Reklama

Wokół nas

Ewangelia z billboardów

Już 10 lat franciszkanie z Prowincji Krakowskiej prowadzą multimedialny projekt pod nazwą „Ewangelizacja wizualna”. Polega on na umieszczaniu na tablicach przy kościołach i w innych miejscach plakatów - billboardów o rozmiarach dwa metry na półtora.

Niedziela Ogólnopolska 17/2004

Plakat na luty 2004

Plakat na luty 2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na plakatach, za pomocą obrazu i słowa drukowanego, głoszona jest Ewangelia, przekazywane są treści związane z przeżywaniem roku liturgicznego i bieżącymi wydarzeniami z życia Kościoła. Do tworzenia billboardów, utrzymanych w konwencji realistycznej, twórcy wykorzystują fotografię, fotomontaż, grafikę komputerową. Każdy projekt jest merytorycznie konsultowany z Kurią metropolitalną w Krakowie. Plakaty zmieniają się co miesiąc i jest ich w sumie dwanaście w ciągu roku.
Pierwszy billboard został wydany w kwietniu 1994 r., na święto Bożego Miłosierdzia, w siedmiu egzemplarzach. Był on dziełem Andrzeja Oczkosia, krakowskiego grafika, który jest pomysłodawcą ewangelizacji wizualnej i jednym z przygotowujących projekty. Przez pierwsze miesiące kilku zapaleńców rozklejało plakaty na tablicach przy krakowskich kościołach. Billboardy zostały bardzo szybko dostrzeżone. Ich przekaz był jednoznaczny, pozytywny i nowoczesny, a język prosty i komunikatywny. Pomysł spotkał się z tak dużym zainteresowaniem, że trzeba było rozwinąć sieć dystrybucji billboardów, aby docierały do wielu miejscowości w Polsce. Obecnie istnieje ponad tysiąc punktów rozklejania plakatów w kraju. Od kilku lat billboardy są rozsyłane do innych krajów, gdzie znajdują się skupiska Polonii.
Dzisiaj nikogo już nie dziwi obecność billboardów w różnych miejscach życia publicznego. Socjologowie zgodnie podkreślają, że plakat uliczny należy do jednej z najskuteczniejszych form przekazu informacji. Projekt ewangelizacji za pomocą plakatu ulicznego był równie odważny, jak i ryzykowny. Przełamywał schematy obyczajowe, wiążące przekaz Ewangelii jedynie z kościołem czy salą katechetyczną. Istniała obawa, że język plakatu, odwołujący się niekiedy do metod używanych w reklamie, może zniekształcić przesłanie Ewangelii. Zadawano sobie pytanie, czy billboard, kojarzący się raczej z chwytami marketingowymi, nie będzie próbą sprowadzenia Boga i wiary do roli „towaru”.
Po 10 latach istnienia i dynamicznego rozwoju ewangelizacji wizualnej okazało się, że były to obawy bezpodstawne. Wizerunek Ewangelii nie ucierpiał w żaden sposób. Co więcej, prawda zawarta w Ewangelii wspaniale prezentuje się na plakatach, w udany sposób wkomponowuje się w strukturę i architekturę ulicy czy osiedla. Ludzie przyzwyczaili się do obecności plakatów, czekają na ich comiesięczne wydania. „Poświęcone” billboardy nie służą manipulacji i sprzedaży kolejnego towaru, ale są dla ludzi pomocą i drogowskazem, niekiedy pozytywną prowokacją. Nowoczesna poligrafia i język plakatów ulicznych dobrze przysługują się ewangelizacji.
Więcej informacji na temat projektu „Ewangelizacji wizualnej” można uzyskać bezpośrednio w siedzibie Wydawnictwa „Bratni Zew”, ul. Grodzka 54, 31-044 Kraków, tel. (0-12) 428-31-70, fax (0-12) 428-32-41 oraz na stronie internetowej: www.ewangelizacja.org.pl.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rzym: w Bazylice św. Pawła za Murami powstaje wizerunek Leona XIV

2025-07-10 17:45

[ TEMATY ]

wizerunek

Bazylika św. Pawła za Murami

Papież Leon XIV

@Vatican Media

Papież Leon XIV w bazylice św. Pawła za Murami

Papież Leon XIV w bazylice św. Pawła za Murami

Rozpoczęły się prace przy mozaice, która będzie przedstawiać Ojca Świętego Leona XIV w Bazylice św. Pawła za Murami. Wkrótce wizerunek 267. papieża zostanie umieszczony na ścianie bazyliki. To tradycja sięgająca XIX wieku.

W Bazylice św. Pawła za Murami trwają prace związane z umieszczeniem mozaiki, przedstawiającej wizerunek Leona XIV. Choć wizerunek Papieża jeszcze nie jest widoczna, nisza jest już podświetlona na złoto, na znak, że tron Piotrowy jest zajęty przez obecnie urzędującego Biskupa Rzymu. Przypomnijmy, że 21 kwietnia, po śmierci papieża Franciszka, zgaszono światło oświetlające niszę z papieskim portretem, co było symbolicznym gestem żałoby.
CZYTAJ DALEJ

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej niezbędnika katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca.

CZYTAJ DALEJ

Abp Kupny: słowa Grzegorza Brauna są niedopuszczalne. Proszę, aby się z nich wycofał

To niedopuszczalne, najczystsze kłamstwo - tak abp Józef Kupny skomentował dla KAI stwierdzenie Grzegorza Brauna, który we wczorajszym wywiadzie w Radiu Wnet że "komory gazowe w Auschwitz to fake". - Jako zastępca przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski, ale przede wszystkim jako biskup katolicki i Polak wyrażam oburzenie po wypowiedzi europosła Grzegorza Brauna - powiedział metropolita wrocławski.

- Jako zastępca przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski, ale przede wszystkim jako biskup katolicki i Polak wyrażam oburzenie po wypowiedzi europosła Grzegorza Brauna. Zakwestionował on ludobójstwo dokonywane przez Niemców w komorach gazowych w obozie Auschwitz na Żydach oraz innych narodach. Słowa polskiego polityka są nie tylko niedopuszczalne. To najczystsze kłamstwo, które nie przystoi nikomu, a szczególnie nie powinno pojawiać się w opinii publicznej z ust polityka, reprezentującego nasz kraj na arenie międzynarodowej - mówi abp Kupny.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję