Reklama

Niedziela Częstochowska

Wieluń. Udane zakończenie projektu

Powiatowa Biblioteka Publiczna w Wieluniu, Fundacja Słowem Pisane i Stowarzyszenie Przyjaciół Szkół Katolickich zaprosiły 6 listopada na spektakl w reżyserii Jarosława Figury, oparty na sztuce Karola Wojtyły „Brat naszego Boga”.

[ TEMATY ]

sztuka

Jan Paweł II

Zofia Białas

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

– Jest to spektakl bardzo malarski. W mojej adaptacji zmierzyłem się z problemem wyboru, przed którym stanęli Karol Wojtyła i Adam Chmielowski (być może dlatego powstała sztuka „Brat naszego Boga”). Obaj artyści na pewnym etapie swojego życia stanęli przed podobnymi dylematami: wybrać pomoc drugiemu człowiekowi czy drogę sztuki – powiedział reżyser i odtwórca roli Adama Chmielowskiego, późniejszego św. Brata Alberta.

– Adam Chmielowski, bardzo dobry polski malarz, wybierając pomoc drugiemu człowiekowi w formie materialnej, zostawił malarstwo. Karol Wojtyła, polonista, poeta, dramaturg, aktor zostawił wszystko i wybrał drogę kapłańską, zakończoną największą godnością w Kościele. Został papieżem. Dziś czcimy go jako świętego. Wybory obu wielkich Polaków były, według mnie, trochę tragiczne, antyczne – zauważył Jarosław Figura.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– W spektaklu, który przygotowaliśmy z młodzieżą, za pomocą skrawka pomiętego papieru chcę opowiedzieć o problemie wyboru, a ponadto przypomnieć o tym, jak kruchą istotą jest człowiek i jak łatwo go skrzywdzić. Każdy z nas jest inny, różnimy się, ale starajmy się stworzyć jedność, o którą tak bardzo zabiegał Jan Paweł II. Moim spektaklem chcę budować szacunek dla każdego człowieka. Byłbym szczęśliwy, gdyby udało się go zaprezentować szerszej publiczności – przyznał.

Reklama

Sztuka niewątpliwie głęboko zapadła widzom w pamięć, a to dzięki: ciemności, niesamowitej grze świateł, muzyce i wizualizacji obrazu „Ecce Homo”, przed którym o pomoc w wyborze drogi na dalszą część życia modli się Adam Chmielowski, i który na koniec stał się bramą. Przez nią przechodzą członkowie założonego przez niego zgromadzenia albertynów.

Przy zachowanych wymogach sanitarnych spektakl mogło obejrzeć na żywo w auli Publicznej Szkoły Podstawowej SPSK w Wieluniu tylko 30 osób. Dla pozostałych był transmitowany on-line na Facebooku Powiatowej Biblioteki Publicznej.

Spektaklowi towarzyszyła wystawa „Karol Wojtyła, kardynał, który został papieżem”.

Spektakl był ostatnią częścią projektu „Brat naszego Boga. Karol Wojtyła, kardynał, który został papieżem”, realizowanego przez Powiatową Bibliotekę Publiczną w Wieluniu. Na jego realizację biblioteka pozyskała środki z Łódzkiego Domu Kultury w ramach konkursu grantowego dotyczącego współorganizacji projektów kulturalnych na terenie województwa łódzkiego, a także z powiatu wieluńskiego. Partnerami projektu były: Fundacja Słowem Pisane, Stowarzyszenie Przyjaciół Szkół Katolickich w Wieluniu, Muzeum Ziemi Wieluńskiej i parafia Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Wieluniu.

2020-11-09 18:34

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kościół a sztuka współczesna

Niedawno pisałem w „Niedzieli” (nr 34/2012) o szczególnej wrażliwości artystycznej ostatnich Papieży. Rodzi się więc pytanie: dlaczego pomimo tego otwarcia się Biskupów Rzymu na sztukę od kilkudziesięciu lat mówi się o rozdziale między Kościołem a światem sztuki?

Należy przypomnieć, że cała tradycja biblijna nierozerwalnie łączyła sztukę z pięknem. Kard. Wojtyła, już jako Jan Paweł II, w swym Liście do artystów pisał, że powołaniem artysty jest służba pięknu. Co więcej, Bóg „użycza artyście iskry swej transcendentnej mądrości i powołuje go do udziału w stwórczej mocy”. Trudno o większą nobilitację pracy artysty. Czy współcześni artyści dorośli do tak pojętej roli, a przede wszystkim czy aspirują do takiej roli? Wydaje mi się, że nie. Według wielu z nich dzieło sztuki musi intrygować, demaskować, prowokować, zmuszać do refleksji. Artystów przestało interesować piękno, lecz może właśnie dlatego ludzie przestali się interesować sztuką. Milan Kundera stwierdził wprost, że żyjemy w epoce, w której sztuka jest niepotrzebna (dodałbym - sztuka współczesna). W zeszłym roku mój znajomy dziennikarz po wizycie na Biennale Sztuki w Wenecji stwierdził, że należałoby usunąć wyraz „sztuka” z nazwy wystawy. Problem w tym, że większość ludzi w muzeach sztuki współczesnej, na wystawach i wernisażach zachowuje się jak poddani króla z baśni Andersena „Nowe szaty króla”. Któż z dzieciństwa nie pamięta historii władcy lubującego się w pięknych szatach, na którego dwór przybywają dwaj oszuści obiecujący uszyć mu szaty o niezwykłej właściwości - tylko ludzie mądrzy mieli je dostrzegać. W ten sposób król mógłby rozpoznać, kto jest mądry, a kto głupi. Oczywiście, wszyscy udawali, że widzą piękne szaty władcy. Farsa ta trwała do momentu, gdy jakieś dziecko krzyknęło: „król jest nagi”. Tak, nie wszystkich stać na odwagę, by przed pseudodziełami sztuki współczesnych artystów krzyknąć: „To nie sztuka!”.
CZYTAJ DALEJ

Przychodźmy do Jezusa z otwartym sercem

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe.Stock.pl

Rozważania do Ewangelii Łk 19, 41-44.

Czwartek, 20 listopada. Wspomnienie św. Rafała Kalinowskiego, prezbitera.
CZYTAJ DALEJ

Przewodnicząca Parlamentu Europejskiego: Jan Karski pozostaje światłem dla Europy

2025-11-21 17:08

[ TEMATY ]

Jan Karski

parlament europejski

Archiwum

Jan Karski

Jan Karski

„Jan Karski pozostaje światłem dla Europy. Człowiekiem prawdy. Człowiekiem sumienia. Człowiekiem odwagi. Prawdziwym europejskim bohaterem” - napisała przewodnicząca Parlamentu Europejskiego Roberta Metsola. Wczoraj podczas uroczystości „Jan Karski. Dziedzictwo pamięci” w Teatrze Polskim w Warszawie Instytut Pamięci Męczenników i Bohaterów Holocaustu Yad Vashem (Jad Waszem) otrzymał Nagrodę Orła Jana Karskiego. Została ona przyznana za: „Dawanie świadectwa, że dobro pamięci zawsze tryumfuje nad złem śmierci”. List odczytał Witold Naturski, dyrektor Biura Parlamentu Europejskiego w Polsce.

List Roberty Metsoli,
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję