Reklama

Rachmistrz, a kto to taki?

Niedziela warszawska 14/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W warszawskich gminach i dzielnicach skończył się nabór chętnych na rachmistrzów. Rozpoczęły się szkolenia i selekcja osób, które trafią do naszych mieszkań w celu dokonania powszechnego spisu ludności.

Na okres od 1 marca do 31 lipca powołano gminne biura spisowe. Ostatni kandydaci na rachmistrzów mogli zgłaszać się do 29 marca. - W większości dzielnic liczba chętnych przewyższyła zapotrzebowanie - ocenia Natalia Poczman-Grygier, członek gminnego biura spisowego w Gminie Centrum. Nie wszyscy z wpisanych na listy zostaną rachmistrzami. Najpierw trzeba przejść szkolenie kończące się egzaminem. Na szkoleniu kandydaci uczą się obok zagadnień merytorycznych asertywności - jak zachować się w przypadku agresji ze strony osoby ankietowanej. Pozytywny wynik testu końcowego to jeden z warunków mianowania na rachmistrza. Osoby, które nie zakwalifikowały się na rachmistrzów zastąpieni będą tymi z listy rezerwowej. Rachmistrzowie po egzaminie kwalifikacyjnym złożą ślubowanie, że zachowają tajemnicę odnośnie uzyskanych informacji.

Nabór na rachmistrzów odbywał się według wytycznych Głównego Urzędu Statystycznego, szczegóły ustalał organ zatrudniający osobę. W gminie Białołęka z 500 wpisanych na listę osób wybranych zostanie 240. Chętni zapisywali się osobiście w urzędzie lub telefonicznie. - Zgłosiły się do nas głównie osoby młode - mówi Janusz Janik, sekretarz gminy Białołęka. W dzielnicy Mokotów kandydaci wypełniali ankietę opracowaną przez psychologa. We wszystkich dzielnicach Gminy Centrum kandydaci przechodzili rozmowę kwalifikacyjną. - Kryteria naboru na rachmistrzów to ukończone 18 lat, wykształcenie przynajmniej średnie, kandydat powinien być osobą godną zaufania oraz łatwo nawiązującą kontakty - mówi Agnieszka Ajdyn, rzecznik prasowy Urzędu Statystycznego Warszawy. Szczegółowe warunki określa gmina. Rachmistrzowie będą stanowić przekrój społeczny począwszy od studentów, przez osoby pracujące w takich zawodach jak nauczyciel, pracownik jednostki samorządowej aż po bezrobotnych i emerytów.

Gmina Centrum podpisała z Powiatowym Urzędem Pracy umowę na zatrudnienie 1,5 tysiąca bezrobotnych. Na listę rezerwowych wpisano 300 bezrobotnych. Obecnie w Urzędzie zarejestrowanych jest ok. 60 tys. bezrobotnych. W stolicy będzie pracowało około 7860 rachmistrzów, w tym 4,5 tysiąca w gminie Centrum. Każdych 10 rachmistrzów znajdzie się pod opieką jednego pracownika urzędu gminy lub dzielnicy. Rachmistrzowie mają szansę zarobić około 1 tysiąca złotych, pracujący w terenach gdzie są gospodarstwa rolne około 1,5 tys. zł. Pracownik urzędu opiekujący się rachmistrzem zarobi brutto od 20 do 60% średniej krajowej (średnia krajowa = 2,1 tys. zł).

Dla większości funkcja rachmistrza to szansa na poprawę domowego budżetu o czym świadczy liczba chętnych oraz wpisanych na listy rezerwowe. - Jednak niektórych zniechęciła oferowana suma - mówi Natalia Poczman-Grygier. Nie dla wszystkich kwota okazała się satysfakcjonująca w stosunku do wkładu pracy. Przyszły rachmistrz przechodzi tygodniowe szkolenie. Od 9 do15 maja będzie uczestniczył w obchodzie przedspisowym na terenie swojego obwodu - zależnie od gminy czy dzielnicy otrzyma do obsługi 100-120 mieszkań. Najpierw musi umówić się z mieszkańcami na dokonanie spisu. Druga wizyta - właściwy spis - odbędzie się w dniach 21 maja - 8 czerwca. Przyjmuje się, że wypełnienie ankiety przez domowników może zająć do godziny, szczególnie kiedy ankietowana jest osoba starsza.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Wojda SAC w Rzymie: kapłan jest głosicielem nadziei w świecie

2025-06-24 19:49

[ TEMATY ]

Rzym

abp Tadeusz Wojda SAC

Ks. Paweł Rytel-Andrianik/Vatican Media

Z okazji trwającego Roku Świętego, przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski przewodniczył Mszy św. w rzymskiej bazylice Matki Bożej Ołtarza Niebiańskiego (Santa Maria in Aracoeli) na Wzgórzu Kapitolińskim z udziałem polskich seminarzystów, kapłanów i biskupów, przeżywających w Rzymie swój jubileusz. To jedna z dwóch celebracji pod przewodnictwem abp. Tadeusza Wojdy SAC, wpisana w program jubileuszowych wydarzeń.

Na początku homilii abp Wojda SAC, który przez wiele lat mieszkał w Rzymie, zwrócił uwagę na wyjątkową symbolikę miejsca, w którym polscy klerycy, kapłani i biskupi zebrali się na Mszy św. podczas Jubileuszu Nadziei.
CZYTAJ DALEJ

Jubileusze bp. Krzysztofa Nykiela

2025-06-24 11:13

Marzena Cyfert

Bp Krzysztof Nykiel

Bp Krzysztof Nykiel

W parafii pw. Ducha Świętego we Wrocławiu regens Penitencjarii Apostolskiej świętował 35-lecie kapłaństwa i 1. rocznicę święceń biskupich.

Przedstawiciele parafii złożyli życzenia księdzu biskupowi, słowo skierował również proboszcz ks. Andrzej Nicałek.
CZYTAJ DALEJ

Członkowie komisji synodalnych zagłosowali na tak

2025-06-24 16:36

Magdalena Lewandowska

Spotkanie członków komisji synodalnych odbyło się w kaplicy Seminarium Duchownego.

Spotkanie członków komisji synodalnych odbyło się w kaplicy Seminarium Duchownego.

W wigilię wspomnienia św. Jana Chrzciciela, patrona archidiecezji wrocławskiej, członkowie komisji synodalnych komunia, formacja i misja głosowali nad przyjęciem dokumentu Instrumentum laboris.

To główny dokument roboczy II Synodu Archidiecezji Wrocławskiej, nad którym przez kilka ostatnich miesięcy pracowali członkowie komisji i parafialnych zespołów synodalnych. Instrumentum laboris zostało przyjęte zdecydowaną większością głosów i trafi teraz do dalszego procedowania do komisji głównej, prawnej i teologicznej, a jesienią stanie się podstawą obrad plenarnych synodu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję