Reklama

Nowość Biblioteki "Niedzieli"

Dla dobra wspólnego

Niedziela Ogólnopolska 21/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nierozerwalność związku strony duchowej i materialnej natury ludzkiej decyduje o tym, że Kościół i państwo, posiadając autonomiczną dziedzinę uprawnień, spotykają się ze sobą w trosce o dobro osoby ludzkiej. Stąd rodzi się postulat rozwoju współpracy wzajemnej tych dwóch instytucji.
Obydwie społeczności są "w swoim zakresie najwyższe", a więc niezależne, ale ponieważ skupiają te same osoby, winna między nimi panować harmonia i współpraca. Takie rozwiązanie stosunku Kościoła do państwa przyjmowało chrześcijaństwo od dawna. Pojawia się ono w nauce Ojców Kościoła i papieży od pierwszych wieków chrześcijaństwa. Tak uczył św. Ambroży, św. Jan Chryzostom, św. Augustyn, papież Gelazy I. Mówili oni o "braterskiej" współpracy Kościoła i państwa, o współdziałaniu " jak ojciec i matka".
Do zdrowej współpracy Kościoła i państwa niezbędne jest prowadzenie dialogu. Jest on jednak możliwy jedynie przy spełnieniu kilku warunków, do których należą: dobra wola obydwu stron, zapewnienie równych szans powodzenia dialogu oraz dążenie do kompromisu zawierającego consensus.
W ten dialog Kościoła z instytucjami politycznymi wpisuje się najnowsza publikacja znanego wykładowcy nauki społecznej Kościoła, rektora Seminarium Duchownego Ojców Paulinów w Krakowie, duszpasterza i cenionego prelegenta, o. Jana Mazura - "Politologia chrześcijańska" . Wydana została w Częstochowie jako 118. tom serii Biblioteka "Niedzieli" . Książka ta jest uporządkowanym wykładem chrześcijańskiego sposobu myślenia o polityce, partiach, demokracji, państwie, wyborach i kulturze politycznej.
Kościół w państwie może przyczyniać się do usuwania krzywd i niesprawiedliwości społecznych oraz troszczyć się o porządek i pokój społeczny. Czyni to środkami odmiennymi niźli państwo, które posługuje się prawem. Kościół opiera się na normach moralnych. Encyklika Mater et Magistra mówi o podwójnym darze, który Kościół winien zapewnić światu: jest nim dar nauczania społecznego i dar społecznego działania. Jednak, jak podkreślił Jan Paweł II w czasie spotkania z przedstawicielami władz państwowych Polski 2 czerwca 1979 r.: "Kościół dla swojej działalności nie pragnie żadnych przywilejów, a tylko i wyłącznie tego, co jest niezbędne do spełnienia jego misji".
Sobór Watykański II przyznał państwu prawo do regulacji swobód religijnych. W Deklaracji o wolności religijnej Dignitatis humanae czytamy, że "społeczeństwu cywilnemu przysługuje prawo do bronienia się przeciwko nadużyciom, jakie mogłyby się pojawiać pod pretekstem korzystania z wolności religijnej (...) musi się to jednak dokonywać nie w sposób arbitralny, ani nie przez niesprawiedliwe sprzyjanie jednej tylko ze stron, ale wedle norm prawnych, dostosowanych do obiektywnego porządku moralnego" (DWR 7). Aby ta obrona była skuteczna, należy wpierw poznać mechanizmy rządzące funkcjonowaniem instytucji politycznych. Publikacja o. Jana Mazura czyni to w sposób kompetentny i przystępny, przez co może stać się dobrym podręcznikiem wiedzy społecznej dla oddziałów Akcji Katolickiej, stowarzyszeń i organizacji katolickich oraz wszystkich zainteresowanych społecznym życiem swego kraju. Nie jest to jednak publikacja w jakikolwiek sposób "partyjna" - w sensie propagowania określonej opcji politycznej. W tym zakresie problemowym o. Jan Mazur pozostaje wierny istotnym założeniom Magisterium Kościoła. W tym duchu także przemawia do czytelników Politologia chrześcijańska o. Jana Mazura.

Książkę można zamawiać pod adresem: Redakcja Tygodnika Katolickiego "Niedziela", ul. 3 Maja 12, 42-200 Częstochowa, tel. ( 0-34) 365-19-17, fax (0-34) 366-48-93.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan: jakich zmian dokona Leon XIV w Kurii Rzymskiej

9 maja, dzień po swoim wyborze na Stolicę Piotrową papieża, „Leon XIV wyraził wolę, aby szefowie i członkowie instytucji Kurii Rzymskiej, a także sekretarze i przewodniczący Papieskiej Komisji ds. Państwa Watykańskiego tymczasowo kontynuowali pełnienie swoich urzędów donec aliter provideatur. Ojciec Święty pragnie bowiem zapewnić sobie pewien czas na refleksję, modlitwę i dialog przed dokonaniem jakichkolwiek nominacji lub ostatecznego potwierdzenia”. Tym niemniej zdaniem Marco Manciniego można w najbliższym czasie oczekiwać kliku nominacji.

Jednym z pierwszych stanowisk do obsadzenia w Kurii będzie z pewnością stanowisko prefekta Dykasterii ds. Biskupów oraz przewodniczącego Papieskiej Komisji ds. Ameryki Łacińskiej, które do swego wyboru pełnik kard. Robert Francis Prevost.
CZYTAJ DALEJ

Św. Maciej Apostoł

[ TEMATY ]

święty

Mathiasrex, Maciej Szczepańczyk/pl.wikipedia.org

Maciej został wybrany przez Apostołów do ich grona na miejsce Judasza (por. Dz 1, 15-26). W starożytności chrześcijańskiej krążyło o św. Macieju wiele legend. Według nich miał on głosić Ewangelię najpierw w Judei, potem w Etiopii, wreszcie w Kolchidzie, a więc w rubieżach Słowian. Miał jednak ponieść śmierć męczeńską w Jerozolimie, ukamienowany jako wróg narodu żydowskiego i jego zdrajca.Wśród pism apokryficznych o św. Macieju zachowały się jedynie fragmenty tak zwanej Ewangelii św. Macieja oraz fragmenty Dziejów św. Macieja. Oba pisma powstały w III wieku i mają wyraźne zabarwienie gnostyckie. Relikwie Apostoła są obecnie w Rzymie w bazylice Matki Bożej Większej, w Trewirze w Niemczech i w kościele św. Justyny w Padwie. Św. Maciej jest patronem Hanoweru oraz m.in. budowniczych, kowali, cieśli, cukierników i rzeźników.
CZYTAJ DALEJ

"Rerum novarum". Kamień węgielny katolickiej nauki społecznej

2025-05-14 21:11

[ TEMATY ]

Encyklika

Leon XIII

Papież Leon XIV

pl.wikipedia.org

Philip de László "Portret Leona XIII" (1900)

Philip de László Portret Leona XIII (1900)

15 maja 1890 r. papież Leon XIII ogłosił encyklikę "Rerum novarum". Ta data, jak i wybór kard. Prevosta na papieża Leona XIV jest okazją do przypomnienia treści tego dokumnetu.

Wspomniany dokument papieski, ogłoszony 15 maja 1891 z podtytułem „encyklika w sprawie robotniczej”, wskazywał zarówno na zakres tematyczny poruszanych w nim zagadnień, jak i na głównych jego odbiorców: świat pracy, rozumiany szeroko, a więc obejmujący i pracobiorców, i pracodawców. Zanim dokument ten ujrzał światło dzienne, jego autor ogłosił kilka innych encyklik o tematyce społecznej, choć z pewnością nie tej rangi, m.in.: „Quod Apostolici muneris” z 28 grudnia 1878 – o prawno-moralnych podstawach porządku społecznego oraz istnienia warstw i klas społecznych; „Humanum genus” z 20 kwietnia 1884 – m.in. o korporacyjnym ustroju średniowiecza, mającym stanowić wzór dla tworzenia nowych form organizowania się społeczeństwa; „Immortale Dei” z 1 listopada 1885 – o chrześcijańskim ustroju państwa; „Diuturnum illud” z 29 czerwca 1887 – o pochodzeniu władzy państwowej; „Libertas” z 20 czerwca 1888 – o wolności osoby ludzkiej; „Sapientiae christanae” z 10 stycznia 1890 – o społecznych obowiązkach katolików.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję