Reklama

Akademia odpowiedzialności

Obserwując życie współczesnej polskiej szkoły, można zauważyć zarówno wiele pozytywnych, jak i negatywnych zjawisk. Media coraz częściej informują o zaskakujących wydarzeniach, jakie mają miejsce w środowisku szkolnym, przedstawiając nie najlepszy obraz sytuacji, niestety, często odpowiadający rzeczywistości. Wydaje się, że wyobraźnia młodych ludzi niekiedy nie ma granic. Rodzina - najważniejsze środowisko w życiu każdego człowieka, musi stać się też siłą szkoły.

Niedziela Ogólnopolska 17/2007, str. 25

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Negatywne zachowania młodzieży z czasów szkolnych często utrwalają się w dorosłym życiu, a braki w wychowaniu i edukacji prowadzą do wytworzenia się coraz większej przepaści pomiędzy ludźmi wykształconymi i zamożnymi a ludźmi niewykształconymi i biednymi - przepaści zwykle niepokonywalnej. Dlatego współczesna polska szkoła musi szukać rozwiązań i pomysłów, które choćby w najmniejszy sposób przyczynią się do poprawy sytuacji - wszczepią młodym ludziom zapał do nauki i rozwoju, a człowieka uczynią odpowiedzialnym za swoje życie. Aby osiągnąć ten cel, konieczne jest pokazanie młodym ludziom wzorca prawidłowej rodziny (jeśli nie mają go w domu) bądź umocnienie już posiadanych, pozytywnych rodzinnych doświadczeń. Szkoła w tym zakresie musi wspierać rodzinę w trzech perspektywach: rodzinę funkcjonującą w doświadczeniach i wspomnieniach młodych ludzi, rodzinę taką, jaka jest - tu i teraz, oraz rodzinę przyszłości, jaką w perspektywie uczniowie założą i która będzie szansą na poprawę sytuacji całego społeczeństwa.
Bardziej od akcji potrzebne są rozwiązania systemowe, angażujące wszystkie podmioty zainteresowane procesem edukacji. Celem ich działania powinno być uświadomienie młodym ludziom faktu, że pomimo trudnej sytuacji materialnej lub rodzinnej, a w konsekwencji utrudnionym dostępie do edukacji, można przezwyciężać trudności. Każdy mały krok w tym kierunku jest ważny i potrzebny, bo przybliża do osiągnięcia celu. Jednym z przykładów takich inicjatyw jest nowy projekt realizowany przez Centrum Służby Rodzinie w Łodzi, które w 1998 r. powołał Arcybiskup Łódzki. Jak większość programów Centrum, ten również finansowany jest przez dotacje publiczne pozyskiwane w konkursach dla organizacji pozarządowych. Tym razem instytucją wspierającą jest Ministerstwo Edukacji Narodowej, które dystrybuuje środki Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt nosi nazwę „Szkolna Akademia Innowacji i Odpowiedzialności” i zdobył pierwsze miejsce w konkursie, na 65 podmiotów zakwalifikowanych do oceny merytorycznej.
Głównym celem trwającego 13 miesięcy projektu jest wsparcie wybranych szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z terenu miasta Łodzi. Projektem objęta zostanie zarówno infrastruktura szkoły, jak i nauczyciele, uczniowie i rodzice. Projekt jest inspirowany nauczaniem Jana Pawła II oraz zawiera wiele elementów systemowych rozwiązań prorodzinnych, wypracowanych z udziałem różnych środowisk w Centrum Służby Rodzinie. Wszystkie działania mają zmierzać do zmiany oblicza placówek na miejsca przyjazne rodzicom, uczniom i nauczycielom.
W ramach „Szkolnej Akademii Innowacji i Odpowiedzialności” dla uczniów organizowane będą m.in. zajęcia pozalekcyjne i warsztaty - jednym z tematów jest odpowiedzialne rodzicielstwo. Tym uczniom z biednych rodzin, których nie będzie stać na dojazd na zajęcia pozaszkolne i warsztaty, Centrum zrefunduje koszty przejazdu. Również nauczyciele będą mieli możliwość wzięcia udziału w warsztatach przygotowanych specjalnie dla nich, dotyczących np. edukacji przez zabawę, radzenia sobie z trudnymi uczniami, współpracy szkoły z rodziną. Dla szkół zakupiony zostanie sprzęt sportowy, książki i inne pomoce dydaktyczne. Zostaną też wydane publikacje, m.in. poradnik dla uczniów, w którym poruszone będą najważniejsze zagadnienia dotyczące młodych ludzi. Znajdziemy tam zarówno informacje na temat metod rozpoznawania płodności, jak i radzenia sobie w sytuacjach najtrudniejszych.
Liczymy na to, iż efektem programu będzie wyrównanie szans między uczniami biednymi a bogatymi oraz pochodzącymi zarówno z rodzin dysfunkcyjnych, jak i prawidłowych, aby wszyscy mogli zrealizować pragnienia dotyczące własnej rodziny i pracy, bez względu na ograniczenia. Jeśli nie podejmiemy żadnych działań, skutkiem może być porzucanie szkoły, niechęć do dalszej nauki, a ostatecznie niezdolność do uczenia się w przyszłości. Takie konsekwencje wpływają na zdolność do założenia silnej rodziny, a to w prostej linii przekłada się na kondycję całego społeczeństwa.
Stawiamy na dobrze pojmowaną innowację i odpowiedzialność: rodzice odpowiedzialni za szkołę, nauczyciele - za uczniów, uczniowie - za swoje życie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rocznica masakry w Srebrenicy: pojednanie pamięci trudne, ale konieczne

2025-07-11 16:06

[ TEMATY ]

masakra

Bośnia i Hercegowina

Srebrenica

@Vatican Media

Memoriał ofiar masakry w Srebrenicy

Memoriał ofiar masakry w Srebrenicy

Trzydzieści lat po masakrze, która kosztowała życie ponad 8 tysięcy bośniackich muzułmanów, arcybiskup Sarajewa ponownie podkreśla konieczność dialogu i wzajemnego zrozumienia, aby przezwyciężyć ból i przerażenie. „Dialog jest fundamentalny, zwłaszcza dialog międzyreligijny. Kościół bardzo się w to angażuje” – mówi abp Tomo Vukšić.

Abp Vukšić mówi, że dziś czuje to samo co w dniu, w którym dowiedział się o straszliwej masakrze w Srebrenicy: „Z jednej strony jest niedowierzanie i wstrząs wobec bezsilności wspólnoty międzynarodowej, która nie zdołała zapobiec tak potwornej tragedii, a z drugiej strony – modlitwa za zmarłych oraz ludzka i chrześcijańska solidarność z cierpiącymi”.
CZYTAJ DALEJ

W Barcelonie beatyfikacja Lycariona Maya. Chciał być bratem wszystkich

2025-07-11 17:18

[ TEMATY ]

beatyfikacja

Barcelona

Vatican Media

Brat Lycarion May, marysta

Brat Lycarion May, marysta

Kardynał Marcello Semeraro, prefekt Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych, będzie przewodniczył jutro, 12 lipca, Mszy Świętej, podczas której młody szwajcarski zakonnik, wychowawca ubogich w Hiszpanii, zamordowany w czasie rewolt ludowych w 1909 roku, zostanie wyniesiony na ołtarze. Głosił braterstwo w świecie pełnym konfliktów.

„Aby udać się do Pueblo Nuevo, trzeba być gotowym oddać życie”. Tak mawiał Lycarion May (z domu François Benjamin), brat marysta, który 12 lipca, zostanie beatyfikowany w Barcelonie, w Hiszpanii. Uroczystość odbędzie się w południe w kościele św. Franciszka Salezego i będzie jej przewodniczył w imieniu Papieża kardynał Marcello Semeraro.
CZYTAJ DALEJ

Kolejny dzień początku końca

2025-07-12 07:23

[ TEMATY ]

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

Minęło sześć tygodni od przegranej obozu rządzącego w wyborach prezydenckich. Sześć tygodni politycznego bezruchu, gorączkowego przeczesywania własnych szeregów i tępego wpatrywania się w sufit w poszukiwaniu „planu B”. Miało być nowe otwarcie. „Jeszcze tylko Pałac” – mówili. A tymczasem Pałac przejęty, prezydent Karol Nawrocki za niecały miesiąc zostanie zaprzysiężony, a Koalicja 13 grudnia stanęła – nie w miejscu, ale w martwym punkcie. Zacięcie, brak pomysłu, brak wizji, brak przyszłości.

Porażka z Nawrockim zaskoczyła ich nie dlatego, że była „niemożliwa”. Zaskoczyła dlatego, że nie przewidzieli żadnego scenariusza poza zwycięstwem. I zamiast zmierzyć się z pytaniem „dlaczego przegraliśmy?”, wpadli w histerię. Najpierw – jak ujawniła Interia – Donald Tusk miał naciskać na marszałka Hołownię, by ten zablokował objęcie urzędu przez nowego prezydenta. De facto zamach stanu: „uśmiechnięty”, wsparty dywizją autorytetów prawniczych i gadających głów w mediach, ale jednak zamach. Gdy Hołownia – na szczęście – odmówił, w zanadrzu pojawił się nowy pomysł, czysto PR-owy: rekonstrukcja rządu. Kolejna zagrywka taktyczna w miejsce strategii. Jakby przesuwanie tych samych figur na tej samej planszy mogło nagle zmienić wynik gry.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję