Reklama

Wspólne przeżycia

W niemieckim Neuhausen młodzi Niemcy i Polacy spotkali się na kilkudniowych warsztatach opartych na elementach „pedagogiki wspólnych przeżyć” (EP). Od ponad 5 lat trwa współpraca między Caritas Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej a niemieckim stowarzyszeniem Aktion Umwelt für Kinder. Coroczne warsztaty prowadzone przez trenerów Gesellschaft zur Förderung der Erlebnispädagogik są jednym z elementów tej współpracy.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Szesnastoosobowa grupa polsko-niemiecka od 26 do 30 listopada zapoznawała się z ideą i metodami „pedagogiki wspólnych przeżyć” oraz z efektami, jakie przynoszą poszczególne jej elementy. Uczestnicy poznawali różnego rodzaju ćwiczenia i zabawy interakcyjne związane z budowaniem zespołu, polepszaniem współpracy w grupie, rozwiązywaniem problemów, budowaniem zaufania w grupie, rozwiązywaniem konfliktów, przełamywaniem własnych barier oraz budowaniem sprawności fizycznej.
Teoria poznawana podczas seminariów sprawdzana była przez ćwiczenia praktyczne. Każdego dnia odbywały się zajęcia sportowe oraz zajęcia językowe - jako element interkulturowy i integracyjny. Po każdym dniu przeprowadzana była tzw. refleksja, podczas której każdy uczestnik miał możliwość podzielenia się swoimi przeżyciami, uczuciami czy uwagami. - Poznane podczas dni warsztatowych metody nasi wolontariusze wykorzystują później w swojej pracy z dziećmi i młodzieżą w placówkach oraz podczas wyjazdów kolonijnych i półkolonii - mówi Agata Obszańska, współorganizator warsztatów. Są to całkiem nowe metody, oparte na dziedzinie pedagogiki, która w Polsce jest nieznana. Szkolenie to daje uczestnikom możliwość kształcenia się w całkiem nowym kierunku. Grupa, która ukończyła już cały cykl szkoleń, wykorzystuje zdobyte doświadczenie w swojej pracy, jednocześnie promując metody EP.
Prekursorem „pedagogiki wspólnych przeżyć” jest Niemiec Kurt Hahn. Celem pedagogiki jest kształtowanie osobowości przez przeżycia. Pedagogika ta miała być odpowiedzią na problemy: braku ludzkiego zaangażowania, upadku zdolności fizycznych, braku inicjatywy i spontaniczności oraz braku staranności. Stąd wzięły się elementy „pedagogiki wspólnych przeżyć”, czyli: trening fizyczny, służba ratownicza, praca w projektach, ekspedycje - wyprawy. Skuteczność terapii pedagogiką zależy od jakości przeżyć. Im bardziej uczestnicy postrzegają działania jako niezwykłe przeżycia, tym głębszy jest ich leczniczy skutek. W Niemczech pedagogika ta jest bardzo popularna, istnieje wiele ośrodków, które organizują kursy dla dzieci, młodzieży i dorosłych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej niezbędnika katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca.

CZYTAJ DALEJ

Wielkanoc to cząstka wieczności – mówił ks. Jan Twardowski

2025-04-19 13:07

[ TEMATY ]

Wielkanoc

Milena Kindziuk

Red

Nie umiem / być srebrnym aniołem / ni gorejącym krzakiem / tyle Zmartwychwstań już przeszło / a serce mam byle jakie. / Tyle procesji z dzwonami / tyle już alleluja / a moja świętość dziurawa / na ćwiartce włoska się buja – pisał ksiądz poeta Jan Twardowski w wierszu pt. „Wielkanocny pacierz”. Gdy zapytałam go kiedyś, na czym według niego polega zmartwychwstanie Chrystusa, odpowiedział: „na tym, że Chrystus, który umarł, żyje!”.

Była to dla niego „prawda porażająca”. Bo przecież Pan Jezus po zmartwychwstaniu był niby ten sam, ale już zupełnie inny. Nawet Apostołowie nie mogli Go poznać. Wskrzeszona dziewczynka czy Łazarz z Ewangelii pozostali tacy sami. Po wskrzeszeniu - wrócili do normalnego życia, kiedyś potem znów poumierali. Natomiast Pan Jezus po zmartwychwstaniu był zupełnie inny – tłumaczył ks. Twardowski, dodając że właśnie dlatego w Komunii świętej przyjmujemy Zmartwychwstałego Pana Jezusa, a więc przemienionego przez śmierć i zmartwychwstanie. Ktoś, kto przechodzi przez śmierć, już jest inny – to bardzo ważna prawda wiary”.
CZYTAJ DALEJ

Abp Wojda: świat potrzebuje żywego świadectwa o zmartwychwstaniu Chrystusa

Dzisiejszy świat pilnie potrzebuje żywego świadectwa o zmartwychwstaniu Chrystusa – mówił przewodniczący KEP, metropolita gdański abp Tadeusz Wojda podczas liturgii wigilii paschalnej w archikatedrze oliwskiej w Gdańsku.

W Wielką Sobotę w archikatedrze oliwskiej w Gdańsku odbyła się liturgia wigilii paschalnej. Przewodniczył jej przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski, metropolita gdański abp Tadeusz Wojda. Uroczystość rozpoczęła się na zewnątrz kościoła błogosławieństwem ognia, od którego został zapalony paschał – świeca symbolizująca zmartwychwstałego Chrystusa.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję