Reklama

na krawędzi

Co z niego wyrośnie?

Niedziela szczecińsko-kamieńska 24/2012

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Patrzę na mojego wnuka Janka - super chłopak, właśnie przyjął I Komunię św. - ale co z niego wyrośnie? Z jednej strony warunki do rozwoju ma wyśmienite. Dwoje kochających się rodziców z troskliwością i starannością zajmuje się jego wychowaniem. Dwie młodsze siostry tworzą przestrzeń zdrowej wychowawczej rywalizacji i współpracy. Szkołę rodzice zapewnili mu przyzwoitą, nie zapomnieli o zajęciach dodatkowych. Jeśli ma chęć oglądania telewizji, to wybiera kanały popularnonaukowe, bo chłopię jest ciekawe świata. Internet stoi przed nim otworem, byle umiał dobrze wybierać i nie ulegał głupim pokusom. Więc jest dobrze, ale nie całkiem. Jak każdy chłopak w tym wieku, ma Janek swoje za uszami, czego - co też dla wieku typowe - uznać nie chce.
Wychowanie młodego nieokrzesańca… Jeszcze nie tak dawno w środowiskach, z których się wywodzę, większego problemu z tym nie było - wychowanie na tym między innymi polegało, że otoczenie uważało za ważne, by młodego okrzesać, nauczyć go wybierać co dobre, a co złe. Oj, okrzesywano mnie ostro, są ślady tu i ówdzie, ale nie żałuję. Najgorzej było ze szkołą, którą komunistyczny reżim ideologizował na potęgę. Tyle że w czasie, gdy ja chodziłem do klas młodszych, uczyli nas jeszcze nauczyciele wykształceni w niepodległej Rzeczypospolitej i ideologia niezbyt do nas docierała. Gorzej było w klasach starszych - komuniści dopracowywali się wyraźnie swoich kadr. Ale rodzina, przyjaciele, Kościół nadal stanowili zwarty zespół. I ten zespół zgodnie uczył: tyleś wart, ile z siebie dasz innym! W życiu masz sporo obowiązków, spełniaj je, wtedy możesz myśleć o nagrodzie. Nikt nie kwestionował praw młodego człowieka, te prawa były po prostu respektowane, ale nikt młodemu człowiekowi prawami w głowie nie mącił. Chyba że chodziło o uznawanie praw innych ludzi. Wiele z tego pozostało, ale pojawiły się postawy i poglądy mocno utrudniające. I wcale nie chodzi mi o te klapsy, o które niektórzy toczą symboliczne boje. Gorsze i bardziej niebezpieczne wydaje mi się to, że w wychowaniu bardziej akcentuje się prawa młodego człowieka niż jego powinności. Masz prawo być raz na jakiś czas w szkole nieprzygotowany - każdy może mieć zły dzień. Dziwnie pojęta wolność w samowychowaniu staje się - o dziwo! - ważniejsza niż odpowiedzialność. Próba stanowczego wywierania wpływu na młodzieńca tak, by nie był niewolnikiem niedobrych pragnień bywa traktowana i głoszona jako odbieranie młodemu wolności wyboru. Na razie niech robi, co chce, jak dorośnie, to sam wybierze, co dobre, a co złe, sam będzie wiedział, jak się zachować. Ciekawe skąd…
Od czasu do czasu przez media przewija się dyskusja na temat osiągnięć drugiej i trzeciej Rzeczypospolitej. Jak by nie patrzeć, mimo tragicznego finału bilans wyraźnie wychodzi na korzyść okresu międzywojennego. Początek dramatyczny - ziemie straszliwie zniszczone przez wojnę światową i bolszewicką, potężna danina krwi Polaków ze wszystkich zaborów, konieczność sklejenia trzech różnych państw w jedną spójną całość. Osiągnięcia rewelacyjne - w kilkanaście lat powstało spójne państwo z zakończonymi wielkimi budowami miary Gdyni czy Centralnego Okręgu Przemysłowego, racjonalne i realne plany na dalsze lata. Koniec straszny - ponowny rozbiór, deportacje, mordowanie polskich elit przez obu zaborców - ale przecież zawiniony przez drapieżnych sąsiadów, nie przez Polaków. Co było siłą tamtej Rzeczypospolitej? Ludzie, przede wszystkim szeregi znakomicie wykształconych i wychowanych, ofiarnych ludzi. Ludzi stawiających swoje obowiązki wobec innych daleko wyżej niż swoje prawa. Jeśli w III Rzeczypospolitej nie wszystko nam idzie tak jak trzeba, to zamiast jałowo narzekać na władze może warto pomyśleć o tym, jakimi jesteśmy ludźmi? I jak wychowujemy następne pokolenia? Szczegół, ale symboliczny: po pierwszej wojnie mnóstwo znakomicie wykształconych Polaków rzucało lukratywne posady w dobrze rozwiniętych krajach i pracując za grosze budowało Niepodległą. W ostatnich latach mnóstwo znakomicie wykształconych Polaków uznało, że lepszy zmywak w Anglii niż trudna przedsiębiorczość w Polsce… Wiem - historia każdego emigranta jest inna, nikogo nie potępiam, z wieloma się zgadzam, popieram osobisty wybór. Ale co poradzę, że każdego z nich wolałbym mieć w Polsce?
Janek wierci się niecierpliwie w kościele, alba mu wadzi, bo kto to widział w takim stroju przez tydzień paradować. Prawdę mówiąc, dziwiłbym się, gdyby było inaczej. Dawno, dawno temu postrzyżyny i przejście chłopaka pod twardą ojcowską rękę odbywało się w wieku lat siedmiu. Czasy się zmieniły, inaczej zapewne dzisiaj wychowuje się mocnego, twardego mężczyznę, rycerza z ducha, nie mazgaja. Ale pewne zasadnicze sprawy chyba się nie zmieniły?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pytania o Anioła Stróża

Anioł Stróż jest zawsze bliski człowiekowi wierzącemu. Towarzyszące nam od dzieciństwa proste modlitwy do Anioła Stróża, obrazki przedstawiające kroczącego za dzieckiem zatroskanego anioła z rozpostartymi skrzydłami rodzą wciąż pytania: Kim jest Anioł Stróż? Jaki on jest? Ilu jest Aniołów Stróżów? To oczywiste, że chcemy więcej wiedzieć o kimś, kto jest nam szczególnie bliski

Pytamy więc: Czy wszyscy ludzie mają swego Anioła Stróża czy wyłącznie chrześcijanie? Każdy człowiek ma swojego Anioła Stróża. W starotestamentalnej Księdze Tobiasza archanioł Rafał pojawia się w roli towarzysza młodego Tobiasza (por. Tb 5, 4n). Dzieje Apostolskie wspominają anioła św. Piotra (por. Dz 12, 15). Anioła Stróża ma każdy człowiek, także wyznawca innej religii czy osoba niewierząca. Jest on więc dany każdemu człowiekowi. A więc, ilu jest ludzi na świecie, tylu jest Aniołów Stróżów.
CZYTAJ DALEJ

Realizm duchowy św. Teresy od Dzieciątka Jezus

Niedziela Ogólnopolska 28/2005

[ TEMATY ]

święta

pl.wikipedia.org

Wielką zasługą św. Teresy jest powrót do ewangelicznego rozumienia miłości do Boga. Niewłaściwe rozumienie świętości popycha nas w stronę dwóch pokus. Pierwsza - sprowadza się do tego, iż kojarzymy świętość z nadzwyczajnymi przeżyciami. Druga - polega na tym, że pragniemy naśladować jakiegoś świętego, zapominając o tym, kim sami jesteśmy. Można do tego dołączyć jeszcze jedną pokusę - czekanie na szczególną okazję do kochania Boga. Ulegając tym pokusom, często usprawiedliwiamy swój brak dążenia do świętości szczególnie trudnymi okolicznościami, w których przyszło nam żyć, lub zbyt wielkimi - w naszym rozumieniu - normami, jakie należałoby spełnić, sądząc, iż świętość jest czymś innym aniżeli nauką wyrażoną w Ewangelii. Teresa nie znajdowała w sobie dość siły, aby iść drogą wielkich pokutników czy też drogą świętych pełniących wielkie czyny. Teresa odkrywa własną, w pełni ewangeliczną drogę do świętości. Jej pierwsze odkrycie dotyczy czasu: nie powinniśmy odsuwać naszego kochania Boga na jakąś nawet najbliższą przyszłość. Któraś z sióstr w klasztorze w Lisieux „oszczędzała” siły na męczeństwo, które notabene nigdy się nie spełniło. Dla Teresy moment kochania Boga jest tylko teraz. Ona nie zastanawia się nad przyszłością, gdyż może się czasami wydawać zbyt odległa lub zbyt trudna. Teraz jest jej ofiarowane i tylko w tym momencie ma możliwość kochania Boga. Przyszłość może nie nadejść. „Dobry Bóg chce, bym zdała się na Niego jak maleńkie dziecko, które martwi się o to, co z nim będzie jutro”. Czasami myśl o wielu podobnych zmaganiach w przyszłości nie pozwala nam teraz dać całego siebie. Zatem właśnie chwila obecna i tylko ta chwila się liczy. Łaska ofiarowania czegoś Bogu lub przezwyciężenia jakiejś pokusy jest mi dana teraz, na tę chwilę. W chwili wielkiego duchowego cierpienia Teresa pisze: „Cierpię tylko chwilę. Jedynie myśląc o przeszłości i o przyszłości, dochodzi się do zniechęcenia i rozpaczy”. Rozważanie, czy w przyszłości podołam podobnym wyzwaniom, jest brakiem zdania się na Boga, który mnie teraz wspomaga. „By kochać Cię, Panie, tę chwilę mam tylko, ten dzień dzisiejszy jedynie” - pisze Teresa. Jest to pierwsza cecha realizmu jej ducha - realizmu ewangelicznego, gdyż Chrystus mówi nieustannie o gotowości i czuwaniu. Ten, kto zaniedbuje teraźniejszość, nie czuwa, bo nie jest gotowy. Wkłada natomiast energię w marzenia, a nie w to, co teraz jest możliwe do spełnienia. Chrystus przychodzi z miłością teraz. To skoncentrowanie się na teraźniejszości pozwala Teresie dostrzec wszystkie możliwe okazje do kochania oraz wykorzystać je. Do tego jednak potrzebne jest spojrzenie nacechowane wiarą, iż ten moment jest darowany mi przez Boga, aby Go teraz, w tej sytuacji kochać. Nawet gdy sytuacja obecna jawi się w bardzo ciemnych barwach, Teresa nie traci nadziei. „Słowa Hioba: Nawet gdybyś mnie zabił, będę ufał Tobie, zachwycały mnie od dzieciństwa. Trzeba mi jednak było wiele czasu, aby dojść do takiego stopnia zawierzenia. Teraz do niego doszłam” - napisze dopiero pod koniec życia. Teresa poznaje, że wielkość czynu nie zależy od tego, co robimy, ale zależy od tego, ile w nim kochamy. „Nie mając wprawy w praktykowaniu wielkich cnót, przykładałam się w sposób szczególny do tych małych; lubiłam więc składać płaszcze pozostawione przez siostry i oddawać im przeróżne małe usługi, na jakie mnie było stać”. Jeśli spojrzeć na komentarz Chrystusa odnośnie do tych, którzy wrzucali pieniądze do skarbony w świątyni, to właśnie w tym kontekście możemy uchwycić zamysł Teresy. Nie jest ważne, ile wrzucimy do tej skarbony, bo uczynek na zewnątrz może wydawać się wielki, ale cała wartość uczynku zależy od tego, ile on nas kosztuje. Zatem należy przełamywać swoją wolę, gdyż to jest największą ofiarą. Przezwyciężając miłość własną, w całości oddajemy się Bogu. Były chwile, gdy Teresa chciała ofiarować Bogu jakieś fizyczne umartwienia. Taki rodzaj praktyk był w czasach Teresy dość powszechny. Jednak szybko się przekonała, że nie pozwala jej na to zdrowie. Było to dla niej bardzo ważne odkrycie, gdyż utwierdziło ją w przekonaniu, że nie trzeba wiele, aby się Bogu podobać. „Dane mi było również umiłowanie pokuty; nic jednak nie było mi dozwolone, by je zaspokoić. Jedyne umartwienia, na jakie się zgadzano, polegały na umartwianiu mojej miłości własnej, co zresztą było dla mnie bardziej pożyteczne niż umartwienia cielesne”. Teresa nie wymyślała sobie jakichś ofiar. Jej zadaniem było wykorzystanie tego, co życie jej przyniosło. Umiejętność docenienia chwili, odkrycia, że wszystko jest do ofiarowania - tego uczy nas Teresa. My sami albo narzekamy na trudny los i marnujemy okazję do ofiarowania czegoś trudnego Bogu, albo czynimy coś zewnętrznie dobrego, ale tylko z wygody, aby się komuś nie narazić lub dla uniknięcia wyrzutów sumienia. Intencja - to jest cały klucz Teresy do świętości. Jak wyznaje, w swoim życiu niczego Chrystusowi nie odmówiła, tzn. że widziała wszystkie okazje do czynienia dobra jako momenty wyznawania swojej miłości. Inną cechą, która przybliża ją do nas, jest naturalność jej modlitwy. Teresa od Dzieciątka Jezus, która jest córką duchową św. Teresy od Jezusa, jest jej przeciwieństwem odnośnie do szczególnych łask na modlitwie. Złożyła nawet z tych łask ofiarę, bo czuła, że w nich można szukać siebie. Jej życie modlitwy było często bardzo marne, gdyż zdarzało się jej zasypiać na modlitwie. Po przyjęciu Komunii św. zamiast rozmawiać z Bogiem, spała. Nie dlatego, że chciała, ale dlatego, że nie potrafiła inaczej. Ważny jest fakt, iż nie martwiła się za bardzo swoją nieumiejętnością modlenia się. Wierzyła, że i z takiej modlitwy Chrystus jest zadowolony, gdyż ona nie może Mu ofiarować nic więcej poza swoją słabością. Aby się przekonać, jak daleko lub jak blisko jesteśmy przyjmowania Ewangelii w całej jej głębi, zastanówmy się, jak podchodzimy do niechcianych prac, mniej wartościowych funkcji, momentów, gdy nie jesteśmy doceniani, a nawet oskarżani. Czy widzimy w tym okazję, aby to wszystko ofiarować Chrystusowi, czy też walczymy o to, aby postawić na swoim lub zwyczajnie zachować twarz? Jak postępujemy wobec osób, które są dla nas przykre? Czy je obgadujemy, czy też widzimy w tym okazję, aby im pomóc w drodze do Boga? Teresa powie, gdy nie może już przyjmować Komunii św. ze względu na zaawansowaną chorobę, że wszystko jest łaską. Czy każda trudna sytuacja, trudny człowiek jest dla mnie łaską?
CZYTAJ DALEJ

Strefa Gazy/ Flotylla Sumud ogłosiła stan wyjątkowy z obawy przed interwencją Izraela

2025-10-01 20:36

[ TEMATY ]

strefa gazy

pixabay.com

Alarm

Alarm

Izraelska marynarka wojenna rozpocznie przechwytywanie łodzi z flotylli Global Sumud w ciągu godziny. Na pokładach jednostek ogłoszono stan wyjątkowy - poinformowali w środę organizatorzy akcji, cytowani przez agencję Reutera.

Flotylla poinformowała, że w jej okolicy dostrzeżono 20 izraelskich okrętów wojennych. Dodano, że okręty zbliżyły się na odległość ok. 3 mil morskich. Flotylla ogłosiła wcześniej, że znajduje się mniej niż 80 mil morskich (ok. 148 km) od blokowanej Strefy Gazy.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję