Reklama

Czego szukają w konfesjonale?

Młody człowiek wie, co to grzech i po co jest konfesjonał. Czego nie zna? Spotkania z żywym Jezusem

Niedziela wrocławska 12/2012

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Młodzież ma świadomość tego, co jest grzechem, wie co Kościół mówi o grzechu, jak go nazywa, młodzi rozumieją, kiedy granice grzechu zostają przekroczone. Z drugiej strony w młodym pokoleniu brakuje odniesienia, że każdy grzech to odrzucenie, zawiedzenie konkretnej osoby, tj. kochającego Boga. Ucząc w szkole, spowiadając, dostrzegam, że młodzież częściej próbuje znajdować granice tego „co już jest grzechem, a co jeszcze nie”, nie zastanawia się zaś nad tym, w jaki sposób ja obrażam Boga. Ta sytuacja przekłada się następnie na konfesjonał, gdzie penitent mówi grzechy, ksiądz daje rozgrzeszenie i na tym właściwie koniec. Spowiedź zaliczona.
Czego brakuje? Brakuje żywej wiary i świadomego, osobistego doświadczenia pełnego miłości miłosiernej Boga. Młody człowiek nie widzi, że grzech jest jego problemem, że grzech jest, bardziej lub mniej, świadomym odejściem od więzi z Bogiem. Problem ten nie dotyczy zresztą jedynie młodych katolików, wiele starszych osób ma podobne, tradycyjne i jurydyczne, podejście do wiary. Wielu wydaje się, że wystarcza tylko to, czego nauczyliśmy się w szkole na katechezie i w rodzinie. Często brakuje nam świadomego wyboru. I to jest zadanie Kościoła, aby takich ludzi doprowadzić do osobowego spotkania z żywym Jezusem, który ma moc zmienić ich życie. Kiedy to nastąpi, również inaczej będzie postrzegany grzech, a w konsekwencji sakrament pojednania.
Nie jest to łatwe, tym bardziej, że młodzież dziś z definicji zamyka się na Kościół. Trudności są tym większe, jeżeli w swoich rodzinach i parafiach młodzi ludzie nie doświadczyli żywego Boga i żywej wspólnoty. Znam wiele relacji nastoletnich dziewczyn i chłopaków, którzy dopiero podczas wyjazdów oazowych przeżyli to, czego nie zaznali wcześniej, czyli osobowego spotkania. Ważnym miejscem budzenia i umocnienia wiary jest też sama spowiedź, podczas której warto ukazywać wagę tego sakramentu, szczególnie zaś Bożego miłosierdzia i Bożej miłości działających tu i teraz. Z jednej strony trzeba jasno ukazać przebaczenie grzechów podczas spowiedzi, ale także zapytać: „Jezus przebaczył Ci teraz grzechy, wyzwolił Cię, a co Ty na to odpowiesz, co teraz zrobisz ze swoim życiem?”. Nie jest to łatwe, sam czasem spotykam się z krytyką, że zbyt dużo wymagam. Jednak my, spowiednicy, musimy ciągle wskazywać na żywego Jezusa, który nie tylko oczyszcza, ale także chce, aby ludzkie życie stawało się lepsze. Dlatego nie ma innej drogi, jak wrócić do Jezusa, który ma moc wybaczać grzechy, a czyni to w Kościele poprzez sakrament pokuty i nawrócenia.

Oprac. Krzysztof Kunert

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Znaki ingresu. Jakie szaty i przedmioty towarzyszą objęciu posługi biskupa krakowskiego?

2025-12-18 21:39

[ TEMATY ]

Metropolita krakowski

Kościół krakowski

Mazur/episkopat.pl

Kraków

Kraków

Ingres biskupa do katedry to nie tylko uroczyste wejście i historyczna oprawa, ale przede wszystkim wydarzenie ściśle liturgiczne, w którym Kościół przyjmuje swojego pasterza. Szaty i przedmioty używane podczas tej celebracji – ornat, tunicella, pastorał, kielich czy racjonał – nie są dodatkiem i dekoracją. Każdy z nich ma swoje miejsce, znaczenie i pomaga zrozumieć, czym jest objęcie posługi biskupiej w Kościele krakowskim.

Ingres (łac. ingressus) oznacza „wejście”. Od uroczystego wejścia nowego biskupa do kościoła katedralnego bierze swoją nazwę cała celebracja przekazania posługi pasterskiej. Choć wydarzenie to ma szczególny charakter, pozostaje liturgią Kościoła, sprawowaną według porządku przewidzianego na dany dzień. – Skoro mówimy o obrzędzie, to już samo to określenie wskazuje na jego ścisły wymiar liturgiczny – podkreśla ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ, liturgista i zastępca przewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego.
CZYTAJ DALEJ

O. prof. Jacek Salij: o zwierzęta trzeba dbać, ale nie można ich zrównywać z ludźmi

2025-12-19 08:03

[ TEMATY ]

zwierzęta

Adobe Stock

Człowiek został powołany do opiekowania się przyrodą i nie może dopuszczać się okrucieństwa wobec innych istot. Jednak traktowanie psów czy kotów jak ludzi to błąd - mówi w rozmowie z KAI dominikanin o. prof. Jacek Salij. „Zwątpienie w Boga nieuchronnie kończy się zwątpieniem w człowieka. Dzisiaj wielu ludzi chciałoby urządzić świat tak, jakby Boga nie było. W tej perspektywie chciałoby się unieważnić tę prawdę, że na naszej ziemi jeden tylko człowiek został stworzony na obraz i podobieństwo Boże - i zrównać człowieka ze zwierzętami” - mówi.

Znany teolog, rekolekcjonista i autor popularnych książek o. Jacek Salij OP w rozmowie z Katolicką Agencją Informacyjną przypomina, że jako ludzie mamy obowiązki wobec innych istot stworzonych. Bierze pod lupę zwyczaje żywieniowe, które doprowadziły do tego, że zwierzęta nie są już hodowane, tylko masowo „produkowane”. Podejmuje się jednak uporządkowania podstawowych pojęć w dziedzinie, która niekiedy bywa niezrozumiana nawet przez ludzi wierzących, np. kim jest człowiek i czym różni się od zwierzęcia. „Na naszej ziemi jeden tylko człowiek może usłyszeć Ewangelię i na nią się otwierać. I jeden tylko człowiek jest zdolny do modlitwy” - zauważa.
CZYTAJ DALEJ

Relikwiarz z opolskiej katedry

2025-12-19 20:40

[ TEMATY ]

bp Andrzej Czaja

relikwiarz

katedra opolska

Diecezja Opolska

Biskup opolski Andrzej Czaja pieczętuje relikwiarz

Biskup opolski Andrzej Czaja pieczętuje relikwiarz

W kaplicy pw. św. Józefa w Kurii Diecezji Opolskiej odbyło się dziś nabożeństwo, podczas którego biskup opolski Andrzej Czaja zapieczętował relikwiarz, który jutro zostanie złożony w nowo poświęconym ołtarzu katedry opolskiej.

W nim znajdują się relikwie: Świętych Pierwszych Męczenników Świętego Kościoła Rzymskiego, św. Jacka, św. Jadwigi Śląskiej, bł. Bronisławy, bł. Czesława, bł. Marii Luizy Merkert oraz bł. Alojzego Ligudy.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję