Kudowa - Zdrój. Wołanie o pokój i solidarność. Jubileuszowy Festiwal Moniuszkowski
W 150. rocznicę śmierci ojca „polskiej opery narodowej” - Stanisława Moniuszki, już po raz 60. w Kudowie – Zdroju odbył się Międzynarodowy Festiwal poświęcony temu wielkiemu kompozytorowi.
W bogatym programie Festiwalu, w dniach 24-28 sierpnia 2022 roku, znalazły się koncerty zespołów i solistów z Polski, Ukrainy, Białorusi, Gruzji i Austrii, które można było usłyszeć w kudowskich świątyniach. Kompozycje religijne Moniuszki wykonali m.in. ks. Zbigniew Stępniak obdarzony unikalnym głosem basso profondo oraz znany polski organmistrz Rafał Sulima, a także w języku polskim i białoruskim zaprezentował Chór „Concordia” (Wolna Białoruś).
Niewątpliwie największym wydarzeniem tegorocznego festiwalu był koncert solidarności Polsko-Ukraińskiej, w wykonaniu chóru i orkiestry Narodowej Opery Lwowskiej.
- Gdy w ubiegłym roku przygotowywałem program Festiwalu, czułem potrzebę zaproszenia artystów z Ukrainy, Białorusi i Gruzji. Myślę, że był to taki impuls do pokazania światu, aby mówić o wolności, trzeba w pewnym sensie ludzi jednoczyć ze sobą. I takim zwornikiem okazał się zupełnie niespodziewanie Stanisław Moniuszko - stwierdził w wypowiedzi dla „Niedzieli Świdnickiej” dyrektor artystyczny festiwalu Stanisław Rybarczyk. Dodał, że jubileusz 60-lecia festiwalu oraz 150. rocznica śmierci Moniuszki zostały wzmocnione wołaniem o pokój, tym symbolem przyjaźni i solidarności.
Reklama
- Tutaj w Kudowie - Zdroju, wszyscy wiemy czym jest utrata ojczystego domu i konieczność odnalezienia się w nowej przestrzeni, w obcych krajobrazach, architekturze, historii. Dzisiaj to doświadczenie jest udziałem milionów Ukraińców, którzy uciekli przed wojną do Polski. Z tym wielkim wzruszeniem słuchałem tego koncertu wyrażającego największą wartość ludzkiego życia - otwarcie na drugiego człowieka w potrzebie - podkreślił senator Aleksander Szwed.
Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu
Ważna rola muzyki
Mieszkańcy i kuracjusze podziwiali również tradycyjny Korowód Moniuszkowski z udziałem Mażoretek z czeskiego Nachodu, Orkiestry Reprezentacyjnej Straży Granicznej, Narodowego Chóru Adżarii „Batumi”, Zespołu Rekonstrukcyjnego w stylu biedermeier z Hradec Kralove.
W czasie Mszy św. w ostatnim dniu Festiwalu, ojciec dominikanin Łukasz Miśko wskazał m.in., że możemy się uczyć takiego podejścia do Boga, żeby umieć Go widzieć w pracy, sztuce, miłości i przyjaźni, w tym co nas jako ludzi spełnia. - Dzięki temu też muzyka, która celebrowaliśmy przez ostatnie dni, ma też do odegrania niezwykle ważną rolę - stwierdził prezes Fundacji Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego z Krakowa.
Z kolei proboszcz ks. kan. Daniel Słowik wskazał w rozmowie z „Niedzielą Świdnicką” na ogromne znaczenie Moniuszkowskiego Festiwalu zarówno dla kierowanej przez niego parafii jak i dla całej Kudowy. - Przez Moniuszkę odwołujemy się do tradycji chrześcijańskiej, co było przywoływane w trakcie tego cennego wydarzenia. Jestem otwarty na takie inicjatywy - podkreślił.
Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu
Festiwal został zorganizowany przez Moniuszkowskie Towarzystwo Kulturalne w Kudowie - Zdroju przy współpracy z Ośrodkiem kultury i Sztuki we Wrocławiu. Patronem medialnym była „Niedziela Świdnicka”, a już dziś organizatorzy zapraszają już na kolejną, 61. edycję tego muzycznego święta.
Stanisław Moniuszko jako drygent, rys. Ksawery Pillati
Już po raz 60. w dniach 24-28 sierpnia br. w Kudowie-Zdroju odbędzie się Międzynarodowy Festiwal Moniuszkowski organizowany przez miejscowe Moniuszkowskie Towarzystwo Kulturalne przy współpracy z Ośrodkiem Kultury i Sztuki we Wrocławiu.
Należy on do najstarszych festiwali muzycznych w naszym kraju i stał się jednym z najważniejszych wydarzeń muzycznych prezentując twórczość wielkiego polskiego kompozytora Stanisława Moniuszki.
22 listopada Kościół obchodzi wspomnienie św. Cecylii. Należy ona do najsłynniejszych męczennic Kościoła rzymskiego. Żyła na przełomie II i III w. Jako młoda dziewczyna, złożyła ślub czystości.
Mimo iż zmuszono ją do małżeństwa z poganinem Walerianem, nie złamała swego przyrzeczenia, lecz pozyskała dla Chrystusa swego męża i jego brata. Wszyscy troje ponieśli śmierć męczeńską.
Jakub de Voragine w Złotej legendzie w taki oto sposób pisze o św. Cecylii: „Gdy muzyka grała, ona w sercu Panu jedynie śpiewała. Przyszła wreszcie
noc, kiedy Cecylia znalazła się ze swym małżonkiem w tajemniczej ciszy sypialni. Wówczas tak przemówiła do niego: Najmilszy, istnieje tajemnica, którą ci wyznam, jeśli mi przyrzekniesz,
że będziesz jej strzegł troskliwie. Jest przy mnie anioł Boży, który mnie kocha i czujnie strzeże mego ciała. Będziesz go mógł zobaczyć, jeśli uwierzysz w prawdziwego Boga i obiecasz,
że się ochrzcisz. Idź więc za miasto drogą, która nazywa się Appijska i powiedz biedakom, których tam spotkasz: Cecylia posyła mnie do was, abyście pokazali mi świętego starca Urbana.
Skoro ujrzysz jego samego, powtórz mu wszystkie moje słowa. A gdy on już oczyści ciebie i wrócisz do mnie, wtedy ujrzysz i ty owego anioła.
Walerian przyjął chrzest z rąk św. Urbana. Wróciwszy do Cecylii znalazł ją w sypialni rozmawiającą z aniołem. Anioł trzymał w ręce dwa wieńce z róż
i lilii i podał jeden z nich Cecylii, a drugi Walerianowi, mówiąc przy tym: Strzeżcie tych wieńców nieskalanym sercem i czystym ciałem, ponieważ
przyniosłem je dla was z raju Bożego. One nigdy nie zwiędną ani nie stracą swego zapachu i nigdy nie ujrzą ich ci, którym czystość nie jest miła”.
Pierwszym miejscem kultu św. Cecylii stał się jej grób w katakumbach Pretekstata, gdzie zachowała się grecka inskrypcja „Oddała duszę Bogu”. Następnie kryptę powiększono, przyozdabiając
jej sklepienie malowidłem przedstawiającym Świętą w postaci orantki.
Pierwsze ślady kultu liturgicznego Świętej męczennicy zawiera Sakramentarz leoniański z V w., gdzie znajduje się 5 formularzy mszalnych z własnymi prefacjami. Z kolei
w aktach synodu papieża Symmacha z 499 r. znajduje się wzmianka o kościele pw. św. Cecylii wzniesionym w połowie IV w. Inną sławną świątynią dedykowaną
Świętej jest bazylika zbudowana przez papieża Paschalisa na rzymskim Zatybrzu w początkach IX w., gdzie złożono pod ołtarzem jej doczesne szczątki.
Za patronkę muzyki kościelnej uznano św. Cecylię dopiero pod koniec średniowiecza. Miało to swoje źródła w błędnym rozumieniu treści jednej z antyfon oficjum brewiarzowego: Cantantibus
organis Coecilia Domino decantabat. Owo sformułowanie antyfony spowodowało powstanie licznych przedstawień ikonograficznych św. Cecylii, która gra na instrumencie przypominającym organy.
W nawiązaniu do tej średniowiecznej tradycji od XVI w. w Kościele zachodnim zaczęły powstawać stowarzyszenia, których celem było pielęgnowanie muzyki kościelnej. Największy jednak rozgłos
zyskało Stowarzyszenie św. Cecylii, które powstało w Bambergu w 1868 r.
Dążyło ono do odnowienia prawdziwej muzyki kościelnej poprzez oczyszczenie liturgii z elementów świeckich i przywrócenia w liturgii chorału gregoriańskiego oraz polifonii
Szkoły Rzymskiej. Rychło ruch cecyliański rozszerzył się na cały Kościół powszechny, a wybitni kompozytorzy dedykowali jej swoje dzieła.
Znicze i maskotki w miejscu uderzenia rosyjskiej rakiety manewrującej w wielopiętrowy budynek mieszkalny w Tarnopolu
W Tarnopolu na zachodzie Ukrainy pożegnano w sobotę siedmioletnią obywatelkę Polski, Amelię, która zginęła wraz z matką w rosyjskim ataku na to miasto 19 listopada – dowiedziała się PAP w parafii, gdzie odbyły się ceremonie pożegnania zabitych.
Podziel się cytatem
– powiedział w rozmowie telefonicznej ks. Iwan Siczkaryk z greckokatolickiej parafii p.w. św. Michała Archanioła w Tarnopolu.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.