Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach (32)

Dziękczynienie stworzenia za Bożą Opatrzność

Niedziela Ogólnopolska 11/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 65 [64], 2-3. 9. 12-13 - z Jutrzni na wtorek II tygodnia

1. Sięgając do różnych Psalmów z Liturgii Godzin, dochodzimy do hymnu, który w ostatniej swojej części urzeka przede wszystkim fascynującym opisem wiosny (por. Ps 65 [64], 10-14), sceną pełną świeżości, przyozdobioną kolorami i bogatą w okrzyki radości.
Psalm 65 [64] ma w rzeczywistości bogatszą strukturę, utworzoną z dwóch różnych ujęć: na początku pojawia się temat historyczny - przebaczenie grzechów i gościna u Boga (por. w. 2-5); następnie ukazany jest kosmiczny zakres działania Boga w odniesieniu do mórz i gór (por. w. 6-9a); wreszcie mamy rozwinięty opis wiosny (por. w. 9b-14): w słonecznej i suchej panoramie Bliskiego Wschodu żyzny deszcz jest wyrazem wierności Pana wobec stworzenia (por. Ps 103, 13-16). Według Biblii, stworzenie jest siedzibą człowieczeństwa, a grzech jest zamachem na porządek i doskonałość świata. Nawrócenie i przebaczenie przywracają więc jedność i harmonię wszechświata.
2. W pierwszej części Psalmu znajdujemy się wewnątrz świątyni na Syjonie. To tam przybywa lud z całym swym bagażem nędzy moralnej, aby błagać o wyzwolenie od zła (por. Ps 65 [64], 2-4a). Uzyskawszy rozgrzeszenie, wierni czują się gośćmi Boga, są Mu bliscy, gotowi zasiąść do Jego stołu i uczestniczyć w świętowaniu przyjaźni z Bogiem (por. w. 4b-5).
Pan, który obecny jest w świątyni, ukazany jest w perspektywie chwalebnej i kosmicznej. Mówi się bowiem, że jest On "nadzieją wszystkich krańców ziemi i mórz dalekich... swoją mocą utwierdza góry... uśmierza burzliwy szum morza, huk jego fal... przejęci są trwogą z powodu Jego cudów mieszkańcy krańców ziemi" ze Wschodu i Zachodu (w. 6-9) .
3. W ramach tej czci oddawanej Bogu Stwórcy spotykamy się z wydarzeniem, na które chcielibyśmy zwrócić szczególną uwagę. Pan potrafi uśmierzać także burzliwy szum morskich fal, które w Biblii symbolizują chaos przeciwstawny porządkowi stworzenia (por. Hi 38, 8-11). Jest to sposób wysławiania Bożego zwycięstwa nie tylko nad nicością, lecz również nad złem: dlatego do "szumu morza" i "huku jego fal" dołącza się "zgiełk ludów" (por. Ps 65 [64], 8), czyli bunt pyszałków.
Doskonale wyjaśnia to św. Augustyn: "Morze jest figurą tego świata: gorzkie od soli, wstrząsane burzami, gdzie ludzie ze swoimi przewrotnymi i nieuporządkowanymi żądzami stają się jak ryby, które pożerają się nawzajem. Patrzcie na to złe morze, to gorzkie morze, okrutne z powodu swoich fal! Nie postępujmy tak, bracia, ponieważ Pan jest nadzieją wszystkich krańców ziemi" (Esposizione sui Salmi, Rzym 1990, s. 475).
Wniosek, który podpowiada nam Psalm, jest łatwy: ten Bóg, który usuwa chaos oraz zło świata i historii, może przezwyciężyć i przebaczyć zło i grzech, jakie modlący się nosi w sobie i przedstawia w świątyni, mając pewność, że Bóg go oczyści.
4. W tym momencie wchodzą na scenę inne wody: życia i obfitości, które na wiosnę zraszają ziemię i uosabiają nowe życie rozgrzeszonego wiernego. Końcowe wersety Psalmu (por. Ps 65 [64], 10-14), jak powiedzieliśmy, kryją w sobie wielkie piękno i znaczenie. Bóg nasyca ziemię popękaną od suszy i zimowego mrozu, pojąc ją deszczem. Pan jest podobny do rolnika (por. J 15,1), który uprawia zboże i dzięki swej pracy pozwala rosnąć trawom. Przygotowuje glebę, nawadnia bruzdy, rozdrabnia skiby, zrasza każdą część swego pola. W opisie tego pełnego miłości działania Stwórcy w stosunku do ziemi, która przemienia się jakby w żywe stworzenie, Psalmista posługuje się słowami: " Łąki się stroją trzodami, doliny okrywają się zbożem, razem śpiewają i wznoszą okrzyki radości" (w. 14). Sugestywne w związku z tym są także słowa związane z symbolem ubioru: "Stepowe pastwiska są pełne rosy, a wzgórza przepasane weselem" (w. 13-14). Jest obraz łąki bielejącej owcami; są wzgórza przepasane winnicami będącymi znakiem radości z ich owoców - czyli wina, które "weseli serce człowieka" (Ps 103, 15); doliny odziane są złotym płaszczem żniw. Werset 12 mówi także o uwieńczeniu, co każe myśleć o wiankach ze świątecznych uczt, które zaproszeni goście wkładali sobie na głowę (por. Iz 28, 1.5).
5. Wszystkie stworzenia razem, jakby w procesji, zwracają się do swego Stwórcy i Pana, tańcząc i śpiewając, wielbiąc Go i modląc się. Jeszcze raz przyroda staje się wymownym znakiem Bożego działania; jest księgą otwartą dla wszystkich, gotową do ukazania orędzia pozostawionego w niej przez Stwórcę, aby "z wielkości i piękna stworzeń poznawać przez podobieństwo ich Stwórcę" (Mdr 13, 5; por. Rz 1, 20). W tej liryce zlewają się razem kontemplacja teologiczna i natchnienie poetyckie, stając się uwielbieniem i chwałą.
Psalmista ze swoją pieśnią dąży do głębszego spotkania, które łączy stworzenie i odkupienie. Jak ziemia na wiosnę powstaje przez działanie swego Stwórcy, tak człowiek powstaje ze swego grzechu przez działanie Odkupiciela. Stworzenie i historia znajdują się w ten sposób pod opatrznościowym i zbawczym okiem Pana, który zwycięża groźne i niszczycielskie wody, a daje wodę, która oczyszcza, nawadnia i zaspokaja pragnienie. Pan bowiem "leczy złamanych na duchu i przewiązuje ich rany", ale także "niebo okrywa chmurami, deszcz przygotowuje dla ziemi, sprawia, że góry wypuszczają trawę" (Ps 146, 3. 8).
Psalm staje się w ten sposób pieśnią ku czci łaski Bożej. O tym transcendentnym i jedynym darze przypomina św. Augustyn, komentując nasz Psalm: "Pan Bóg mówi ci w sercu: Ja jestem twoim bogactwem, nie troszcz się o to, co obiecuje świat, ale o to, co obiecuje Stwórca świata! Uważaj na to, co Bóg ci obiecuje, jeżeli będziesz zachowywać sprawiedliwość; a gardź tym, co obiecuje ci człowiek, aby cię oddalić od sprawiedliwości. Nie troszcz się więc o to, co obiecuje świat! Zważaj raczej na to, co obiecuje Stwórca świata" (Esposizione sui Salmi, s. 481).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach - paulin

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważania bp. Andrzeja Przybylskiego: Trzecia niedziela Wielkiego Postu

2025-03-21 12:00

[ TEMATY ]

bp Andrzej Przybylski

Adobe.Stock.pl

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

Gdy Mojżesz pasł owce swego teścia imieniem Jetro, kapłana Madianitów, zaprowadził owce w głąb pustyni i doszedł do Góry Bożej Horeb. Wtedy ukazał mu się Anioł Pański w płomieniu ognia, ze środka krzewu. Mojżesz widział, jak krzew płonął ogniem, a nie spłonął od niego. Wtedy Mojżesz powiedział do siebie: «Podejdę, żeby się przyjrzeć temu niezwykłemu zjawisku. Dlaczego krzew się nie spala?» Gdy zaś Pan ujrzał, że podchodzi, by się przyjrzeć, zawołał Bóg do niego ze środka krzewu: «Mojżeszu, Mojżeszu!» On zaś odpowiedział: «Oto jestem». Rzekł mu Bóg: «Nie zbliżaj się tu! Zdejmij sandały z nóg, gdyż miejsce, na którym stoisz, jest ziemią świętą». Powiedział jeszcze Pan: «Jestem Bogiem ojca twego, Bogiem Abrahama, Bogiem Izaaka i Bogiem Jakuba». Mojżesz zasłonił twarz, bał się bowiem zwrócić oczy na Boga. Pan mówił: «Dosyć napatrzyłem się na udrękę ludu mego w Egipcie i nasłuchałem się narzekań jego na ciemięzców, znam więc jego uciemiężenie. Zstąpiłem, aby go wyrwać z rąk Egiptu i wyprowadzić z tej ziemi do ziemi żyznej i przestronnej, do ziemi, która opływa w mleko i miód». Mojżesz zaś rzekł Bogu: «Oto pójdę do Izraelitów i powiem im: Bóg ojców naszych posłał mnie do was. Lecz gdy oni mnie zapytają, jakie jest Jego imię, cóż im mam powiedzieć?» Odpowiedział Bóg Mojżeszowi: «Jestem, który jestem». I dodał: «Tak powiesz synom Izraela: Jestem posłał mnie do was». Mówił dalej Bóg do Mojżesza: «Tak powiesz Izraelitom: Pan, Bóg ojców waszych, Bóg Abrahama, Bóg Izaaka i Bóg Jakuba posłał mnie do was. To jest imię moje na wieki i to jest moje zawołanie na najdalsze pokolenia».
CZYTAJ DALEJ

18-latka umiera po nieudanej 22-tygodniowej aborcji

2025-03-17 09:49

[ TEMATY ]

aborcja

Planned Parenthood

Autorstwa Robin Marty/commons.wikimedia.org

Planned Parenthood

Planned Parenthood

Śledztwo prowadzone przez agencję Operation Rescue wykazało, że 18-letnia Alexis Arguello zmarła po aborcji w drugim trymestrze ciąży, która nastąpiła wskutek powikłań, którym można było zapobiec. Według doniesień Planned Parenthood opóźniło pilny transfer pacjentki, narażając jej życie na niebezpieczeństwo i wywołując tragedię, której można było zapobiec.

Operation Rescue wszczęło pełne dochodzenie w sprawie śmierci Alexis „Lexi” Arguello, 18-letniej kobiety z Kolorado, która zmarła 6 lutego z powodu powikłań po aborcji, po opóźnieniu jej awaryjnego transportu ze szpitala Planned Parenthood w Fort Collins.
CZYTAJ DALEJ

Markowa: obchody 81. rocznicy męczeńskiej śmierci bł. Rodziny Ulmów

2025-03-23 16:25

[ TEMATY ]

Markowa

bł. rodzina Ulmów

męczeńska śmierć

Marzena Cyfert

Relikwie bł. Rodziny Ulmów

Relikwie bł. Rodziny Ulmów

- Zostało wielkie i piękne świadectwo, że w najtrudniejszych czasach można się zachować po chrześcijańsku - powiedział abp Józef Michalik o bł. Rodzinie Ulmów podczas Mszy św. z okazji 81. rocznicy ich męczeńskiej śmierci. Eucharystię w kościele pw. św. Doroty w Markowej poprzedziła modlitwa na cmentarzu parafialnym w intencji wszystkich Markowian ratujących Żydów podczas II wojny światowej. Przed liturgią został również poświęcony nowy sztandar miejscowej Szkoły Podstawowej im. Bł. Rodziny Ulmów.

Rozpoczynając Mszę św. abp Michalik zaznaczył, że 81 lat temu Ulmowie dali dowód temu, że nie tylko wyznawali wiarę w Chrystusa ukrzyżowanego, który dał swoje życie, aby uwielbić Ojca i odkupić ludzi, ale i „oni chcieli naśladować Go przez miłość Boga i bliźniego, bo te przykazania są przecież nierozłączne”. Podkreślił, że uczynili to w bardzo trudnych czasach.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję