Reklama

Słowiańscy świadkowie wiary XX wieku

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W 1991 r. w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim z inspiracji Jana Pawła II zorganizowano Międzynarodowy Kongres Teologiczny. Wskazał on na specyficzny charakter uprawiania teologii w tej części Europy. Już samo hasło Kongresu: Aby nie zaprzepaścić owoców Krzyża dobrze charakteryzuje wspomnianą specyfikę uprawiania teologii jako samoświadomości Kościoła. Przez wiele dziesiątków lat kolejne pokolenia teologów kształciły się, opierając się na wzorcach filozoficznych i metodologicznych Kościoła z krajów Europy Zachodniej, głównie niemieckich i francuskich. Nazwiska Rahnera, Congara, von Balthasara czy Chenu wyznaczały miarę współczesnej refleksji teologicznej. Tymczasem na progu XXI wieku uświadamiamy sobie w Europie Środkowej i Wschodniej naszą odrębność i specyfikę, leżącą na przedłużeniu wielowiekowej tradycji dialogu z myślą filozoficzną i teologiczną Zachodu, ale i cyrylo-metodiańskiego kontekstu chrześcijaństwa tego regionu.
Dlatego po tamtym Kongresie sprzed blisko trzynastu lat KUL podjął wiele inicjatyw kontynuacji papieskiej troski o rodzimy kształt teologii, drążącej sens doświadczenia krzyża i cierpienia, jakim zwłaszcza w XX wieku totalitarne systemy dotknęły społeczność wierzących w Chrystusa. To wyznacza też nowe drogi dla antropologii teologicznej tego regionu. Pierwszym namacalnym dokumentem dla dalszych badań akademickich i duszpasterskich jest katalog męczenników krajów tego regionu, wykaz osobowości, które wywarły decydujący wpływ na życie Kościołów - duchownych i świeckich.
Książka Więksi i mniejsi prorocy Europy Środkowo-Wschodniej XX wieku zawiera pogłębione analizy dokonań takich postaci, jak Jozef Zverina z Czech, bp Wincenty Borysewicz - prorok miłości i przebaczenia z Litwy, wybrani polscy i ukraińscy męczennicy czasu II wojny światowej i lat powojennych. Jest tu studium o ks. Jerzym Popiełuszce i św. s. Faustynie Kowalskiej, o rosyjskim proroku odnowionego prawosławia - o. Aleksandrze Mieniu i o proroku dwóch płuc chrześcijaństwa - kard. Józefie Slipyju z Ukrainy. Teksty tych opracowań to zarówno poszerzone o bibliografie materiały źródłowe dla prac akademickich, jak i cenne przykłady do homilii i kazań.
Książkę, przygotowaną w Instytucie Dogmatyki, wydało Wydawnictwo KUL: e-mail: wydawnictwo@kul.lublin.pl

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Joachim i św. Anna - rodzice, dziadkowie i wychowawcy

Imiona rodziców Maryi i zarazem dziadków Jezusa są nam dobrze znane. Wynika to z faktu, że ich kult w Polsce jest dość rozpowszechniony. Zapewne powodem tego jest nasze, pełne sentymentu, podejście do kobiecej części rodu Jezusa. Kochamy mocno Najświętszą Maryję Pannę i swą miłość przelewamy również na Jej matkę - św. Annę. Dlatego liturgiczne wspomnienie św. Anny i św. Joachima cieszy się u nas tak dużymi względami. Współcześnie czcimy rodziców Maryi wspólnie, choć początkowo przeważał kult św. Anny. Przywędrował on do Polski już w XIV wieku, kiedy Stolica Apostolska ustaliła datę święta na 26 lipca. Zawsze wyjątkową czcią otaczano babcię Jezusa na Śląsku. Do dziś największej czci doznaje ona na Górze św. Anny k. Opola, gdzie znajduje się cudowna figura tej Świętej. Przedstawia ona św. Annę piastującą dwoje dzieci: Maryję i Jezusa, dlatego powszechnie jest nazywana Świętą Anną Samotrzecią - co można tłumaczyć „we troje razem”. O św. Joachimie i św. Annie nie wiemy jednak za dużo. Pismo Święte o nich nie wspomina. Trochę więcej światła na te postaci rzuca jeden z apokryfów - Protoewangelia Jakuba z końca II wieku. Z niego właśnie dowiadujemy się o imionach dziadków Jezusa. Wiemy też, że byli oni długo bezdzietni. Dopiero wytrwała modlitwa Joachima przez czterdzieści dni na pustyni wyjednała łaskę u Boga. Dar dany im w podeszłym wieku został przepowiedziany przez anioła, który określił mającą się narodzić córkę jako „radość ziemi”. Zapewne św. Joachim i św. Anna byli dobrymi rodzicami, czego bezdyskusyjnym przykładem jest Maryja. Właśnie Ona przyjęła w pokorze Boże wybranie, spełniając Jego wolę wobec siebie. Podkreślił to sługa Boży Jan Paweł II 21 czerwca 1983 r. właśnie na Górze św. Anny, kiedy powiedział, że: „Syn Boży stał się człowiekiem dlatego, że Maryja stała się Jego Matką”. W wielkiej mierze Maryja mogła stać się Matką Zbawiciela dzięki dobremu wychowaniu, które otrzymała w domu rodzinnym. Warto więc postawić pytanie: Czy my potrafimy wyciągnąć z tego właściwe wnioski dla nas samych? Trzeba nam pytać o styl wychowywania naszych pociech. Z niego wynika ich stosunek do sacrum, do świata Bożych planów wobec każdego z naszych dzieci. Św. Joachim i św. Anna na pewno mieli świadomość tego, że ich obowiązkiem jest dobre przygotowanie Maryi do wypełnienia zadań, które Bóg przed Nią postawił.
CZYTAJ DALEJ

Zmiany kapłanów 2025 r.

Maj i czerwiec to miesiąc personalnych zmian wśród duchownych. Przedstawiamy bieżące zmiany księży proboszczów i wikariuszy w poszczególnych diecezjach.

Biskupi w swoich diecezjach kierują poszczególnych księży na nowe parafie.
CZYTAJ DALEJ

Eutanazja nadal nielegalna we Włoszech

2025-07-26 14:46

[ TEMATY ]

eutanazja

Włochy

Adobe Stock

Włoski Trybunał Konstytucyjny wydał wyrok, w którym odrzucił, jako niedopuszczalny, wniosek o zbadanie konstytucyjności przepisu kodeksu karnego zakazującego eutanazji. Sprawa została wniesiona przez sąd we Florencji, który zakwestionował art. 579 kodeksu karnego, penalizujący tzw. „zabójstwo za zgodą”. Oznacza to, że nie ma podstaw, by zalegalizować eutanazję, jako prawo, przysługujące w świetle konstytucji. Niemniej jednak wyrok TK budzi niepokój wśród obrońców życia.

Sędzia, wnioskujący o sprawdzenie, czy zakaz eutanazji nie jest sprzeczny z konstytucją, argumentował, że obecne przepisy uniemożliwiają przeprowadzenie eutanazji nawet wobec osób, które spełniają warunki do skorzystania z procedury tzw. „wspomaganego samobójstwa”, lecz z powodu fizycznej niepełnosprawności nie są w stanie wykonać jej samodzielnie i proszą o pomoc osobę trzecią.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję