieć, aby wejść do swojej chwały?». I zaczynając od Mojżesza, poprzez wszystkich proroków, wykładał im, co we wszystkich Pismach odnosiło się do Niego” (Łk 24, 25-27).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Strefa Gazy: Łaciński patriarcha Jerozolimy składa wizytę w Gazie

2025-12-19 14:39

[ TEMATY ]

Gaza

kard. Pierbattista Pizzaballa

Vatican Media

Kard. Pizzaballa

Kard. Pizzaballa

Łaciński patriarcha Jerozolimy włoski kardynał Pierbattista Pizzaballa przybył w piątek do Strefy Gazy w związku ze zbliżającymi się uroczystościami Bożego Narodzenia - poinformowano w komunikacie Patriarchatu. Jego zwierzchnik odprawi Mszę św. w jedynej katolickiej parafii Świętej Rodziny w Gazie.

Parafia Świętej Rodziny w czasie miesięcy zbrojnego konfliktu, który wybuchł po ataku Hamasu na Izrael, udzieliła gościny kilkuset palestyńskim cywilom. W lipcu tego roku została zaatakowana przez izraelskie siły zbrojne. Zginęły tam co najmniej dwie osoby, a sześć zostało rannych, w tym proboszcz ksiądz Gabriel Romanelli, werbista pochodzący z Argentyny.
CZYTAJ DALEJ

Znaki ingresu. Jakie szaty i przedmioty towarzyszą objęciu posługi biskupa krakowskiego?

2025-12-18 21:39

[ TEMATY ]

Metropolita krakowski

Kościół krakowski

Mazur/episkopat.pl

Kraków

Kraków

Ingres biskupa do katedry to nie tylko uroczyste wejście i historyczna oprawa, ale przede wszystkim wydarzenie ściśle liturgiczne, w którym Kościół przyjmuje swojego pasterza. Szaty i przedmioty używane podczas tej celebracji – ornat, tunicella, pastorał, kielich czy racjonał – nie są dodatkiem i dekoracją. Każdy z nich ma swoje miejsce, znaczenie i pomaga zrozumieć, czym jest objęcie posługi biskupiej w Kościele krakowskim.

Ingres (łac. ingressus) oznacza „wejście”. Od uroczystego wejścia nowego biskupa do kościoła katedralnego bierze swoją nazwę cała celebracja przekazania posługi pasterskiej. Choć wydarzenie to ma szczególny charakter, pozostaje liturgią Kościoła, sprawowaną według porządku przewidzianego na dany dzień. – Skoro mówimy o obrzędzie, to już samo to określenie wskazuje na jego ścisły wymiar liturgiczny – podkreśla ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ, liturgista i zastępca przewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego.
CZYTAJ DALEJ

Relikwiarz z opolskiej katedry

2025-12-19 20:40

[ TEMATY ]

bp Andrzej Czaja

relikwiarz

katedra opolska

Diecezja Opolska

Biskup opolski Andrzej Czaja pieczętuje relikwiarz

Biskup opolski Andrzej Czaja pieczętuje relikwiarz

W kaplicy pw. św. Józefa w Kurii Diecezji Opolskiej odbyło się dziś nabożeństwo, podczas którego biskup opolski Andrzej Czaja zapieczętował relikwiarz, który jutro zostanie złożony w nowo poświęconym ołtarzu katedry opolskiej.

W nim znajdują się relikwie: Świętych Pierwszych Męczenników Świętego Kościoła Rzymskiego, św. Jacka, św. Jadwigi Śląskiej, bł. Bronisławy, bł. Czesława, bł. Marii Luizy Merkert oraz bł. Alojzego Ligudy.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję