Reklama

Sursum corda

Media a pokój na świecie

Niedziela Ogólnopolska 7/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Hasłem Orędzia Ojca Świętego Jana Pawła II na XXXVII Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu są słowa: Środki społecznego przekazu w służbie autentycznego pokoju w świetle "Pacem in terris". Jest to bardzo ważne orędzie. Ojciec Święty nawiązuje do encykliki Pacem in terris, która została ogłoszona przez Jana XXIII 40 lat temu. Oczywiście, sytuacja wtedy była zgoła inna, trwała "zimna wojna", ludzie w Europie - po różnych stronach kurtyny - straszyli się nawzajem bronią atomową. Jan XXIII w swej w encyklice wypowiedział ważne słowa - że nie broń, nie uzbrojenie mają decydować o pokoju, ale sprawiedliwość, miłość, wolność, bo to one są podstawowymi filarami istnienia społeczeństwa. Powiedział też, że przez te wartości buduje się wzajemne zaufanie.
Dzisiaj wracamy do tej pięknej encykliki w czasach zupełnie innych. W Europie nie ma już żelaznej kurtyny. Niemniej, w wielu częściach świata nie ma pokoju, sprawiedliwości, nie ma stabilizacji społecznej. Rozwija się terroryzm, wybuchają coraz to nowe konflikty na Bliskim Wschodzie i w innych rejonach Ziemi, jesteśmy świadkami pogróżek i odwetów, narasta niesprawiedliwość i wyzysk, nasilają się ataki na godność i świętość życia ludzkiego. Realia naszych czasów są więc groźne i przerażające.
Jan Paweł II zwraca się do ludzi mediów i nawiązując do encykliki Pacem in terris, wykazuje, że środki przekazu muszą być podporządkowane takim wartościom jak: prawda, sprawiedliwość, wolność i miłość. Wokół tych haseł Papież czyni swoją refleksję na temat działalności mediów.
Głównym wyzwaniem moralnym wszelkiej komunikacji społecznej jest poszanowanie prawdy i służba prawdzie. To jest istotne i zasadne. Uczciwie należy stwierdzić, że niektóre media odważnie pełnią służbę prawdzie. Ale, niestety, zdarza się też, że działają na korzyść wielkich tego świata i sprzeniewierzają się tej pięknej idei.
Bł. papież Jan XXIII mówił w encyklice, że człowiek ma pewne dobra wspólne. Dotyczą one całej rodziny ludzkiej. W tych dobrach mają uczestniczyć wszystkie narody i każdy człowiek. Do tych wspólnych dóbr należą media. Jednak aby dobrze służyły, muszą podporządkować się najwyższym wartościom. Chociaż media należą do grup interesów - czy to prywatnych, czy publicznych - nie powinny służyć jednej grupie przeciwko drugiej. Często pojawiają się konflikty, w które media angażują się, zakłócając przez to porządek sprawiedliwości.
Kolejny problem poruszany przez Ojca Świętego to: media i wolność. Jan Paweł II mówi: "Wolność jest podstawowym warunkiem pokoju, jak też jego najcenniejszym owocem. Media służą wolności, służąc prawdzie: uniemożliwiają wolność w takim stopniu, w jakim odchodzą od tego, co jest prawdziwe, rozpowszechniając nieprawdę lub stwarzając klimat złowieszczych, emocjonalnych reakcji na wydarzenia". To ważne stwierdzenie, bo człowiek musi być wolny, ale jednocześnie musi żyć w prawdzie. Te treści są może filozoficzne, ale są istotne dla ludzi mediów, którzy mają przekazywać prawdę. Jednak aby to czynić, sami muszą być ludźmi wewnętrznie wolnymi. Niestety, coraz częściej zdarzają się nadużycia wolności.
Człowiek, który pracuje w mediach, ma wiele do zrobienia, bowiem uprzywilejowana pozycja środków przekazu "zobowiązuje media do zabierania głosu ponad interesami czysto komercyjnymi i do służenia prawdziwym potrzebom i prawdziwemu dobrobytowi społeczeństwa". Ojciec Święty przypomina w orędziu, że media są wolne nawet wobec ośrodków rządowych. Gdyby było inaczej, działałyby na polecenie środowisk rządowych, które mogłyby je wykorzystywać dla swoich własnych celów. "Na reporterach - pisze Papież - a zwłaszcza na komentatorach spoczywa trudny obowiązek postępowania zgodnie z ich moralnym sumieniem i oparcia się naciskom «dopasowania» prawdy". Nieraz zdarza się, że ktoś dysponujący dużymi pieniędzmi i wpływami przekazuje informacje, wyjaśnia podejrzane sprawy i wygląda na to, że ma rację we wszystkim. Ale w wielu przypadkach jest odwrotnie. Taki człowiek może mieć w tym własny interes. Dlatego media - czy to będzie prasa, radio, czy telewizja - muszą bardzo uważać, by nie służyć prywatnym interesom, ale idei wolności, sprawiedliwości i prawdy.
I punkt ostatni orędzia, zatytułowany: media i miłość. "Utrzymanie pokoju wymaga, żeby w miejsce zasady, uważanej dziś za najwyższą gwarancję pokoju, wprowadzić zupełnie inną, która głosi, że prawdziwy i trwały pokój między narodami musi się opierać nie na równowadze sił zbrojnych, ale jedynie na wzajemnym zaufaniu" (Pacem in terris, n. 113). I o tym zaufaniu już 40 lat temu pisał Jan XXIII.
Media są bardzo ważnym czynnikiem dzisiejszego świata, bo przez przekazywanie informacji mogą zbliżać do siebie ludzi, budować zaufanie między nimi. Ogarniając w szybkim tempie cały świat, mogą spowodować wielkie dobro dla ludzkości.
Stąd ważną rzeczą jest, by dziennikarze i media zaangażowali się na rzecz służby - na rzecz prawdy i piękna. Ojciec Święty mówi: "W tym duchu mężczyźni i kobiety pracujący w mediach są zobowiązani w szczególny sposób do pracy na rzecz pokoju we wszystkich regionach świata, aby przełamywać bariery nieufności, uwzględniając stanowiska innych i ciągle czynić wysiłki, by ludy i narody - kierując się zrozumieniem i szacunkiem - prowadzić do pojednania i miłosierdzia!".
Reasumując, Ojciec Święty wzywa dziennikarzy, by byli posłańcami prawdy, sprawiedliwości, wolności i miłości. Mają w sposób odważny budować ład społeczny, "oparty na prawdzie, zbudowany według nakazów sprawiedliwości, ożywiony i dopełniony miłością i urzeczywistniany w klimacie wolności" (Pacem in terris, n. 167).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W uroczystość św. Apostołów Piotra i Pawła Ojciec Święty nałożył paliusze trzem metropolitom z Polski

Papież Leon XIV powiedział w niedzielę, że Kościół potrzebuje braterstwa i łączenia odmienności. Podczas mszy z okazji uroczystości świętych Piotra i Pawła, patronów Rzymu i jego diecezji, papież wezwał: bądźmy "laboratorium jedności i wspólnoty, braterstwa i pojednania".

W czasie mszy w bazylice Świętego Piotra papież nałożył paliusze z białej wełny, symbol więzi ze Stolicą Apostolską, ponad 50 nowym arcybiskupom metropolitom mianowanym w ciągu minionego roku. Było wśród nich trzech Polaków: metropolita warszawski arcybiskup Adrian Galbas, metropolita szczecińsko-kamieński abp Wiesław Śmigiel i metropolita poznański abp Zbigniew Zieliński.
CZYTAJ DALEJ

Papież: obserwujemy niegodziwe posługiwanie się głodem jako bronią wojenną

2025-06-30 15:22

[ TEMATY ]

głód

Papież Leon XIV

broń wojenna

PAP/EPA

Papież Leon XIV

Papież Leon XIV

Papież Leon XIV potępił "niegodziwe posługiwanie się głodem jako bronią wojenną". W ogłoszonym w poniedziałek w Watykanie przesłaniu do Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) podkreślił, że świat musi to karać.

"Dzisiaj - napisał papież - obserwujemy z przerażeniem niegodziwe posługiwanie się głodem jako bronią wojenną".
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę ks. Mariusza Rosika: Bóg w dom – pokój w dom

2025-06-30 14:05

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

meczennicy.franciszkanie.pl

Wysyłając swych uczniów na misje, Jezus daje im szczegółowe wskazania, jak powinni postępować. Właśnie w ramach tzw. Mowy Misyjnej pojawia się nakaz: „Gdy do jakiego domu wejdziecie, mówcie: Pokój temu domowi” (Łk 10,5). Jaką treść podsuwał Jezus pod pojęcie „pokoju”? Zapewne w Ewangelii pisanej po grecku dopatrywać się można tu nie tylko myśli judaistycznej, a więc środowiska życia Jezusa, ale także konotacji greckich, a może nawet rzymskich.

Eirene, grecka bogini pokoju, przedstawiana była z rogiem obfitości, z którego rozdawała swe bogactwa. W niektórych wyobrażeniach towarzyszy jej Pluton symbolizujący dobrobyt, a stąd już niedaleko do utożsamienia pokoju ze spokojem. Zgoła inaczej ów pokój widzieli mieszkańcy Brytanii. Tacyt, w biografii swojego teścia Gnejusza Juliusza Agrykoli, zarządcy Brytanii w latach 77-84 po Chr., zamieścił mowę Kalgakusa, brytyjskiego dowódcy. Mówca niezbyt pochlebnie wypowiada się o Rzymianach: „Grabieżcy świata, kiedy im wszystko pustoszącym ziemi nie stało, przeszukują morze; chciwi, jeżeli nieprzyjaciel jest zamożny, żądni sławy, jeżeli jest biedny; ani Wschód, ani Zachód nie zdołałby ich nasycić; jedyni wśród wszystkich ludzi tak bogactw, jak i niedostatków z równą pożądają namiętnością. Grabić, mordować, porywać nazywają fałszywym mianem panowania, a skoro pustynię uczynią – pokoju” (Tacyt, Żywot Juliusza Agrykoli).
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję