Reklama

Zakończenie I Synodu Diecezji Legnickiej

„Przypatrzmy się naszemu powołaniu” - to hasło, które towarzyszyło pracom I Synodu Diecezji Legnickiej. Sobota 24 marca br. to dzień zakończenia obrad synodalnych

Niedziela legnicka 13/2012

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Od jego rozpoczęcia minęło 4,5 roku. Przez blisko pięć lat członkowie zespołów parafialnych naszej diecezji pracowali dla I Synodu Diecezji Legnickiej. Przez ten czas odbyto wiele spotkań, wiele dyskusji i katechez, a także opracowano blisko 340 wniosków, które zostały skierowane do poszczególnych komisji synodalnych. Wszystko po to, by również ich głos miał wpływ na odnowienie i poprawienie życia religijnego naszej diecezji.
Po tej kilkuletniej pracy przyszedł czas na podsumowania. A zakończenie Synodu jest takim właśnie momentem. Synod - jak się okazało - to wiele pracy ale i pewna struktura. Na samym jego początku powołano 10 Komisji synodalnych (Komisja ds. Nauki i Wychowania katolickiego, Komisja ds. Kultu Bożego, Komisja ds. Duchowieństwa, Komisja ds. Katolików świeckich, Komisja ds. Życia konsekrowanego i stowarzyszeń życia apostolskiego, Komisja ds. Duszpasterstwa małżeństw i rodzin, Komisja ds. Młodzieży, Komisja ds. Duszpasterstwa charytatywnego, Komisja ds. Instytucjonalno-prawnych i ekonomicznych, Komisja ds. Mediów), które zajmowały się nie tylko kościelnymi, ale również i społecznymi problemami. Podejmowały tematy dotyczące m.in. małżeństw niesakramentalnych, rodzin wielodzietnych, bierzmowania młodzieży, czy uczestnictwa wiernych w niedzielnych Mszach św.
Od początku trwania Synodu odbyło się jedenaście Sesji Plenarnych, dwadzieścia trzy spotkania Komisji Głównej, szesnaście spotkań Dekanalnych Relatorów Synodalnych, blisko 170 zebrań dziesięciu specjalistycznych Komisji. W większości parafii naszej diecezji funkcjonowały Zespoły Synodalne. Jedynie w 6 parafiach (na 241) nie powołano takich Zespołów. Praca osób, które włączyły się w obrady Synodu, została udokumentowana blisko 3800 protokołami, które zostały przekazane do Sekretariatu Synodu. Warto przypomnieć, że Sekretariat od początku trwania Synodu czuwał nad całością jego prac, koordynując swe działania podczas cotygodniowych spotkań.
Kilkuletnia praca Komisji zaowocowała wydaniem statutów, instrukcji, regulaminów i wskazań, które będą stanowiły lokalne prawo diecezjalne, gdzie księża i osoby świeckie znajdą odpowiedzi na wiele nurtujących ich dzisiaj pytań, np. jak w parafii powinno przebiegać przygotowanie do sakramentu bierzmowania czy chrztu świętego, zarówno jeśli chodzi o rodziców, jak i o chrzestnych.
Wspomniane dokumenty zawarte zostały w I tomie opracowań synodalnych, który nosi tytuł: „Program odnowy religijno-moralnej”. Natomiast II tom, który zostanie wydany po zakończeniu Synodu będzie miał charakter historyczno-sprawozdawczy, zostaną w nim zawarte dekrety i materiały sprawozdawcze Komisji synodalnych.
I Synod Diecezji legnickiej zainaugurowany został 16 października 2007 r. Prace trwały 4,5 roku. Do tej pory w diecezji legnickiej obowiązywały wskazania, jakie zapadły w 1991 r. podczas Synodu Archidiecezji Wrocławskiej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W parafii w Kępnie niespodziewanie zmarł ks. Grzegorz Szczygieł

2025-07-18 17:59

[ TEMATY ]

ksiądz

zmarły

Kępno

Parafia pw św Marcina w Kępnie

Z wielkim ubolewaniem przekazujemy, że dziś niespodziewanie zmarł ks. Grzegorz Szczygieł - nasz wikariusz - informuje parafia św. Marcina w Kępnie.

Aktualnie nie znamy szczegółów dotyczących pożegnania - będziemy na bieżąco przekazywać informację.
CZYTAJ DALEJ

Skauci Europy z Wałbrzycha na wakacyjnym szlaku

2025-07-19 13:12

[ TEMATY ]

Wałbrzych

skauci europy

ks. Kamil Osiecki

Archiwum prywatne

Zastęp „Dzik” z 7. Drużyny Wrocławskiej Skautów Europy wraz z bp. Markiem Mendykiem i ks. Kamilem Osieckim podczas obozu letniego.

Zastęp „Dzik” z 7. Drużyny Wrocławskiej Skautów Europy wraz z bp. Markiem Mendykiem i ks. Kamilem Osieckim podczas obozu letniego.

Trwa wakacyjna przygoda Skautów Europy, którzy przeżywają letni obóz w duchu przygody, wspólnoty i modlitwy. Chłopcy związani z drużyną działającą przy parafii św. Wojciecha w Wałbrzychu, pod opieką ks. Kamila Osieckiego – wikariusza tej parafii – spędzają czas z dala od zgiełku codzienności, w lesie, przy ognisku, w rytmie służby i braterstwa.

Obóz to nie tylko czas zabawy i wyzwań, ale przede wszystkim okazja do formacji charakteru oraz życia zgodnego z wartościami chrześcijańskimi. Skauci uczą się samodzielności, współpracy, odpowiedzialności i pogłębiają swoją relację z Bogiem poprzez codzienną modlitwę i obecność kapłana.
CZYTAJ DALEJ

Ważna jest szybka pomoc-apel Caritas

2025-07-20 12:41

Archiwum Caritas Diecezji Rzeszowskiej

Spotkanie z poszkodowanymi

Spotkanie z poszkodowanymi

Z pomocą tym rodzinom przyszła Caritas Diecezji Rzeszowskiej. 16 lipca 2025 r. poszkodowane rodziny w imieniu Biskupa Rzeszowskiego Jana Wątroby odwiedził dyrektor Caritas Diecezji Rzeszowskiej ks. Piotr Potyrała, któremu towarzyszył burmistrz gminy Brzostek Zbigniew Kowalski. Dyrektor rzeszowskiej Caritas przekazał dotkniętym skutkami nawałnic pomoc finansową na najpilniejsze wydatki związane z koniecznymi remontami.

Obdarowani nie kryli wzruszenia, dziękując za otrzymane wsparcie. Niektórzy z nich przeżyli taki kataklizm kolejny raz. Zapomoga finansowa od Caritas Diecezji Rzeszowskiej, a także wsparcie od Gminy Brzostek pozwolą im niezwłocznie przystąpić do niezbędnych prac.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję