Reklama

Z Internetu

Wyłącz TV, włącz Życie!

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tydzień bez Telewizji
22 kwietnia Krajowy Lekarz Stanów Zjednoczonych (odpowiednik ministra zdrowia) David Satcher w towarzystwie senatorów oraz burmistrza Waszyngtonu w Bibliotece Martina Lutra Kinga otworzy oficjalnie VIII Tydzień bez Telewizji.
Po raz ósmy z kolei od poniedziałku do niedzieli (22-28 kwietnia) ponad 20 milionów telemanów - dorosłych, dorastających i dzieci (najwięcej w Stanach Zjednoczonych) wyłączy telewizor i zajmie się prawdziwym życiem własnym i swoich bliskich. Takie bowiem hasło nosi amerykański Tydzień bez Telewizji: "Turn off the TV - Turn on Life" (w skrócie: "TV - Turnoff Week").
Założona w 1994 r. "TV - Turnoff Network" wychodzi z przeświadczenia, że ludzkość ma jeszcze na tyle siły, aby oprzeć się działaniu telewizji w swoim życiu. Zamiast czekać, zanim inni stworzą inną, "lepszą" telewizję, możemy wyłączyć aparat i ten czas poświęcić dzieciom, sobie i znajomym. Tak stało się, kiedy dzięki dwakroć nadanym programom TV -Turnoff Week i More Reading, Less TV ( więcej czytania, mniej oglądania) miliony ludzi po wyłączeniu telewizora poczuło, że żyje na wolności. "TV - Turnoff Week" poparło 70 ogólnostanowych organizacji amerykańskich (medycznych, oświatowych i religijnych), tysiące szkół, klubów, parafii i zborów. Od 1995 r. w Tygodniu bez Telewizji biorą udział 24 miliony osób. Ponad 30 tys. studentów uczestniczyło w akcji "Więcej Lektury". "TV - Turnoff Week" budzi także świadomość negatywnego wpływu nadmiernego oglądania telewizji. Uczy, że poważne problemy stwarzane przez telewizję można rozwiązać i im zapobiec, wyłączając telewizor.
Telewizja zabiera rodzinie czas, niszczy czytelnicze zdolności naszych dzieci, utrudnia im postępy w nauce, powoduje niezdrowy tryb życia i otyłość. O niebezpieczeństwie uzależnienia świadczą fakty:
* Średnio dzieci w Stanach Zjednoczonych spędzają przed telewizorem więcej czasu (1024 godziny) aniżeli w szkole (900 godzin) .
* 40% Amerykanów ogląda TV podczas rodzinnego obiadu.
Wyłączenie telewizora daje nam szanse myślenia, czytania, tworzenia i robienia czegokolwiek, jednoczenia się z naszymi rodzinami i włączenia do życia wspólnoty.
Obecnie Tydzień bez Telewizji jest już wielką inicjatywą międzynarodową. Do ruchu "TV - Turnoff Week" przyłączyły się kraje i organizacje hiszpanoamerykańskie ("Semana sin Tele"), brytyjskie (" The White Dot") oraz Kanada i Włochy. Dyrektorem sieci jest Frank Vespe (www.tvfa.org/week.htm), sponsorem - Enrique Soros.
Ta międzynarodowa organizacja nie ingeruje w treść telewizyjnego przekazu, lecz dąży do uwolnienia ludzi od uzależnienia od telewizji. Statystyki podane przez Ośrodek Nielsen Media Research wykazują, że istnieje poważna zależność od TV. Większość ludzi spędza przed telewizorem 3-4 godziny dziennie. Człowiek, który spędza 4 godziny dziennie przed telewizorem, w 65. roku życia z goryczą stwierdzi, że zmarnował całe dziesięć lat życia. Tymczasem statystyki amerykańskie podają, że w rodzinach amerykańskich telewizor włączony jest przez średnio 7 godzin dziennie. W Stanach Zjednoczonych codziennie pożycza się ok. 6 mln kaset wideo, a tylko 3 mln książek (www.zenit.org).
Promotor kampanii "Tydzień bez Telewizji" - Enrique Soros podaje rady dla rodziców, jak odsunąć dzieci od telewizora:
1. Usuń telewizor z centralnego miejsca w swoim domu. Dzięki temu uzyskasz większą wolność w podjęciu decyzji o włączeniu telewizyjnego programu: nie będzie to mechaniczne, nawykowe i podświadome.
2. Schowaj sterownik do programów.
3. Nie pozwól nigdy na umieszczenie telewizora w pokojach swoich dzieci. To odsunęłoby ich od życia rodzinnego, a Ty utraciłbyś kontrolę nad tym, czy Twoje dziecko nie ogląda programów o nieprzyzwoitej treści.
4. Nie włączaj telewizora podczas wspólnego posiłku, gdyż jest to stosowny moment do rodzinnej rozmowy.
5. Ustal wyraźne granice czasowe oglądania telewizji. Uczyń to w sposób zachęcający.
6. Nie używaj TV jako niańki. Niechaj dzieci biorą udział w pracach domowych, jak przygotowywanie jedzenia i sprzątanie.
7. Ustal pewne dni tygodnia jako dni bez oglądania telewizji.
8. Nie stosuj oglądania telewizji jako nagrody lub kary, gdyż to zwiększyłoby jej siłę.
9. Słuchaj radiowych audycji muzycznych.
10. Usuń oprogramowanie kablowe, a zaoszczędzone przez to pieniądze przeznacz na dobre książki.
11. Nie bój się tego, że Twoje dziecko mówi, iż się nudzi. Nuda rozbudza twórczość.
12. Nie pozwól, by TV zastąpiła rozmowę, twórczość, lekturę i rozrywkę.
13. Rozważ możliwość coraz rzadszego oglądania TV. Gdy wyzwolisz się od telemanii, ocenisz, ile z powodu oglądania telewizji traci się okazji do tworzenia, rozrywki i okazywania uczuć (www.zenit.org) .

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święto Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny

[ TEMATY ]

Matka Boża

pl.wikipedia.org

"Z życia Maryi-Nawiedzenie" - obraz Giotto di Bondone w Kaplicy Scrovegnich

Z życia Maryi-Nawiedzenie - obraz Giotto di Bondone w Kaplicy Scrovegnich
Wywodzi się ono z religijności chrześcijańskiego Wschodu. Uroczystość tę wprowadził do zakonu franciszkańskiego św. Bonawentura w roku 1263. Kiedy zaś powstała wielka schizma na Zachodzie, wtedy święto to rozszerzył na cały Kościół papież Bonifacy IX w roku 1389, aby uprosić za przyczyną Maryi jedność w Kościele Chrystusowym. Sobór w Bazylei (1441) to święto zatwierdził.
CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry, Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią. Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989). Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących. Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki. Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę. 22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica. Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy. Podziel się cytatem
CZYTAJ DALEJ

Braniewo: beatyfikacja Sióstr Katarzynek, pierwsza beatyfikacja na Warmii

2025-05-30 22:39

[ TEMATY ]

beatyfikacja

siostry katarzynki

Zgromadzenie św. Katarzyny

W sobotę 31 maja w Braniewie odbędzie się beatyfikacja Siostry Krzysztofy Klomfass i 14 Towarzyszek - Męczennic II Wojny Światowej ze Zgromadzenia Sióstr Świętej Katarzyny. Liturgii będzie przewodniczył kard. Marcello Semeraro, prefekt Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych. W wydarzeniu uczestniczyć będzie kilka tysięcy wiernych.

Już w piątek 30 maja, w ramach Duchowego Przygotowania do Beatyfikacji, w kościele pw. św. Antoniego w Braniewie o godz. 17 odbędzie się nabożeństwo majowe a następnie Msza św. z kazaniem. O godz. 18.15 rozpocznie się czuwanie modlitewne z Maryją i Siostrami Męczenniczkami zakończone Apelem Maryjnym o godz. 19.30.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję