Święto Podwyższenia Krzyża św. stało się dla środowiska lubelskiego dniem rozpoczęcia Międzynarodowego Kongresu Kultury Chrześcijańskiej " Sacrum i kultura. Chrześcijańskie korzenie przyszłości". Miejscem wykładów były aule Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, a także udostępnione do tego celu niektóre kościoły. Spotkania modlitewne odbywały się w archikatedrze lubelskiej oraz w kościele akademickim KUL. Towarzyszące Kongresowi imprezy kulturalne, w czasie których można było posłuchać muzyki poważnej i współczesnej, obejrzeć przedstawienia teatralne, projekcje filmowe i wystawy, ubogacały spotkania ludzi szukających w takiej formie przeżywania czasu zjednoczenia różnorako myślących środowisk.
Pierwszym punktem Kongresu była Eucharystia sprawowana późnym
wieczorem w archikatedrze lubelskiej. Przeżywana w Liturgii tajemnica
krzyża stała się znakiem poszukiwań międzyludzkiej solidarności i
budowania odpowiedzialności za kulturę. Współczesność uwypukla potrzebę
dostrzegania zadań stojących przed Kościołem na polu przekształcania
kultury. Prawdy te przypomniał abp Józef Życiński witając koncelebrujących
biskupów, kapłanów, siostry zakonne, przedstawicieli uniwersytetów,
władz wojewódzkich, miejskich, oraz zgromadzonych wiernych, w dużej
części młodych uczestników pielgrzymek jubileuszowych do Rzymu oraz
na Jasną Górę. W sposób specjalny zostali wyróżnieni goście: przewodniczący
liturgii kard. Miloslav Vlk (arcybiskup Pragi i przewodniczący Rady
Konferencji Episkopatów Europy), kard. Paul Poupard (przewodniczący
Papieskiej Rady Kultury), arcybiskupi Tadeusz Kondrusiewicz z Moskwy
i Tadeusz Gocłowski z Gdańska oraz bp Henryk Tomasik (odpowiedzialnym
z ramienia Episkopatu za duszpasterstwo młodzieży w Polsce). Oprawę
muzyczną liturgii przygotował Chór Akademicki KUL pod batutą Grzegorza
Pecki, który wykonał m.in. Missa Brevis Mozarta.
W homilii Metropolita Lubelski ukazał w krzyżu, jako
znaku pojednania, wielki odnośnik do kultury. Współczesne pojednanie
ma dziać się przez wcielanie - przyjmowanie wszystkiego co ludzkie,
z wszystkimi dobrami, słabościami i efektywną przemianą kultury przez
budowanie jedności zasadą solidarności. W procesie globalizacji można
budować jedność przez przepływ informacji i naśladowanie dobrych
wzorców. Za wzór takich przemian kulturowych - wnoszenia ducha Ewangelii
w świat - zostali postawieni biskupi pasterzujący teraz w państwach
byłego bloku wschodniego. W dalszej części homilii można było usłyszeć
wezwanie do przemian na płaszczyźnie ducha. Potrzeba dzisiaj odrzucenia
rozczarowań i pesymizmów, aby duchowa energia przemieniała współczesny
świat. Wszystkie te zamierzenia mogą być przeprowadzone tylko pod
warunkiem współpracy z Bogiem w osobistej przemianie swojego życia
i tworzonej kultury.
Mocnym akcentem Liturgii była rozbudowana modlitwa wiernych.
W językach francuskim i czeskim oraz polskim można było usłyszeć
przesłanie o wierności prawdzie budowanej na fundamencie ośmiu błogosławieństw;
odkrywania prawdy o świecie, człowieku i Bogu; potrzebie budowania
pokoju na świecie; wierności Ewangelii w czasie wytyczania szlaków
poszukiwań i działań.
Na zakończenie uroczystości przemawiali zaproszeni goście.
Kard. Poupard przesłał pozdrowienia dla uczestników Kongresu od Ojca
Świętego. Nadzieją na przemianę Europy ma być pamięć o historii oraz
nadzieja na przyszłość, którą jest jedynie Jezus Chrystus. On wnosi
nowy zapał, dynamikę działań i nadzieję dojścia do celu. Abp Kondrusiewicz
zarysował problemy Kościoła w Rosji i zachęcał do wierności krzyżowi
Chrystusa oraz stałej obrony przesłania płynącego z tej tajemnicy.
Tajemnica odkupienia i zbawienia jest dalej fundamentem kultury Rosji,
Polski i całej Europy. Głosem scalającym uroczystą Mszę św. było
przesłanie kard. Vlka, który przemawiając w języku św. Wojciecha
wyakcentował prawdę, iż kultura ma swoje korzenie w Kościele przez
relację odniesienia każdego człowieka do Boga. Kongres może się stać
w czasie sekularyzacji drogą nowego przeżywania sacrum: stałego dotykania
Boga i przeżywania Go w świecie. Piękno płynące z kultury może stać
się odblaskiem Boga. Spotkania kongresowe powinny stać się polem
współczesnej ewangelizacji.
Liturgiczne rozpoczęcie kongresu połączył swoją osobą
i wystąpieniem następnego dnia kongresu Wielki Kanclerz KUL abp Józef
Życiński. Zgromadzonym w auli kard. Stefana Wyszyńskiego w KUL nakreślił
potrzebę wymiany myśli przy poszukiwaniu odpowiedzi na problemy dotyczące
współczesnej kultury. Potrzeba dzisiaj przede wszystkim kultury solidarności;
odpowiedzialności za wartości; odnalezienia zadań, wyzwań i interpretacji,
dzięki którym uwyraźni się we współczesnym świecie odpowiedzi płynące
z Ewangelii. Wstęp ten stał się komentarzem do przywitania gości
kongresu reprezentujących znane ośrodki myśli filozoficznej i teologicznej.
W szczególny sposób zostali przywitani przedstawiciele władz państwowych
i lokalnych, którzy w szczególny sposób odpowiedzialni są za budowanie "
dojrzałej kultury". Punktem centralnym rozpoczęcia kongresu było
odczytanie listu Jana Pawła II:
Jego Ekscelencja Ksiądz Arcybiskup Józef Życiński, Metropolita
Lubelski, Wielki Kanclerz Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Drogi
Księże Arcybiskupie, Dziękuję za powiadomienie o mającym się odbyć
w dniach 15-17 września br. w Lublinie Kongresie Kultury Chrześcijańskiej.
Na ręce Księdza Arcybiskupa - Organizatora tego Kongresu - przesyłam
środowisku naukowemu Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego oraz wszystkim
uczestnikom serdeczne pozdrowienia. Na początku pragnę powtórzyć
to, co już kiedyś powiedziałem: "Człowiek żyje prawdziwie ludzkim
życiem dzięki kulturze. Jego życie jest kulturą i nie może obejść
się bez kultury. On jest sprawcą i twórcą kultury, w niej się wyraża
i w niej się potwierdza. Świat wartości i sensu wpływa na naturę
ogólnoludzkich więzi, łącząc różnorodne tradycje w kulturalnym dziedzictwie
ludzkości. To kultura wyraża kształt i wielkość naszego człowieczeństwa" (
por. Przemówienie w siedzibie UNESCO, 2.06.1980 r.). Od dwóch tysięcy
lat religia chrześcijańska kształtuje kulturę europejską, która stała
się wspólnym naszym dobrem. Ewangelia ukazuje nam świat wielkich
wartości, istotnych dla naszego duchowego dziedzictwa. Naszym wspólnym
zadaniem jest poszukiwanie środków, dzięki którym wartości te będą
niezmiennie odgrywać swą ważną rolę kulturotwórczą, służąc budowie
świata wolności i prawdy, miłości, sprawiedliwości i pokoju. Jezusowe
słowa: "Idźcie na cały świat i głoście Ewangelię wszelkiemu stworzeniu" (
Mk 16, 15) stają się tu wezwaniem i przynaglają do działania. W świecie
współczesnym, podlegającym procesowi globalizacji, istnieje szczególna
potrzeba budowania kultury solidarności opartej na szacunku dla osoby
ludzkiej i dla wartości ludzkiego życia. Winniśmy zdawać sobie tu
jasno sprawę z zagrożenia, jakie dla naszej epoki stanowi jednowymiarowa
wizja kultury. Kultura bowiem winna urzeczywistniać całego człowieka
w jego transcendencji nad rzeczami, nie pozwolić mu się rozpłynąć
w materializmie czy konsumizmie lub ulec negatywnym niejednokrotnie
wpływom wiedzy i technologii. Nie wolno nam nigdy zapomnieć, że jeżeli
mówimy i myślimy o kulturze, to przede wszystkim o jej związku z
człowiekiem. Jakże ważna staje się w tym kontekście potrzeba sięgania
do chrześcijańskiego dziedzictwa, z którego bogactwa czerpały całe
pokolenia żyjące przed nami. Myślę tu z wdzięcznością również o twórcach
polskiej kultury. Ich dorobek duchowy, a zwłaszcza świadectwo życia
przeżywanego jako wielkoduszny dar dla bliźnich, stanowi cenny wkład
w kulturę naszego Narodu. Uniwersalne wartości chrześcijańskie uświadamiają
nam naszą wspólną odpowiedzialność za przyszłość kontynentu europejskiego,
za całą rodzinę ludzką i za kształt kultury w nowym tysiącleciu.
Realizując to zadanie, włączamy się w misję zbawczą Kościoła, która
przemienia - dzięki łasce Ducha Świętego - oblicze ziemi i formy
kultury. Przyczyniamy się tym samym do kontynuowania tej wielkiej
tradycji, w której chrześcijaństwo potrafiło konsekwentnie dzielić "
radości, nadzieje, smutki i trwogę ludzi współczesnych" (por. "Gaudium
et spes", 1). Uczestnikom Kongresu życzę, aby podjęta na tym spotkaniu
refleksja nad kulturą stała się pomocna w rozwiązywaniu współczesnych
problemów człowieka i budowaniu na naszej ziemi cywilizacji miłości
i prawdy. Wszystkim z serca błogosławię.
Watykan, 5 września 2000 r.
Pomóż w rozwoju naszego portalu