Reklama

Katechezy o psalmach z Nieszporów

Pan strzeże swojego ludu

Niedziela Ogólnopolska 33/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 125 [124], 1-5 - z Nieszporów na wtorek III tygodnia
Audiencja generalna, 3 sierpnia 2005 r.

1. Podczas naszego spotkania kontynuujemy wędrówkę przez Liturgię Godzin. Obecnie mamy przed sobą Psalm 125 [124], który jest częścią szerokiego, wymownego zbioru, nazywanego Pieśniami uniesienia, i stanowi wspaniałą księgę modlitw na drogę pielgrzymowania ku Syjonowi, w perspektywie spotkania z Panem w świątyni (por. Ps 120 [119] - 134 [133]).
Będziemy teraz pokrótce medytować nad tym tekstem mądrościowym, który wzbudza zaufanie do Pana i zawiera krótką modlitwę (por. Ps 125 [124], 4). Pierwsze zdanie ogłasza stałość tego, „kto zaufał Panu”, porównując ją do stałości „skały” i trwałości „góry Syjon”, którą zawdzięcza Bogu będącemu „Ostoją, Twierdzą, Wybawicielem, Opoką, Tarczą, Mocą, Obroną”, jak stwierdza inny Psalm (por. Ps 18 [17], 3). Również wtedy, gdy wierzący czuje się wyizolowany i zagrożony przez niebezpieczeństwo i wrogość, jego wiara musi być spokojna.
Podobnie prorok Izajasz potwierdza, że usłyszał z ust Boga te słowa, skierowane do wierzących: „Oto Ja kładę na Syjonie kamień, kamień dobrany, węgielny, cenny, położony jako fundament. Kto wierzy, nie potknie się” (Iz 28, 16).

Reklama

2. Ufność wierzącego, mówi dalej Psalmista, ma ostateczne wsparcie: Pan jakby stał na straży w obronie swojego ludu, właśnie jak góry, które otaczają Jeruzalem, czyniąc je miastem ufortyfikowanym naturalnymi bastionami (por. Ps 125 [124], 2). W jednym z proroctw Zachariasza Bóg mówi o Jeruzalem: „Ja będę dokoła niej murem ognistym - wyrocznia Pana - a chwała moja zamieszka pośród niej” (Za 2, 9).
W tej atmosferze całkowitej ufności Psalmista uspakaja „sprawiedliwych”. Ich sytuacja może budzić zatroskanie z powodu potęgi niewiernych, którzy chcą narzucić swoją władzę. Ze strony sprawiedliwych może też pojawić się pokusa, żeby być wspólnikami zła, dla uniknięcia ogromnych trudności, jednakże Pan zachowuje ich od ucisku: „Bo nie zaciąży bezbożne berło nad losem sprawiedliwych” (Ps 125 [124], 3); i równocześnie zachowuje On wierzących od pokusy wyciągania „rąk swoich ku nieprawości” (tamże).
Psalm wlewa zatem w duszę głęboką ufność. Pomaga z wielką mocą stawić czoło trudnym sytuacjom, gdy do zewnętrznego kryzysu izolacji, ironii i pogardy wobec wierzących dołącza się wewnętrzny kryzys, spowodowany zniechęceniem, wygodnictwem i zmęczeniem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Końcówka Psalmu zawiera wezwanie skierowane do Pana, aby sprzyjał „dobrym” i „ludziom prawego serca” (por. w. 4), oraz zapowiedź nieszczęścia dla tych, „co schodzą na kręte swe drogi” (w. 5). Z jednej strony Psalmista prosi, żeby Pan objawił się jako miłosierny Ojciec wobec sprawiedliwych i wiernych, którzy trzymają wysoko pochodnię uczciwego życia i dobrego sumienia. Z drugiej strony oczekuje się, że objawi się On jako sprawiedliwy sędzia wobec kroczących krętą drogą zła, której nieuniknionym kresem jest śmierć.
Psalm zakończony jest tradycyjnym pozdrowieniem shalom - „pokój nad Izraelem”, pozdrowieniem powtarzanym nieustannie: nad Jerushalajim - Jeruzalem (por. w. 2), miastem stanowiącym symbol pokoju i świętości. Jest to pozdrowienie, które staje się życzeniem nadziei. Możemy je objaśnić słowami św. Pawła: „Na wszystkich tych, którzy się tej zasady trzymać będą, i na Izraela Bożego [niech zstąpi] pokój i miłosierdzie!” (Ga 6, 16).

4. W swoim komentarzu do tego Psalmu św. Augustyn przeciwstawia „tych, co schodzą na kręte swe drogi”, tym, „którzy są dobrzy i prawego serca i nie odchodzą od Boga”. Jeżeli pierwsi zaliczeni zostaną do „losu przewrotnych”, jaki będzie los „ludzi prawego serca”? W nadziei, że on sam, razem ze swoimi słuchaczami, podzieli szczęśliwy los tych drugich, biskup Hippony pyta sam siebie: „Cóż posiądziemy? Jakie będzie nasze dziedzictwo? Jaka będzie nasza ojczyzna? Jakie będzie jej imię?”. On też sam odpowiada, wskazując również imię: „Pokój. Z życzeniem pokoju was pozdrawiamy; pokój wam zwiastujemy; pokój wypełnia góry, podczas gdy na wzgórzach rozciąga się sprawiedliwość (por. Ps 72 [71], 3). Teraz naszym pokojem jest Chrystus: «On bowiem jest naszym pokojem (Ef 2, 14)»” (Esposizione sui Salmi, IV, Nuova Biblioteca Agostiniana, XXVIII, Rzym 1977, s. 105).
Św. Augustyn kończy napomnieniem, które jednocześnie jest życzeniem: „Jesteśmy Izraelem Boga i trzymajmy się mocno pokoju, gdyż Jeruzalem oznacza wizję pokoju, my zaś jesteśmy Izraelem: tym Izraelem, nad którym rozciąga się pokój” (tamże, s. 107).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jedyne w USA sanktuarium św. Andrzeja Boboli z błogosławieństwem papieża

2025-06-26 18:06

[ TEMATY ]

Stany Zjednoczone

Sanktuarium św. Andrzeja Boboli

Papież Leon XIV

@Vatican Media

Papież Leon XIV pobłogosławił obraz św. Andrzeja Boboli, który przywiózł ks. Krzysztof Korcz

Papież Leon XIV pobłogosławił obraz św. Andrzeja Boboli, który przywiózł ks. Krzysztof Korcz

To miejsce, którego mogło już nie być. Ale dzięki determinacji polskiego kapłana w Stanach Zjednoczonych powstało jedyne w tym kraju Sanktuarium św. Andrzeja Boboli. „To święty Andrzej dał mi znaki, by ono powstało” - mówi Radiu Watykańskiemu-Vatican News ks. Krzysztof Korcz, kustosz nowego sanktuarium w Dudley w stanie Massachusetts. Kapłan przybył do Watykanu i otrzymał błogosławieństwo Papieża Leona XIV.

„Cieszę się, że św. Andrzej Bobola przybył na spotkanie z papieżem Leonem XIV - mówi ks. Krzysztof Korcz. Duchowny przywiózł do Watykanu obraz, który - jak podkreśla - stał się narzędziem szerzenia kultu i symbolem nowego sanktuarium.
CZYTAJ DALEJ

Czego uczą nas, wierzących, święci Apostołowie Piotr i Paweł?

2025-06-24 07:37

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

pixabay.com

To jedno z najstarszych świąt roku liturgicznego, włączone do kalendarza już w IV wieku, o czym świadczy „Depositio martyrum” (354 r.). Poprzez swoje męczeństwo Piotr i Paweł stali się niczym „bracia”, poprzez swoje świadectwo są „fundamentem” naszej wiary w Pana Jezusa.

Gdy Jezus przyszedł w okolice Cezarei Filipowej, pytał swych uczniów: «Za kogo ludzie uważają Syna Człowieczego?» A oni odpowiedzieli: «Jedni za Jana Chrzciciela, inni za Eliasza, jeszcze inni za Jeremiasza albo za jednego z proroków». Jezus zapytał ich: «A wy za kogo Mnie uważacie?» Odpowiedział Szymon Piotr: «Ty jesteś Mesjasz, Syn Boga żywego». Na to Jezus mu rzekł: «Błogosławiony jesteś, Szymonie, synu Jony. Albowiem nie objawiły ci tego ciało i krew, lecz Ojciec mój, który jest w niebie. Otóż i Ja tobie powiadam: Ty jesteś Piotr, czyli Opoka, i na tej opoce zbuduję Kościół mój, a bramy piekielne go nie przemogą. I tobie dam klucze królestwa niebieskiego; cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane w niebie, a co rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane w niebie».
CZYTAJ DALEJ

Polacy w Rzymie modlili się za duszę byłego Ambasadora RP przy Stolicy Apostolskiej

2025-06-27 16:44

[ TEMATY ]

Rzym

Polonia

Msza św.

pl.wikipedia.pl

Piotr Nowina-Konopka

Piotr Nowina-Konopka

Polonia rzymska zgromadziła się w czwartek 26 czerwca wieczorem na Mszy św. za śp. Piotra Nowinę-Konopkę, byłego ambasadora RP przy Stolicy Apostolskiej oraz Zakonie Maltańskim w latach 2013-2016, który zmarł 13 czerwca br. Mszy św. przewodniczył i homilię wygłosił ks. prał. Paweł Ptasznik, rektor Kościoła i Hospicjum św. Stanisława BM w Rzymie, gdzie Eucharystia była sprawowana.

W homilii ks. Paweł Ptasznik nawiązał do Ewangelii tego dnia, gdzie Jezus mówi o tym, że relacja z Nim jest ważniejsza nawet od czynienia cudów w Jego imię. „Zdarza się tak i w naszym życiu, że ktoś szuka kontaktu, nadskakuje, ogłasza się twoim przyjacielem, po to, żeby się powoływać na twoje imię, żeby podbudować swój obraz, załatwić jakiś interes, uzyskiwać jakieś nowe znajomości - mówił ks. Ptasznik. - Ale w tej relacji nie ma szczerości, nie ma chęci prawdziwego poznania, jest tylko powierzchowność. I wtedy, gdy cię zapytają, odpowiadasz zgodnie z prawdą: nie znam tego człowieka”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję