Reklama

III Ogólnopolski Szczyt w Sprawach Dzieci

Zagrożenie wykluczeniem społecznym dzieci i młodzieży

Niedziela Ogólnopolska 49/2007, str. 25

Archiwum organizatorów

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jak pokazują badania i obserwacje życia społecznego, coraz więcej dzieci i młodzieży podlega zjawisku wykluczenia społecznego, tzn. nie jest zdolnych do pełnego uczestnictwa w życiu gospodarczym, politycznym i kulturalnym. Innymi słowy, są to osoby, które nie podejmują zwyczajowej i społecznie akceptowanej drogi życiowej lub „wypadają” z niej. Przyczyn tego stanu rzeczy jest bardzo wiele. Do najważniejszych czynników, które prowadzą do wykluczenia społecznego, możemy zaliczyć: ubóstwo, biedę, niesprawność, uzależnienie, długotrwałą chorobę lub niski poziom wykształcenia. Wykluczenie nie dotyczy tylko i wyłącznie dzieci wychowujących się w rodzinach biednych, ale także dzieci z tzw. dobrych domów, które nie mogą nawiązać poprawnych relacji z rówieśnikami. Problem ten dotyka również grup społecznych, np. mniejszości etnicznych. Szczególnie narażone na wykluczenie społeczne są: dzieci i młodzież zagrożone „wypadnięciem” z systemu edukacji, osoby długotrwale bezrobotne, więźniowie po wyjściu z więzienia, osoby uzależnione, bezdomni lub zagrożeni eksmisją. Najczęściej spotykaną formą pomocy tym osobom jest pomoc doraźna (konkretne indywidualne wsparcie), udzielana przez instytucje państwowe i organizacje pozarządowe. Jednakże bardziej skuteczne wydają się być rozwiązania systemowe - wypracowanie mechanizmów, które pozwolą ograniczyć skalę niekorzystnego zjawiska, jakim jest wykluczenie społeczne.
Na powyższy problem zwrócili uwagę uczestnicy III Szczytu w Sprawach Dzieci, który odbył się w Łodzi w dniach 12-14 listopada br. Organizatorami tej ogólnopolskiej konferencji byli: Centrum Służby Rodzinie w Łodzi, Urząd Miasta w Łodzi oraz Teatr Nowy w Łodzi. Uczestniczyli w niej: nauczyciele (w tym wychowawcy placówek resocjalizacyjnych), pedagodzy, psycholodzy, pracownicy socjalni, policjanci, strażnicy miejscy, przedstawiciele i wolontariusze organizacji pozarządowych, przedstawiciele administracji rządowej. Ogółem w konferencji wzięło udział 110 osób, a zainteresowanie problematyką było bardzo duże.
Propozycje rozwiązania poruszanych problemów zostały przedstawione przez prelegentów podczas konferencji, która miała miejsce w Dużej Sali Obrad Rady Miejskiej w Łodzi. Wskazano na przyczyny wykluczenia społecznego, sposoby jego ograniczenia i innego, nowego spojrzenia na to niekorzystne zjawisko. Zwrócono uwagę na konieczność systemowej pracy z dziećmi i młodzieżą w zakresie edukacji, szczególnie zwracając uwagę na problem uzależnień. Przedstawiono także analizę sytuacji życiowej wychowanków placówek resocjalizacyjnych. Zapobieganie wykluczeniu społecznemu tych osób było dominującym tematem III Szczytu w Sprawach Dzieci.
Uczestnicy Szczytu mieli możliwość udziału w warsztatach studyjnych na terenie różnych placówek zajmujących się pomocą najmłodszym. Celem wizyt było wzmocnienie umiejętności praktycznych w zakresie aktywizacji społecznej dzieci i młodzieży. Po warsztatach był czas na prezentację placówki i działalności, jaką ona prowadzi, oraz na dyskusję i wymianę doświadczeń. Na deskach Teatru Nowego w Łodzi został wystawiony spektakl pt. „Zabawy”, opowiadający o małej dziewczynce, która pragnęła być potrzebna, ważna i podziwiana.
Zakończenie III Szczytu miało miejsce w Centrum Służby Rodzinie w Łodzi. Zaproszeni prelegenci opowiedzieli o prawach dziecka i opracowanym przez liderów łódzkiej oświaty plakacie: „Wybrane procedury postępowania wobec niepełnoletnich uczniów w szkole”. Uczestnicy konferencji opracowali w grupach interdyscyplinarnych dokument końcowy - zbiór konkretnych postulatów (problemów i proponowanych rozwiązań) dotyczących przestrzegania praw dziecka w obszarze: życia i ochrony zdrowia, wychowania w rodzinie, życia bez przemocy, godnych warunków socjalnych oraz rozwoju, kultury i nauki. Dokument ten, podobnie jak dokumenty końcowe dwóch poprzednich Szczytów, zostanie przesłany do osób, władz oraz instytucji, które mogą mieć wpływ na rozwiązania systemowe w zakresie ochrony i przestrzegania praw dziecka.
Więcej informacji na: www.csr.org.pl/szczyt, www.niebij.pl/szczyt.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Ocena: +1 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bratanica św. Pawła VI: choć był refleksyjny, ciągle żartował

[ TEMATY ]

Paweł VI

Wydawnictwo Znak

Święty Paweł VI był człowiekiem refleksyjnym, ale też ciągle żartował – takim zapamiętała go jego bratanica Chiara Montini. Wspomnieniami o stryju-papieżu podzieliła się w programie włoskiej telewizji Rai Uno „A sua immagine”.

Kiedy Chiara się urodziła jej stryj, Giovanni Battista Montini, był arcybiskupem Mediolanu. Jednak nie szczędził uwagi swoim bliskim. – W sierpniu spędzaliśmy razem 10 dni. Bardzo lubił spacery i prowadzenie maluchów za rękę, pełniąc rolę przewodnika. Był dla nas bardzo dostępny. Budował dla nas domki z kart, dawał nam w prezencie najprzedziwniejsze rzeczy: którego roku pojechaliśmy do pałacu arcybiskupiego w Mediolanie i wróciliśmy do domu z białą owieczką – opowiadała Montini. A kiedy został papieżem, wszyscy w rodzinie zrozumieli, że „wujek już nie był wujkiem: stał się ojcem ludzkości”.
CZYTAJ DALEJ

Panie, ja wiem, że to wszystko po to bym uwierzył

2025-04-27 11:36

[ TEMATY ]

Ewangelia

maj

rozważanie

ks. Mariusz Słupczyński

Adobe Stock

Rozważanie do Ewangelii J 16,5-11

Czytania liturgiczne na 27 maja 2025;
CZYTAJ DALEJ

Wyzwania stojące przed nowym Papieżem - refleksje kard. Duki po konklawe

2025-05-27 19:51

[ TEMATY ]

kard. Dominik Duka

Papież Leon XIV

Kulturkampf

Włodzimierz Rędzioch/Niedziela

Kulturkampf, czyli „walka o kulturę”, to polityka Otto von Bismarcka prowadzona w Cesarstwie Niemieckim w latach 1871–1878, kiedy to kanclerz chciał ograniczyć wpływy Kościoła katolickiego w państwie. W Cesarstwie Niemieckim protestantyzm pełnił nieformalnie rolę religii państwowej, a Królestwo Prus – państwo protestanckie – odgrywało w nim dominującą rolę.

Włączenie do Cesarstwa południowoniemieckich państw katolickich na czele z Bawarią sprawiło, że 36% ludności Niemiec stanowili katolicy. Bismarck postrzegał to jako źródło destabilizacji społeczeństwa, gdyż katolikom, którzy mieli podlegać zewnętrznej władzy, tzn. władzy papieża, zarzucano brak patriotyzmu niemieckiego. W ramach Kulturkampfu wprowadzano wiele ustaw wymierzonych przede wszystkim w Kościół katolicki, których celem miało być jego upaństwawianie.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję