Reklama

Muzyka polska i prawykonania

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Conversatorium Organowe” w Legnicy, jeden z najsłynniejszych festiwali muzyki organowej w Polsce, odbywało się w tym roku już po raz osiemnasty. Organizatorem Festiwalu jest Legnickie Centrum Kultury we współpracy z Akademią Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie oraz Legnickim Towarzystwem Społeczno-Kulturalnym.
Program Festiwalu obejmował cztery koncerty oraz dwie imprezy towarzyszące. Koncert inauguracyjny odbył się 9 września 2003 r. w katedrze legnickiej. W programie znalazły się cztery prawykonania nowych utworów kompozytorów polskich. Jednym z nich był Koncert na organy i orkiestrę smyczkową Natalii Zanni, młodej, utalentowanej kompozytorki i organistki, studentki w klasie kompozycji Stanisława Moryto w warszawskiej Akademii Muzycznej, która wystąpiła podczas tego wieczoru w roli odtwórczyni własnego dzieła, a także kolejnej prawykonanej kompozycji - Oratio na organy Macieja Zielińskiego. Na koncercie zabrzmiały jeszcze dwa prawykonania: interesująca Partita na skrzypce i orkiestrę smyczkową Anny Ignatowicz, w której partię skrzypiec znakomicie wykonała młoda skrzypaczka Magdalena Makowska, oraz sonorystyczne Vision na orkiestrę smyczkową Mariana Borkowskiego, utwór napisany pierwotnie na wiolonczelę solo. Następnie wykonano Stabat Mater na sopran i orkiestrę kameralną Andrzeja Dziadka, w którym partię sopranu realizowała młoda śpiewaczka Ewelina Jagiełka. Na zakończenie zabrzmiał utwór nawiązujący do folkloru spiskiego - Wałaski na orkiestrę smyczkową Sławomira Czarneckiego. Główną bohaterką koncertu była Orkiestra Kameralna Camerata Impuls, prowadzona przez Małgorzatę Kaniowską.
Kolejny koncert odbył się 10 września w kościele Mariackim. Był to monograficzny recital organowy. Wykonawcą wszystkich utworów był Jerzy Kukla, należący do czołówki polskich organistów, specjalizujący się w wykonywaniu dzieł Nowowiejskiego.
11 września odbył się w Akademii Rycerskiej koncert kameralny artystów białoruskich. Wystąpili: Olga Sotnikowa - sopran, Anna Korotkina oraz Iwan Yurkiewicz - fortepian. W programie znalazły się utwory fortepianowe i pieśni współczesnych kompozytorów białoruskich: Anatolija Bogatyrjowa, Wjaczesława Kuzniecowa, Szuszano Ischakbajewy, Anny Korotkiny, Dmitrija Lybina oraz Igora Luczenoka. Muzyka tych twórców jest w Polsce prawie nieznana. Uwagę zwrócił zwłaszcza młody, niespełna 17-letni pianista Iwan Yurkiewicz, obdarzony nadzwyczajnym talentem pianistycznym, wyczuciem formy i stylu. Nie zawiodła także Anna Korotkina, która podczas tego koncertu zaprezentowała się w podwójnej roli: kompozytorki i pianistki.
Koncert finałowy odbył się 12 września w katedrze legnickiej i, podobnie jak koncert inauguracyjny, był panoramą polskiej muzyki współczesnej. Z wykonanych dzieł warto szczególnie podkreślić prawykonania. Jako pierwsze - Koncert na organy i orkiestrę smyczkową Mariana Sawy. Dzieło znalazło znakomitego odtwórcę w osobie Marka Fronca, absolwenta warszawskiej Akademii Muzycznej, wybitnego organisty młodego pokolenia, dysponującego znakomitą techniką, precyzją i łatwością w pokonywaniu figuracyjnych przebiegów, których nie brak było w kolejnym prawykonanym utworze - Preludium na organy Ryszarda Osady, legniczanina, kompozytora młodego pokolenia, który w ubiegłym roku ukończył Studia Podyplomowe Kompozycji w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie Mariana Borkowskiego. Ostatnie z trzech prawykonań tego wieczoru było dziełem Zbigniewa Ładysza, wokalisty, organisty i kompozytora, obecnie studenta kompozycji w klasie Stanisława Moryto w warszawskiej Akademii Muzycznej. Warto dodać, iż Zbigniew Ładysz jest synem wybitnego polskiego śpiewaka - Bernarda Ładysza. Dysponuje równie pięknym głosem, który zaprezentował legnickiej publiczności, wykonując własne dzieło - Samotność do tekstów R. M. Rilkego, utwór przepojony głębią wyrazu, nostalgią i zadumą. Zabrzmiały ponadto trzy dzieła należące do kanonu polskiej muzyki współczesnej: Tryptyk Mariacki na orkiestrę smyczkową Romualda Twardowskiego, Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Orawa Wojciecha Kilara. Warto zwrócić uwagę na doskonały zespół - Orkiestrę Kameralną Sinfonia Academica z Białegostoku, prowadzoną przez Włodzimierza Promińskiego i Leszka Sokołowskiego, zespół sprawny, energiczny, grający z werwą i ogromnym wewnętrznym napięciem.
Uzupełnieniem Festiwalu był konkurs kompozytorski na utwór kameralny dla uczniów szkół średnich.
Interesującą imprezą towarzyszącą była sesja naukowa poświęcona twórczości Mariana Sawy. Referaty dotyczące wybranych obszarów jego twórczości wygłosili: Jagna Dankowska, Maria Wacholc, Ryszard Gabryś, Walentyna Węgrzyn-Klisowska, Marcin T. Łukaszewski, Julita Kosińska, Marietta Kruzel-Sosnowska oraz Marcin Zieliński. Sesja ukazała sylwetkę wszechstronnego, wrażliwego twórcy, który - notabene - był na sali obecny i uzupełniał wystąpienia referentów stosownymi komentarzami.
„Conversatorium Organowe” nie mogłoby się odbyć bez pomocy finansowej Ministerstwa Kultury, Fundacji Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, Centrum Edukacji Artystycznej, Marszałka Województwa Dolnośląskiego, Zakładu Energetycznego Legnica SA oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Nie mogłoby się odbyć przede wszystkim, gdyby nie grono osób, których inicjatywa organizowania rokrocznie w Legnicy Festiwalu pozwoliła także w tym roku uzyskać wysoki poziom imprezy, a więc dzięki Irenie Daszkiewicz - dyrektor Legnickiego Centrum Kultury, Krystynie Kuneckiej - niestrudzonemu koordynatorowi wszystkich działań, przede wszystkim zaś dzięki Stanisławowi Moryto - wybitnemu polskiemu kompozytorowi, organiście i pedagogowi, który jest inicjatorem i pomysłodawcą legnickiego „Conversatorium” i kieruje tym Festiwalem od osiemnastu lat, czyli od chwili jego powstania.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan: Rozpoczął się obrzęd inauguracji konklawe

2025-05-07 16:35

[ TEMATY ]

konklawe

Vatican Media

W Pałacu Apostolskim rozpoczęła się w środę po południu uroczysta procesja 133 kardynałów elektorów do Kaplicy Sykstyńskiej, gdzie odbędzie się konklawe. Po wejściu do kaplicy kardynałowie składają przysięgę na dochowanie tajemnicy wyboru papieża.

Po krótkiej modlitwie kardynałowie wyruszyli w procesji z Kaplicy Paulińskiej Pałacu Apostolskiego; wszyscy w stroju nazywanym chórowym. Składa się z czerwonej sutanny z czerwonym mucetem, czyli pelerynką, czerwonego pasa z jedwabnymi frędzlami, czerwonej piuski i biretu.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: Gotowy strój dla nowego papieża w trzech rozmiarach i siedem par butów

2025-05-07 14:18

[ TEMATY ]

konklawe

PAP/EPA/VATICAN MEDIA HANDOUT

Strój dla nowego papieża jest już gotowy i będzie czekać na niego w "komnacie łez",czyli w zakrystii Kaplicy Sykstyńskiej- poinformowano w Watykanie przed rozpoczynającym się w środę po południu konklawe. Zgodnie z tradycją strój został uszyty w trzech rozmiarach: małym, średnim i dużym.

"Komnatą łez" nazywa się pokój, do którego przejdzie nowo wybrany papież tuż po zakończeniu głosowania. To tam następuje moment wzruszenia po konklawe. Tam również nowy biskup Rzymu po raz pierwszy założy białą sutannę.
CZYTAJ DALEJ

Prokuratura: życie rannego strażnika uniwersyteckiego nie jest zagrożone

2025-05-08 09:57

[ TEMATY ]

Warszawa

zabójstwo

Uniwersytet Warszawski

PAP/Radek Pietruszka

Życie rannego strażnika uniwersyteckiego nie jest zagrożone - poinformowała w czwartek Prokuratura Okręgowa w Warszawie. Przekazała, że czynności procesowe z podejrzanym o zabójstwo pracowniczki UW zaplanowano w godzinach popołudniowych w Prokuraturze Rejonowej Śródmieście-Północ.

Prokuratura poinformowała też, że godzina konferencji prasowej zostanie podana w czwartek na portalu X nie wcześniej niż o godz. 13.30.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję