Reklama

W Kościele

Maryja i św. Stanisław BM w tajemnicy Eucharystii

Niedziela Ogólnopolska 44/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Podczas sesji zamykającej Sobór Watykański II (1965 r.) Stefan Kardynał Wyszyński, Prymas Polski, obdarował wszystkich uczestników tego wielkiego zgromadzenia - biskupów całego świata - niezwykłym i pełnym symboliki darem. Otrzymali oni hostię mszalną z widniejącym na niej wizerunkiem Matki Bożej Jasnogórskiej. Wypieczona została na Jasnej Górze ze zmielonych ziaren pszenicy, przyniesionej przez liczne delegacje w ramach tzw. czynów dobroci. Tak nazywano różnorodne dary i ofiary, składane przez pielgrzymów modlących się i czuwających w Kaplicy Matki Bożej przez cały czas trwania Soboru. Wizerunek Maryi Jasnogórskiej na hostii przewidzianej do konsekracji we Mszy św. u wielu osób budził sprzeciw, szokował, a przynajmniej rodził wątpliwości i pytania: Czy tak można? Czy nie rodzi to zgrzytu i przeciwwskazań w obszarze teologicznych i liturgicznych norm i zasad? Obawy zniwelował Prymas Tysiąclecia przywołaniem sformułowania z hymnu Ave verum Corpus natum de Maria Virgine - Witaj prawdziwe Ciało narodzone z Maryi Dziewicy. Ta pieśń adoracyjna w liturgii Kościoła katolickiego w latach 1520-1647 była śpiewana podczas podniesienia w czasie Mszy św. Jej autorstwo przypisuje się papieżowi Innocentemu III (1198-1216) lub Innocentemu IV (1243-54).
Dodatkowym i ważnym argumentem dla kard. Stefana Wyszyńskiego było przywołanie identycznego niemal sformułowania występującego w symbolach wiary: w Składzie Apostolskim, będącym „najstarszym katechizmem rzymskim” (zob. KKK 196), i w wyznaniu wiary nicejsko-konstantynopolitańskim (325 i 381 r.), będącym owocem dwóch pierwszych Soborów (zob. KKK 195). Takie uzasadnienie zamykało usta oponentom i kończyło dyskusję.
Trzeba także z naciskiem zacytować tutaj fragment tekstu Jana Pawła II z jego listu apostolskiego o Eucharystii Mane nobiscum Domine napisanego na obchody Roku Eucharystii. Czytamy tam: „«Kościół, patrząc na Maryję jako na swój wzór, jest wezwany do Jej naśladowania także w odniesieniu do Najświętszej Tajemnicy». Chleb eucharystyczny, który przyjmujemy, jest niepokalanym ciałem Jej Syna: Ave verum corpus natum de Maria Virgine” (pkt. 31).
W kontekście przywołanych powyżej refleksji o obecności Maryi w tajemnicy Eucharystii i obchodzonego właśnie roku tej Tajemnicy narzuca się niezwykła zbieżność wydarzeń z historią Skałki, a przede wszystkim z osobą św. Stanisława Biskupa i Męczennika. Św. Stanisław poniósł śmierć męczeńską na Skałce w Krakowie 11 kwietnia 1079 r., sprawując Najświętszą Ofiarę, która jest przecież misterium śmierci i zmartwychwstania Jezusa Chrystusa. Tajemnica Ukrzyżowanego Ciała i przelania Krwi Pana, dokonana na Kalwarii, znalazła swe uobecnienie w świadectwie oddania życia przez śmierć i krew św. Stanisława. Właśnie podczas Mszy św. Wzgórze Skałeczne stało się powtórzoną Kalwarią.
Z całą pewnością nie można odtworzyć przebiegu tamtych wydarzeń. Stanisław został zamordowany bądź zbiorową akcją siepaczy z otoczenia króla, bądź też dokonał tego sam król Bolesław Śmiały. Stanisław Wyspiański, posługując się wielką metaforą, mówi o odmiennej samotności Bolesława i Stanisława w tym dramacie: „Rycerz - Stanisław pada - Ostaje król (…) - król zbrodzeń - z narodem trwożnych. (…) Krew została na rękach i szatach królewskiego zabójcy. (…) Król oddalił się z dworem i porzucił Kraków. (…) Opuścił Gród Wawelski nad Wisłą. (…) A ów zmarły jest znów «Sam» - Samotny wielkością coraz przez wieki rosnącą. (…) Orędownikiem jego (króla), co skarg czyich słucha i własną wielką swą winę wspomina” (Stanisław Wyspiański, Bolesław Śmiały. Skałka, Wrocław 1969, s. 179 -181).
Niezależnie od interpretacji tych odległych wydarzeń Kościół wyznaje tajemnicę świętości i świadectwa św. Stanisława poprzez wieki i ponad wiekami. Przywołuje przy tym nabrzmiałe ogromem cierpienia misterium Krzyża i Zmartwychwstania, tak zbieżne w tajemnicy Kalwarii i w wydarzeniach Skałki. Prawda z Kalwarii pełna samotności wyrażonej krzykiem Jezusa: „Boże mój, Boże mój, czemuś mnie opuścił?” (Mt 27, 46) i samotność umierającego Stanisława przy ołtarzu w romańskim kościele na Wzgórzu Skałecznym utożsamiają się w momencie śmierci, w oddaniu życia z miłości za wszystkich ludzi i za każdego człowieka.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W Boże Ciało doszło do profanacji Najświętszego Sakramentu

2025-06-19 23:02

[ TEMATY ]

profanacja

o. Wojciech Ulman OFMConv

Widz TV Republika z Lubaczowa przesłał do stacji  wstrząsający film z aktu profanacji dokonanego w czasie Mszy Św w kościele pw. św. Stanisława w Lubaczowie.

W trakcie Eucharystii, o godz. 18, młody mężczyzna podszedł w stronę ołtarza, a następnie rzucił plastikową butelką w tabernakulum - najświętsze miejsce w kościele dla osób wierzących.
CZYTAJ DALEJ

To media wydały wyrok

Ksiądz Jacek Stryczek został w 2018 r. oskarżony o mobbing. Po wielu latach boju o prawdę Prokuratura Rejonowa w Krakowie po raz drugi umorzyła śledztwo. Przesłuchano 750 osób, nie stwierdzono winy księdza.

Sprawa dotyczyła rzekomego mobbingu w strukturach Szlachetnej Paczki, której twórcą był ks. Jacek Stryczek i która stała się przykładem bezinteresownej pomocy na szeroką skalę. – Jako młody ksiądz byłem szalonym duszpasterzem, który lubił spędzać czas ze studentami. Nie miałem wielkich zasobów ani bogatych ludzi wokół siebie, ale to, co nas pociągało, to ideały. Żyliśmy nimi i z tych ideałów zrodziła się chęć pomagania innym. Tak narodziła się Szlachetna Paczka, która została zbudowana na przekazie miłości wzajemnej. Mówi ona, że nie sztuką jest kochać, ale sztuką jest tak kochać, by ten, kogo kocham, też potrafił kochać. Ja pokochałem biednych. Ale zobaczyłem, że ich jest zbyt dużo. To sprawiło, że starałem się pokochać bogatych, aby obdarowywali biednych. I co za tym idzie – zamożne osoby pomagają biednym. Z czasem projekt ten bardzo się rozrósł i, jak widać, stał się łakomym kąskiem, czego przykładem jest tekst Janusza Schwertnera z Onetu z 20 września 2018 r; pierwszy tekst, bo było ich w tym czasie kilkanaście – wspomina ks. Jacek.
CZYTAJ DALEJ

Znamy datę beatyfikacji arcybiskupa-męczennika Eduarda Profittlicha

2025-06-22 13:09

[ TEMATY ]

beatyfikacja

wikipedia.org

Wyznaczono nową datę beatyfikacji estońskiego arcybiskupa Eduarda Profittlicha (1890-1942), który zginął śmiercią męczeńską w niewoli sowieckiej w 1942 roku. Uroczystości 6 września w Tallinie będzie przewodniczył legat papieski kardynał Christoph Schönborn, emerytowany arcybiskup Wiednia. Pierwotnie beatyfikacja była planowana na 17 maja, jednak nie doszło do niej w związku ze śmiercią papieża Franciszka. Teraz nową datę wydarzenia w stolicy Estonii oficjalnie zatwierdził papież Leon XIV.

Uroczysta beatyfikacja odbędzie się podczas Eucharystii na placu Wolności (Vabaduse väljak) w centrum Tallina. Jest to pierwsza beatyfikacja w historii Kościoła katolickiego w Estonii i jedna z pierwszych w krajach nordyckich od czasów reformacji. Po ceremonii zaplanowano modlitwę ekumeniczną na placu Wolności, poświęconą pamięci wszystkich ofiar sowieckich deportacji.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję