Reklama

Sanktuarium bł. Ojca Pio na Przeprośnej Górce

Góra Miłosierdzia

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na Przeprośnej Górce k. Częstochowy 24 maja zebrała się rzesza wiernych, aby uczestniczyć w poświęceniu Świątyni Ośmiu Błogosławieństw, statuy bł. Ojca Pio i drogi krzyżowej. To właśnie tutaj budowane jest sanktuarium, które osobę niebawem kanonizowanego Zakonnika ma za swego patrona. Trud tworzenia sanktuarium wziął na siebie Instytut Zakonny Apostołów Jezusa Ukrzyżowanego, nazywanych również "misericordianami" . Instytut współtworzy znaną w Częstochowie placówkę Dzieło "...w służbie Bożego Miłosierdzia".

Rozpoczęte piątkową Eucharystią pod przewodnictwem abp. Stanisława Nowaka dwudniowe uroczystości, były niezwykłym duchowym przeżyciem. Zgromadziły wielu gości z całego kraju, także przedstawicieli innych Kościołów: bp. Jerzego Szotmillera i ks. Witolda Iwanowskiego z Kościoła polskokatolickiego oraz ks. Mirosława Drabiuka z Kościoła prawosławnego. Przybyłych na uroczystość powitał dziekan dekanatu mstowskiego ks. kan. Marcin Bachorski. Życzył wszystkim, aby miejsce to stało się szczególnym polem działania Bożego Miłosierdzia i duchowości bł. Ojca Pio. Następnie głos zabrał założyciel Dzieła "...w służbie Bożego Miłosierdzia" w Polsce i budowniczy sanktuarium ks. Eugeniusz Maria Lorek, który mówił o znaczeniu Przeprośnej Górki jako miejsca szczególnego objawienia się Miłosierdzia Bożego pielgrzymującym do Matki Bożej Jasnogórskiej.

Po poświęceniu przez Księdza Arcybiskupa murów Świątyni Ośmiu Błogosławieństw rozpoczęła się Eucharystia. W wygłoszonej homilii abp Stanisław Nowak odwołał się do wartości, jaką jest dla każdego wierzącego Prawda Krzyża i kult Niepokalanej Matki. Usłyszeliśmy słowa o pojednaniu, tak ważne i wyjątkowo aktualne na Przeprośnej Górce, gdzie od wieków pielgrzymi na kolanach błagają Boga o przebaczenie. "« Góra Miłosierdzia» - jak określił to miejsce abp. Stanisław Nowak - ma służyć wszystkim potrzebującym, tak jak zgromadzenie, które tu będzie posługiwało. Ma być «Górą Zgody». Będzie na niej dominować Świątynia Ośmiu Błogosławieństw. Wypisane tu błogosławieństwa będziemy czytać i w ich świetle szukać drogi do Boga, nawracać się, podnosić" . Na zakończenie wspomniał sylwetkę bł. Ojca Pio oraz znaczenie, jakie będzie miała jego obecność w tym miejscu dla wszystkich wiernych w Polsce, zwłaszcza że znajdują się tu relikwie Błogosławionego. Następnie Ksiądz Arcybiskup dokonał poświęcenia figury bł. Ojca Pio, a po zakończonej Mszy św. erygował drogę krzyżową.

Kolejny dzień poświęcony był modlitwom. Zaczął się odśpiewaniem Godzinek do Najświętszej Maryi Panny, następnie o. Jerzy Winiarski, przełożony wspólnoty Ojców Kapucynów w Częstochowie, poprowadził medytacje o tematyce maryjnej. Była też adoracja Najświętszego Sakramentu i rozważanie Pisma Świętego. Konferencję na temat: Kult Bożego Miłosierdzia w życiu i działalności bł. Ojca Pio wygłosił o. Józef Marecki, redaktor naczelny dwumiesięcznika Głos Ojca Pio.

Po modlitwach Drogi Krzyżowej i Koronki do Bożego Miłosierdzia ks. prał. Ksawery Sokołowski, dyrektor Caritas Częstochowskiej, przewodniczył Mszy św., w czasie której Słowo Boże wygłosił redaktor naczelny Niedzieli ks. inf. Ireneusz Skubiś. W homilii Ksiądz Infułat na przykładzie własnych doświadczeń odniósł się do cierpienia tak nierozerwalnie złączonego z postacią bł. Ojca Pio. Wspomniał również Ojca Świętego jako największego świadka cierpienia naszych czasów. "Chrystus daje przykład, jak znosić cierpienie i jak to cierpienie ubogacić Bożymi wartościami, nadprzyrodzonością, która jako jedyna może wytłumaczyć człowiekowi sens cierpienia". Jak podkreślił Kaznodzieja, jest to prawda, która zwłaszcza dla nas, współczesnych, szczególnie jest ważna. "Ewangelia powadzi nas Drogą Krzyżową. Dlatego warto zapatrzeć się na tych świętych, którzy pomagają nam odczytać sens cierpienia, sens naszej ludzkiej krzyżowej drogi". W ten sposób Ksiądz Infułat nawiązał do osoby bł. Ojca Pio. Przypomniał jego sylwetkę i dzieło oraz zaapelował, abyśmy wszyscy tak samo wiele od siebie wymagali w dziedzinie chrześcijańskiej pobożności, jak to robił Zakonnik z Pietrelciny. Wyraził również nadzieję, że tę duchową pracę nad sobą w znacznej mierze ułatwi nam wszystkim możliwość obcowania z bł. Ojcem Pio, obecnym w sanktuarium na Przeprośnej Górce.

Dwa dni uroczystości, modlitewnego przeżywania narodzin centrum duchowości bł. Ojca Pio były dla wszystkich okazją do zastanowienia się nad własnym życiem duchowym i umiejętnością świadczenia swojego chrześcijaństwa wobec Boga i bliźnich.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rzecznik Komendanta Głównego SG: w stronę polskich mundurowych poleciały butelki, w tym koktajl Mołotowa

2025-07-16 16:22

[ TEMATY ]

straż graniczna

Karol Porwich/Niedziela

We wtorek podczas przeciwdziałania próby nielegalnego przekroczenia granicy z Białorusią w stronę polskich mundurowych poleciały butelki, w tym koktajl Mołotowa - przekazał podczas środowej konferencji rzecznik komendanta głównego Straży Granicznej ppłk Andrzej Juźwiak.

Podczas konferencji w MSWiA rzecznik komendanta głównego Straży Granicznej ppłk Andrzej Juźwiak przekazał, że we wtorek po godzinie 22.00 funkcjonariusze SG zauważyli grupę cudzoziemców, którzy próbowali przekroczyć polsko-białoruski odcinek granicy państwowej niedaleko placówki SG w Czeremsze.
CZYTAJ DALEJ

Szkaplerz „kołem ratunkowym”

Szkaplerz to najpopularniejsza obok Różańca świętego forma pobożności maryjnej. Historia szkaplerza sięga góry Karmel w Ziemi Świętej, kiedy to duchowi synowie proroka Eliasza prowadzili tam życie modlitewne. Było to w XII wieku. Z powodu prześladowań ze strony Saracenów bracia Najświętszej Maryi Panny z Góry Karmel przenieśli się do Europy i dali początek zakonowi zwanemu karmelitańskim. W południowej Anglii w Cambridge mieszkał pewien bogobojny człowiek - Szymon Stock, generał zakonu, który dostrzegając grożące zakonowi niebezpieczeństwa, modlił się gorliwie i błagał Maryję, Najświętszą Dziewicę, o pomoc. Pewnej nocy, z 15 na 16 lipca 1251 r., ukazała mu się Najświętsza Panienka w otoczeniu aniołów. Szymon otrzymał od Maryi brązowy szkaplerz i usłyszał słowa: „Przyjmij, Synu najmilszy, szkaplerz Twego zakonu jako znak mego braterstwa, przywilej dla Ciebie i wszystkich karmelitów. Kto w nim umrze, nie zazna ognia piekielnego. Oto znak zbawienia, ratunek w niebezpieczeństwach, przymierze pokoju i wiecznego zobowiązania”. Od tamtej pory karmelici noszą szkaplerz, czyli dwa prostokątne skrawki wełnianego sukna z naszytymi wyobrażeniami Matki Bożej Szkaplerznej i Najświętszego Serca Pana Jezusa, połączone tasiemkami. Słowo „szkaplerz” pochodzi od łacińskiego słowa „scapulae” (plecy, barki) i oznacza szatę, która okrywa plecy i piersi. Papież Pius X w 1910 r. zezwolił na zastąpienie szkaplerza medalikiem szkaplerznym. Do wielkiej Rodziny Karmelitańskiej chcieli przynależeć wielcy tego świata - królowie, książęta, możnowładcy, ale i zwykli, prości ludzie. Dzięki papieżowi Janowi XXII - temu samemu, który wprowadził święto Trójcy Świętej i wyraził zgodę na koronację Władysława Łokietka - szkaplerz stał się powszechny. Papież miał objawienia. Matka Boża przyrzekła szczególne łaski noszącym pobożnie szkaplerz karmelitański. A Ojciec Święty ogłosił te łaski światu chrześcijańskiemu bullą „Sabbatina” z dnia 3 marca 1322 r. Bulla mówiła o tzw. przywileju sobotnim. Szczególne prawo do pomocy ze strony Maryi w życiu, śmierci i po śmierci mają ci, którzy noszą szkaplerz. Jest to niejako suknia Maryi, czyli znak i nieomylne zapewnienie macierzyńskiej opieki Matki Bożej. Kto nosi szkaplerz karmelitański, ten otrzymuje obietnicę, że dusza jego wkrótce po śmierci będzie wyzwolona z czyśćca. Stanie się to w pierwszą sobotę miesiąca po śmierci. Oczywiście, pod warunkiem, że ta osoba nosiła szkaplerz w należytym duchu i żyła prawdziwie po chrześcijańsku, zachowała czystość według stanu i modliła się modlitwą Kościoła. Jan Paweł II pisał do przełożonych generalnych Zakonu Braci NMP z Góry Karmel i Zakonu Braci Bosych NMP z Góry Karmel, że w znaku szkaplerza zawiera się sugestywna synteza maryjnej duchowości, która ożywia pobożność ludzi wierzących, pobudzając ich wrażliwość na pełną miłości obecność Maryi Panny Matki w ich życiu. „Szkaplerz w istocie jest «habitem» - podkreślał Ojciec Święty. - Ten, kto go przyjmuje, zostaje włączony lub stowarzyszony w mniej lub więcej ścisłym stopniu z zakonem Karmelu, poświęconym służbie Matki Najświętszej dla dobra całego Kościoła. Ten, kto przywdziewa szkaplerz, zostaje wprowadzony do ziemi Karmelu, aby «spożywać jej owoce i jej zasoby» (por. Jr 2, 7) oraz doświadczać słodkiej i macierzyńskiej obecności Maryi w codziennym trudzie, by wewnętrznie się przyoblekać w Jezusa Chrystusa i ukazywać Jego życie w samym sobie dla dobra Kościoła i całej ludzkości” (por. Formuła nałożenia szkaplerza). Papież Polak od wczesnych lat młodości nosił ten znak Maryi. I zawsze zaznaczał, jak ważny w jego życiu był czas, gdy uczęszczał do kościoła na Górce (Karmelitów) w Wadowicach. Szkaplerz przyjęty z rąk o. Sylwestra nosił do końca życia. (Szkaplerz św. Jana Pawła II znajduje się w klasztorze Karmelitów w Wadowicach.) W orędziu z okazji jubileuszu 750-lecia szkaplerza karmelitańskiego pisał, że szkaplerz „staje się znakiem przymierza i wzajemnej komunii między Maryją i wiernymi, a w rezultacie konkretnym sposobem zrozumienia słów Jezusa na krzyżu do Jana, któremu powierzył swą Matkę i naszą duchową Matkę”. Matka Boża, kończąc swe objawienia w Lourdes i w Fatimie, ukazała się w szatach karmelitańskich jako Matka Boża Szkaplerzna. Wszystkie osoby noszące szkaplerz karmelitański mają udział w duchowych dobrach zakonu karmelitańskiego. Ten, kto go przyjmuje, zostaje na mocy jego przyjęcia związany mniej lub bardziej ściśle z zakonem karmelitańskim. Rodzinę Karmelu tworzą następujące kręgi osób: zakonnicy i zakonnice, Karmelitańskie Instytuty Życia Konsekrowanego, Świecki Zakon Karmelitów Bosych (dawniej zwany Trzecim Zakonem), Bractwa Szkaplerzne (erygowane), osoby, które przyjęły szkaplerz i żyją jego duchowością w różnych formach zrzeszania się (wspólnoty lub grupy szkaplerzne) oraz osoby, które przyjęły szkaplerz i żyją jego duchowością, ale bez żadnej formy zrzeszania się. Do obowiązków należących do Bractwa Szkaplerznego należy: przyjąć szkaplerz karmelitański z rąk kapłana; wpisać się do księgi Bractwa Szkaplerznego; w dzień i w nocy nosić na sobie szkaplerz; odmawiać codziennie modlitwę zaznaczoną w dniu przyjęcia do Bractwa; naśladować cnoty Matki Najświętszej i szerzyć Jej cześć. Modlitwa do Matki Bożej Szkaplerznej O najwspanialsza Królowo nieba i ziemi! Orędowniczko Szkaplerza świętego! Matko Boga! Oto ja, Twoje dziecko, wznoszę do Ciebie błagalne ręce i z głębi serca wołam do Ciebie: Królowo Szkaplerza, ratuj mnie, bo w Tobie cała moja nadzieja. Jeśli Ty mnie nie wysłuchasz, do kogóż mam się udać? Wiem, o dobra Matko, że Serce Twoje wzruszy się moim błaganiem i wysłuchasz mnie w moich potrzebach, gdyż Wszechmoc Boża spoczywa w Twoich rękach, a użyć jej możesz według upodobania. Od wieków tak czczona, najszlachetniejsza Pocieszycielko utrapionych, powstań i swą potężną mocą rozprosz cierpienie, ulecz, uspokój mą zbolałą duszę, o Matko pełna litości! Ja wdzięcznym sercem wielbić Cię będę aż do śmierci. Na twoją chwałę w Szkaplerzu świętym żyć i umierać pragnę. Amen.
CZYTAJ DALEJ

Anglia i Walia: prawie co trzecie poczęcie kończy się aborcją

Najnowsze dane brytyjskiego Urzędu Statystycznego (ONS) pokazują drastyczny wzrost liczby aborcji w Anglii i Walii. W 2022 roku aż 29,69 proc. poczęć zakończyło się aborcją. Katoliccy biskupi i działacze mówią o „tragedii narodowej” i apelują o modlitwę oraz powrót do „kultury życia”.

Jak poinformował 9 lipca ONS, w 2022 roku odnotowano 834 260 poczęć wśród mieszkanek Anglii i Walii. Z tego 247 703 zakończyło się aborcją. Dla porównania, w 2012 roku było to 20,84 proc. wszystkich poczęć, a rok wcześniej – 26,54 proc.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję