Reklama

Kuria bliżej ludzi

Niedziela warszawska 24/2008

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zmieniają się czasy, zmienia się ludzka mentalność, stąd musi się też zmieniać praktyka organizacyjna urzędów kościelnych. Tego typu zmiany zatem stanowią wymóg czasu, są naturalną konsekwencją misji Kościoła

- Katechetka chce zorganizować w szkole dużą akcję ewangelizacyjną. Gdzie ma się zgłosić, do jakiego wydziału kurii?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Od tej pory wszystkie tego typu sprawy będą załatwiane w jednym miejscu kurii, w wydziale duszpasterskim, który będzie składał się z różnych podwydziałów. Wszystko po to, aby usprawnić pracę kurii i wyjść ludziom naprzeciw.

- Właśnie temu służy zgłoszony przez Arcybiskupa pomysł reformy kurii, powołania jej nowej struktury?

- Dokładnie tak. Kuria ma być bliższa ludziom, życzliwa, otwarta na człowieka i jego sprawy. Ma być sprawnym i użytecznym narzędziem dla biskupa diecezjalnego i jego biskupów pomocniczych w wypełnianiu ich posługi pasterskiej.

- Znaczy to, że dotąd nie była?

- Owszem, była. Jednak zmieniają się czasy, zmienia się ludzka mentalność, stąd musi się też zmieniać praktyka organizacyjna urzędów kościelnych. Tego typu zmiany zatem stanowią wymóg czasu, są naturalną konsekwencją misji Kościoła i jej służą, o czym zresztą wielokrotnie mówił Jan Paweł II.

- Jak będzie teraz wyglądać nowa struktura kurii?

Reklama

- Kuria będzie się składać z trzech głównych działów: kancelarii, wydziałów duszpasterskich i urzędu ekonoma. W skład wydziałów duszpasterskich będą wchodziły: wydział duszpasterstwa ogólnego wraz z centrum medialnym archidiecezji warszawskiej, wydział duszpasterstwa dzieci i młodzieży, wydział duszpasterstwa rodzin oraz wydział instytutów życia konsekrowanego i stowarzyszeń apostolskich. Za kancelarię odpowiada kanclerz, za urząd ekonoma - ekonom, za wydziały duszpasterskie zaś - moderator.

- Właśnie, Ksiądz został moderatorem wydziałów duszpasterskich. To nowa, nieznana dotąd funkcja w archidiecezji. Czym będzie się Ksiądz zajmował?

- Moim zadaniem będzie przede wszystkim koordynacja prac załatwianych w poszczególnych wydziałach. Moderator, o czym zresztą mówi Kodeks Prawa Kanonicznego, ma włączyć poszczególne wydziały kurii w całą posługę duszpasterską archidiecezji. Chodzi o to, by to wszystko, czym na co dzień się zajmujemy, działało sprawnie, a przez to jeszcze bardziej służyło ludziom. Będziemy dążyć do tego, by sprawy rozproszone do tej pory w poszczególnych wydziałach, teraz skupiały się w jednym miejscu.

- Wcześniejsza struktura kurii była wobec tego zła?

- Tak nie można oceniać. Przecież sam przez wiele lat pracowałem w starej i sprawdzonej strukturze wydziałów. I wielokrotnie widziałem efekty naszej pracy. Zawsze jednak istnieje możliwość lepszych rozwiązań i do tego zmierzamy.

- To po co te zmiany?

- Do tej pory akcje ewangelizacyjne czy duszpasterskie były organizowane przez konkretne wydziały. Konsekwencją tego był brak należytej korelacji podejmowanych wysiłków. Teraz dzięki połączeniu wszystkich wydziałów związanych z duszpasterstwem będziemy mogli działać bardziej efektywnie i komplementarnie. A wszystko to ma służyć skuteczniejszej ewangelizacji.

- Jedność miejsca i zadań zatem to jeden z celów rozbudowy kurii?

- Powiedziałbym raczej: jeden z celów zmian. Kuria się nie rozbudowuje. Nie ma rozbudowy urzędu, wręcz przeciwnie, dążymy do redukcji etatów najmniej efektywnych. Struktura kurii natomiast się mobilizuje i integruje. Ma być, jak wspominałem, nastawiona na człowieka, jego potrzeby. Chodzi o to, by kuria była życzliwa ludziom, by każdy kto tu przychodzi załatwiać swoje sprawy, nie czuł się speszony, zagubiony, ale by czuł że jest w miejscu gdzie ma prawo do szacunku i serdecznego zainteresowania, a także do tego, aby zostać kompetentnie obsłużonym.

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Atak na ochronę życia w Europie. Parlament Europejski poparł inicjatywę „My Voice, My Choice”

2025-12-18 21:09

[ TEMATY ]

aborcja

parlament europejski

Adobe Stock

Parlament Europejski po raz kolejny próbuje rozszerzać kompetencje Unii w obszarze, który, zgodnie z traktatami, pozostaje wyłączną domeną państw członkowskich.

W środę 17 grudnia odbyło się głosowanie, podczas którego Parlament Europejski poparł europejską inicjatywę obywatelską „My Voice, My Choice”, której celem jest zwiększenie dostępu do aborcji w Unii Europejskiej poprzez utworzenie dobrowolnego „mechanizmu solidarności finansowej” współfinansowanego ze środków UE. Mechanizm ten miałby umożliwiać finansowanie tzw. bezpiecznej i legalnej aborcji kobietom z państw, w których obowiązują przepisy krajowe chroniące ludzkie życie od poczęcia.
CZYTAJ DALEJ

Prezydent podpisał 15 ustaw; zawetował 3

2025-12-19 07:11

[ TEMATY ]

Karol Nawrocki

PAP/Andrzej Jackowski

1. Ustawę z dnia 7 listopada 2025 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2026 (nr druku sejmowego 1750);
CZYTAJ DALEJ

Betlejemskie Światło Pokoju dotarło do Sekretariatu Konferencji Episkopatu Polski

2025-12-19 17:24

[ TEMATY ]

harcerze

Betlejemskie Światło Pokoju

bp Marek Marczak

Sekretariat Episkopatu

BP KEP

Od harcerzy ZHP Betlejemskie Światło Pokoju otrzymał sekretarz generalny KEP bp Marek Marczak

Od harcerzy ZHP Betlejemskie Światło Pokoju otrzymał sekretarz generalny KEP bp Marek Marczak

„Pielęgnuj dobro w sobie” to hasło tegorocznej 35. edycji Betlejemskiego Światła Pokoju, które jest symbolem uniwersalnych wartości braterstwa i pokoju. W piątek 19 grudnia, podczas spotkania opłatkowego w Sekretariacie Konferencji Episkopatu Polski w Warszawie, od harcerzy ZHP otrzymał je sekretarz generalny KEP bp Marek Marczak.

W tym roku Światło zostało ponownie odpalone w Grocie Narodzenia w Betlejem, a następnie przetransportowane drogą lotniczą do Austrii. Stamtąd Światło wyruszyło w swoją międzynarodową podróż, by trafić do kolejnych wspólnot, krajów i kontynentów. 7 grudnia, w Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej na zakopiańskich Krzeptówkach, harcerki i harcerze ZHP odebrali Betlejemskie Światło Pokoju 2025 od skautów ze Słowacji.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję