Reklama

O kończącym się stuleciu

W zwierciadle mediów czy w spojrzeniu wiary?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dobiega końca ostatni miesiąc roku i stulecia. W mediach widać gorączkowe próby podsumowań i wyciągania pośpiesznych wniosków. Szuka się wspólnych mianowników dla zwykłych wydarzeń i zawirowań historii. W interpretowaniu faktów sensacja przeplata się z fantazją; obok ocen dwuznacznych padają niedomówienia i półprawdy. W tym przedziwnym tyglu powstaje medialny obraz kończącego się wieku. Nie jest to jedyny sposób dokonywania bilansu. Ma on swoją szczęśliwą alternatywę.

Różne "etykietki" przypisywane temu wiekowi nie napawają optymizmem. Od dawna mówi się, że jest to wiek najstraszliwszych wojen i bomby atomowej, ludobójstwa i nienawiści, obozów koncentracyjnych i krematoriów, okrutnych totalitaryzmów i kłamliwej propagandy. Wiek ludzkich tragedii i dramatów; upodlenia człowieka i łamania jego podstawowych praw; również wiek upokarzania ludzi wierzących i pychy ateistów; niszczenia kościołów i uśmiercania Boga; legalizacji aborcji i eutanazji. W żadnym wieku nie było tyle zła, co w wieku dwudziestym.
Pewną pociechą jest fakt, że w tym wieku wynaleziono antybiotyki i skonstruowano bogatą aparaturę medyczną; odbyły się pierwsze loty kosmiczne a człowiek postawił stopę na Księżycu; skonstruowano telewizję, komputery i Internet. Nastąpił olbrzymi postęp nauki i techniki. Mimo to jednak upiór zła i grzechu wydaje się dominować w dwudziestym stuleciu, ukazując bezsilność człowieka i kryzys wartości podstawowych.
Obraz kończącego się wieku jest dziś wysoce zróżnicowany. Prezentuje się go rozmaicie w różnych mediach. Decydują wtedy subiektywne odczucia dziennikarzy i publicystów. Nie bez wpływu pozostają też ideowe i polityczne opcje tych, którzy ten obraz kształtują w świadomości ludzi. Wszystko to sprawia, że medialny wizerunek tego wieku już nie wystarcza, aby go w sposób dogłębny ocenić i spożytkować w życiu osobistym.
W znanym liście apostolskim Tertio millennio adveniente Ojciec Święty Jan Paweł II zawarł słowa, które są dla nas bardzo ważną wskazówką w ocenie XX wieku: "Jednak w sposób szczególny kierujemy spojrzenie wiary na nasze stulecie, starając się odnaleźć w nim to, co świadczy nie tylko o dziejach człowieka, lecz także o działaniu Boga w tych dziejach" (TMA 17). Można więc mówić o dwóch głównych spojrzeniach na kończący się wiek - o spojrzeniu medialnym oraz o " spojrzeniu wiary". Każde z nich ma inną optykę oraz inną skalę ocen. Pierwsze akcentuje rolę człowieka, drugie zaś - "działanie Boga".
Wiek XX może się stać w życiu chrześcijan niezwykle pouczającą księgą. Jest bardzo bogaty w wydarzenia. Wiadomo zaś, że historia jest nauczycielką życia, m.in. dlatego, że "kołem się toczy". We wspomnianym liście apostolskim Jan Paweł II napisał też, że "W dziejach Kościoła ´stare´ i ´nowe´ zawsze są ze sobą głęboko zespolone. To, co ´nowe´, wyrasta ze ´starego´, to, co ´stare´, odnajduje w ´nowym´ swój pełniejszy wyraz" (TMA 18). Tę myśl Ojca Świętego należy odnieść także do naszego postrzegania wieku XX. Przeżywając obchody Wielkiego Jubileuszu, mieliśmy świadomość, że one powinny nas przygotować na wyzwania nowego wieku. Jednym z nich jest niewątpliwie dokonanie właściwej oceny stulecia, które w tych dniach przechodzi do historii. Tego zadania nie urzeczywistni się jedynie w oparciu o lekturę gazet, oglądanie telewizji czy słuchanie radia. Byłby to obraz niepełny i zniekształcony. Dlatego jest tu nieodzowne "spojrzenie wiary na nasze stulecie". Można wtedy zobaczyć jeszcze więcej niż widzą wszystkie media. Nie dostrzeże tego nawet obiektyw najnowocześniejszej kamery telewizyjnej i oko najbardziej spostrzegawczego dziennikarza.
Spojrzenie wiary pozwoli dostrzec w dwudziestym stuleciu Fatimę i światło orędzia Matki Bożej; a w różnych krajach nieprzeliczone szeregi bohaterskich świadków Chrystusa. Pozwoli także odkryć znaczenie Soboru Watykańskiego II, który przygotowywał "nową wiosnę życia chrześcijańskiego". Pomoże też z satysfakcją odnotować zwycięstwo chrześcijaństwa nad ideologią nieludzkiego komunizmu. Dzięki spojrzeniu wiary można dostrzec i ten fakt, że historyczne wydarzenia roku 1989 nastąpiły bezpośrednio po Roku Maryjnym (zob. TMA 27). W świetle spojrzenia wiary na nasze stulecie, zrozumiałe stają się również słowa Prymasa Tysiąclecia - kard. Stefana Wyszyńskiego: "Losy komunizmu rozstrzygną się nie w Rosji, lecz w Polsce, przez jej katolicyzm". Później, spojrzenie wiary pozwoli światu pojąć sens ocalenia życia następcy św. Piotra. Bez tego spojrzenia nie sposób nie dostrzec w tym wieku ludzi z charyzmatycznym posłannictwem, jak Matka Teresa, oraz rzeszy tych, którzy przez osobistą świętość stali się jasnymi drogowskazami chrześcijańskiego życia.
I wreszcie - spojrzenie wiary każe nam z wdzięcznością rozumieć, że wkraczając w tych dniach pod przewodnictwem Papieża-Polaka w nowe tysiąclecie, jesteśmy pokoleniem przez Boga uprzywilejowanym.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2000-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Pindel w Oświęcimiu: miłość, jaką zastosował w obozie św. Maksymilian silniejsza niż nienawiść

2025-08-14 12:44

[ TEMATY ]

Oświęcim

bp Roman Pindel

św. Maksymilian Maria Kolbe

Niepokalanów/fot. Monika Książek

„Obyśmy pamiętali o tym przykazaniu, a tak mogli zaliczać się do przyjaciół Jezusa, nawet jeżeli nie jesteśmy zdolni do tej miary miłości, jaką okazał tutaj św. Maksymilian” - zaapelował w byłym niemieckim obozie Auschwitz-Birkenau bp Roman Pindel. Kaznodzieja nawiązał do słów z Ewangelii według św. Jana: „Nikt nie ma większej miłości od tej, gdy ktoś życie swoje oddaje za przyjaciół swoich” (J 15,13), wskazując, że franciszkanin z Niepokalanowa zastosował w obozie „zupełnie inny środek” niż ci, którzy zabijali tutaj na masową skalę. Msza św. przy ołtarzu polowym obok Bloku 11 w byłym niemieckim KL Auschwitz była kulminacyjnym elementem uroczystości związane z 84. rocznicy męczeńskiej śmierci św. Maksymiliana Kolbego.

Liturgii przewodniczył emerytowany biskup rzeszowski Kazimierz Górny, który w przeszłości był budowniczym kościoła św. Maksymiliana w Oświęcimiu. W uroczystościach uczestniczyło kilkudziesięciu kapłanów oraz liczni pielgrzymi. Modlił się m.in. bp Stanisław Dowlaszewicz OFMConv z Boliwii oraz prowincjał krakowskich franciszkanów konwentualnych o. Mariusz Kozioł OFMConv.
CZYTAJ DALEJ

15 sierpnia – Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny. Co to za święto?

[ TEMATY ]

wniebowzięcie

Family News Service

Graziako

Wniebowzięcie Matki Bożej

Wniebowzięcie Matki Bożej

Czy Matka Boża zmarła przed wniebowzięciem? Czy wzmiankę o jej wniebowzięciu można znaleźć na kartach Pisma Świętego? Gdzie współcześnie przechowywane są relikwie Matki Bożej? Czy uroczystość Wniebowzięcia NMP obchodzą wyłącznie rzymscy katolicy? Przedstawiamy 10 ciekawostek dotyczących tego wyjątkowego święta.

15 sierpnia katolicy obchodzą święto Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny; wydarzenie, które upamiętnia koniec ziemskiego życia Matki Jezusa. Jeszcze w VI wieku dzień ten czczono pod nazwą „Zaśnięcia Matki Bożej”. Święto szybko rozprzestrzeniło się na zachodzie Europy i w VIII wieku stało się jedną z najważniejszych uroczystości, tuż po Bożym Narodzeniu i Wielkanocy. W Polsce wiąże się ono ze zwyczajem święcenia kwiatów i ziół, które zgodnie z tradycją mają zapewnić ochronę przed chorobami oraz błogosławieństwo. Nie wszystkie fakty i legendy związane z tym świętem są powszechnie znane.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV: nie możemy pogodzić się z dominacją logiki konfliktu i broni

2025-08-15 13:26

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

nie możemy pogodzić się

dominacja logiki konfliktu

Vatican Media

Razem z Papieżem modliło się około 3 tys. osób

Razem z Papieżem modliło się około 3 tys. osób

Po odmówieniu modlitwy „Anioł Pański” i udzieleniu apostolskiego błogosławieństwa Ojciec Święty przypomniał, że jedynie miłosierdzie jest drogą do pokoju i zaapelował, by nie godzić się z dominacją logiki konfliktu i broni.

Oto słowa papieża w tłumaczeniu na język polski:
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję