Reklama

Wokół nas

Ewangelia z billboardów

Już 10 lat franciszkanie z Prowincji Krakowskiej prowadzą multimedialny projekt pod nazwą „Ewangelizacja wizualna”. Polega on na umieszczaniu na tablicach przy kościołach i w innych miejscach plakatów - billboardów o rozmiarach dwa metry na półtora.

Niedziela Ogólnopolska 17/2004

Plakat na luty 2004

Plakat na luty 2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na plakatach, za pomocą obrazu i słowa drukowanego, głoszona jest Ewangelia, przekazywane są treści związane z przeżywaniem roku liturgicznego i bieżącymi wydarzeniami z życia Kościoła. Do tworzenia billboardów, utrzymanych w konwencji realistycznej, twórcy wykorzystują fotografię, fotomontaż, grafikę komputerową. Każdy projekt jest merytorycznie konsultowany z Kurią metropolitalną w Krakowie. Plakaty zmieniają się co miesiąc i jest ich w sumie dwanaście w ciągu roku.
Pierwszy billboard został wydany w kwietniu 1994 r., na święto Bożego Miłosierdzia, w siedmiu egzemplarzach. Był on dziełem Andrzeja Oczkosia, krakowskiego grafika, który jest pomysłodawcą ewangelizacji wizualnej i jednym z przygotowujących projekty. Przez pierwsze miesiące kilku zapaleńców rozklejało plakaty na tablicach przy krakowskich kościołach. Billboardy zostały bardzo szybko dostrzeżone. Ich przekaz był jednoznaczny, pozytywny i nowoczesny, a język prosty i komunikatywny. Pomysł spotkał się z tak dużym zainteresowaniem, że trzeba było rozwinąć sieć dystrybucji billboardów, aby docierały do wielu miejscowości w Polsce. Obecnie istnieje ponad tysiąc punktów rozklejania plakatów w kraju. Od kilku lat billboardy są rozsyłane do innych krajów, gdzie znajdują się skupiska Polonii.
Dzisiaj nikogo już nie dziwi obecność billboardów w różnych miejscach życia publicznego. Socjologowie zgodnie podkreślają, że plakat uliczny należy do jednej z najskuteczniejszych form przekazu informacji. Projekt ewangelizacji za pomocą plakatu ulicznego był równie odważny, jak i ryzykowny. Przełamywał schematy obyczajowe, wiążące przekaz Ewangelii jedynie z kościołem czy salą katechetyczną. Istniała obawa, że język plakatu, odwołujący się niekiedy do metod używanych w reklamie, może zniekształcić przesłanie Ewangelii. Zadawano sobie pytanie, czy billboard, kojarzący się raczej z chwytami marketingowymi, nie będzie próbą sprowadzenia Boga i wiary do roli „towaru”.
Po 10 latach istnienia i dynamicznego rozwoju ewangelizacji wizualnej okazało się, że były to obawy bezpodstawne. Wizerunek Ewangelii nie ucierpiał w żaden sposób. Co więcej, prawda zawarta w Ewangelii wspaniale prezentuje się na plakatach, w udany sposób wkomponowuje się w strukturę i architekturę ulicy czy osiedla. Ludzie przyzwyczaili się do obecności plakatów, czekają na ich comiesięczne wydania. „Poświęcone” billboardy nie służą manipulacji i sprzedaży kolejnego towaru, ale są dla ludzi pomocą i drogowskazem, niekiedy pozytywną prowokacją. Nowoczesna poligrafia i język plakatów ulicznych dobrze przysługują się ewangelizacji.
Więcej informacji na temat projektu „Ewangelizacji wizualnej” można uzyskać bezpośrednio w siedzibie Wydawnictwa „Bratni Zew”, ul. Grodzka 54, 31-044 Kraków, tel. (0-12) 428-31-70, fax (0-12) 428-32-41 oraz na stronie internetowej: www.ewangelizacja.org.pl.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W żadnym trudzie nie jestem sam - nawet jeśli ludzie zawiedli, Bóg jest

2025-07-11 14:16

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Grażyna Kołek

Rozważania do Ewangelii Łk 9, 28b-36.

Środa, 6 sierpnia. Święto Przemienienia Pańskiego
CZYTAJ DALEJ

Nowenna przed wspomnieniem św. Maksymiliana Marii Kolbego

[ TEMATY ]

św. Maksymilian Kolbe

Karol Porwich/Niedziela

Nowenna do św. Maksymiliana M. Kolbego w oparciu o teksty z "Pism" świętego. Modlitwę rozpoczynamy 5 sierpnia.

Święty Maksymilianie, zapalony miłością Boga, opromieniony światłem Niepokalanej Dziewicy, wskazywałeś ludowi Bożemu rozliczne formy apostołowania do zwycięstwa dobra i dla rozszerzenia królestwa Bożego na całym świecie. Uproś nam światło i siłę, abyśmy mogli czynić dobro i pociągać innych do Chrystusowej miłości. Wstaw się do Pana o łaskę dla nas, abyśmy owładnięci tym samym zapałem miłości, wiarą i czynem mogli świadczyć o Chrystusie wśród naszych braci i dojść razem z Tobą do posiadania Boga w chwale wiecznej. Amen.
CZYTAJ DALEJ

Fatima: duże zainteresowanie Polaków odwiedzaniem sanktuarium podczas wakacji

2025-08-06 19:53

[ TEMATY ]

Fatima

Graziako

Polacy są wśród czołowych nacji zagranicznych odwiedzających podczas tegorocznych wakacji sanktuarium Matki Bożej Różańcowej w Fatimie - wynika z informacji przekazanych KAI przez władze tego miejsca kultu maryjnego.

W sierpniu nie słabnie ich napływ. W gronie tysięcy pątników spoza Portugalii odwiedzających to sanktuarium wyróżniają się Polacy, którzy jak poinformowała jego rzecznik prasowa Patrícia Duarte powinni wyróżniać się podczas zaplanowanych na 12 i 13 sierpnia uroczystości rocznicowych w Fatimie. - Na początku sierpnia zapisanych na te wydarzenie były już 32 grupy pielgrzymów, głównie z zagranicy. Wśród nich największą liczbę grup pątników ma Polska, Hiszpania oraz Włochy - przekazała KAI Duarte.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję