Reklama

Wokół Karty Praw Podstawowych UE - seminarium OCIPE

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Prowadzony przez jezuitów Katolicki Ośrodek Informacji i Inicjatyw Europejskich w Warszawie zainagurował specjalne seminarium poświęcone Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej. Na pierwszym spotkaniu 22 listopada br. o. Andrzej Koprowski SJ omówił poszczególne etapy powstawania dokumentu. Dyskutanci poddali obecny projekt Karty dość głębokiej krytyce.

Karta Praw Podstawowych UE - jak poinformował o. Koprowski - została zamierzona pierwotnie jako prawny fundament określający specyfikę kulturową państw członkowskich Unii Europejskiej. Do jej opracowania powołano specjalny międzynarodowy zespół, zwany Konwencją. Karta - w świetle zamierzeń - miała wejść w życie jeszcze pod koniec 2000 r. Jednak po prezentacji tekstu na spotkaniu Rady Europejskiej w Biarritz w październiku 2000, a następnie w dwa miesiące później na szczycie Unii w Nicei, okazało się, że wiele ugrupowań społecznych, w tym także Kościoły chrześcijańskie, pozostały bardzo krytyczne wobec wielu zapisów dokumentu.
Zastrzeżenia - jak stwierdził o. Koprowski - wnosiły bardzo różnorodne środowiska. Ostro protestowały np. związki zawodowe, gdyż nie znalazły tam potwierdzenia prawa do strajku i innych aspektów praw socjalnych.
Kościoły z kolei, zarówno katolicki, jak i protestanckie, wskazały na istotne braki w projekcie Karty w odniesieniu do roli kulturowej chrześcijaństwa w Europie i w zakresie wolności religijnej. " Jest w niej mowa - powiedział o. Koprowski - o prawie jednostki do indywidualnego bądź zbiorowego manifestowania swojej religii, brak natomiast uznania dla instytucjonalnego wymiaru tej wolności oraz brak zagwarantowania Kościołom praw do podejmowania działań odpowiadających ich celom religijnym, nie mówiąc o działalności wchodzącej w zakres kultury, stosunków społecznych odpowiadających antropologii chrześcijańskiej itp.".
"Zauważa się - dodał o. Koprowski - że Karta przyjmuje wiele słusznych i powszechnie uznanych zasad, ale całość wydaje się jednak bardzo miałka - bez istotnego fundamentu".
W tej sytuacji Karcie został nadany wyłącznie charakter deklaracji, a nie dokumentu wiążącego o mocy prawnej. Zdecydowano też, że dalsze prace nad tekstem mają być prowadzone do roku 2004, a wtedy zostanie rozstrzygnięte, jaki będzie ostateczny kształt i moc wiążąca Karty.
Do współmyślenia nad przyszłym kształtem Karty - jak poinformował o. Koprowski - włączyła się Komisja Episkopatów Wspólnoty Europejskiej (COMECE), ze swym stałym sekretariatem w Brukseli. W związku z tym skierowała do wszystkich episkopatów Europy apel o wypracowanie stanowisk, inspiracji oraz postulatów, jakie zgodnym głosem powinny być podniesione przez Kościół w tych okolicznościach historycznych.
Poważnej krytyce obecny projekt Karty Praw Podstawowych UE poddał na spotkaniu Jerzy Wocial z miesięcznika Więź. Jego zdaniem, dokument nie posiada żadnej określonej aksjologii, co więcej - w dość paradoksalny sposób stara się ominąć kwestię "duchowego dziedzictwa Europy". W projektowanym tekście Karty pada bowiem sformułowanie, że Unia Europejska jest "świadoma swojego duchowego i moralnego dziedzictwa", jednak nigdzie dalej nie jest wyjaśnione, na czym to dziedzictwo miałoby się opierać. Podobnie, choć zostało zagwarantowane prawo do życia, jednak nie ma ono charakteru absolutnego, który by utrudniał np. praktyki eutanazji czy aborcji na życzenie. Także ogólnikowy charakter ma paragraf mówiący o tym, że "godność człowieka jest nienaruszalna" . Zdaniem Wociala, jest on sprzeczny z praktyką obowiązującą w krajach UE, dotyczącą np. uznawania prostytucji za legalny zawód, na równi ze wszystkimi innymi usługami społecznymi.
Dr Ostromęcki wskazał natomiast na nieprawidłowości w polskim tłumaczeniu dokumentu, dokonanym przez rządowy Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. Mianowicie pojęcie "osoba ludzka" zostało tam zastąpione słowem "jednostka", co w dużej mierze zmienia aksjologiczną wymowę całego dokumentu.
Katolicki Ośrodek Informacji i Inicjatyw Europejskich ma swą centralną siedzibę w Brukseli i jest zaangażowany w bezpośrednie rozmowy ze strukturami Komisji Europejskiej. Blisko też współpracuje z sekretariatem Komisji Episkopatów Wspólnoty Europejskiej (COMECE) . Jego oddziały istnieją w Strasburgu, Warszawie i Budapeszcie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Mikołaj biskup, wyznawca

[ TEMATY ]

św. Mikołaj

pl.wikipedia.org

Urodził się ok. 270 r. w Azji Mniejszej w bogatej rodzinie. Wyróżniał się pobożnością i wrażliwością na potrzeby bliźnich. Po śmierci rodziców dzielił się z innymi swoim majątkiem. Został wybrany biskupem Miry. Według legendy podrzucił trzy worki złota ubogiemu szlachcicowi na posag dla jego córek, wychodzących za mąż. Również dzięki legendzie dowiadujemy się o modlitwie św. Mikołaja, która ocaliła życie rybakom podczas sztormu. Św. Mikołaj był uwięziony za czasów prześladowań cesarza Dioklecjana. Uwolniony w 313 r. na mocy Edyktu Mediolańskiego. Zmarł ok. 350 r. Ciekawostki z języka greckiego imię Nikolaós (nike - zwycięstwo, laos - lud) oznacza zwycięstwo nad ludem
CZYTAJ DALEJ

Czego uczy nas wierzących postawa św. Jana?

2025-12-05 13:16

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Jaką naukę przekazuje Jan Kościołowi? Czego nas uczy? Wszak Jan jest modelem, przykładem, mistrzem życia dla wszystkich, którzy uwierzyli w Chrystusa.

W owym czasie pojawił się Jan Chrzciciel i głosił na Pustyni Judzkiej te słowa: «Nawracajcie się, bo bliskie jest królestwo niebieskie». Do niego to odnosi się słowo proroka Izajasza, gdy mówi: «Głos wołającego na pustyni: Przygotujcie drogę Panu, dla Niego prostujcie ścieżki!» Sam zaś Jan nosił odzienie z sierści wielbłądziej i pas skórzany około bioder, a jego pokarmem były szarańcza i miód leśny. Wówczas ciągnęły do niego Jerozolima oraz cała Judea i cała okolica nad Jordanem. Przyjmowano od niego chrzest w rzece Jordan, wyznając swoje grzechy. A gdy widział, że przychodziło do chrztu wielu spośród faryzeuszów i saduceuszów, mówił im: «Plemię żmijowe, kto wam pokazał, jak uciec przed nadchodzącym gniewem? Wydajcie więc godny owoc nawrócenia, a nie myślcie, że możecie sobie mówić: „Abrahama mamy za ojca”, bo powiadam wam, że z tych kamieni może Bóg wzbudzić dzieci Abrahamowi. Już siekiera jest przyłożona do korzenia drzew. Każde więc drzewo, które nie wydaje dobrego owocu, zostaje wycięte i wrzucone w ogień. Ja was chrzczę wodą dla nawrócenia; lecz Ten, który idzie za mną, mocniejszy jest ode mnie; ja nie jestem godzien nosić Mu sandałów. On was chrzcić będzie Duchem Świętym i ogniem. Ma on wie jadło w ręku i oczyści swój omłot: pszenicę zbierze do spichlerza, a plewy spali w ogniu nieugaszonym».
CZYTAJ DALEJ

Francja: Biblia nadal bestsellerem, to nie przypadek

2025-12-06 18:35

[ TEMATY ]

Biblia

Adobe Stock

We Francji Pismo Święte nadal utrzymuje się wśród najchętniej kupowanych książek. Co roku sprzedaje się w setkach tysięcy egzemplarzy. Tendencja wzrostowa trwa już od 5 lat. W 2023 r. osiągnięto próg 350 tys. egzemplarzy. Księgarze zapewniają, że rynek wciąż nie został nasycony.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez tygodnik Famille Chrétienne, wyjątkowa popularność Biblii nie jest zjawiskiem odosobnionym. To po prostu jeden z przejawów odrodzenia chrześcijaństwa we Francji. A świadczą o nim przede wszystkim narastająca z roku na rok liczba dorosłych, którzy proszą o chrzest, wzmożone zainteresowanie pielgrzymkami, a także coraz większa popularność, zwłaszcza wśród młodych, kursów i katechez biblijnych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję