Honorowy patronat nad tym przedsięwzięciem sprawowali: bp Marek Mendyk, wicepremier, Minister Kultury Dziedzictwa Narodowego i Sportu Piotr Gliński, senator Aleksander Szwed, posłowie: Michał Dworczyk i Marcin Gwóźdź oraz Marszałek Województwa Dolnośląskiego Cezary Przybylski.
- Staraliśmy się, aby program tegorocznego festiwalu wypełniony był inspirującymi i na świetnym poziomie wykonawczym wydarzeniami artystycznymi. Można było usłyszeć i podziwiać wspaniałe aranżacje muzyczne Moniuszki i kilku innych kompozytorów, a gromkie brawa świadczą o tym, że muzyka Stanisława Moniuszki łączy pokolenia - powiedział „Niedzieli Świdnickiej” dyrektor artystyczny festiwalu Stanisław Rybarczyk.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
W kudowskim „Teatrze Pod Blachą” w spektaklu inaugurującym festiwal artyści Opery Śląskiej w Bytomiu zaprezentowali operę „Straszny Dwór” w reżyserii i inscenizacji Wiesława Ochmana. Podziwiał ich m.in. biskup senior Ignacy Dec.
MZ
Festiwal cieszył się dużą frekwencją
Reklama
W kościele pw. św. Katarzyny odbył się koncert poświęcony pamięci nie tylko jak wcześniej planowano pamięci wybitnego tenora Tomasza Zagórskiego, ale ponieważ w czasie festiwalu zmarła światowej sławy artystka Teresa Żylis-Gara, był on także jej dedykowany. Wystąpiły w nim dwie młode, niezwykle utalentowane artystki: sopranistka Magdalena Tokajluk i organistka Agnieszka Tarnawska. Publiczność podziwiała także m.in. pełen ekspresji koncert balkonowy młodego tenora Tomasza Tracza, a w Teatrze Zdrojowym „Niespodzianki z Szafy Pana Moniuszki” w wykonaniu Małgorzaty Kneć - Ajdukiewicz (sopran) i Ewy Pławeckiej (fortepian), w programie pt. „Małe instrumenty grają Moniuszkę” wystąpili Iwona Sztucka, Justyna Skoczek, Igor Gawlikowski i Paweł Romańczuka w koncercie promenadowym Młodzieżowa Orkiestra Dęta Szkoły Artystycznej z Hronova (Czechy)
Ważnym punktem Festiwalu był również wykład wybitnej krytyk muzycznej, publicystki, muzykolożki prof. Małgorzaty Komorowskiej zatytułowany „Patron pańszczyźnianych chłopów i przodowników pracy - czyli opery Moniuszki na scenach PRL oraz finałowe „Męskie śpiewanie” z udziałem znakomitych śpiewaków: Rafała Bartmińskiego i Dariusza Macheja. Ten ostatni koncert wypełniony pieśniami najwybitniejszych polskich kompozytorów przełomu XIX i XX wieku m.in. Paderewskiego, Karłowicza, Noskowskiego, Chopina i oczywiście Moniuszki był kwintesencją polskości.
MZ
Uczestnicy Korowodu Moniuszkowskiego
Niezwykłym, ale zawsze gorąco podziwianym festiwalowym wydarzeniem był tradycyjny Korowód Moniuszkowski. W postać ojca polskiej opery wcielił się w nim wiceprezes Moniuszkowskiego Towarzystwa Kulturalnego Piotr Borkowski, a szlachtę i dowódców oddziałów wojskowych ze „Strasznego Dworu” odgrywali: senator Aleksander Szwed, prezes kudowskiego towarzystwa moniuszkowskiego Grzegorz Jung i dyrektor artystyczny festiwalu Stanisław Rybarczyk .
Tegoroczny Festiwal odkrył przed nami kolejne nieznane obszary twórczości Stanisława Moniuszki i współczesnych jego interpretacji w niezwykłych inspirujących wykonaniach. Dyrektor Stanisław Rybarczyk zapowiada, że przyszłoroczny jubileuszowy 60 Festiwal będzie rozwijał tę tematykę, tym bardziej, że w 2022 roku przypada 150 rocznica śmierci Stanisława Moniuszki.