Ponad dwa lata trwała praca nad filmem według „Tryptyku rzymskiego” - ekranizacją wielkiej metafizycznej medytacji poetyckiej Jana Pawla II, duchowego testamentu naszego Papieża. Poemat ten stał się bestsellerem wydawniczym i został sprzedany w liczbie około pół miliona egzemplarzy. Realizatorzy z wytwórni filmowej w Bielsku-Białej i specjalnie powołanego studia filmowego „Anima Media”, na czele z reżyserem Markiem Luzarem, podjęli się niełatwego zadania stworzenia ekranowej impresji na temat rozważań Ojca Świętego o pierwszych księgach Starego Testamentu i istocie ludzkiej egzystencji. Na potrzeby tego projektu autorzy musieli stworzyć coś w rodzaju osobnej i niepowtarzalnej filmowej formy. Wraz z Papieżem zastanawiamy się więc nad tajemnicami Księgi Rodzaju, cudem stworzenia świata i nad czynami naszych praojców: Adama, Ewy i Abrahama. Jako tło oglądamy zdjęcia Karola Wojtyły, piękne widoki przyrody, montaż obrazów Michała Anioła z Kaplicy Sykstyńskiej i przejmujące choreograficzne i animowane impresje. Montaż tych elementów ilustruje tekst poematu, czytany przez Krzysztofa Kolbergera. Film ten nie jest więc utworem fabularnym ani czysto animowanym. Można go nazwać nowocześnie zrealizowaną multimedialną impresją, która ma skłonić widzów do zadumy i refleksji.
Autor poematu - Jan Paweł II zastanawia się nad relacjami Boga z człowiekiem, tajemnicami ludzkiej egzystencji od narodzin aż po Sąd Ostateczny. W ślad za Biblią pragnie dotrzeć do prapoczątków istnienia świata. Na ekranie oglądamy przejmującą wizję owych rozważań. Jak wiemy, odbiór dzieła sztuki bywa bardzo indywidualny. Każdy widz będzie więc musiał odpowiedzieć sobie sam na pytania, czy słowa „Tryptyku rzymskiego” znalazły swoje odpowiednie odbicie na ekranie i czy zainspirowały go do głębszych myśli. Film ten wszedł na ekrany w okresie Wielkiego Postu, będzie z pewnością oglądany indywidualnie i na seansach zbiorowych przez widzów wielu pokoleń, także przez dzieci i młodzież. Premiera odbyła się w Krakowie pod protektoratem kard. Stanisława Dziwisza i bp. Tadeusza Rakoczego.
Tryptyk rzymski, Polska, 2007. Reżyseria - Marek Luzar. Zdjęcia - Paweł Śmietanka. Narracja - Krzysztof Kolberger. Muzyka - Rafał Rozmus. Dystrybucja - Monolith Films
„Leon XIV odwiedził projekt Borgo Laudato si' w Castel Gandolfo, a przy okazji Pałac Papieski” - potwierdził dziennikarzom dyrektor Biura Prasowego Stolicy Apostolskiej, Matteo Bruni.
„Powrót przewidziany jest na wczesne popołudnie” - poinformował również rzecznik Watykanu.
Środowiska katolików świeckich z Portugalii oraz działacze organizacji pro-life nie kryją w mediach społecznościowych zadowolenia z opublikowania reklamy antyaborcyjnej przez znanego przedsiębiorcę z tego kraju Miguela Milhão. Założyciel i prezes spółki Prozis, jednego z największych dostawców suplementów dla sportowców w Europie, przygotował i opłacił reklamę antyaborcyjną w formie muzyki z wideoklipem, która opublikowana została w przerwie niedzielnego finału piłkarskiego Pucharu Portugalii.
Reklama-piosenka zatytułowana „Dziękuję Mamo” (Obrigado Mãe) śpiewana przez Joelisę Campos opowiada historię 23-letniej Portugalki, która zdecydowała się na usunięcie ciąży. Teledysk zaprezentowany na zamówienie Milhão i wyświetlony w trzech portugalskich stacjach telewizyjnych kończy się ostatecznie happy endem. Kobieta zmienia decyzję i odstępuje od zamiaru poddania się aborcji.
Relikwiarz, stworzony przez Andrzeja Adamskiego, znanego złotnika z Braniewa
Już 31 maja 2025 roku Braniewo stanie się miejscem szczególnej duchowej uroczystości. Po dwudziestu latach procesu beatyfikacyjnego, Kościół wyniesie na ołtarze piętnaście sióstr katarzynek, które oddały życie, trwając przy swoich podopiecznych w ostatnich miesiącach II wojny światowej. Zginęły z rąk żołnierzy Armii Czerwonej, nie opuszczając szpitali, przytułków i domów opieki – miejsc, gdzie były najbardziej potrzebne.
Braniewska beatyfikacja to nie tylko akt wyniesienia do chwały ołtarzy, ale również głęboka lekcja wiary, odwagi i bezgranicznego oddania drugiemu człowiekowi. Męczeństwo sióstr długo nie było historią znaną powszechnie. Dziś mówi się o niej coraz głośniej. W lutym i marcu 1945 roku braniewskie zakonnice ze Zgromadzenia Sióstr św. Katarzyny wybrały pozostanie w mieście, przez które przetaczała się ofensywa Armii Czerwonej. Były świadome zagrożenia, jakie niosło ze sobą nadejście wojsk sowieckich, ale postanowiły zostać. Ich ofiara była cicha, lecz ogromna w znaczeniu. Wyniesienie ich na ołtarze to przypomnienie, że świętość rodzi się często z codziennej służby i z heroizmu w najtrudniejszych chwilach.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.