Reklama

Kościół

Ks. prof. Piotr Tomasik o wyzwaniach stojących dziś przed katechezą w Polsce

Ewangelizacja, uczenie umiejętności uzasadnienia, dlaczego wierzę oraz włączenie lekcji religii w dialog interdyscyplinarny w szkole a także uzupełnianie lekcji religii poprzez katechizację dzieci młodzieży w parafiach, nie tylko w ramach przygotowywania do sakramentów – na te wyzwania stojące dziś przed katechezą w Polsce zwraca uwagę ks. prof. Piotr Tomasik, konsultor Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski. 30 lat katechezy w szkole będzie tematem przewodnim 386. Zebrania Plenarnego KEP, które potrwa od 27 do 29 sierpnia na Jasnej Górze.

[ TEMATY ]

katecheza

katecheci

Artur Stelmasiak/Niedziela

Ks. prof. dr hab. Piotr Tomasik

Ks. prof. dr hab. Piotr Tomasik

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jak podkreśla ks. prof. Piotr Tomasik w rozmowie z KAI, przed katechezą stoi dziś bardzo istotne wyzwanie, jakim jest ewangelizacja. Wyjaśnia, że nie polega ona tylko na wzbudzaniu wiary czy pobożności. – Do ewangelizacji należy również przedstawianie prawd wiary, coś, o czym Pan Jezus mówił: „poznacie prawdę, a prawda was wyzwoli” (J 8, 32) – mówi ks. prof. Tomasik. – Podawanie tej prawdy zbawczej jest bardzo istotnym elementem lekcji religii. Może ona poruszyć ludzkie serce, o ile skierujemy ją do konkretnego człowieka a nie tylko przedstawimy jako pewien system – zaznacza. – Oczywiście, trzeba też stworzyć środowisko, w którym człowiek będzie w stanie przyjąć to Boże poruszenie – dodaje.

Reklama

Ks. prof. Tomasik zwraca uwagę, że w lekcjach religii uczestniczą różni uczniowie – bardziej i mniej wierzący. Zwłaszcza ci bardziej wierzący w ramach lekcji religii powinni uczyć się apologii wiary. Apologii nie należy rozumieć tylko jako obrony wiary, obrony swego stanowiska, obrony wiary przed znieważeniem. Przede wszystkim – jak podkreśla konsultor Komisji Wychowania Katolickiego KEP, chodzi o uzasadnienie, dlaczego ja wierzę; po to, by nasza wiara była również poddana rozumowi. Wówczas nasze przekonania stają się pewną całością. Zdaniem ks. prof. Tomasika, apologia wiary to również coraz mocniejsze poznawanie Jezusa Chrystusa i budowanie swojej tożsamości jako ucznia Chrystusa i członka Kościoła.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Wobec tych uczniów mniej wierzących potrzebna jest ewangelizacja. Pamiętajmy jednak, że ewangelizować nie musi tylko katecheta. Mogą to robić właśnie koleżanki i koledzy, którzy są świadomie wierzący, tacy, dla których apologia wiary, uzasadnienie wiary jest czymś naturalnym – mówi ks. prof. Tomasik, podkreślając doniosłość tego apostolstwa młodzieży wobec młodzieży, na co zwraca uwagę również papież Franciszek.

Zdaniem kapłana, wyzwaniem stojącym dziś przed katechezą jest, w myśl dyrektorium katechetycznego, włączenie lekcji religii w niezbędny dialog interdyscyplinarny w szkole. Nie byłoby dobrze, gdyby katecheza była czymś zupełnie od tego oderwanym. – Mówimy o Bogu, który jest transcendentny ale też działa w świecie, dlatego interesuje nas zarówno połączenie religii z naukami fizykalnymi ale również, a może przede wszystkim, z naukami humanistycznymi – literaturą, historią – stwierdza ks. prof. Tomasik.

Reklama

Mówi również o wyzwaniu związanym z obecną epidemią. Wiąże się z nim konieczność sprawnego dostosowywania metod pracy do bieżącej sytuacji oraz budzenia nadziei i wiary w Boża opiekę.

Podziel się cytatem

Ks. prof. Tomasik zwraca też uwagę, że lekcje religii w szkole, choć bardzo potrzebne, nie zapewniają w całości tego, czym powinna być katecheza. Musi ona wypełniać 3 funkcje – nauczania, wychowania i wtajemniczenia, czyli wprowadzenia we wspólnotę Kościoła. – Klasa szkolna nie jest z natury wspólnotą kościelną, dlatego funkcja wtajemniczenia powinna odbywać się gdzie indziej, we wspólnocie parafialnej. Bardzo ważne jest by tam właśnie pojawiały się propozycje dla dzieci i młodzieży, by w ramach jakiejś grupy dzielenia, spotkania modlitewnego, czy celebracji liturgicznej młodzi mogli uzupełnić ten wymiar, który nie jest możliwy do przeprowadzenia w pełni w ramach lekcji w szkole – stwierdza. – Pomysł ten jest zapisany w polskim dyrektorium katechetycznym z 2001 r., czyli ma już 19 lat. W pewnej mierze jest on stosowany jeśli chodzi o przygotowanie do sakramentów: Pierwszej Komunii Świętej i bierzmowania. Poza tym przygotowaniem w zasadzie nie funkcjonuje. Chodzi o to, by zaistniał on w praktyce – zaznacza ks. prof. Tomasik. Podkreśla, że nie chodziłoby tu o dodatkową godzinę tygodniowo ale, w odniesieniu do tych młodych, którzy nie przygotowują się bezpośrednio do sakramentów, być może o jakąś formę spotkania raz w miesiącu, co byłoby odpowiednim uzupełnieniem lekcji religii a jednocześnie wiązałoby młodych z parafią. Jak podkreśla, jest to dziś bardzo istotne.

Ks. prof. Tomasik zwraca też uwagę na potrzebę uświadamiania rodzicom, jak bardzo to włączanie w Kościół jest dla ich dzieci ważne.

2020-08-26 16:29

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Katecheci do ME: proponowane zmiany dot. lekcji religii są dyskryminacją i segregacją

[ TEMATY ]

katecheza

Karol Porwich/Niedziela

Proponowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany dotyczące lekcji religii w szkołach są daleko posuniętą dyskryminacją, segregacją oraz wykluczeniem ludzi o odmiennych przekonaniach, a zatem także osób wierzących, z przestrzeni publicznej - napisali katecheci z diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej w liście do minister edukacji.

Katecheci z diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej wystosowali list do minister edukacji w sprawie lekcji religii opublikowany na stronie diecezji.
CZYTAJ DALEJ

Papież do ojca rodziny po śmierci syna: trwaj w Chrystusie

2025-10-17 16:26

[ TEMATY ]

śmierć dziecka

Papież Leon XIV

ojciec rodziny

@Vatican Media

Papież Leon XIV

Papież Leon XIV

Najważniejsze w chwili próby jest trwanie w jedności z Chrystusem, który zawsze wspiera nas swoją łaską – napisał Leon XIV w odpowiedzi na list Francesca, włoskiego ojca rodziny, który dzieli się z Papieżem swoimi odczuciami po śmierci 13-letniego syna, która miała miejsce przed 18 laty, „lecz wydaje się, jakby to było wczoraj”.

List ten dotarł do redakcji miesięcznika Bazyliki św. Piotra, na którego łamach Papież odpowiada na pytania czytelników. „Mamy nadzieję, że Domenico Maria jest w niebie wraz z Jezusem i Maryją i modli się za swoją rodzinę” – napisał na wstępie Ojciec Święty. Zachęcił przy tym, by nadal modlić się za zmarłego syna, a także wraz z nim, ponieważ, jak zaznaczył, autentyczna modlitwa łączy na zawsze i tworzy więzi silniejsze niż śmierć. „Ważne jest, zawsze trwać w jedności z Panem i przeżywać największe cierpienia z pomocą Jego łaski, która zawsze jest nam dana, bądźcie tego pewni, nawet w najbardziej mrocznych chwilach życia” – napisał Leon XIV.
CZYTAJ DALEJ

„Jasny wybór – Jasna Góra!” – maturzyści arch. przemyskiej i I grupa z diec. łomżyńskiej

2025-10-17 19:51

[ TEMATY ]

Jasna Góra

pielgrzymka maturzystów

BPJG

Choć plany na życie jeszcze kreślą, to wielu z nich robi to z Bogiem. Dziś Jasna Góra „pęka w szwach” od młodości. Przyjechało 2,7 tys. maturzystów z arch. przemyskiej. Pielgrzymuje tez pierwsza tura z diec. łomżyńskiej, a w niej 1,1 tys. uczniów, w kolejnej za tydzień przyjechać ma 1,3 tys. młodych.

Ks. Waldemar Janiga, dyrektor Wydziału Katechetycznego Arch. Przemyskiej cieszy się z bardzo dobrej frekwencji młodzieży, której towarzyszy 30 duszpasterzy, są tez dyrektorzy szkół i wychowawcy. - Bardzo nam zależy również na tym, żeby obudzić serca, by tutaj na Jasnej Górze zrodziły się też powołania do kapłaństwa czy życia zakonnego, by ci, którzy chcą założyć rodzinę, modlili się o wybór czy dobrej żony, czy dobrego męża, bo rodzina jest tą wartością bezcenną – mówił ks. Janiga. Przyznał, że także frekwencja na lekcjach religii w szkole jest jedną z najwyższych w kraju. W tym roku nie ma jeszcze ujęcia statystycznego, ale w ubiegłym roku szkolnym było to 98 % w szkołach podstawowych, a w ponadpodstawowych 89,5%. Przywołał przykład Zespołu Szkół licealnych i technicznych w Leżajsku, gdzie na ponad 2 tys. uczniów z lekcji religii nie korzysta tylko o 84 osoby, w tym 25 uczniów innych wyznań.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję