Reklama

Prymas Tysiąclecia patronem

Trzysta szkół nosi dziś imię Prymasa Tysiąclecia, z czego dwadzieścia jest na Mazowszu. Wkrótce w Warszawie odbędzie się ich zlot

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Gdy przed miesiącem do gimnazjum im. Prymasa Tysiąclecia w Grójcu zawitał abp Kazimierz Nycz, głównym bohaterem wizyty był nie kto inny, tylko patron szkoły. Chór szkolny powitał gościa pieśnią o Stefanie Wyszyńskim pt. „Soli Deo”. A sam hierarcha sprawdził znajomość biografii patrona szkoły wśród uczniów. Egzamin w Grójcu wypadł ponoć dobrze. Ale czy rzeczywiście postać kard. Wyszyńskiego jest w Polsce znana?
Dyrektorzy szkół na ogół nie mają wątpliwości: lepiej jest znany starszemu pokoleniu, które miało możliwość obserwowania jego działalności. Młodzieży natomiast znany jest, w najlepszym razie, z podręczników, a lepiej kojarzą postać ci, którzy uczyli się w szkołach jego imienia. Tam na ogół nauczyciele dbają, żeby uczniowie dowiedzieli się czegoś więcej o patronie.
„Prymasowskim” szkołom pomaga Instytut Prymasowski, specjalizujący się w przybliżaniu postaci kard. Wyszyńskiego, choć nie zawsze jest to łatwe. Czasem szkoły przyjęły imię Prymasa Tysiąclecia, bo jakieś trzeba było przyjąć. - Te szkoły trzeba wspomagać i motywować. Tych aktywnych nie jest za wiele. Często, poza nazwą, nie mają wiele wspólnego z Kardynałem - zaznacza Marta Wójcik z Instytutu, jedna z najbliższych współpracowniczek Prymasa.

Dumni z wyboru

Reklama

Plebiscyty, referenda - tak najczęściej wybierano patrona dla szkół prymasowskich. Niekiedy konkurencja była spora. Wybór patrona dla gimnazjum nr 1 w podwarszawskim Raszynie odbył się w dwóch turach. Najwięcej głosów otrzymał Prymas Tysiąclecia, ale tylko nieznacznie wyprzedził Jana Pawła II.
- Wybór był demokratyczny - mówi dyrektor Ilona Łucjanek. - Kandydatów zaproponowali nauczyciele, rodzice i sami uczniowie. Wygrał Prymas, a my byliśmy, jesteśmy i będziemy dumni z tego wyboru.
Ale czasem wybór patrona odbywa się inaczej. W jednej (z dwóch) sal katechetycznych w gimnazjum w Grójcu zawieszono tablicę poświęconą kard. Wyszyńskiemu z nieistniejącej już szkoły w pobliskim Słomczynie. Jego imię nadano jej jeszcze w 1991 r. Była jedną z pierwszych szkół prymasowskich na Mazowszu.
Gdy przed dziesięcioma laty szkołę w Słomczynie zlikwidowano, w Grójcu pomyślano, że szkoda takiego patrona. - Oni byli szkołą im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego, a my Prymasa Tysiąclecia. Byliśmy nieco oryginalni, ale ciągłość została zachowana - mówi Teresa Naduk, wicedyrektor gimnazjum w Grójcu.
Jak to się stało, że patronem zespołu szkół w podwarszawskim Karczewie został akurat Kardynał? - Szkoła jest przy ul. Stefana Wyszyńskiego - i to był jeden z powodów - mówi Ewa Kowalik, dyrektor zespołu, w którym w ub.r. świętowano 20-lecie szkoły i dziesięciolecie nadania imienia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wspierają się

Reklama

Upamiętnienie zmarłego Prymasa Tysiąclecia rozpoczęło się wkrótce po jego śmierci w maju 1981 r. Zaczęto spontanicznie nadawać imię Prymasa różnym instytucjom. Najpierw przyznawano patronat szkołom związanym z jego życiem i posługą. Pierwsza powstała w jego rodzinnej miejscowości w Zuzeli.
Jednak w latach 80. nadawanie imienia kard. Wyszyńskiego nie było mile widziane przez władze, które w tej sprawie miały decydujące zdanie. Zmieniło się to dekadę później. W 1994 r. imię kard. Wyszyńskiego otrzymała katolicka szkoła podstawowa działająca przy parafii św. Andrzeja Apostoła na Mirowie, a potem następne mazowieckie szkoły, m.in. warszawski Zespół Szkół Społecznych STO i podstawówka w Słomczynie.
Placówek noszących imię Prymasa naliczono w - działającym od pięciu lat - Stowarzyszeniu Przyjaciół Szkół im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego ponad 300. Inicjatywa narodziła się w Głogowie Małopolskim, w Zespole Szkół noszących imię Księdza Prymasa.
- O powołaniu Stowarzyszenia, które stwarzałoby możliwość spotkań, wymiany pomysłów i realizacji rozmaitych inicjatyw myśleliśmy od czasu, gdy nasza szkoła obrała sobie za patrona Księdza Prymasa - mówi Tadeusz Jadam, prezes Stowarzyszenia i jednocześnie dyrektor ZS w Głogowie. Na nauczycielach i wychowawcach ze szkół prymasowskich spoczywa szczególne zadanie przekazywanie dziedzictwa Prymasa Tysiąclecia naszym uczniom. Dlatego w ramach stowarzyszenia dzielimy się doświadczeniami, wspieramy się.
Stowarzyszenie przyjaciół organizuje konferencje dla nauczycieli ze stowarzyszonych szkół, zloty prymasowskich szkół i Ogólnopolski Konkurs „Z Prymasem Tysiąclecia w trzecie tysiąclecie” (w ubiegłum roku odbył się on po raz dziesiąty), a także majowe pielgrzymki na Jasną Górę i wrześniowe do Komańczy. W ubiegłym roku pielgrzymkę do Częstochowy zorganizowano po raz trzeci. Nieszczęśliwie zbiegła się z powodzią w Polsce: nie wszyscy dotarli na Jasną Górę.

Zrozumieć Prymasa

Reklama

W Stowarzyszeniu jest ponad 100 szkół z 300 szkół noszących imię Kardynała, z czego, jak oblicza prezes Tadeusz Jadam, około połowa jest aktywna. - Organizują konkursy, lekcje, popularyzują postać Patrona, jeżdżą na wycieczki tematycznie związane z kard. Wyszyńskim - mówi Jadam. Nie da się ukryć, że jego szkoła, organizująca sporo imprez związanych z przyszłym błogosławionym, promieniuje na całą Polskę.
W większości szkół znajdują się tablice upamiętniające Prymasa Tysiąclecia. W placówkach tych znajdują się jego portrety, cytaty z dzieł, pamiątkowe fotografie. W niektórych są izby pamięci. 28 maja - w rocznicę śmierci Wyszyńskiego - w wielu szkołach przypada święto patrona, połączone ze świętem placówki. Jest wtedy uroczyście, przygotowywane są przedstawienia, konkursy, odbywają się uroczyste Msze św.
Choć warszawski Zespół Szkół STO nie jest typowa szkołą katolicka, dzień patrona 28 maja zaczyna od Mszy św. Potem uczniów dzieli się na dwie grupy i pokazuje się im postać Kardynała odpowiednio do wieku. Starsze spotykają się z osobami pamiętającymi Prymasa z Instytutu Prymasowskiego, oglądają filmy, młodsze - w zajęciach i w zgadywankach. - Dla młodszych uczniów nie jest to „łatwa” postać - zastrzega dyrektor Jagoda Kaźmierczak. - Zrozumieć Prymasa to dla nich szczególnie trudna rzecz.
- 28 maja to także dla nas ważny dzień - mówi Grzegorz Baran, dyrektor katolickiej SP nr 7 w Warszawie, prowadzonej przez Sodalicję Mariańską. - Organizujemy prezentacje multimedialne przybliżające postać Prymasa. Także tego dnia próbujemy zapoznawać uczniów z dorobkiem i myślą kard. Wyszyńskiego, pokazując ich aktualność. Np. to, że jak mówił, od siebie, a nie od innych trzeba wymagać najwięcej. A także wielkość postaci. Najpewniej nie byłoby papieża Jana Pawła II, gdyby nie było prymasa Wyszyńskiego.

Żywa postać

Przybliżanie postaci patrona - szczególnie młodszym uczniom - przyznaje Ilona Łucjanek, dyrektor gimnazjum w Raszynie - nie jest łatwe. - Poświęcamy na to godziny wychowawcze, lekcje religii - mówi. Na wyobraźnię uczniów mają działać akcenty poświęcone Kardynałowi: obrazy, pomniki, postumenty, czy jak w Raszynie, płaskorzeźby i sztandary, z nieodłączną podobizną patrona - które wykorzystuje są podczas uroczystości.
Szkoły organizują też konkursy literackie i plastyczne, rajdy śladami Prymasa i wycieczki do miejsc, w których był więziony. Wiele warszawskich i podwarszawskich szkół organizuje wycieczki do Zuzeli nad Bugiem, rodzinnej miejscowości Kardynała, a wizyta w Komańczy jest nieodłączną częścią eskapady w Bieszczady. Wszystko to pozwala poznać bliżej patrona, acz zadanie nie należy do najłatwiejszych.
W gimnazjum nr 133 w Ursusie uczniowie z powodzeniem biorą udział w konkursach organizowanych m.in. przez Fundację Jana Pawła II i Muzeum Jana Pawła II i Stefana Wyszyńskiego. Jeden z nich polegał na dotarciu do osób, które stykały się osobiście z prymasem Wyszyńskim. - Uczniowie bardzo się w to zaangażowali - mówi Anna Karczewska, pedagog szkolny. - Aż zdziwiona byłam, że choć nie mieli prawa go poznać, Kardynał to dla nich żywa, aktualna, a nie podręcznikowa postać.

Bądźcie jak orły

„Zaprzestańmy stawiać wymagania innym! Sobie je dyktujmy!” - ten cytat z kard. Wyszyńskiego otwiera stronę internetową stowarzyszenia kierowanego przez Tadeusza Jadama. 28 maja przedstawiciele szkół noszących imię Stefana Kardynała Wyszyńskiego spotkają się na UKSW na II Ogólnopolskim Zlocie. Będzie on przebiegał pod hasłem zaczerpniętym ze słów Kardynała: „Bądźcie jak orły, szybujące w przyszłość Ojczyzny”. - Będziemy mogli lepiej się poznać i podzielić doświadczeniami - mówi prezes Tadeusz Jadam. - Jesteśmy pewni, że zlot zintegruje nasze środowisko.

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Nakazane święta kościelne w 2025 roku

Publikujemy kalendarz uroczystości i świąt kościelnych w 2025 roku.

Wśród licznych świąt kościelnych można wyróżnić święta nakazane, czyli dni w które wierni zobowiązani są od uczestnictwa we Mszy świętej oraz do powstrzymywania się od prac niekoniecznych. Lista świąt nakazanych regulowana jest przez Kodeks Prawa Kanonicznego. Oprócz nich wierni zobowiązani są do uczestnictwa we Mszy w każdą niedzielę.
CZYTAJ DALEJ

Izrael/ Jad Waszem: powstanie w getcie warszawskim stało się przykładem, inspiracją i symbolem

2025-04-19 07:50

[ TEMATY ]

Getto Warszawskie

commons.wikimedia.org

Żydzi wyciągnięci z bunkra

Żydzi wyciągnięci z bunkra

Powstańcy getta warszawskiego nie mieli złudzeń, widzieli, co ich czeka, ale jednak zdecydowali się na walkę, która stała się przykładem, inspiracją i symbolem - napisał jerozolimski Instytut Jad Waszem. W sobotę obchodzona jest 82. rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim.

"Kiedy Niemcy wkroczyli do getta, zostali zaatakowani przez bojowników. Powstańcy, mimo minimalnych zapasów, przez blisko miesiąc stawiali opór jednej z najpotężniejszych wówczas armii świata, która miała przytłaczającą przewagę liczebną i sprzętową" - przypomniała w mediach społecznościowych izraelska instytucja.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję